شرکت‌هایی که فرهنگ سازمانی قوی دارند، همیشه مورد اقبال متقاضیانی قرار می گیرند که به دنبال موقعیت دائمی و فرصتی برای رشد هستند. فرهنگ سازمانی قدرتمند، یک محیط کاری مثبت و ساختار یافته را ایجاد می کند که زمینه ساز دستیابی شرکت به موفقیت خواهد شد. در این مقاله به این می پردازیم که چرا فرهنگ سازمانی اهمیت دارد و چگونه می توان فرهنگ را در محیط کار بهبود بخشید.

فرهنگ سازمانی چیست؟

فرهنگ سازمانی به مأموریت، اهداف، انتظارات و ارزش های یک شرکت اشاره دارد که کارکنان آن را هدایت می کند. کسب‌ و کارهایی که فرهنگ سازمانی خوب دارند نسبت به شرکت‌ هایی که فاقد آن هستند، موفق‌ تر عمل می کنند. زیرا این شرکت ها به خاطر فرهنگ قوی خود عملکرد، بهره‌ وری و مشارکت کارکنان را ارتقا می‌ دهند. داشتن فرهنگ سازمانی خوب به کارمندان انگیزه می دهد تا بهترین کار خود را انجام دهند و به همین دلیل تلاش برای بهبود و رشد آن اهمیت فراوانی دارد.

7 دلیل اهمیت فرهنگ سازمانی

اهمیت فرهنگ سازمانی

در اینجا هفت دلیل برای اهمیت فرهنگ سازمانی آورده شده است:

  • افزایش مشارکت کارکنان
  • کاهش گردش مالی
  • هویت برند قوی
  • اهمیت فرهنگ سازمانی در بهره وری بالا
  • قدرت دگرگونی کارکنان
  • تقویت نیروی کار جدید
  • اهمیت فرهنگ سازمان در ایجاد محیط تیمی سالم

1. افزایش مشارکت کارکنان
محیط کاری با فرهنگ سازمانی قوی و موثر، هدف و انتظارات روشنی را بازتاب می دهد. این موجب رشد انگیزه و الهام بخشی به کارمندان برای مشارکت بیشتر در وظایف کاری و تعامل با دیگران می شود. همچنین منجر به سطوح بالایی از مشارکت نیروی کار می شود که بهره وری را افزایش می دهد.

2. کاهش گردش مالی
افرادی که در یک شرکت احساس ارزش و احترام می کنند، کمتر اقدام به ترک آن می نمایند. به همین دلیل برای سازمان ها ضروری است که فرهنگ سازمانی خود را به گونه ای تقویت کنند که از ارزش های اصلی و بیانیه ماموریت آنها حمایت کند. وجود کارکنان خوشحال به معنای گردش مالی کمتر است که باعث صرفه جویی در زمان و هزینه شرکت در فرآیندهای مرتبط با استخدام می شود.

3. اهمیت فرهنگ سازمانی در بهره وری بالا
وقتی کارکنان منابع و ابزارهای مورد نیاز برای موفقیت را در اختیار داشته باشند، به طور کلی سطح بهره وری و عملکرد آنها افزایش می یابد. اهمیت بعدی فرهنگ سازمانی در این است که بر ساختار محل کار تأثیر می گذارد، به گونه ای که افراد دارای مهارت یکسان را گرد هم می آورد. کسانی که پیشینه و مهارت های مشابهی دارند، همکاری های باکیفیت تری خواهند داشت و می توانند سریع تر به پروژه ها رسیدگی کنند.

4. هویت برند قوی
فرهنگ سازمانی یک شرکت نشان دهنده وجهه عمومی و شهرت آن است. افراد بر اساس تعاملات خود در داخل و خارج از شرکت، تویر خود را از برند آن می سازند. اگر یک کسب و کار فاقد فرهنگ سازمانی باشد یا فرهنگ قدرتمندی نداشته باشد، مشتریان ممکن است در همکاری های تجاری یا خرید از آن کسب و کار تردید کنند. کسب‌ و کارهایی با هویت برند قوی مایلند با شرکت هایی کار کنند که ارزش های مشابهی را در خود ایجاد کرده اند. بنابراین روابط تجاری سازمان هایی که فرهنگ سازمانی قوی و در نتیجه آن هویت برند قوی دارند، با دیگر سازمان ها بهبود می یابد.

5. قدرت دگرگونی کارکنان
همه کسب و کارها این قدرت را ندارند که کارمندان خود را به حامیان پر و پا قرص برند شرکت تبدیل کنند، اما کسب و کارهایی که فرهنگ سازمانی قوی تر دارند می توانند این کار را انجام دهند. شرکت‌ هایی که تلاش‌ های کارمندان خود را ارج می نهند و موفقیت‌ های تیمی را جشن می‌ گیرند، احتمالاً به درک درستی از اهمیت فرهنگ سازمانی در تغییر کارمندان رسیده اند.

