دوره MBA (کوتاه شده عبارت Master of Business Administration) یا دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار از محبوب ترین و کاربردی ترین دوره های آموزشی برای تمام افرادی است که با علم مدیریت سر و کار دارند. سرفصل های جامع این دوره برای کارآفرینانی که قصد ورود به بازار کسب و کار را دارند، مدیرانی که می خواهند پله های رشد و ترقی را در سازمان خود طی کنند و کارمندانی که رویای پیشرفت شغلی و تصدی پست های مدیریتی را در سر می پرورانند، طبق آخرین آموزه های بین المللی طراحی شده است.
برای کسانی که قصد شرکت در این دوره تحصیلی را دارند، اعتبار گواهی آموزشی صادر شده در پایان دوره از اهمیت بالایی برخوردار است. گواهی دوره MBA در سطح بین المللی دارای ارزش و اعتبار بوده و دریافت آن برای کسانی که به دنبال ارتقای شغلی و افزایش درآمد، یادگیری فنون مدیریت و پیشرفت در سلسله مراتب سازمانی، کارآفرینی و تاسیس سازمان یا کسب و کار شخصی خود، تقویت رزومه به منظور مهاجرت و کسب موقعیت های مناسب کاری در خارج از کشور هستند، گام مهمی محسوب می شود.
مدیران برجسته بسیاری در سراسر دنیا از MBA به منظور رسیدن به اهداف گفته شده بهره برده اند. ارزش و اهمیت دوره MBA صرفا به دنیای تجارت محدود نمی شود. آموزه های این دوره برای مدیران و تمام کسانی که نیاز به مهارت های مدیریتی دارند و در بخش های مختلف دولتی، نیمه دولتی و خصوصی مشغول به کار هستند، می تواند مفید واقع شود.
موسسه آموزش عالی آزاد علوم و فنون تهران با داشتن دپارتمان تخصصی دوره MBA و دوره DBA از محضر استادان برجسته ای بهره می برد که در زمینه های مدیریتی دارای سوابق درخشان فعالیت و تدریس هستند. این موسسه برگزارکننده دوره های مدیریت حرفه ای کسب و کار به شیوه های آموزشی تمام وقت، پاره وقت و آنلاین است تا متقاضیانی که به علت اشتغال، امکان حضور تمام وقت در موسسه را ندارند، بتوانند در آن شرکت کنند.
دوره MBA موسسه علوم و فنون تهران
لازم به ذکر است که مدرک صادر شده از موسسه علوم و فنون تهران در بسیاری از کشورها مورد پذیرش است. این موسسه برخلاف سایر مراکز ارائه دهنده دوره MBA یک مدرسه بازرگانی یا بیزینس اسکول محسوب می شود، و علت این نام گذاری بر اساس تفاوت آموزه های این مدارس با دانشگاه هاست. MBA در دانشگاه به صورت یک رشته تحصیلی صرفا تئوری و بر اساس کتب و دانش نظری تدریس می شود، در حالی که در بیزینس اسکول این رشته به شکل عملی و کاربردی تدریس می گردد. به همین جهت، تحصیل این رشته در مدرسه بازرگانی امتیازی بالاتر برای متقاضیان مصاحبه در سفارتخانه ها و افرادی است که قصد ادامه تحصیل یا اشتغال در کشور دیگری را دارند.
با توجه به اینکه موسسه علوم و فنون تهران تنها مدرسه بازرگانی (بیزینس اسکول) در ایران است و نام آن در فهرست برترین مدارس کسب و کار جهان به ثبت رسیده، بسیاری از سفارتخانه ها و موسسات مهاجرتی، تنها گواهی های صادر شده از این موسسه را معتبر و قابل استناد می دانند. به همین جهت، تحصیل در دوره MBA بیزینس اسکول و نه در دانشگاه به افراد توصیه می شود. در صورت قبولی موفقیتآمیز در تمام دروس، به دانشآموختگان این دورهها گواهینامه MBA مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعطا میگردد که قابل ترجمه برای خارج از کشور بوده و همچنین نزد قوهی قضاییه و وزارت امور خارجه دارای اعتبار رسمی است.
اهمیت دوره MBA
MBA در حال حاضر محبوب ترین دوره تحصیلی حرفه ای در جهان است. این دوره نخستین بار در دانشگاه های ایالات متحده برگزار شد تا به نیازمندی ها و خواسته های در حال تحول مدیران در طول زمان پاسخ دهد.
شرایط کنونی اقتصاد و بازار دنیا به گونه ای است که فعالیت و رقابت شرکت ها و سازمان ها در آن به مراتب سخت تر و شدیدتر شده است. کسب موفقیت و ماندگاری پایدار در چنین فضایی مستلزم بهره مندی سازمان ها و شرکت ها از نیروهای مدیریتی توانمندی است که از دانش تخصصی، مهارت کاربردی و نگرش کسب و کاری برخوردار باشند.
به نظر می رسد دوره MBA با توجه به گرایش های پیش بینیشده در آن بتواند به این نیاز حیاتی سازمان ها و افرادی که قصد فعالیت در سازمان های سرآمد و برجسته را دارند پاسخ گوید. شایان ذکر است که در ۳۰ سال گذشته فارغ التحصیلان این دوره ها بالاترین میزان اشتغال و حقوق و مزایای دریافتی را به نسبت رشته های دیگر داشتهاند، به نحوی که فارغ التحصیلان کارشناسی در بسیاری از رشته ها ترجیح میدهند به جای ادامه تحصیل در رشته خود، در زمینه مدیریت حرفه ای کسب و کار به تحصیلات خود در مقاطع عالی ادامه دهند.
البته باید توجه داشت کسب این گواهی به تنهایی کافی نیست و ابتکار، خلاقیت و تلاش پیوسته می تواند در کنار به دست آوردن مهارت های مدیریتی، ضامن دستیابی به اهداف ذکر شده باشد.
سرفصل ها و موضوعات مورد بحث در دوره MBA شامل یک بخش دروس اصلی دربرگیرنده موضوعاتی همچون اقتصاد، برنامه ریزی استراتژیک، فنون مذاکره، بازاریابی و منابع انسانی است که به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا علایق شخصی و حرفه ای خود را دنبال کرده و با مفاهیم کلیدی و مهارت های اساسی در مدیریت آشنا شوند.
در ادامه و پس از گذراندن این دروس پایه ای، دانش پذیران دوره MBA با توجه به گرایش مورد نظر خود، تعدادی از دروس تخصصی یک زمینه ی شغلی را می آموزند و به منظور کسب تجربه بیشتر، به پروژه های اجرایی تعیین شده می پردازند. متقاضی پس از اتمام دوره MBA و در صورت علاقه مندی به ادامه تحصیل و داشتن تجربه شغلی کافی، می تواند در دوره های دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار یا DBA نیز حضور پیدا کند.
چرا دوره MBA ؟
این یک پرسش اساسی برای تمام افرادی است که دوره MBA را برای مسیر حرفهای مورد نظرشان حائز اهمیت میدانند. دیدگاهها و نظرات متفاوتی در این مورد وجود دارد و بسیاری از مدارس کسب و کار نیز این پرسش را به شکلهای متفاوتی برای متقاضیان تحصیل در این دوره مطرح میکنند.
گذراندن دوره MBA مزایای زیادی برای فرد به همراه دارد.به نظر میرسد بسیاری از افراد MBA را بر سایر دورههای تحصیلات تکمیلی ترجیح میدهند. دوره MBA طیف گستردهای از موضوعات مختلف حوزه مدیریت را به افراد ارائه میدهد تا درک مفیدی از سلسله مراتب سازمانی و شرایط پیشرفت شغلی خود داشته باشند. برای شخصی که سالها در یک حرفه خاص مشغول بوده است و حالا آرزو دارد که در همان زمینه کاری یک منصب مدیریتی داشته باشد، MBA به منزله نردبانی برای ترقی قلمداد میشود. این موضوع به معنای افزایش درآمد و داشتن حقوق بیشتر است. بر طبق آمارها ، فارغالتحصیلان دوره MBA حقوقی بسیار بیشتر از فارغالتحصیلان رشتههای مشابه داشتهاند. سازمانهای امروزی بر اساس ارزشآفرینی نیروی کار، حقوق و مزایای وی را تعیین میکنند و بالا بودن حقوق فارغالتحصیلان دوره MBA دال بر این است که دانشآموختگان این رشته توانایی خلق ارزش بالایی برای سازمان خود دارند.
بیشتر بخوانید : بازار کار رشته MBA
در دنیای پر رقابت امروز که شرکتها و کارمندان آنها پیوسته به دنبال کسب جایگاه بهتر هستند، داشتن یک شغل به طور دائمی و بدون امکان ترقی ممکن است برای افراد ایجاد خستگی و فرسودگی نماید. شخصی که چندین سال در استخدام یک سازمان بوده و یا کسب و کار شخصی خود را اداره کرده، ممکن است نیاز داشته باشد مدتی را به استراحت میان دو بازه کاری بپردازد تا بتواند بازنگری و برنامهریزی دوباره ای برای آینده شغلی خود داشته باشد. دوره MBA بستر مناسبی را برای این تصمیمگیری فراهم نموده و به انتخاب میان طیف وسیعی از گزینههای شغلی پس از اتمام و دریافت مدرک دوره کمک میکند.
یکی دیگر از مزایای مهم دوره MBA ایجاد فرصت شبکهسازی برای شرکتکنندگان در این دوره است. مؤسسات نامدار و با سابقهای وجود دارند که استانداردهای آموزشی را در سطح بالا حفظ مینمایند و مطالب درسی بهتر، استادان برجستهتر و فضای آموزشی بهتر را در اختیار دانشپذیران خود قرار میدهند. در این مؤسسات راه رسیدن به فرصتهای گوناگون برای پیشرفت هموارتر است. به علاوه دستاوردهای فارغ التحصیلان این مدارس و مؤسسات چشمگیرتر بوده و متقابلا به شهرت آنها نیز کمک میکند.
شرکتکنندگان دوره MBA میتوانند با برقراری ارتباط با مدیران موفق و باتجربه، که درصد مهمی از افراد تشکیلدهنده کلاسهای Tehran Business school است، از فرصتهای همکاری و کسب تجربه بسیاری برخوردار شوند.در طول کلاسهای درسی، دیدارها و جلسات مختلف، دانش پذیران فرصت های زیادی برای ارتباط با فارغ التحصیلان مؤسسه و همچنین سایر کسانی که مشغول تحصیل در دوره های دیگر هستند، به دست می آورند. همچنین سخنرانی ها و نشست های مختلفی توسط کارآفرینان و مدیران موفق برگزار می شود تا دانشپذیران بتوانند با مسیر موفقیت آنها آشنا شده و تعامل دوطرفه با فعالان دنیای کسب و کار داشته باشند.
یک مزیت مهم دیگر شرکت در دوره MBA کسب دانش و مهارتهای نوین مدیریت و رهبری میباشد.در نگاه اول شاید این امر چندان مهم جلوه نکند، زیرا هدف هر دوره آموزشی کسب دانش و مهارت است، ولی به دلیل شرایط و زمینه خاص مخاطبان دوره MBA این مزیت در این رشته بسی مهمتر و سرنوشتسازتر از رشتههای دیگر است.
MBA تنها شخص را برای مدیریت بهتر آماده نمیکند، بلکه مهارتهای مهمی از قبیل ویژگیهای یک رهبری خوب، کار گروهی، روحیه ریسکپذیری، سازگاری با دیدگاههای مختلف و رفع تعارضات را نیز به وی میآموزد.به این معنا که مدیران و کارکنان سازمانها معمولاً بعد از مدتی به نوع خاصی از فعالیتها و شیوههای تفکر عادت میکنند و این مانع بروز خلاقیت و دانش جدید در آنها میشود. دوره MBA با شکستن این سد، کمک زیادی به فرد در زمینه تفکر نوآورانه و رویکردهای متحول کننده میکند.
دوره MBA برای چه کسانی مناسب است ؟
دو دسته از افراد مخاطب ویژه دوره MBA هستند. به نحوی که این دورهها در اصل به منظور ارتقا وضعیت حرفهای این دو گروه طراحی شده است. یکی مدیران اجرایی و کارمندان ردههای مختلف سازمانها که به رغم تجربه مفید کاری و مدیریتی خواهان اضافه کردن دانش روز مدیریت به فهرست شایستگیهای خود هستند و دیگری فارغالتحصیلان کارشناسی رشتههای مختلف مرتبط و نیمهمرتبط با MBA که خواهان فراگیری دانش کاربردی مدیریت به منظور فعالیت موفقیتآمیز در عرصه صنعت و کسبوکار هستند.
