از 4P بازاریابی اغلب به عنوان آمیخته بازاریابی یاد می شود. این چهار P، طیفی از عوامل را در بر می گیرند که هنگام بازاریابی یک محصول در نظر گرفته می شوند، از جمله اینکه مصرف کنندگان چه می خواهند، چگونه محصول یا خدمات شرکت آن خواسته ها را برآورده می کند یا نمی کند، چگونه محصول یا خدمات به بازارها معرفی می شوند، چگونه کسب و کار از رقبا متمایز می گردد و نحوه تعامل شرکت با مشتریانش چطور است.
مواردی که در این مطلب میخوانید
آمیخته بازاریابی
- محصول
- قیمت
- مکان
- تبلیغ
با این حال از زمانی که چهار P بازاریابی در دهه 1950 معرفی شدند، P های بیشتری از جمله افراد، فرآیند و شواهد فیزیکی به تدریج به آن پیوستند. بنابراین هسته اصلی آمیخته بازاریابی شامل چهار مورد است اما ممکن است آن را به صورت پنج P، هفت P یا حتی یازده P نیز ببینید. با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد 4P بازاریابی و اجزای آن بدانید.
شناخت آمیخته بازاریابی
نیل بوردن، استاد تبلیغات در هاروارد، در دهه 1950 ایده آمیخته بازاریابی و مفاهیمی را که بعداً عمدتاً به عنوان 4P شناخته شدند، مطرح کرد. مقاله او در سال 1964 با عنوان “مفهوم آمیخته بازاریابی” راه هایی را نشان داد که شرکت ها می توانند از تاکتیک های تبلیغاتی برای جذب مشتریان خود استفاده کنند. حتی در حال حاضر یعنی چندین دهه بعد، مفاهیمی که بوردن آن را رایج کرد، توسط شرکت ها برای تبلیغ کالاها و خدمات استفاده می شود.
ایده های بوردن طی چند سال توسط دیگر بازیگران کلیدی کسب و کار توسعه یافته و اصلاح شد. جروم مک کارتی، استاد بازاریابی در دانشگاه ایالتی میشیگان، مفاهیم کتاب بوردن را اصلاح کرد و آنها را چهار 4P بازاریابی نامید. مک کارتی کتاب “بازاریابی پایه: رویکرد مدیریتی” را نوشت و این ایده را بیشتر گسترش داد. بیان این مفهوم به شرکت ها کمک کرد تا موانع فیزیکی را که می تواند مانع پذیرش گسترده محصول شود، بشکنند. امروزه اینترنت به کسب و کارها کمک می کند تا بر برخی از این موانع غلبه کنند. اما هر کدام از این چهار عنصر به چه حوزه هایی اشاره دارد؟
محصول
ایجاد یک کمپین بازاریابی با درک خود محصول شروع می شود. چه کسی و چرا به این محصول نیاز دارد؟ این محصول چه کاری انجام می دهد که هیچ رقیبی نمی تواند انجام دهد؟ شاید چیز جدیدی باشد و در طراحی یا عملکرد آن چنان قانع کننده باشد که مصرف کنندگان با دیدن آن مجبور شوند آن را بخرند.
وظیفه بازاریاب، تعریف محصول و کیفیت آن و معرفی آن به مصرف کننده است. تعریف محصول نیز کلید توزیع آن است. بازاریابان باید چرخه عمر یک محصول را درک کنند و مدیران کسب و کار باید برنامه ای برای محصولات در هر مرحله از چرخه عمر داشته باشند. نوع محصول همچنین تا حدی تعیین می کند که چقدر هزینه دارد، کجا باید قرار گیرد و چگونه باید تبلیغ شود.
بسیاری از موفق ترین محصولات در دسته خود اولین نمونه بوده اند. به عنوان مثال، اپل اولین کسی بود که یک گوشی هوشمند با صفحه نمایش لمسی ایجاد کرد که می توانست موسیقی پخش کند، اینترنت گردی کند و تماس تلفنی برقرار نماید. اپل مجموع فروش آیفون را در سه ماهه اول سال 2022، 71.6 میلیارد دلار اعلام کرد. در سال 2021، اپل به رکورد فروش 2 میلیارد آیفون رسید.
قیمت
قیمت مبلغی است که مصرف کنندگان حاضرند برای یک محصول بپردازند. بازاریابان باید قیمت را به ارزش واقعی و درک شده محصول مرتبط کنند و در عین حال هزینههای عرضه، تخفیفهای فصلی، قیمتهای رقبا و نشانهگذاری خردهفروشی را نیز در نظر بگیرند.
در برخی موارد، تصمیم گیرندگان تجاری ممکن است قیمت یک محصول را افزایش دهند تا ظاهری لوکس یا انحصاری به آن بدهند. یا ممکن است قیمت را کاهش دهند تا مصرف کنندگان بیشتری آن را امتحان کنند. بازاریابان همچنین باید تعیین کنند که آیا تخفیف ارائه دهند یا خیر، و چه زمانی برای تخفیف مناسب تر است. تخفیف میتواند مشتریان بیشتری را جذب کند، اما همچنین میتواند این تصور را ایجاد کند که کالا از آنچه که واقعا هست، مطلوبیت کمتری دارد.
UNIQLO که دفتر مرکزی آن در ژاپن قرار دارد، تولید کننده جهانی لباس های راحتی است. UNIQLO مانند رقبای خود Gap و Zara، لباسهای ارزان قیمت و مد روز را برای خریداران جوانتر تولید میکند. آنچه UNIQLO را منحصر به فرد می کند این است که محصولات آن نوآورانه و با کیفیت هستند. این شرکت این کار را با خرید پارچه در حجم زیاد انجام می دهد و به طور مداوم به دنبال با کیفیت ترین و کم هزینه ترین مواد در جهان است.
این شرکت همچنین مستقیماً با سازندگان خود مذاکره می کند و تولید خود را به کارخانه های شریک برون سپاری می نماید. این کار به شرکت انعطاف پذیری می دهد تا شرکای تولید را هم راستا با تغییر نیازهایش تغییر دهد. در نهایت، این شرکت تیمی از صنعتگران ماهر نساجی را استخدام می کند که آنها را برای کنترل کیفیت به کارخانه های شریک خود در سراسر جهان بفرستد. مدیران تولید هفته ای یکبار از کارخانه ها بازدید می کنند تا مشکلات کیفی را برطرف کنند.
مکان
مکان در نظر گرفتن جایی است که محصول باید در دسترس باشد، در فروشگاه های فیزیکی و یا آنلاین، و همچنین نحوه نمایش آن. هدف مدیران کسب و کار همیشه این است که محصولات خود را در معرض دید مشتریانی قرار دهند که احتمال خرید آنها بیشتر است. این بدان معناست که یک محصول را فقط در فروشگاه های خاصی قرار دهید و آن را به بهترین نحو نمایش دهید.
مکان همچنین به تبلیغ محصول در رسانه های مناسب برای جلب توجه مصرف کنندگان اشاره دارد. به عنوان مثال، فیلم Golden Eye در سال 1995، هفدهمین قسمت از مجموعه فیلم های جیمز باند و اولین قسمتی بود که خودروی استون مارتین را در خود نداشت. در عوض، پیرس برازنان بازیگر باند سوار یک BMW Z3 شد. اگرچه Z3 تا ماهها پس از خروج فیلم از سینماها به تولید انبوه نرسید، کمپانی BMW نه هزار سفارش برای این خودرو طی یک ماه پس از اکران فیلم دریافت کرد!
ترویج، تبلیغ یا ارتقاء
هدف از تبلیغ و ترویج این است که به مصرف کنندگان القا شود به این محصول نیاز دارند و قیمت آن مناسب است. تبلیغات شامل تبلیغات، روابط عمومی و استراتژی کلی رسانه برای معرفی یک محصول می شود.
بازاریابان تمایل دارند عناصر تبلیغاتی و مکانی را با هم گره بزنند تا به مخاطبان اصلی خود دست یابند. به عنوان مثال، در عصر دیجیتال، عوامل “مکان” و “ترفیع” هم در محیط های فیزیکی و هم در بستر آنلاین اهمیت دارند. یعنی جایی که یک محصول در صفحه وب یا رسانه های اجتماعی یک شرکت مشاهده می شود، و همچنین اینکه کدام نوع از عملکردهای جستجو باعث ایجاد تبلیغات هدفمند برای محصول می گردد.
4P در استراتژی بازاریابی
4P بازاریابی چهارچوبی را برای ایجاد استراتژی بازاریابی شما فراهم می کنند. شما ابتدا باید محصولی را که قرار است بازاریابی کنید، تجزیه و تحلیل کنید. چه ویژگی هایی آن را جذاب می کند؟ محصولات مشابه دیگری را که در حال حاضر در بازار هستند در نظر بگیرید. استفاده از محصول شما ممکن است سخت تر، آسان تر، نوع محصولتان جذاب تر یا ماندگارتر باشد. مواد تشکیل دهنده آن ممکن است سازگار با محیط زیست یا منابع طبیعی باشند. ویژگی هایی را که آن را برای مصرف کنندگان هدف شما جذاب می کند، شناسایی کنید.
در مورد قیمت مناسب برای محصول فکر کنید. این صرفاً هزینه تولید به اضافه حاشیه سود نیست. ممکن است آن را به عنوان یک محصول ممتاز یا لوکس یا به عنوان جایگزینی با قیمت پایین تر معرفی کنید.
مکانیابی شامل شناسایی نوع فروشگاهی است، چه آنلاین و چه خارج از فروشگاه، که محصولاتی مانند محصولات شما را برای مشتریانی مانند مشتریان شما ذخیره میکند.
تبلیغات را فقط می توان در زمینه مصرف کننده هدف شما در نظر گرفت. این محصول ممکن است برای افراد جوان تر یا حرفه ای های سطح بالا یا خریداران محصولات مقرون به صرفه جذاب باشد. استراتژی رسانه ای شما باید با پیام مناسب به مخاطبان مناسب برسد.
تفاوت 4P بازاریابی با 7P
تمرکز بر چهار P (محصول، قیمت، مکان و تبلیغات) از دهه 1950 یک اصل مهم در بازاریابی بوده است. سه P جدیدتر آمیخته بازاریابی در قرن 21 معرفی شده اند.
People: مردم بر شخصیت هایی که محصول را نشان می دهند تمرکز می کنند. در عصر کنونی، این به معنای نه تنها کارمندان فروش و خدمات مشتری بلکه تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی و کمپین های رسانه های ویروسی است.
Process: بازاریابی یک فرآیند لجستیکی است. مصرف کنندگان به طور فزاینده ای خواستار تحویل سریع و کارآمد چیزهایی هستند که می خواهند، در همان زمانی که آنها می خواهند.
Physical evidence: شواهد فیزیکی شاید مدرن ترین عنصر در بین هفت P باشد. اگر جواهرات الماس را در یک وب سایت می فروشید، باید فوراً برای مصرف کننده مشخص شود که شما یک کسب و کار معتبر و قانونی هستید که طبق وعده خود عمل می کنید. یک وبسایت حرفهای طراحی شده با عملکرد عالی، بخش «درباره ما» که مشخصات و تاریخچه شرکت و آدرس فیزیکی آن را درج میکند، بستهبندی حرفهای و خدمات تحویل کارآمد، همگی برای متقاعد کردن مصرفکننده به اینکه محصول شما واقعا خوب است، اهمیت دارد.
چهار P بازاریابی – محصول، قیمت، مکان، تبلیغات – اغلب به عنوان آمیخته بازاریابی شناخته می شوند. اینها عناصر کلیدی در برنامه ریزی و بازاریابی یک محصول یا خدمات هستند و به طور قابل توجهی با یکدیگر تعامل دارند. در نظر گیری همه این عناصر یکی از راه های نزدیک شدن به یک استراتژی بازاریابی کل نگر است. اگر در خصوص دوره های تک درس مانند دوره بازاریابی، دوره جامع بورس و غیره سوالی دارید، می توانید از طریق شماره تلفن 90008000 با موسسه علوم و فنون تهران تماس بگیرید تا تمام اطلاعاتی را که مورد نیازتان است، در اختیارتان قرار دهیم.
بدون دیدگاه