اگر در حال حاضر در یک موقعیت مدیریتی هستید یا می خواهید در یک موقعیت مدیریتی کار کنید، ارزیابی رهبری می تواند به شما در ارزیابی و بهبود مهارت های مدیریتی کمک کند. مدیران استخدام همچنین ممکن است از ارزیابیهای رهبری برای تعیین سبکهای رهبری بالقوه یا ویژگیهای نامزدهای متقاضی پستهای رهبری استفاده کنند. ارزیابی های رهبری می تواند به رهبران یا نامزدها کمک کند تا نقاط قوت مدیریتی خود را تقویت کنند، خودآگاهی خود را افزایش دهند و شغل خود را ارتقا ببخشند. در این مقاله به تعریف ارزیابی رهبری، اهمیت آن و 18 نوع ارزیابی رهبری می پردازیم که می توانید برای بهبود توانایی های مدیریتی خود از آنها استفاده کنید.
مواردی که در این مطلب میخوانید
ارزیابی رهبری چیست؟
ارزیابی رهبری فرآیندی است که برای ارزیابی مهارت های مدیریت در نقش رهبری انجام می شود. بنابراین ارزیابی رهبری ممکن است به مدیران شرکت کمک کند تا پتانسیل رهبری نامزدهایی را که برای نقشهای نظارتی و رهبری درخواست می دهند، ارزیابی کنند. سرپرستان و رهبران فعلی نیز ممکن است ارزیابی های رهبری را برای تجزیه و تحلیل ویژگی ها و نقاط قوت مدیریت خود انجام دهند.
اهمیت ارزیابی رهبری
ارزیابی رهبری می تواند برای رهبران شرکت یا مدیران استخدام کننده مزایای بسیاری داشته باشد، از جمله:
بهینه سازی نقاط قوت رهبری
ارزیابی های رهبری می تواند مهارت های مدیریتی شما را شناسایی کند. درک نقاط قوت شخصی شما ممکن است به شما کمک کند تا توانایی های رهبری خود را ارتقا و توسعه دهید.
پیدا کردن نقاط ضعف مدیریت و تمرکز روی آنها
برخی از ارزیابی های رهبری مهارت های مدیریتی را مشخص می کند که ممکن است به توسعه بیشتر نیاز داشته باشد. این به مدیران یا نامزدهای نقش های رهبری این فرصت را می دهد تا چالش های مدیریتی فعلی خود را هدف قرار داده و بهبود بخشند.
بهبود خودآگاهی
مدیران خوب، توانایی ها و ویژگی های رهبری خود را درک می کنند. ارزیابی های رهبری می تواند به افزایش آگاهی شما از نقاط قوت شخصی برای سرمایه گذاری و چالش های رهبری برای غلبه بر آنها کمک کند.
رشد پتانسیل های رهبری
برخی از کسب و کارها برنامه های توسعه رهبری یا خطوط کلی مسیر آینده و اهداف رهبری در شرکت خود را ایجاد می کنند. ارزیابی های رهبری می تواند به شرکت ها کمک کند تا با استخدام، آموزش و ارزیابی مدیران جدید یا فعلی به این برنامه های توسعه رهبری دست یابند.
هدایت و توسعه پیشرفت شغلی
ارزیابی های رهبری می تواند به سرپرستان و مدیران کمک کند تا برنامه های شغلی آینده خود را ایجاد کنند. به عنوان مثال، ارزیابی رهبری ممکن است به شما کمک کند تا در یک نوع خاص از برنامه آموزشی مدیریت ثبت نام کنید.
انواع ارزیابی رهبری
در اینجا 18 نوع ارزیابی رهبری وجود دارد که رهبران شرکت و مدیران استخدام می توانند از آنها استفاده کنند:
1. تست ارزیابی DISC
ارزیابی های DISC یکی از محبوب ترین ارزیابی های رهبری است. تست های DISC سوالاتی در مورد رفتارهای قابل مشاهده یک فرد می پرسند و نحوه برخورد داوطلبان با موقعیت های چالش برانگیز، برقراری ارتباط با دیگران و حل مشکلات را ارزیابی می کنند. آزمونهای DISC ارزیابیکنندگان را در چهار دسته اصلی رتبهبندی میکنند:
تسلط: مقوله تسلط، میزان وظیفه مداری شما را ارزیابی می کند.
نفوذ: میزان تأثیرگذاری شما بر روی هدایت، نظارت یا تأثیرگذاری بر دیگران را اندازه می گیرد.
ثبات: مقوله پایداری میزان همکاری شما و میزان وابستگی دیگران به شما را ارزیابی می کند.
وظیفه شناسی: وظیفه شناسی میزان توجه شما به دقت و کیفیت نتایج نهایی یک کار را تجزیه و تحلیل می کند.
2. ارزیابی سبک رهبری تعاملی USC
ارزیابی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی (USC) سبک رهبری منحصر به فرد شما را تحلیل می کند. دانستن نوع رهبری خودتان می تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از نحوه نگاه اعضای تیم به شما داشته باشید. سبک های رهبری که ارزیابی سبک رهبری تعاملی ارزیابی می کند شامل سبک های پست مدرن، خط مقدم و تحول آفرین است. هنگامی که درک شما از سبک رهبری شما با سبک رهبری واقعی شما مطابقت دارد، احتمال ایجاد روابط همکاری با اعضای تیم، بهبود نقاط قوت مدیریتی و ایجاد تغییرات مثبت در شرکتتان بیشتر است.
3. ارزیابی CliftonStrengths
ارزیابی CliftonStrengths بر روی آنچه که آزمون دهندگان به طور طبیعی بهترین انجام می دهند متمرکز است. این ارزیابی رهبری به شما کمک می کند تا هم این نقاط قوت ذاتی را شناسایی کنید و هم یاد بگیرید که چگونه آنها را توسعه دهید. شرکت کنندگان با پاسخ دادن به 177 سوال شروع می کنند که نحوه تفکر، رفتار و احساس آنها را در موقعیت های مختلف تحلیل می کند. ارزیابی CliftonStrengths یک ارزیابی آنلاین است و هزینه شرکت کنندگان در آزمون 19.99 دلار یا 49.99 دلار است، بسته به اینکه می خواهید نتایج شما چقدر کامل باشد.
4. آزمون Myers-Briggs یا MBTI
آزمون مایرز-بریگز (MBTI) یک تست شخصیت محبوب است که اغلب برای اهداف شغلی یا رهبری استفاده می شود. MBTI چهار عامل مربوط به روانشناسی منحصر به فرد یک شخص یا نحوه عملکرد، احساس و تفکر آنها را ارزیابی می کند. این چهار عامل عبارتند از:
احساس شما در مورد تعامل با دیگران: MBTI میزان درونگرا یا برونگرا بودن یک فرد را رتبه بندی می کند. افرادی که درون گرا هستند با گذراندن زمان تنها احساس انرژی بیشتری می کنند، در حالی که افرادی که برون گرا هستند بیشتر از تعاملات اجتماعی انرژی می گیرند.
نحوه پردازش اطلاعات و تفسیر معنا: MTBI ارزیابی می کند که آیا ترجیح می دهید اطلاعات را حس کنید یا از شهود استفاده کنید. حس کردن به این معنی است که شما اطلاعاتی را از حواس فیزیکی خود مانند بینایی، شنوایی یا لامسه جمع آوری می کنید. شهود به برداشت ها یا مفاهیمی اشاره دارد که بر اساس اطلاعاتی که به شما داده می شود تفسیر می کنید.
نحوه تصمیم گیری: بر اساس MTBI، برخی از افراد در درجه اول با در نظر گرفتن حقایق یا شرایط عینی، در مورد یک انتخاب نسبت به سایرین تصمیم می گیرند. دیگران با در نظر گرفتن افراد، احساسات یا نگرانی های شخصی مرتبط با تصمیم، تصمیم می گیرند.
چگونه موقعیت ها یا اطلاعات خارجی را مدیریت می کنید: عامل نهایی چگونگی درک دیگران از اعمال شما را توصیف می کند.
پس از شرکت در آزمون، یکی از ترکیب های شانزده گانه را دریافت می کنید که تیپ شخصیتی شما را نشان می دهد. دانستن این تیپ شخصیتی می تواند به شما در درک نقاط قوت و ویژگی های رهبری خاص خودتان کمک کند.
5. آزمون هوش هیجانی موسسه سلامت و ارتقاء
موسسه سلامت و پتانسیل انسانی (IHHP) ارزیابی کاملی از هوش هیجانی ارائه می دهد. هوش هیجانی به توانایی فرد در تفسیر و پاسخگویی به احساسات خود و همچنین احساسات اطرافیان اشاره دارد. مسابقه IHHP مبتنی بر وب و برای کاربران رایگان است. درک هوش هیجانی می تواند رهبران یا سرپرستان شرکت را قادر سازد تا احساسات خود را تنظیم کنند، به کارکنان خود از طریق تجربیات چالش برانگیز کمک کنند و به طور موثر انتقاد سازنده را ارائه و دریافت نمایند.
6. شاخص رهبری انرژی
شاخص رهبری انرژی (ELI) یک ارزیابی نگرشی است. ارزیابی نگرشی تجزیه و تحلیل می کند که چگونه ادراک شما از جهان بر رفتارها، افکار و عقاید شما تأثیر می گذارد. ELI می تواند به سرپرستان و مدیران کمک کند تا هم خودآگاهی و هم هوش هیجانی خود را درک کنند و بهبود بخشند. ELI نامزدها را بر اساس چندین مفهوم منحصر به فرد پیشنهاد و ارزیابی می کند. برای مثال، ELI میزان انرژی آنابولیک یک فرد را اندازه گیری می کند، که به آن توانایی فرد برای کمک به نتایج مثبت، ایجاد انگیزه در افراد دیگر و الهام بخشیدن به خلاقیت می گویند. ELI می تواند رهبران شرکت را قادر سازد تا به اعضای تیم و کارمندان خود به روش های سازنده یا مفید واکنش نشان دهند.
7. ارزیابی نقطه کور رهبری
گروه مشاوره مدیریت پرینستون (Princeton MCG) یک ارزیابی رهبری ارائه می دهد که نقاط کور آزمون شونده را ارزیابی می کند. در روانشناسی، نقاط کور به عدم آگاهی فرد در مورد برخی از ویژگی ها یا مهارت های خود اشاره دارد. ارزیابی نقطه کور رهبری می تواند به مدیران و سرپرستان شرکت کمک کند تا نقاط کور خود را شناسایی کرده و بر توسعه آن توانایی ها یا ویژگی ها تمرکز کنند. ارزیابی پرینستون MCG همچنین به رهبران شرکت کمک می کند تا نقاط کور را در تیم، شرکت یا بازارهایی که محصولات یا خدمات خود را در آن می فروشند تشخیص دهند.
8. ارزیابی حلقه رهبری
ارزیابی ارائه شده توسط حلقه رهبری بر تجزیه و تحلیل چگونگی درک اعضای تیم، کارمندان یا همکاران شما از مهارت ها و ویژگی های مدیریتی شما متمرکز است. این ارزیابی به آزموندهندگان کمک میکند بفهمند که چگونه استراتژیهای رهبری خلاق را که نتایج بلندمدت به دست میآورند، اولویتبندی کنند.
9. موج ساویل (Saville Wave)
موج ساویل گروهی از ارزیابی های رهبری است که توسط موسسه ساویل ارائه شده است. برخی از ارزیابیهای موج ساویل، شخصیت افراد را به طور خاص در رابطه با رفتارها و ویژگیهای آنها در محل کار تحلیل میکنند. آزمونهای استعداد ساویل، مهارتهای آزموندهنده را در مقولههایی مانند مکانیک، اعداد و ارتباطات ارزیابی میکند. آزمونهای موج ساویل بیشتر در مورد نامزدهای بالقوه رهبری به جای مدیران فعلی شرکت استفاده میشود.
10. پروفایل شور و اشتیاق (Passion Profiler)
Passion Profiler علایق مرتبط با کار شما را شناسایی و تجزیه و تحلیل می کند. این ارزیابی رهبری تعیین می کند که در کجای کار خود هدف پیدا می کنید و چگونه آن هدف را بیان می کنید. برای مثال، در حالی که برخی از افراد ممکن است نسبت به یادگیری اطلاعات جدید اشتیاق داشته باشند، برخی دیگر ممکن است نسبت به فرصت های توسعه اشتیاق بیشتری پیدا کنند. رهبران شرکتی که علایق خود را درک می کنند، می توانند تیم های خود را با کارایی بیشتر مدیریت کنند، خلاقیت کارکنان را تقویت کنند و از شغل خود احساس رضایت بیشتری کنند.
11. ارزیابی مهارت های رهبری Mindtools
MindTools یک ارزیابی آنلاین رایگان رهبری با 18 سؤال است. ارزیابی مهارت های رهبری شما توسط Mindtools، آزمون دهندگان را از نظر دیدگاه ها و نگرش ها نسبت به جهان، هوش هیجانی و اعتماد به نفس آنها ارزیابی می کند. بر اساس نتایج شما، MindTools همچنین ابزارهای سفارشی سازی شده ای را ارائه می دهد که می تواند به شما در توسعه بیشتر مهارت های رهبری کمک کند.
12. شاخص کلبه (Kolbe)
شاخص Kolbe نقاط قوت و ویژگی های شما را ارزیابی می کند. در روانشناسی، اصطلاح conative توصیف می کند که چگونه یک فرد فعالیت های خاصی مانند استعدادهای طبیعی، غرایز و انرژی ذهنی خود را انجام می دهد. رهبران شرکت یا مدیران استخدام می توانند از شاخص کلبه برای درک تمایلات و انگیزه های طبیعی یک رهبر یا ایجاد همکاری میاناعضای تیم با نقاط قوت متمم استفاده کنند.
13. ابزار مغزی نیتلینگ (Neethling Brain Instrument)
ابزار مغزی نیتلینگ (NBI) نوعی ارزیابی است که روشهای مختلف تفکر شما را ارزیابی میکند. مانند نحوه درک کلمات، تصاویر، اعداد یا استعارهها. NBI به آزموندهندگان کمک میکند تا روشهای فکری ترجیحی خود را تعیین کنند و در مورد چگونگی توسعه جنبهها یا روشهای تفکری که کمتر استفاده میکنند، مشاوره ارائه میدهد. مدیران استخدام میتوانند از ابزار مغزی Neethling برای به دست آوردن بینشی در مورد چگونگی رویکرد کاندیداهای رهبری به فکر اعضای تیم، استراتژیهای تجاری و عملیات روزانه خود استفاده کنند.
14. ارزیابی عملکرد تحت فشار IHHP
مؤسسه سلامت و پتانسیل انسانی (IHHP) یک ارزیابی ارائه می دهد که نحوه عملکرد شما را در موقعیت های چالش برانگیز ارزیابی می کند. بر اساس نتایج شما، ارزیابی عملکرد تحت فشار بازخورد شخصی ارائه میکند تا به شما کمک کند به شرایط استرسزا، انتقاد سازنده، انتظارات تجاری بالا یا ضربالاجلهای تنگاتنگ پاسخ بهتری بدهید. رهبران شرکت می توانند از ارزیابی عملکرد تحت فشار برای تعیین چالش های شخصی خود در موقعیت های استرس زا استفاده کنند و نحوه پاسخگویی موثرتر را بیابند.
15. ارزیابی رهبری Emergenetics
سازمان Emergenetics ارزیابی هایی را بر اساس اصول عصب شناسی ارائه می دهد، به معنای علم نحوه عملکرد مغز. Emergenetics از رهبران شرکت در مورد رفتارها و فرآیندهای ذهنی یا ترجیحات آنها می پرسد. مدیران و سرپرستان می توانند از بینش های Emergenetics برای افزایش خودآگاهی، بهبود روابط همکاری بین اعضای تیم و رشد شغلی خود استفاده کنند.
16. ارزیابی رهبری تفکر بهینه (Optimal Thinking)
ارزیابی رهبری توسط Optimal Thinking به مدیران و سرپرستان کمک می کند تا بفهمند چگونه ضعف های رهبری خود را بهبود بخشند و نقاط قوت رهبری خود را تقویت کنند. این ارزیابی آنلاین رایگان از شرکت کنندگان 25 سوال مختلف در مورد تعامل آنها با دیگران، رفتارها و ارزش ها می پرسد. هنگامی که نتایج ارزیابی خود را دریافت می کنید، تفکر بهینه همچنین پیشنهادهای شخصی برای مسیرهای شغلی ارائه می دهد که ممکن است بر روی نقاط قوت رهبری فعلی شما سرمایه گذاری کند. ارزیابی تفکر بهینه ممکن است به ویژه برای متخصصانی که به دنبال توسعه یا پیشرفت شغل خود هستند ارزشمند باشد.
17. تاینی پالس (TINYpulse)
برخی از ارزیابی های رهبری، رهبران شرکت را ملزم نمی کنند که ارزیابی ها را خودشان انجام دهند. در عوض، سرپرستان، اعضای تیم یا همکاران یک رهبر شرکت، ارزیابی های رهبری را تکمیل می کنند. ابزارهای مشارکت کارکنان ناشناس، مانند TINYpulse، می تواند به مدیران یا سرپرستان فعلی شرکت کمک کند تا بفهمند دیگران در محل کار چگونه به سبک رهبری، توانایی ها و نقاط قوت خود نگاه می کنند.
18. ارزیابی های هوگان (Hogan)
ارزیابی های هوگان عملکرد آینده و سبک رهبری یک نامزد مدیریتی را پیش بینی می کند. ارزیابیهای هوگان از آزموندهندگان میخواهد که نقاط قوت رهبری، محیط کاری ترجیحی و تمایلات رفتاری خود را ارزیابی کنند. مدیران استخدام ممکن است از ارزیابی های هوگان برای کمک به انتخاب متقاضیان برای پست های مدیریتی و پیشبرد برنامه یا اهداف توسعه رهبری شرکت استفاده کنند.
بدون دیدگاه