هر چند در ظاهر کمی متناقض مینماید ولی علت مناسب بودن دوره MBA برای این دو گروه، تاکید همزمان این دورهها بر دانش و کاربرد میباشد به نحوی که مواد درسی و نحوه تدریس دوره MBA در Tehran Business School پاسخگوی نیاز هر دو گروه است. در این راستا شرکت در این دورهها به کلیه علاقهمندان این رشته و به ویژه:
- مدیران سطوح مختلف سازمانها و شرکتها
- مدیران مشاغل و صاحبان کارگاهها، کارخانهها و بنگاههای صنعتی
- کارشناسان و کارمندان سازمانها و شرکتها
- دانشجویان و فارغالتحصیلان در رشتههای مختلف
پیشنهاد میگردد.
با شرکت در دوره MBA و اخذ مدرک آن میتوانید مطمئن به یافتن موقعیت شغلی مناسب و یا ارتقا و پیشرفت در شغل کنونی خود باشید. همچنین به عنوان صاحبان مشاغل یا فعالان اقتصادی با شرکت در این دورهها و اخذ مدرک آن در مدیریت کلیه امور از پذیرش نیروی انسانی تا مدیریت فروش و کنترل منابع ورودی و خروجی و بهرهوری سازمانی تحول ایجاد خواهیدکرد. در صورتی که مدیر یک مجموعه دارای تحصیلات MBA باشد، کیفیت کلی آن برند افزایش خواهد یافت و این خود باعث هموار شدن راه آن شغل برای توسعه روزافزون میشود.
همچنین شایان ذکر است که بیشتر دانشپذیران فعلی و دانشآموختگان Tehran Business School از جمله کارآفرینان و مدیران عالی سازمانهای بزرگ و صاحبنام کشور هستند که حضور در کنار آنها در کلاسها میتواند برای دانشپذیران تجربهای ارزنده بوده و در کنار سرمایه دانشی، سرمایه اجتماعی شرکتکنندگان در این دورهها را نیز افزایش دهد.
سرفصل های دوره MBA ؟
دوره MBA در طول ۱ سال و در ۳ ترم شامل ۱- ترم دروس پایه ۲- ترم دروس اصلی ۳- ترم دروس تخصصی برگزار میگردد که به شرح زیر میباشند:
نام درس | نام لاتین درس | مدت زمان |
---|---|---|
اقتصاد برای مدیران | Economics for Managers | 20 ساعت |
برنامه ریزی استراتژیک | Strategic Planning | 20 ساعت |
مهارتهای ارتباطی مدیران و فنون مذاکره | Managers’ Communication Skills and Negotiation Techniques | 20 ساعت |
روشهای تصمیمگیری برای مدیران | Management Decision Making | 20 ساعت |
Business Etiquette | Business Etiquette | 20 ساعت |
تئوری سازمان | Organization Theory | 20 ساعت |
رفتار سازمانی | Organizational Behavior | 20 ساعت |
نام درس | نام لاتین درس | مدت زمان |
---|---|---|
اصول بازاریابی | Principles of Marketing | 20 ساعت |
تدوین طرح کسب و کار | The Business Plan | 20 ساعت |
مدیریت مالی بنگاهها | Financial Management | 20 ساعت |
مدیریت منابع انسانی | Human Resources Management | 20 ساعت |
کسب و کار الکترونیک | Electronic Business | 20 ساعت |
حقوق کسب و کار | Business Law | 20 ساعت |
نام درس | نام لاتین درس | مدت زمان |
---|---|---|
استراتژی های بازاریابی | Marketing Strategies | 20 ساعت |
مدیریت فروش | Sales Management | 20 ساعت |
تحقیقات بازاریابی | Marketing Research | 20 ساعت |
مدیریت تبلیغات | Advertising management | 10 ساعت |
مدیریت برند | Brand Management | 10 ساعت |
نام درس | نام لاتین درس | مدت زمان |
تفکر استراتژیک | Strategic Thinking | 20 ساعت |
اجرای استراتژی | Strategy Implementation | 16 ساعت |
کنترل استراتژیک | Strategic Control | 12 ساعت |
مدیریت تحول سازمانی | Organizational Change Management | 20 ساعت |
مدیریت استراتژیک بازار | Strategic Market Management | 12 ساعت |
نام درس | نام لاتین درس | مدت زمان |
استاندارد دانش مدیریت پروژه PMBOK | PMBOK | 20 ساعت |
اصول مدیریت پیمان و قراردادها | Contract Management | 20 ساعت |
مهندسی ارزش | Value Engineering | 20 ساعت |
مدیریت پورتفوی پروژه | Managing Project Portfolio | 10 ساعت |
مدیریت ریسک پروژهها | Projects Risk Management | 10 ساعت |
نام درس | نام لاتین درس | مدت زمان |
مدیریت سرمایهگذاری | Investment Management | 20 ساعت |
مهندسی مالی | Financial Engineering | 20 ساعت |
ارزشگذاری اوراق بهادار و بنگاهها | Securities and Business Valuation | 20 ساعت |
روش های تأمین سرمایه | funding methods | 10 ساعت |
ارزیابی و مدیریت ریسک | Risk Evaluation and Management | 10 ساعت |
نام درس | نام لاتین درس | مدت زمان |
مدیریت عملیات | Operations Management | 20 ساعت |
مدیریت طراحی محصول | Managing product design | 20 ساعت |
سمینار در مدیریت عملیات | Seminar on Operations Management | 20 ساعت |
سیستم های تولید | Production Systems | 10 ساعت |
مدیریت کیفیت | Quality Management | 10 ساعت |
نام درس | نام لاتین درس | مدت زمان |
سیستم های اطلاعاتی مدیریت | Management Information Systems | 20 ساعت |
مدیریت روابط با مشتریان | Customer Relationship Management | 20 ساعت |
تجارت الکترونیک | E-commerce | 20 ساعت |
تحلیل و طراحی سیستمهای اطلاعاتی | Information Systems Analysis and Design | 10 ساعت |
مدیریت تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات | Information and Communication Technology Management | 10 ساعت |
نام درس | نام لاتین درس | مدت زمان |
مدیریت تکنولوژی | Technology Strategic Management | 20 ساعت |
مدیریت استراتژیک تکنولوژی | Technology Strategic Management | 20 ساعت |
مدیریت نوآوری و خلق تکنولوژی | Innovation management and Technology Creation | 20 ساعت |
مدیریت انتقال دانش و تکنولوژی | Managing the Transfer of Knowledge and Technology | 10 ساعت |
استراتژیهای توسعه تکنولوژی بنگاه ها | Firms Technology Development Strategies | 10 ساعت |
نام درس | نام لاتین درس | مدت زمان |
مدیریت زنجیره تأمین | Supply Chain Management | 20 ساعت |
صنعت کلی نفت و گاز و پتروشیمی | Oil, Gas, and Petrochemistry Industries | 20 ساعت |
تحلیل مالی و ریسک در نفت و گاز و پتروشیمی | Financial and Risk Analysis in Oil, Gas, and Petrochemistry | 20 ساعت |
صنایع بالادستی | Upstream Petroleum Industry | 10 ساعت |
بازاریابی بینالمللی پیشرفته | Advanced International Marketing | 10 ساعت |
نام درس | نام لاتین درس | مدت زمان |
مدیریت انرژی | Energy Management | 20 ساعت |
تجارت، بازاریابی و بازارهای جهانی انرژی | Trade, Marketing and Global Energy Markets | 20 ساعت |
مدیریت مالی و اقتصاد انرژی | Energy Finance and Economics | 20 ساعت |
زنجیره تأمین انرژی | Energy Supply Chain Management | 10 ساعت |
مذاکرات و قوانین و مسائل حقوقی انرژی | Negotiations, Law, and Legal Issues in Energy | 10 ساعت |
نام درس | نام لاتین درس | مدت زمان |
روشهای تحقیق در مدیریت | Research Methods in Management | 20 ساعت |
مدیریت روابط با مشتریان | Customer Relationship Management | 20 ساعت |
تجارت الکترونیک | E-commerce | 20 ساعت |
مدیریت زنجیره تأمین | Supply Chain Management | 10 ساعت |
ارزیابی و مدیریت ریسک | Risk Analysis and Evaluation | 10 ساعت |
گرایش های دوره MBA :
موسسه آموزش عالی علوم و فنون تهران ، دوره MBA را بصورت فشرده و یک ساله در ۱۰ گرایش ذیل برگزار میکند که دانشجویان میتوانند بر اساس علاقه و زمینه فعالیت خود هر یک از گرایشهای زیر را که تمایل دارند انتخاب کنند. (برای معرفی و آشنایی با گرایشها روی نام آنها کلیک کنید) :
MBA بازاریابی :
دوره MBA بازاربابی برای افزایش دانش و مهارتهای لازم برای بازاریابی کالاها و خدمات طراحی شده است. با توجه به رقابت فشرده میان سازمانها برای فروش محصولات و رکود اقتصادی جهانی، فارغالتحصیلان این دوره دارای مزیت رقابتی و اشتغال پذیری بالایی خواهند بود و با فراگیری جدیدترین روشها و تکنیکهای بازاریابی برای سازمان خود ارزش آفرینی خواهند کرد. همچنین در طراحی دروس دوره تلاش شده علاوه بر آموزش تکنیکها و روشهای بازاریابی، جامعنگری و دانش تئوریک لازم برای درک و بهکارگیری تکنیکها و روشها نیز در داوطلب پرورش داده شود.
MBA استراتژی :
مدیر استراتژیک همچون سکانداری است که با نگریستن به افقها، کشتی سازمانی را به سوی اهداف عالی خود هدایت میکند. همچنین داشتن تفکر استراتژیک برای تمامی مدیران ضروری است زیرا تحقق استراتژیهای اصلی سازمان در گروی این است که مدیران و کارکنان با درک آن استراتژیها، برنامهها و فعالیتهای خود را برای تحقق آن هدایت کنند. دانشجویان با گذراندن دوره MBA استراتژی علاوه بر فراگیری مهارتهای لازم و کاربردی برنامهریزی و مدیریت استراتژیک، طرز تفکر استراتژیک خود را نیز تقویت میکنند تا در هر بخش یا شغلی که مشغول فعالیت هستند، به صورت اثربخش تر و کاراتر عمل کنند.
MBA مالی (بورس و سهام) :
دوره MBA مالی مناسب کسانی است که قصد دارند با توجه به شرایط خاص بازارهای مالی کشور، به طور هوشمندانه اقدام به فعالیت و سرمایهگذاری در بازارهای بورس و سهام کنند و یا مدیریت امور مالی سازمانها را به عهده گرفته و در این زمینه به سازمانهای گوناگون نیز مشاورههای تخصصی دهند. از این رو تمرکز اصلی این دوره بر کاربرد عملی دانش و روشهای مدیریت مالی است تا فارغالتحصیلان این دوره بتوانند در حوزه کاری خود متخصص شده و رهبران مالی سازمانهای خود شوند.
MBA گرایش آینده پژوهی :
این گرایش از مدیریت حرفه ای کسب و کار مبنایی عملی و جامع در زمینه آینده پژوهی به مخاطبان ارائه می دهد تا به آنان بیاموزد چگونه از فرصت های پیش رو برای ترقی سازمان خود استفاده کنند. آینده پژوهی یک زمینه تحقیقاتی نوظهور و جدید است؛ از آنجا که آینده هنوز وجود ندارد، پیش بینی های آینده پژوهان بر اساس روندهای گذشته و دیدگاه های فعلی نسبت به آینده بلند مدت، آینده ممکن و آینده ترجیحی صورت می گیرد. به عنوان یک اقدام اجتماعی، مطالعات آینده با ترسیم استراتژی های بلندمدت جایگزین در یک محیط عملیاتی در حال تغییر، به مدیران در فرآیند تصمیم گیری کمک می کند. آینده پژوهی در مدیریت کسب و کار، یک زمینه بین رشته ای است که در آن موضوعات گسترده ای مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.
MBA مدیریت عملیات :
هر سازمانی، اعم از خدماتی، تولیدی، دولتی و خصوصی، برای انجام فعالیتها و وظایف اساسی خود مجموعهای از فرایندها را به انجام میرساند که هسته اصلی سازمان محسوب میشود. فرایندهای عملیاتی سازمان به عنوان قلب تپنده سازمان شناخته میشود. از این رو نحوه مدیریت عملیات یکی از عواملی است که سازمانهای بهرهور و موفق را از سازمانهای ضعیف و شکستخورده مجزا میکند. فارغالتحصیلان این دوره خواهند توانست عملیات سازمان خود را به منظور ایجاد و حفظ عملیات روان و با بهرهوری بالا مدیریت کنند و مسائل مربوط به عملیات سازمان را درک کرده و راهحلهای کاربردی برای آن پیشنهاد کنند.
MBA سیستم های اطلاعات :
با افزایش پیچیدگی و ابهام در سازمانهای امروزی سیستمهای اطلاعاتی از اهمیت بالایی برخوردار گشتهاند. علاوه بر این سازمانها روزبهروز برای استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی مشتاق تر میشوند و افرادی که دانش لازم در زمینه مدیریت سیستمهای اطلاعاتی را دارند ارزش بسیار زیادی برای سازمانها پیداکردهاند. دانشجویان این دوره دانش و تکنیکهای لازم برای تعریف ملزومات، آماده سازی، طراحی، پیادهسازی و ارزیابی سیستم های اطلاعاتی را به دست خواهند آورد و خواهند توانست برای برقراری کانالهای ارتباطی مطمئن میان سازمان و مشتریان و تأمینکنندگان راهحلهای بدیع و اثربخشی عرضه کنند.
MBA مدیریت پروژه :
مدیریت پروژه امروزه خود تبدیل به یک دانش مستقل شده و در دانشگاههای معتبر جهان به عنوان یک رشته پرطرفدار تدریس میشود. طیف گسترده کاربرد مفاهیم و فنون مدیریت پروژه در سازمانهای مختلف بر ارزش این رشته افزوده است. همچنین در عصر پیشرفت و تغییر، سازمانهای پروژه محور که فاقد ساختار ثابت سازمانهای سنتی هستند رو به افزیشاند که مدیریت اینگونه سازمانها و کار کردن در آنها مستلزم دانش مخصوص به خود است. علاوه بر این بسیاری از فارغالتحصیلان رشتههای مختلف ترجیح میدهند به جای داشتن شغلی ثابت در سازمانی خاص به انجام پروژههای مختلف مربوط به رشته خود بپردازند که موفقیت در این امر با بهبود دانش مدیریت پروژه تسهیل خواهد شد. در دوره MBA مدیریت پروژه مباحث اصلی دانش مدیریت پروژه طبق استاندارهای تعریفشده جهانی به دانشجویان آموزش داده خواهد شد.
MBA مدیریت تکنولوژی :
تجربه کشورها و سازمانهای مختلف نشان میدهد که وجود تکنولوژیهای روز، به تنهایی تعیینکننده موفقیت سازمانهای نخواهد شد بلکه اثربخشی تکنولوژی به سیستم اجتماعی سازمان و میزان همراستایی و هماهنگی تکنولوژی با این سیستم و اهداف و استراتژی های سازمان بستگی دارد. به طور خلاصه مدیریت تکنولوژی اهمیتی به مراتب بیشتر از خود تکنولوژی دارد. از طرفی دیگر سازمانهای امروزی برای عقب نماندن از قافله رقابت، چارهای جز استفاده از تکنولوژی های پیشرفته ندارند. در اینجاست که مدیریت تکنولوژی اهمیتی دوچندان پیدا میکند. مدیریت تکنولوژی مستلزم دست و پنجه نرم کردن با چالشها و مسائل مختلفی است که در این دورهها دانش کاربردی مربوط به آن به دانشجویان آموخته خواهد شد.
MBA نفت، گاز و پتروشیمی :
بسیاری از فارغالتحصیلان رشتههای نفت، گاز و پتروشیمی تمایل دارند در همین صنایع ولی با دید و بینش مدیریتی مشغول به فعالیت شوند. بسیاری از شاغلین در این رشتهها نیز با افزودن دانش مدیریتی به تخصص خود میتوانند ارتقاء شغلی و پیشرفت در سازمان خود را تسهیل کنند. همچنین فارغالتحصیلان مدیریتی که قصد کار کردن در این صنایع را دارند میتوانند از این دورهها سود ببرند زیرا در این دورهها مهارتهای مدیریتی مخصوص صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به دانشجویان آموزش داده خواهد شد تا هر آنچه که فرا میآموزند را در کار خود به کار گیرند.
MBA مدیریت انرژی :
هزینههای انرژی روزبهروز در حال افزیش است و سازمانهای فعال در عرصه انرژی و به طور کلی سازمانهای تولیدی از این نظر تحت فشار هزینهای قرارگرفتهاند، به طوری که مدیریت بهینه انرژی میتواند حاشیه سود آنها را به نحو چشمگیری افزایش دهد. ذخیره انرژیهای فسیلی و تجدید ناپذیر نیز در حال کاهش یافتن است و در آیندهی نه چندان دور توانایی بهرهبرداری از انرژیهای پاک و تجدید پذیر تعیینکننده موفقیت و توسعه سازمانها و به طور کلی کشورها خواهد شد. به طور کلی هدف مدیریت انرژی بهینهسازی مصرف، صرفهجویی در هزینهها، حفظ محیط زیست و تضمین دسترسی دائم به انرژی میباشد که در دوره MBA مدیریت انرژی دانش و مهارتهای لازم برای رسیدن به این اهداف اساسی به دانشجویان آموزش داده خواهد شد.
MBA مدیریت عمومی :
مدیریت در سطوح میانی و عالی سازمان مستلزم دید جامع و چند وظیفه ایست که تنها با کسب تخصص فنی در یک گرایش خاص مدیریتی حاصل نمیشود. مدیر عالی باید کل سازمان را در نظر داشته و فعالیتهای بخشهای پایینتر سازمان را درک کند تا بتواند کل سازمان را به پیش ببرد. هدف از برگزاری این دورهها نیز پرورش مدیران اثربخش برای مشاغل استراتژیک سازمان است تا با دید چندبعدی خود بتوانند در انواع و اقسام سازمانها به خدمت در سطوح عالی سازمان بپردازند.
لازم به ذکر است که برای پویایی و موثر بودن دوره MBA ، سرفصلها و منابع دوره از دانشگاهها و مراکز خارج از کشور انتخابشده و سعی شده است با شرایط و واحدهای مصوب در ایران تطبیق داده شود.
مدت زمان دوره MBA :
دوره MBA در طول ۱ سال و در ۳ ترم شامل ۱- ترم دروس پایه ۲- ترم دروس اصلی ۳- ترم دروس تخصصی برگزار میشود.دروس پایه شامل واحدهایی است که برای آموزش دانش عمومی مدیریت در دانش پذیر طراحی شدهاند. در ترم های بعدی بر میزان تخصصی شدن واحدها افزوده میشود و دانشپذیران میتوانند بر اساس علاقه خود هریک از گرایشهای ارائهشده را انتخاب کنند و مشغول مطالعه و تحقیق در گرایش تخصصی خود شوند.
هر یک از دروس دوره MBA به مدت ۲۰ ساعت تدریس شده و ترم اول در ۱۴۰ ساعت شامل ۷ درس و ترم دوم و سوم هر کدام در ۱۲۰ ساعت شامل ۶ درس میباشند که در مجموع دوره یک ساله در ۳۸۰ ساعت شامل ۱۹ درس برگزار میگردد.
برای سهولت در امر تحصیل عزیزان شاغل، کلاسها فقط روزهای پنجشنبه در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می شود.همچنین به منظور رعایت استاندارهای آموزشی، به تعداد کلاس ها افزوده شده است تا دانش پذیران حاضر در هر کلاس از تعداد استاندارد تجاوز ننمایید و خللی در تعامل استاد و دانشپذیر به وجود نیاید.
شرایط شرکت در دوره MBA :
- مدرک کارشناسی معتبر
- بررسی رزومه متقاضی
- موفقیت در مصاحبه ورودی
شرایط ثبت نام در ، رشته MBA چیست ؟ تنها توان و قابلیتهای بالقوه مدیریتی داوطلبان در نظر گرفته میشود، بدیهی است که با توجه به محدودیت ظرفیت کلاسها و دوره برای اولویت دادن در امر پذیرش نیاز به بررسی رزومه متقاضیان میباشد. در بررسی رزومه داوطلب، امتیاز ویژهای به عزیزانی که دارای سوابق مدیریتی مفید هستند تعلق خواهد گرفت زیرا هدف از این دوره ها تربیت دانش آموختگانی است که بتوانند در عرصه واقعی سازمانها فعالیت کرده و تغییرات مفیدی در آنها به وجود بیاورند و سیستمهای کسب و کار را به سمت تعالی هدایت کنند. البته آنچه که معیار اصلی انتخاب داوطلبان است میزان علاقه و انگیزه و همچنین توان بالقوه مدیریت آنهاست.

پیش ثبت نام دوره MBA :
متقاضیان شرکت در دوره MBA نخست فرم ثبت نام اولیه زیر را تکمیل نمایند. پس از بررسی و تایید رزومه توسط کارشناسان مرکز، برای هماهنگی امور ثبت نام و انجام مصاحبه حد اکثر ظرف ۴۸ ساعت با متقاضی تماس گرفته خواهد شد.
همچنین می توانید برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۲۲۰۵۷۱۲۰-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.