6. تقویت نیروی کار جدید
کسب‌ و کارهایی که دارای فرهنگ سازمانی بهتری هستند، بیشتر و بیشتر بر روی شیوه‌ های کارآمد برای آموزش افراد استخدامی جدید تکیه می‌ کنند. بنابراین دیگر اهمیت فرهنگ سازمانی در بخش منابع انسانی، مربوط به افرادی است که به تازگی وارد سازمان شده اند. این شیوه‌ های کارآمد که شامل برنامه‌ های آموزش و مدیریت عملکرد است، به کارکنان جدید کمک می‌ کند به منابع مناسب دسترسی پیدا کنند و بهتر در نقش‌ های خود قرار بگیرند. این امر باعث افزایش طول عمر و وفاداری کارکنان نیز می شود و میزان ناامیدی برخی از کارمندان را به علت نداشتن اطلاعات لازم نسبت به شغلشان کاهش می دهد.

7. اهمیت فرهنگ سازمان در ایجاد محیط تیمی سالم
فرهنگ سازمانی خوب به بهبود گردش کار کمک می کند و فرآیند تصمیم گیری را هدایت می نماید. همچنین به تیم ها کمک می کند تا بر موانع ابهام آلود غلبه کنند. آن دسته از اعضای تیم که در مورد فرآیندهای خاص آگاه تر هستند، اغلب انگیزه بیشتری برای به پایان رساندن پروژه ها دارند. داشتن یک فرهنگ سازمانی شفاف و کامل که کارکنان را متحد کند و ساختارهای کاری سازمان یافته را ارتقا ببخشد، به هدفمندی همکاری های افراد در تیم های کاری کمک می کند.

7 دلیل اهمیت فرهنگ سازمانی

بهبود فرهنگ سازمانی

اگر نقش رهبری را در سازمان خود به عهده دارید، این مراحل را در بهبود فرهنگ سازمانی دنبال کنید تا مطمئن شوید که تیم شما در محل کار به موفقیت می رسد:

  1. خوب ارتباط برقرار کنید
  2. به نگرانی ها و ایده ها گوش دهید
  3. بازخورد ارائه دهید
  4. مقاوم باشید

خوب ارتباط برقرار کنید
دانستن نحوه برقراری ارتباط خوب در بهبود فرهنگ سازمانی اهمیت زیادی دارد. ارتباط نادرست دلیل اصلی نارضایتی افراد از شغل خود و جستجوی فرصت های شغلی دیگر است. با انجام نقش خود در برقراری ارتباط خوب، به تیم کمک کنید تجربه بهتری داشته باشد. هنگام ارسال ایمیل و مشارکت در جلسات، سعی کنید ایده های خود را به واضح ترین شکل ممکن به اشتراک بگذارید. گاهی اوقات ارائه مثال هایی در مورد پیش زمینه گفتگوها به افراد تیم در درک بهتر موضوع کمک می‌ کند. اگر کارمندان گیج به نظر می رسند، به دنبال راه هایی برای ساده سازی پیام خود باشید و آنها را تشویق کنید که سوال بپرسند.

به نگرانی ها و ایده ها گوش دهید
اگر در موقعیت رهبری هستید، یک پلتفرم عمومی (یا ناشناس) برای کارکنان خود فراهم کنید که به راحتی نظرات خود را به اشتراک بگذارند. جلسات انفرادی با اعضای تیم برگزار کنید تا به آنها این فرصت را بدهید که آشکارا و در عین حال خصوصی در مورد نگرانی های خود صحبت کنند. این به کارمندان اجازه می دهد بدانند که وقتی سؤالی دارند می توانند به سراغ شما بیایند، و به آنها کمک می کند تا احساس ارزشمندی کنند.

بازخورد ارائه دهید
اگر متوجه شدید که بخش خاصی از شرکت نیاز به بهبود دارد، زمانی را برای ارائه بازخورد در مورد آن اختصاص دهید و دیگران را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند. هنگام ارائه بازخورد، رفتار و گفتار خود را حرفه ای و صادقانه نگه دارید. در کنار بازخورد، راه حل های ممکن برای هر مشکلی که شرکت با آن مواجه است را نیز ارائه دهید.

مقاوم باشید
ثابت بودن در اقدامات مدیریتی و رهبری به کارکنان سازمان احساس ثبات می بخشد. هنگامی که ساختار سازمانی یک شرکت ایجاد شد، تمام تلاش خود را برای حفظ فرآیندها و رویه ها انجام دهید. با همه به شیوه حرفه ای یکسان رفتار کنید و از رفتارهای ترجیحی خودداری کنید.

برای آشنایی بیشتر با شیوه رهبری و ساخت یک فرهنگ سازمانی ماندگار میتوانید به دوره‌ MBA مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *