همجنس خواری در بازار یا کانیبالیزم شرکتی یک پدیده بازاریابی است که در آن محصول جدید شرکت، سهم بازار محصول ایجاد شده را از بین میبرد یا اصطلاحا میخورد. این یک استراتژی است که در آن فروش محصول موجود با معرفی محصولات جدید و توسعه‌های برند کاهش می‌یابد. برای مثال، کوکا محصولات مشابهی را برای مشتریان معمولی مانند کوکای رژیمی و غیره راه‌اندازی کرد. دلیل انتخاب این استراتژی بازاریابی (هم نوع خواری)، گرفتن یک محصول بزرگتر است. سهم بازار. علاوه بر این، شرکت ها سعی می کنند محصولات جدید را به طور مستمر برای پاسخگویی بهتر به نیازهای مشتریان ارائه دهند.

همجنس خواری در بازار

لازم به ذکر است که هر دو محصول متعلق به یک شرکت هستند. با این حال، شرکت ها می توانند آن را به عمد اعمال کنند، یا ممکن است به طور تصادفی رخ دهد. محصول خواری زمانی اتفاق می‌افتد که شباهت بالایی بین محصولات جدید و موجود وجود داشته باشد. همچنین، تأثیر مثبت و منفی بر عملکرد کلی شرکت دارد. آدم خواری در بازار به معنی رقابت با خود و دیگران است. اینکار به روش های مختلفی انجام می شود که برخی از آنها عبارتند از:

  • تبلیغات قیمت
  • معرفی محصول جدید
  • توسعه برند و غیره

قبل از عرضه محصولات جدید، شرکت ها سعی می کنند احتمالات کانیبالیزم و هم نوع خواری محصولات را از قبل تعیین کنند. این تجزیه و تحلیل به تخمین تغییرات در خط تولید کمک می کند. همچنین تأثیرات روی سود شرکت پس از عرضه محصولات جدید را تعیین می کند.

شرکت ها هنگام انجام وظایف زیر آن را در نظر می گیرند:

  • توسعه محصول جدید
  • ادغام محصول
  • قیمت گذاری محصول
  • ترویج

بازاریابان باید اطمینان حاصل کنند که ضرر ناشی از همجنس خواری کمتر از سود یک معرفی جدید است.

کانیبالیزم چیست؟

استراتژی بازاریابی کانیبالیزم

به نظر می رسد یک استراتژی بازاریابی خوب برای شرکت ها باشد زیرا در موارد زیر کمک می کند:

حفظ مشتری
با کانیبالیزم، شرکت ها سعی می کنند مشتریان فعلی خود را حفظ کنند. زیرا ممکن است پس از مدتی رقبا با معرفی محصولات بهتر، سهم بازار را بدزدند.

جذب مشتری جدید
جذب مشتریان جدید برای حظ یک صنعت، حیاتی است. همانطور که محصولات جدید قادر به جذب مشتریان جدید با پیشنهادات نوآورانه هستند.

نرخ همجنس‌خواری
این نرخ بینشی در مورد درصد مجاز کانیبالیزم است که شرکت می تواند تحمل کند. همچنین، اطلاعات حیاتی را برای چندین تصمیم مربوط به توسعه محصول جدید فراهم می کند.

بنابراین، درصدی از فروش محصول جدید به دست آمده از از دست دادن فروش محصولات موجود است.

فرمول نرخ آدم خواری
یکی از عوامل مهم در:

  • ایجاد یک استراتژی جدید عرضه محصول.
  • یافتن مزایای معرفی محصول جدید
  • برآورد زیان و سود احتمالی در فروش.
  • ریسک پذیری

مقداری ریسک در فرایند کانیبالیزم وجود دارد. چون امکان دارد که منجر به اشباع بازارها می شود. در اینجا، بسیاری از محصولات برای همان مشتریان و بخش بازار رقابت می کنند. در نتیجه، ارزش محصولات تثبیت شده کاهش می یابد. با این حال، شرکت‌ها می توانند خطر موجود در آدمخواری کانیبالیزم را کاهش دهند و با محاسبه میزان ریسک شروع کنند.

نیاز به کانیبالیزم در مارکتینگ
شرکت‌ها ممکن است تصمیم بگیرند که محصولات یا برندهای خود را زمانی که:

  • روی نقاط قوت فعلی که در کوتاه مدت موفق هستند تمرکز کنید.
  • توسعه و عرضه محصولات رقابتی
  • راه اندازی مجدد محصولات بهبود یافته برای خدمت رسانی بهتر به مشتریان فعلی.

