تعادل بین کار و زندگی و عدم افراط در کار مسئله ی مهمی است که گاهی از آن غافل میشویم. این مساله تا حدی مهم است که به وفور در مورد آن تاکید می شود اما رعایت این اصل وابسته به موضوعاتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

رعایت تعادل بین کار و زندگی و عدم افراط در کار اثرات جسمی و روحی بسیار زیادی دارد و دامنه ی آن به قدری وسیع است که انتظار می رود سازمان ها توجه ویژه ای به این مساله داشته باشند اما متاسفانه گاهی  میل به پیشرفت فردی و یا سازمانی باعث شده تا چشمهایمان فقط واژه ی موفقیت را ببینید و دیگر هیچ. با تمام وجودمان به سمت پله های موفقیت حرکت میکنیم اما حواسمان نیست که در راه رسیدن به خواسته هایمان و اهدافمان (چه فردی و چه سازمانی) چه چیزهایی را فدا میکنیم و پاسخ به این سوال فقط یک کلمه است و آن هم “زندگی”.

تعادل کار و زندگی چیست؟

اگر تمام زندگی خود را به خواست و درخواست رئیس خود سپری می کنید، از اینکه تعادل سالم کار و زندگی در واقع چیست، واقعا بی اطلاع هستید. برای کمک به شما، در اینجا یک تعریف سریع وجود دارد.

تعادل بین کار و زندگی تلاشی آگاهانه برای جدا کردن زندگی کاری از زندگی شخصی است و اجازه ندهید اولی برای دومی تعیین تکلیف کند. این عبارت در ظاهر ساده است اما در واقع با توجه به حرفه و صنعت شما، ممکن است از شما خواسته شود که انواع کارهای مختلف را در ساعات مختلفی انجام دهید.(غالبا این قبلی کارها هم بدون پاداش اضافی است!).

درست است که این زندگی شماست. و این شمایید که تصمیم می گیرید که آیا از انجام این نوع فداکاری ها و تعهدات راضی هستید یا خیر؟ اما به یاد داشته باشید که شما فقط یک زندگی دارید و چیزهای بسیار بیشتری از یادداشت ها و پیش بینی درآمد در آن وجود دارد.

تعادل بین کار و زندگی به معنی رشد نکردن و بیکار بودن نیست!

جمله ای که خلاف آن در نهاد بعضی از کارفرمایان و گاهی هم در خود ما نهادینه شده است. فشارهای جامعه برای پیشرفت و موفق شدن و پولدار شدن و … از یک سو و میل شخصی خودمان برای رسیدن به اهدافمان از سویی دیگر دو اهرمی هستند که ما را در فشار زندگی قرار میدهند و تعادل بین کار و زندگی را در ما از بین میبرند.

وجود رؤسایی خود بین و ایده‌آل طلب که میخواهند مسیرهای چندساله را یک شبه بپیمایند موجب فشار مضاعف بر پرسنل میشود. اگر بخواهیم به این قضیه مثبت هم نگاه کنیم با کارفرمایانی مواجه میشویم که با پاداش و تعریف و تمجید کارمندان را ترغیب به فعالیت دوچندان میکنند و اصطلاحا هندوانه زیر بغلشان میدهند. فضایی را تصور کنید که زمانیکه به خانه میرسید . باز هم باید تماس ها یا پیامهای مختلفی از محل کار را جواب بدهید و یا ایمیل های کاریتان را چک کنید و یا گزارش کار تهیه کنید!

برای مدیر بهتری بودن دوره‌ی مشاوره مدیریت را پیشنهاد میکنیم.

همه ی این موارد باعث شده تا ما  تعادل بین کار و زندگی مان را به کلی فراموش کنیم و این فرهنگ غلط را در جامعه مان توسعه دهیم که اگر بخواهیم اندکی به خودمان  و زندگیمان برسیم و پاهایمان را دراز کنیم و استراحت کنیم،‌ یعنی فردی بی هدف هستیم که اوقات خود را به  بطالت میگذراند. این مساله در شرکت ها بسیار پررنگ دیده میشود. زمانی که کارمندی برای استراحت و صرف چای ۵ دقیقه از پشت میزش بلند میشود انگار از زیر کار در رفته است!!!

تعادل بین کار و زندگی

یکبار دیگر به این جمله خوب نگاه کنیم. برقراری تعادل بین کار و زندگی به معنی رشد نکردن و بیکار بودن نیست.این درست است که ما میخواهیم  به پله های بهتری از موفقیت دست پیدا کنیم. اما اگر در قبال آن زندگی نکنیم،‌پیشرفت و درآمد ما به چه دردی میخورد؟

چرا تعادل کار و زندگی مهم است؟

  • سلامت روان شما را حفظ می کند: هیچ شکی در این مورد وجود ندارد که اگر در دفتر کار، خود را مشغول به کار کنید و کل زندگی خود را بر اساس کار قرار دهید، دچار فرسودگی خواهید شد. حتی اگر بتوانید هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها این کار را حفظ کنید، اما بالاخره خسته خواهید شد. فرسودگی شغلی نقطه اوج افزایش استرس است، بنابراین مطمئن شوید که از علائم و اقداماتی که در صورت مشاهده هر یک از آنها باید انجام دهید، آگاه باشید. در همین حال، اگرچه شرکت های بیشتری شروع به درک مسئولیت های خود در رابطه با سلامت روان کرده اند، اما برای نهادینه کردن این اصل هنوز راه درازی در پیش است. اگر از کارفرمایان خود پشتیبانی لازم را دریافت نمی کنید یا نگرانی های شما به سادگی نادیده گرفته می شود، احتمالا ارزش دارد که خدمات خود را به جای دیگری ببرید.
  • سلامت جسمانی شما را حفظ میکند: استرس فقط باعث ایجاد مشکلات روانی در شما نمی شود بلکه مشخص شده که اثرات فیزیولوژیکی مستقیم نیز دارد، مانند فشار خون بالا (که به نوبه خود می تواند منجر به مشکلات جدی مرتبط با قلب شود). بعلاوه، سبک زندگی کم تحرک و مبتنی بر دفتر، دلیلی برای یک سبک زندگی سالم نیست، بنابراین اگر زمان زیادی را صرف نشستن پشت میز خود می کنید سعی کنید تا زمانی را صرف ورزش کنید. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید. در این صورت می توانید انتظار داشته باشید که در مراحل بعدی نیز مشکلات سلامتی ایجاد کنید.
  • به شما اجازه می دهد تا روابط شخصی را دنبال کنید: با بررسی زندگی برخی از افراد موفق، میبینیم که بعضی ازآنان موفقیت های بزرگی را بدست آورده‌اند اما در ازای آن نتوانسته‌اند زندگی شخصی خوبی را داشته باشند و در روابط خود شکست خورده‌اند. هنوز یک عنصر قوی وجود دارد. هنگامی که اولویت شماره یک شما کار است، حفظ روابط معنادار دشوار است (البته، غیرممکن نیست). احتمالاً روابط شخصی ما بیش از هر بخش دیگری از زندگی‌مان بر ما تأثیر می‌گذارد، بنابراین اطمینان از اینکه برای آنها وقت بگذاریم نه تنها برای خوشبختی، بلکه برای پیشرفت شخصی ما نیز حیاتی است.
  • شما به عنوان یک شخص رشد خواهید کرد: علی‌رغم همه ی تصورات، بخش سرگرمی‌های رزومه شما به دلایلی وجود دارد: کارفرمایان در واقع به کارهایی که شما دوست دارید خارج از محل کار انجام دهید و همچنین زمانی که پشت میزتان نیستید، علاقه دارند. این به این دلیل است که دفتر، باور کنید یا نه، تنها جایی نیست که می‌توانید مهارت‌های نرمی مانند ارتباط و کار گروهی را در آن توسعه دهید. اگر همیشه کار می کنید، فضایی برای انجام هیچ گونه سرگرمی نخواهید داشت. بنابراین، نه تنها به خودتان مدیون هستید که وقت خود را صرف انجام کارهایی کنید که واقعاً از آنها لذت می برید، بلکه به کارفرمای خود نیز که بدون شک این کار را انجام خواهد داد. از مهارت ها و تجربیات بیرونی که می توانید به  شرکت بیاورید بهره مند شوید.
  • حفظ تعادل بین کار و زندگی به نفع شرکت است: یک کارمند خسته و پراسترس که تا حد زیادی کار کرده باشد، به سختی می‌تواند عضوی سازنده و مؤثر در سازمان باشد، حقیقتی آشکار که خوشبختانه اکنون برای بسیاری از شرکت‌ها ملموس شده است. بنابراین، این به نفع خودشان است (از طریق برنامه‌های سلامتی و ذهن‌آگاهی) اطمینان حاصل کنند که کارکنان تعادل سالمی را حفظ می‌کنند و با طراوت وارد کار می‌شوند و هر روز آماده انجام بهترین کار خود هستند. اما متأسفانه، همه شرکت ها به این مساله توجه نمیکنند. برخی از صنایع از کارگران باهوش و مصمم، سوء استفاده می‌کنند و سپس در نهایت وقتی آنها را ترک می‌کنند که آن ها فرسوده شده‌اند. و مجموعه ها آن‌ها را با افراد تازه نفسی جایگزین می‌کند. همانطور که قبلا ذکر شد، اگر در چنین موقعیتی قرار گرفتید، به شرکتی بروید که سلامتی شما را کمی جدی‌تر می‌گیرد.
  • عدم رضایت شغلی را از بین می برد: در دنیایی که رضایت شغلی در حال حاضر به اندازه حقوق و دستمزد یک عامل ماندگاری مهم است، اهمیت انجام کاری که برای امرار معاش از آن لذت می برید را نمی توان اغراق کرد. با این حال، اگر آن شغل شروع به تسخیر زندگی شما کند، در یک مقطع زمانی از کارتان خسته می شوید و چیزی که زمانی اشتیاق شما بود می تواند به سرعت به یک کابوس تبدیل شود. مانند بسیاری از مسائل زندگی، کلید لذت بردن از هر چیزی این است که بدانید باید زمانی را نیز دور از آن بگذرانید. با جدا کردن خود از کار هنگام خروج از دفتر و عدم افراط در کار ، هر روز می توانید این انرژی مثبت را بر روی سایر بخش های زندگی خود نیز متمرکز کنید.

حفظ تعادل کار و زندگی و عدم افراط در کار سالم چیزی بیشتر از اختصاص وقت آزاد برای تماشای فیلم یا مهمانی با دوستانتان است. این در مورد محافظت و حفظ سلامت روحی و جسمی شما برای مدت طولانی است. و شما را قادر می سازد تا یک زندگی متعادل، کامل و عادی داشته باشید. کارفرمایان مسئولیت بسیار جدی دارند تا اطمینان حاصل کنند که به کارکنانشان این فرصت داده می‌شود.

در حالی که هنوز راه زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد. این مسئولیت شخصی شما نیز هست که مراقب خود باشید و متوجه شوید که چه زمانی همه چیز رو به راه است. همیشه به یاد داشته باشید که سلامتی خود را در اولویت قرار دهید و عدم افراط در کار داشته باشید. و تعادل موفقیت را هم در دفتر و هم در خارج از آن برقرار کنید. در این صورت شما فردی شادتر خواهید بود و علاوه بر این، شما میتوانید کمی بیشتر زندگی کنید.

راه های برقراری تعادل بین زندگی و کار

راه های برقراری تعادل بین زندگی و کار

1. اولویت هایتان را مشخص کنید

اولین قدمی که باید در هنگام تلاش برای ایجاد تعادل کامل بردارید این است که تشخیص دهید چه چیزی واقعا برای شما مهم است. خواه تمرکز بر رفاه خود باشد. شروع به سرگرمی جدید یا گذراندن زمان بیشتر با خانواده و دوستان، شما باید یک هدف شخصی در نظرداشته باشید. از آنجایی که زندگی ما بسیار شلوغ است، اختصاص دادن زمان کافی به کارهایی که واقعاً می‌خواهیم انجام دهیم و عدم افراط در کار ، دشوار است. و به همین دلیل است که اولویت‌بندی و شناسایی آنچه برای خوشبختی شخصی شما ضروری است بسیار مهم است.

2. زمان توقف را در برنامه خود قرار دهید

اگر شما هم مثل من هستید، همیشه در حال حرکت هستید و سعی می کنید مطمئن شوید. که همه چیز در محل کار و خانه مرتب است. که معمولاً به زمان استراحت بسیار مورد نیاز شما ختم می شود. این نه تنها منجر به خستگی مفرط می‌شود، بلکه باعث می‌شود. شما احساس استرس کنید، زیرا همیشه در حال عجله برای حذف وظایف از لیست کارهای خود هستید.

به جای اینکه هر ثانیه بیداری را صرف انجام برخی کارها کنید. (چه کارهای خانه باشد و چه کارهای اداری بعد از ساعت کاری)، با اضافه کردن مقداری استراحت به برنامه روزانه خود. نوعی تعادل را به زندگی خود بازگردانید. در این ساعات کارهایی را انجام دهید که واقعا از انجام آنها لذت می برید و عدم افراط در کار داشته باشید. و این عمل را تا زمانی که به عادت تبدیل شود تکرار کنید. و اگر کاری وجود ندارد که لزوماً بخواهید انجام دهید، فقط یاد بگیرید که چگونه استراحت کنید و از شلوغی زندگی روزمره خودداری کنید.

3. ساعت کاری را تنظیم کنید

چه مجاز به تنظیم ساعات کاری خود باشید، چه نه. مهم است که به یک روال پایبند باشید. اگر برنامه مشخصی دارید، مطمئن شوید که دقیقاً به آن ساعات بدون اضافه کاری پایبند باشید. به جای سوزاندن نفت نیمه شب و حرکت به سمت رکود شغلی، مهم است که کتاب را ببندید. و دوباره از جایی که روز بعد آن را ترک کردید، ادامه دهید. شما باید زمان و توجه خود را بر روی آنچه می توانید کنترل کنید متمرکز کنید. و ترک کار به موقع و عدم افراط در کار یکی از این موارد است.

4. کار را با خود به خانه نبرید

در حالی که باید ساعات کاری خود را تنظیم کنید. مهم است که کار را در جایی که هست رها کنید. و در خانه خود را به انجام هیچ کاری نکنید (حتی اگر در حال پاسخ دادن به یک ایمیل سریع باشد). با چنین فناوری پیشرفته‌ای، خاموش کردن و خودداری از چک کردن پیامهایتان می‌تواند سخت باشد. اما مگر اینکه لازم باشد حساب خود را به دستگاه‌های شخصی‌تان متصل کنید به هر قیمتی از انجام آن اجتناب کنید!

یک راه عالی برای خاموش کردن این است که فهرستی از کارها بنویسید و کارهای باقی مانده را به روز بعد منتقل کنید و عدم افراط در کار کنید. به این ترتیب، می‌دانید وقتی وارد کار می‌شوید چه انتظاری دارید، و می‌توانید از همان لحظه شروع به انجام وظایف خود کنید.

5. سبک زندگی سالم تری را در پیش بگیرید

سلامتی چیزی است که همه ما از آن غافل هستیم. سلامت خود را با داشتن یک سبک زندگی سالم در اولویت قرار دهید. سالم غذا بخورید، مقدار زیادی آب بنوشید و زمانی را به ورزش اختصاص دهید

6. به اندازه کافی بخوابید

در حالی که ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که زمان بسیار مهم است. اغلب تصمیم می‌گیریم که خواب خود را قربانی کنیم تا مطمئن شویم که همه چیز را در خود جای داده‌ایم. با این حال، محرومیت مداوم از خواب می‌تواند تأثیری همیشگی بر سلامتی ما داشته باشد. و طبق گزارش‌ها بیش از 136 میلیارد دلار در بهره وری از دست رفته برای شرکت‌ها هزینه دارد.

هشت ساعت خواب برای یک مغز سالم ضروری است، تعداد ساعاتی که هر فرد نیاز دارد به بدن او بستگی دارد. این مقدار می تواند بین 6 تا 10 ساعت در روز باشد. بنابراین مهم است که نیاز شخصی خود را مشخص کنید و سعی کنید به یک روال مشخص پایبند باشید و عدم افراط در کار کنید.

7. مدیریت زمان خود را دقیق تنظیم کنید

اگر تمایل دارید زمان زیادی را صرف معطل کردن و به تعویق انداختن برخی وظایف کنید. از سرمایه گذاری در ابزارهای ردیابی زمان سود خواهید برد. این به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که کجا زمان را تلف می کنید. و به شما کمک می کند تا از شر وقفه ها خلاص شوید و روی رعایت اولویت های خود تمرکز کنید.

یکی دیگر از راه های عالی برای افزایش بهره وری، کار با استفاده از روش پومودورو است. که از شما می خواهد در فواصل کوتاه کار کنید تا اطمینان حاصل کنید که تمام 25 دقیقه کاملاً متمرکز هستید. وقفه های کوتاه همچنین به شما این امکان را می دهد که ذهنیت خود را مجددا تنظیم کنید. و روی کار در حال انجام تمرکز کنید.

8. تفویض اختیار

تفویض اختیار در محل کار و خانواده و عدم افراط در کار شما مهم است. اگر وظایف شما در محل کار شما را تحت فشار قرار داده است، وظایف را به کارآموزان یا همکاران دیگری محول کنید. که می توانند مسئولیت های اضافی را بر عهده بگیرند و مقداری از بار کاری شما را کاهش دهند.

اما اگر نمی‌توانید کارهای خانه را انجام دهید. برخی از آن‌ها را به شریک یا هم اتاقی‌تان محول کنید، یا کمک‌های بسیار مورد نیاز را در نظر بگیرید که می‌تواند فشار را از شما دور کند.

9. اهداف شغلی را تعیین کنید

تعیین اهداف شغلی و افراط در کار ضروری است اگر تلاش می کنید تعادل کار و زندگی عالی داشته باشید و در محل کار و خانه راضی باشید. اما این اهداف از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. برخی از افراد ممکن است رویای بالا رفتن از نردبان شغلی را داشته باشند. در حالی که برخی دیگر بر افزایش دستمزد تمرکز می کنند و برخی صرفاً خواهان شغلی لذت بخش هستند که به آنها امکان زندگی خانوادگی را نیز بدهد. آنچه مهم است این است که درک کنید چه چیزی برای شما ایده آل است و برای دستیابی به آن هدف تلاش کنید.

10. برنامه زمان خاموش

بسیاری از معتادین به کار می ترسند که مرخصی پیشرفت آنها را به هم بزند. و در بیشتر مواقع از تمام کمک هزینه تعطیلات خود به دلیل ترس از دست دادن وظایف کاری خود استفاده نمی کنند و افراط در کار دارند. اما تعطیلات برنامه ریزی شده راهی عالی برای مدیریت. یک تعادل سالم کار و زندگی و اطمینان از اینکه ذهن و بدن استراحت مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند، است. پنی دوالک، مدیر مدیریت استعداد در گروه خدمات جهانی منابع انسانی، پنا، می‌گوید: شواهد نشان می‌دهند که بدون وقفه‌های مناسب، بهره‌وری کمتری خواهید داشت. «حتی اگر افراد ساعات طولانی‌تری کار کنند، خلاق نیستند و نمی‌توانند همان سطح کیفیت را حفظ کنند».

تعطیلات برنامه ریزی شده و زمان استراحت و افراط در کار برای بقا ضروری است. آن‌ها به شما کمک می‌کنند باتری‌هایتان را شارژ کنید، دوباره تمرکز کنید و کارآمدتر از قبل به کار بازگردید. از سوی دیگر، اگر ساعات زیادی کار کنید، در نهایت به زندگی شخصی خود فشار وارد می‌کنید. و از دستیابی به تعادل ایده‌آل کار و زندگی دورتر می‌شوید.

در دنیایی که دائماً به فناوری وابسته هستیم، جایی که سعی می کنیم همه کارها را به یکباره انجام دهیم. و به طور مداوم برای زمان تحت فشار قرار می گیریم. لازم است یک قدم به عقب برداریم و آنچه در زندگی ما مهم است را شناسایی کنیم.

برای برخی، این ممکن است تمرکز بر خانواده باشد. در حالی که برای برخی دیگر می تواند دنبال کردن یک هدف شخصی باشد که در پشت سر گذاشته شده است. اما هر چه که باشد، لازم است که خواسته ها و نیازهای خود را در اولویت قرار دهید. و از زمانی که دارید حداکثر استفاده را ببرید!

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *