برنامه درسی MBA نگاهی کلی به چارت درسی دوره (1)

برنامه درسی MBA نگاهی کلی به چارت درسی دوره (1)


دوره های MBA برای تجهیز دانشجویان به دانش و مهارت های اساسی کسب و کار ضروری برای موفقیت در چشم انداز کسب و کار امروز طراحی شده‌اند. برنامه درسی MBA شامل دروسی است که برای هموارکردن راه برای یک حرفه تجاری موفق طراحی گردیده است. بررسی دقیق دروس اصلی مختلف که یک برنامه MBA را تشکیل می‌دهند به ما کمک می‌کند بفهمیم که چرا این مدرک در میان حرفه‌ای‌های کسب‌وکار محبوب ترین مدرک تحصیلی است.



برنامه درسی MBA چه درس هایی را دربر می گیرد؟

برنامه های MBA معمولاً از دروس اصلی و دروس انتخابی تشکیل شده‌است. دوره های اصلی برای تجهیز دانشجویان به دانش و مهارت های اساسی کسب و کار ضروری برای موفقیت در چشم انداز کسب و کار امروز ارائه می شوند. از سوی دیگر، دوره های انتخابی به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا برنامه خود را متناسب با نیازهای فردی خود تنظیم کنند.

برنامه های MBA متنوع هستند و طیف گسترده ای از دوره ها را در زمینه های مختلف دانشگاهی ارائه می دهند. با این حال، مجموعه ای از دوره های اصلی وجود دارد که تا حد زیادی برای اکثر برنامه های MBA یکسان است. در اینجا لیستی از برخی از رایج ترین درس های دوره MBA آورده‌شده است:

حسابداری

همانطور که مدرسه کسب و کار INSEAD (فرانسه) بیان می کند، “یک شرکت داستان خود را در شرایط مالی گوناگون از طریق گزارش های حسابداری خود بیان می کند.” به همین دلیل است که حسابداری جزء اصلی برنامه های MBA در سراسر جهان است. سرفصل های حسابداری برای کمک به دانشجویان MBA در درک نحوه استفاده از حسابداری مالی و گزارشگری در تجارت برای تصمیم گیری طراحی می شوند. کارکردها، محدودیت ها و چالش های حسابداری مالی چیست؟ شیوه های گزارشگری مالی حسابداری چیست؟ دوره های حسابداری به این سوالات پاسخ می دهد. هدف این است که شرکت کنندگان MBA را به مصرف کنندگان آگاه اطلاعات مالی تبدیل کنیم که قادر به انجام تجزیه و تحلیل مالی هستند. فارغ التحصیلان می توانند از این دانش به عنوان سرمایه گذار، مشاور مالی یا مشاور مدیریت استفاده کنند.

دارایی، مالی، سرمایه گذاری

دوره مالی در برنامه های درسی MBA تلاش می‌کند تا ابزارهای تحلیلی مورد استفاده در تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی را به شرکت‌کنندگان ارائه دهد تا درک قوی از تکنیک‌های اساسی مورد نیاز برای مدیریت مالی داشته باشند. موضوعاتی که در چنین دوره‌هایی تحت پوشش قرار می‌گیرند معمولاً شامل مهارت‌های تحلیلی پایه و اصول مالی شرکت‌ها، عملکردهای بازارهای سرمایه مدرن و مؤسسات مالی، و تکنیک‌های استاندارد تجزیه و تحلیل، از جمله بودجه‌بندی سرمایه، ارزیابی جریان نقدی تنزیل‌شده و تحلیل ریسک است. برنامه های MBA معمولاً نه یک، بلکه چندین دوره مالی دارند که در شرایط برنامه پخش می شوند.

برنامه درسی MBA نگاهی کلی به چارت درسی دوره (1)

ارتباطات رهبری

رهبران کسب و کار باید ارتباطات مؤثری داشته باشند. زیرا با موضوعات، مخاطبان و موقعیت های پیچیده سر و کار دارند. آنها باید بتوانند محصولات و ایده های جدید را با موفقیت ارائه کنند یا برنامه های استراتژیک ارائه دهند. برای انجام این کارها، متخصصان کسب و کار به مجموعه گسترده ای از مهارت های ارتباطی نیاز دارند. این دوره ها رابطه بین رهبری موثر و ارتباطات موثر را بررسی می کنند. هدف آنها آموزش عناصر ارتباط موثر و متقاعد کننده به دانشجویان است که اغلب بر سخنرانی ها و سخنرانی عمومی تأکید می شود. دانشجویان راهبردها و روش‌های ارتباطی خود را از طریق بحث، مثال‌ها و تمرین، که شامل تمرین‌های مختلف در کلاس می‌شود، اصلاح می‌کنند.

اقتصاد

متخصصان تجارت باید از اصول اولیه اقتصاد آگاه باشند. دروس اقتصاد در برنامه درسی MBA معمولاً از طریق اصول بنیادی اقتصاد خرد شامل بازارها، عرضه و تقاضا، رقابت، تعاملات استراتژیک و سیاست عمومی می گذرد. شرکت کنندگان می آموزند که چگونه با در نظر گیری محیط کسب و کار محلی و بین المللی، تصمیم بگیرند و استراتژی ها را تدوین کنند. مدیرانی که به دنبال به حداکثر رسانی ارزش شرکت هستند، نه تنها باید بازارهای خود را درک کنند، بلکه بتوانند تحولات آینده را نیز پیش بینی کنند.

رفتار سازمانی

هدف از دوره های رفتار سازمانی توسعه مهارت در مشاهده، درک و رهبری رفتار در سازمان ها است. دانشجویان باید آماده باشند تا روانشناسی، روانشناسی اجتماعی و جامعه شناسی را بررسی کنند و پیامدهای آنها را برای رهبری و عملکرد مدیریتی کشف کنند. نقش تفاوت های فردی در تبیین رفتار؛ نفوذ در یک محیط گروهی؛ ارائه و دریافت بازخورد؛ مدیریت کار؛ مذاکره؛ و رهبری بر اساس مدرسه کسب و کار متفاوت است. به عنوان مثال، در ESADE (اسپانیا)، این دوره “رهبری و رفتار سازمانی” نامیده‌می‌شود و به جنبه انسانی سازمان می پردازد. این بر درک جنبه‌های چند بعدی و فرآیندهای کلیدی زیربنای رفتار انسانی، چگونگی تأثیر آنها بر نتایج کلیدی سازمانی و اینکه چگونه دانش آنها می‌تواند اثربخشی رهبری فرد را به حداکثر برساند، تمرکز دارد.

تجزیه و تحلیل داده‌ها

شرکت کنندگان MBA باید قادر به تجزیه و تحلیل داده‌ها برای تصمیم گیری های تجاری باشند. برنامه‌های MBA تجزیه و تحلیل داده‌ها را در برنامه درسی خود ادغام می‌کنند تا این واقعیت را به رسمیت بشناسند که در محیط کسب‌وکار امروزی، تصمیم‌های کسب‌وکار آگاهانه نمی‌تواند تنها بر اساس شهود باشد. شرکت کنندگان دقیقا چگونه تجزیه و تحلیل داده‌ها را یاد می گیرند؟ مدارس کسب و کار مختلف از روش های متفاوتی استفاده می کنند. به عنوان مثال، در MIT Sloan (ایالات متحده)، دوره داده‌ها، مدل ها و تصمیم ها با هدف آشنایی دانشجویان با ابزارهای اساسی برای استفاده از داده‌ها برای تصمیم گیری مدیریت آگاهانه است. این دوره احتمال مقدماتی، تجزیه و تحلیل تصمیم، آمار پایه، رگرسیون، شبیه‌سازی، بهینه‌سازی خطی و غیرخطی و بهینه‌سازی گسسته را با مثال‌هایی از بازاریابی، مالی، مدیریت عملیات و سایر توابع مدیریت پوشش می‌دهد.

استراتژی

این دوره اساسا به دانشجویان کمک می کند تا مهارت های تدوین استراتژی و چگونگی حفظ مزیت رقابتی را توسعه دهند. حوزه مدیریت استراتژیک تلاش می‌کند توضیح دهد که چرا و چگونه برخی از شرکت‌ها در بازار از دیگران بهتر عمل می‌کنند، مزیت رقابتی را توسعه می‌دهند و آن را در طول زمان حفظ می‌کنند. دانشجویان می‌توانند بیاموزند که چرا برخی از شرکت‌ها به طور مداوم موفق‌تر از سایرین هستند. و چرا برخی از شرکت‌ها وقتی محیطشان تغییر می‌کند عقب می‌مانند، در حالی که برخی دیگر پیشرفت می‌کنند. شرکت کنندگان برنامه اغلب به جای مدیران ارشد و مدیران اجرایی قدم می گذارند. و استراتژی هایی را برای تقویت عملکرد و رشد شرکت های خود در مواجهه با رقابت شدید و عدم اطمینان ابداع می کنند.