شرکت ها اغلب کانیبالیزم محصول را عمدا اجرا می کنند یا ممکن است به طور تصادفی رخ دهد. بنابراین می‌توانیم آن را به دو نوع زیر دسته‌بندی کنیم:

هم نوع خواری برنامه ریزی شده
هم‌جنس خواری برنامه ریزی شد زمانی است که شرکت ها انتظار ضرر فروش ناشی از یک محصول جدید در همان خط را دارند. در حالی که شرکت ها می توانند به روش های زیر خودخواری کنند:

  • کاهش قیمت در بسترهای تجارت الکترونیک.
  • ارائه تخفیف برای محصولات خاص
  • قرار دادن فروشگاه های خرده فروشی نزدیک به یکدیگر برای حذف رقابت.

کانیبالیزم برنامه ریزی نشده
زمانی اتفاق می‌افتد که به دلیل یک محصول جدید ضرر غیرمنتظره‌ای در فروش رخ می‌دهد. اجرای آدمخواری علیرغم تأثیرات نامطلوب آن بر فروش، ضروری است. زیرا بدون خودخواری، رقبا ممکن است از فرصت استفاده کنند و محصولات بهتری را عرضه کنند. در نتیجه، شرکت ها سهم بازار خود را از دست خواهند داد و کاهش فروش را تجربه خواهند کرد.

کانیبالیزم چیست؟

مزایای هم نوع خواری در بازاریابی

مزایای همجنس خواری به شرح زیر است:

حفاظت از محصول
به محافظت و گسترش سهم بازار شرکت کمک می کند.

رقابت را حذف کنید
از طریق خود خواری، شرکت ها می توانند رقابت خود را در بازار شکست دهند.

حاشیه های سود
اگر به صورت استراتژیک اعمال شود، منجر به حفظ و جذب مشتری می شود. در نتیجه منجر به افزایش فروش و حاشیه سود خوب می شود.

دسترسی به بخش های جدید
شرکت ها ممکن است نیازهای منحصر به فرد و بخش های جدید را در طول کل فرآیند شناسایی کنند.

تقویت برند
عامل مهمی در تقویت برند است. همانطور که تصویر تازه محصولات را در ذهن مشتری بازسازی می کند.

معایب کانیبالیزم بازاری

در زیر برخی از مضراتی که همجنس خواری به همراه دارد آورده شده است:

رقابت
در اینجا، محصولات جدید و تاسیس شده همان بازار مصرف را تامین می کنند. در نتیجه، برندهای متعلق به یک شرکت ممکن است با یکدیگر رقابت کنند.

تاثیرات منفی بر فروش
اگر به درستی برنامه ریزی نشود، شرکت ها ممکن است با اثرات نامطلوبی بر حجم فروش خود مواجه شوند.

حاشیه های کاهش یافته
درجه بالایی از هم نوع خواری برنامه ریزی نشده، حاشیه سود را کاهش می دهد.

خطوط تولید گسترده
با افزودن موارد مشابه، شرکت ها ممکن است به طور غیر ضروری خطوط تولید خود را گسترش دهند.

تصویر برند هامپر
معرفی محصولات ارزان قیمت ممکن است وجهه محصولات درجه یک را خراب کند.

جلوگیری از آدمخواری در بازار

برخی شرایط زمانی وجود دارد که آدم خواری نامناسب کانیبالیزم است و از این رو باید از آن اجتناب کرد. این کار را می توان به روش های مختلفی انجام داد که برخی از آنها در زیر ارائه شده است:

  • می توان روی برندسازی تمرکز کرد و محصول را به عنوان یک محصول متمایز به بازار عرضه کرد.
  • سعی کنید برای هر محصول یک بازار جداگانه و در عین حال مناسب شناسایی کنید.
  • یک نام تجاری ارزان را راه اندازی کنید تا رقابتی باقی بمانید بدون اینکه محصولات درجه یک را آدمخوار کنید.
  • تقاضای واقعی برای محصول جدید را به طور انتقادی ارزیابی کنید.
  • قیمت محصول رده بالا را کاهش دهید و آن را جذاب تر کنید.
  • کیفیت پایین محصول را کاهش دهید و جذابیت آن را کاهش دهید.

برای زنده ماندن در بازار بی ثبات، شرکت ها باید همجنس خواری کنند. اما، ممکن است سهم بازار یک محصول کانیبالیزم موفق خاص را از دست بدهند. علاوه بر این، محصول جدید حتی ممکن است جایگزین یکی از محصولات قدیمی شود. با این حال، شرکت ها نیاز به نوآوری و حفظ سهم بازار خود دارند. آنها می توانند با معرفی محصولات مکمل به جای محصولات رقابتی، ریسک را مدیریت کنند.

ثبت امتیاز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *