CRM مخفف مدیریت ارتباط با مشتری است. در حالی که PRM مخفف مدیریت ارتباط با شریک است. این دو اصطلاحات کاملاً متفاوت هستند و سابقه ای طولانی دارند، که اکنون به شکل تازه ای درآمده اند. PRM (مدیریت ارتباط با شریک) شامل لایه های زیادی است. زیرا یک تجارت ممکن است بیش از یک شریک را درگیر کند. و بنابراین ممکن است نیاز به همسویی با فرآیندهای تجاری بیشتر و گردش کار برای اطمینان از یک شرکت فروش عالی وجود داشته باشد. این یک حلقه پیچیده است که هر یک از شرکا نقشی چند بعدی در به نمایش گذاشتن ارزش در کل فرآیند تولید، فروش و مصرف ایفا می کند. در این مقاله از وبلاگ موسسه علوم و فنون تهران، تفاوت بین CRM و PRM را خواهیم دید.
CRM در مقابل PRM
مدیریت ارتباط با مشتری را در ساده ترین تعریف، می توانیم به عنوان دانش در مورد نیازهای اساسی مشتریان و هماهنگ نگه داشتن نیازهای آنها با عملکرد کسب و کار و پیگیری منظم آن برای اطمینان از رضایت مشتری و در نهایت درآمد بیشتر برای کسب و کار بیان کنیم. بنابراین CRM در مقابل PRM یک استراتژی است که کاملاً بر مشتری متمرکز است. و برای اجرای این استراتژی، سازمان ها باید اطمینان حاصل کنند که فناوری های تعامل با مشتری در همه کانال ها به کار گرفتهشده است. مدیریت مشتریان در حین استفاده از فناوری برای ایجاد تأثیر مثبت بر کسب و کار شما دشوار است. و زمانی که این تعامل و فروش از طریق کانال انجام می شود، دو برابر افزایش می یابد. کانال های فروش راه بسیار مهمی برای گسترش دسترسی شما به بازار است.
در مورد مفاهیم PRM و CRM گمراه نشوید. کسب و کارها علاقه ای به ایجاد روابط با مشتریان ندارند. مگر اینکه موجب شود مشتری آن میزان پول اضافی خود را برای افزایش سود آنها هزینه کند. همه چیز مربوط به جمع آوری دادهها در مورد عادات خرج کردن مشتریان و درک نیازهای آنهاست.
مدیریت روابط شریک در مورد حفظ یک رابطه سالم با شرکاست و اطمینان از اینکه اعتماد بین شما دو نفر که شما را به هم نزدیک کرده است، دست نخورده باقی می ماند. این ارتباطات برای ساختار کسب و کار که در آن شریک درگیر است بسیار حیاتی است. زیرا درک نیازهای شرکا و همچنین بیان نیازهای آنها و شما در تحقق اهداف کسب و کار ضروری است. کسب و کار طبق ساختار PRM می تواند رونق داشته باشد. و زمانی که هر دو (یا هر چند) شریک درگیر هستند، به سمت رشد پایدار پیش می رود. PRM شرکا را به چالش می کشد تا آینده ای روشن تر را با تعامل مثبت بسازند و در عین حال، ایده کسب و کاری را ایجاد کنند که هم هیجان انگیز و هم سودآور باشد.
مزایای CRM
CRM در کسب و کارها به طور مداوم افزایش داشته است. زیرا این رویکرد از فناوری مدرن تلفن، پیامک، ایمیل، پست برای تبلیغ مداوم محصول خود برای هدایت مشتریان فردی استفاده می کند.
همچنین از طریق تعامل گسترده، عادات مصرف کنندگان خود را می خواند. همچنین به آنها اطمینان می دهد که محصولات جدید، همیشه مورد علاقه آنهاست و باید آن را بخرند.
CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری یک استراتژی خوب برای روزهای اولیه کسب و کار است. زیرا باید مشتری را متقاعد کنید تا محصول خود را امتحان کند.
معایب CRM
CRM به دادههایی بستگی دارد که با شناسایی عادت های مشتری به دست می آید. و دلیل شکست آن در این واقعیت است که رفتار انسان را نمی توان پیشبینی کرد. همانطور که در دوران پرشتاب امروز، جزئیات فردی شخصیت افراد مدام در حال تغییر هستند.
استراتژی های CRM زمانی که تعداد شرکای کانال افزایش می یابد، چندان عملی نیست. زیرا در پایان روز بر فروش نهایی شما تأثیر می گذارد.
مزایای PRM
راه حل های PRM فقط بر روی محصول و فروش آن تمرکز می کنند و در نتیجه، سود طولانی مدت مستمر را تضمین می کنند
اتخاذ استراتژی PRM یا مدیریت ارتباط با شریک تضمین می کند که محصول می تواند در آینده نیز به خوبی فروش برود. زیرا مشتریان را مجبور می کند برای پاسخگویی به نیازهایشان به سازمان شما برگردند.
PRM یک همکاری قدرتمند بین معامله گران، فروشندگان و شرکای کانال های فروش را تقویت می کند. همچنین یک مدل کسب و کار را در اکوسیستم فروش گسترده شکل می دهد.
معایب PRM
کسب و کارها باید در مدیریت روابط با شرکای فروشنده خود بسیار محتاط باشند. زیرا گامی در جهت نادرست می تواند در بلند مدت منجر به کاهش سود شود.
PRM همچنان بخشی از فروش محسوب می شود. بنابراین نقش آن به عنوان راه حلی برای سود مستمر، در برنامه ریزی استراتژیک جلسات تجاری نادیده گرفته می شود.
آیا استراتژی های CRM و PRM می توانند در یک مدل کسب و کار با هم وجود داشته باشند؟
امروزه کسب و کارها دیگر محدود به مرزهای هیچ کشوری نیستند. آنها در حال جهانی شدن هستند و عطش گسترش و دستیابی به درآمدهای بیشتر باعث شده است تا کسب و کارها به یکدیگر وابسته شوند. بنابراین برای دستیابی به روابط گسترده تجاری بین المللی، نیاز به شکل گیری استراتژی های PRM وجود دارد. با ترکیب استراتژی های CRM و PRM، مدیریت مشتری کارآمد تر می شود و سود بلند مدت هدف قرار می گیرد.
CRM به جذب و حفظ مشتریان جدید کمک می کند. در حالی که PRM بیشتر اطمینان حاصل می کند که مشتریان جدید برای خریدهای آینده خود به همین جا باز خواهند گشت. هر بار که مشتری برای خرید باز می گردد، اطلاعات شخصی او به راحتی قابل تایید و ذخیره برای مراجعات بعدی است.
بنابراین ادغام CRM و PRM در ساختار کسب و کار تضمین میکند که یک چرخه مستمر از ورود مشتریان جدید و تشویق به خرید آینده وجود دارد. در حالی که اطلاعات تماس آنها با هر خریدشان برای استفاده های آتی کسب و کار حفظ می شود.