کارآفرینی

اکثر برنامه های درسی MBA دوره‌های کارآفرینی را ارائه می‌کنند تا شرکت‌کنندگان را برای «پیگیری فرصت‌ها بدون توجه به منابعی که در حال حاضر کنترل می‌شوند» آماده کنند. در ESADE، دوره کارآفرینی به دنبال ارائه بینش های مفید تنها برای دانشجویانی نیست که علاقه مند به راه اندازی شرکت های خود هستند. بلکه برای کسانی که به دنبال کار برای شرکت های بزرگ، شرکت های مشاوره یا به عنوان سرمایه گذار هستند. این بررسی می کند که چگونه مدیران باید در طول مراحل مختلف زندگی یک شرکت کارآفرین به تصمیم گیری های حیاتی نزدیک شوند. دوره های کارآفرینی بسیار مفید هستند زیرا بررسی می کنند که چگونه افراد دانش، آرمان و بینش را به عمل تبدیل می کنند.

برنامه درسی MBA نگاهی کلی به چارت درسی دوره (1)

بازاریابی

دوره های تحلیل بازاریابی، استراتژی و برنامه ریزی برای برنامه های MBA ضروری هستند. آنها به گونه ای طراحی شده‌اند که پایه و اساس محکمی ایجاد کنند تا متخصصان کسب و کار بتوانند مفاهیم بازاریابی را به کار گیرند و برنامه های بازاریابی را تهیه و ارزیابی کنند. برای تبدیل شدن به بازاریاب خوب، شرکت کنندگان در MBA نیاز به تسلط بر طیف گسترده ای از مهارت های کلیدی دارند. توانایی تجزیه و تحلیل بازارها و برنامه ریزی استراتژی ها مستلزم دانش علوم رفتاری، زمینه اجتماعی و رقابت است. دانشجویان MBA یاد می گیرند که چگونه از ابزارهای بازاریابی برای اجرای استراتژی یک شرکت در بازارهای هدف آن استفاده کنند. آنها همچنین با مفاهیمی مانند تقسیم بندی، برندسازی، قیمت گذاری، توزیع و تبلیغ آشنا می شوند.

مذاکره

توانایی مذاکره، قلب یک معامله تجاری خوب است. چه در حال امضای قرارداد با تامین کنندگان باشید، چه سعی در جذب مشتریان احتمالی داشته باشید یا از سرمایه گذاران پول جمع آوری کنید، باید یک مذاکره کننده موثر باشید. از طریق دوره‌های مذاکره، شرکت‌کنندگان در برنامه درسی MBA یاد می‌گیرند که معاملات را طراحی و اجرا کنند. سهم منصفانه خود را از ارزش ایجادشده ادعا کنند. از اشتباهات اجتناب و استراتژیک فکر کنند. آنها معمولاً مهارت های مذاکره خود را در یک سری شبیه سازی در زمینه معامله و حل اختلاف توسعه می دهند.

اخلاق

در دوران پس از بحران مالی، اخلاق به یکی از داغ ترین موضوعات در دنیای تجارت تبدیل شده‌است. بنابراین قابل درک است که مدارس کسب و کار به ارائه دوره های اختصاص‌یافته به این موضوع ادامه می دهند. آنها به مدیران آینده آموزش می دهند که چگونه مسائل اجتماعی و زیست محیطی را با مسئولیت های خود ادغام کنند. هدف اصلی دوره های اخلاق، آماده‌سازی مدیران برای توجه به مسائل اجتماعی و زیست محیطی و در عین حال افزایش رقابت پذیری شرکت ها است. دوره های اخلاقی اغلب بر پایداری و این باور تأکید دارند که شرکت ها دارای مسئولیت های اخلاقی و اجتماعی هستند که فراتر از مسئولیت های اقتصادی آنهاست.



سایر دروس در برنامه درسی دوره MBA چیست؟

اینها برخی از رایج ترین دروس ارائه شده در برنامه MBA هستند، اما به تعداد برنامه های MBA می تواند دروس تخصصی وجود داشته باشد. با مرور برنامه درسی اصلی MBA دوره های فردی در اروپا و ایالات متحده می توان موضوعاتی مانند نوآوری خلاقیت، فرآیندهای سازمانی، آمار، مدیریت عملیات و نوآوری در دنیای دیجیتال را مشاهده کرد. علاوه بر این، دوره های منحصر به فردی مانند NegoSim در مدرسه کسب و کار HEC وجود دارد که یک شبیه سازی تجاری به کمک کامپیوتر است. که در آن تیم ها مسئول مدیریت شرکت های مجازی هستند که در بازارهای بین المللی رقابت می کنند. این تنوع دوره ها، داوطلبان را ملزم می کند تا تحقیقات کاملی را با در نظر گرفتن ترجیحات شخصی و برنامه های شغلی خود انجام دهند. زمانی که بدانید چه می خواهید و چگونه به آن برسید، درخواست برای برنامه MBA مناسب بسیار آسان تر است.

ثبت امتیاز

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *