تحقیق و توسعه (R&D) یک فرآیند ضروری برای بسیاری از تیم ها و سازمان ها است. زیرا به آنها کمک می کند تا چیزهای جدیدی یاد بگیرند و رشد کنند. از طریق تحقیق و توسعه است که تیم ها می توانند روش های مؤثرتری برای دستیابی به اهداف تجاری مانند افزایش رضایت مشتری یا افزایش درآمد کلی را آزمایش کرده و کشف کنند. اگر علاقه مند به توسعه محصولات یا شیوه های جدید هستید، یادگیری نحوه انجام تحقیق و توسعه ممکن است به شما در انجام کارآمدتر آن کمک کند.
مواردی که در این مطلب میخوانید
در این مقاله وبلاگ موسسه علوم و فنون تهران، تحقیق و توسعه و مزایای اصلی آن را مورد بحث قرار می دهیم. همچنین سه روش اصلی برای انجام تحقیق و توسعه را توضیح می دهیم. با ما همراه باشید.
تحقیق و توسعه چیست؟
R&D مخفف تحقیق و توسعه است. این فرآیندی است که تیم ها از آن برای ایجاد محصولات جدید و نوآورانه برای کارفرمایان خود استفاده می کنند. اغلب، تیم ها یک بخش جداگانه برای انجام وظایف تحقیق و توسعه ایجاد می کنند و به دنبال محصولات یا خدمات جدید متناسب با تقاضای مشتری هستند. بسیاری از تیم ها انتظار ندارند که بخش یا ایده های آن فوراً فروش و در نتیجه سود آنها را افزایش دهد. در عوض، تیم انتظار دارد ایده های تحقیق و توسعه به موفقیت بلند مدت شرکت و آنچه که به مشتریان ارائه می دهد کمک کند.
تحقیق و توسعه بدون اطمینان از بازگشت سرمایه می تواند هزینه زیادی داشته باشد. به همین دلیل، برخی از سازمان ها کار را به متخصصان خارجی و سازمان های مشابه برون سپاری می کنند. استفاده از این تاکتیک می تواند به تیم ها اجازه دهد در پول و منابع صرفه جویی کنند و در عین حال ایده های جدیدی را برای رشد کسب و کار کارفرمایان خود توسعه دهند. اغلب، تیم های شرکت های داروسازی، شرکت های نرم افزاری و… بیشترین پول و منابع را صرف تحقیق و توسعه می کنند.
مزایای وجود بخش تحقیق و توسعه در سازمان
تحقیق و توسعه می تواند مزایای کلیدی زیر را به شرکت ارائه دهد:
ایجاد مزیت رقابتی
هنگامی که فعالیت های مرتبط با تحقیق و توسعه انجام می دهید، می توانید محصولات یا خدمات جدیدی ایجاد کنید. این به شرکتی که در آن کار می کنید، کمک می کند تا با سایر مشاغل رقابت کند. داشتن مزیت رقابتی بزرگ تر می تواند به جذب مشتریان بیشتر به کسب و کار و افزایش سود کلی کمک کند. همچنین این امکان وجود دارد که تحقیق و توسعه بتواند به شما در یافتن راه هایی برای صرفه جویی در تولیدکمک کند. صرف هزینه کمتر برای تولید می تواند به شما کمک کند در سایر زمینه های بودجه، مانند بازاریابی سرمایه گذاری کنید. به این شکل مزیت رقابتی برای شما ایجاد می شود.
کمک بخش تحقیق و توسعه به بخش بازاریابی
تحقیق و توسعه می تواند به بخش بازاریابی کمک کند تا بتواند تبلیغ و فروش موثر تری داشته باشد. هر زمان که بخش تحقیق و توسعه محصولات جدید یا ویژگی های جدید ایجاد می کند، بخش بازاریابی می تواند کمپین های تبلیغاتی هیجان انگیزی را برای جلب توجه مشتریان جدید یا ایجاد علاقه مجدد در مشتریان قدیمی ایجاد کند.
همچنین ممکن است مشاوره با بخش بازاریابی بتواند بر جهت و تمرکز بخش تحقیقات تأثیر بگذارد. از آنجایی که بازاریابان درک بهتری از آنچه مشتریان برای محصولات خود می خواهند دارند، می توانند به محققان بگویند ابتدا روی چه چیزی تمرکز کنند و محصولات جدید را سریع تر توسعه دهند.
بهبود وضعیت مالی
وجود تیم تحقیق و توسعه به سازمان ها کمک می کند تا هزینه های خود را در تمام بخش ها کاهش دهند. زیرا یکی از کارکردهای این بخش، کاهش هزینه های اضافی در سایر بخش های سازمان است. علاوه بر این، برخی دولت ها از راه اندازی بخش تحقیق و توسعه در کسب و کارها حمایت های مالی می کنند یا مشوق هایی را در نظر می گیرند.
افزایش انگیزه کارمندان
گاهی اوقات، تحقیق و توسعه می تواند به ایجاد انگیزه در کارکنان و ایجاد اشتیاق برای تیم و پروژه های آن کمک کند. اگر کارکنان نسبت به محصول یا ویژگی جدیدی که در حال توسعه است هیجان زده باشند، بهره وری و رضایت شغلی آنها بالا می رود. هنگامی که یک تیم بر نوآوری تمرکز می کند، میتواند به اعضا کمک کند احساس کنند که می توانند آزادانه تر ایده های خود را بیان و آزمایش کنند. این نوع ارتباط می تواند به تیم کمک کند تا ایده های جدید را با سرعت بیشتری رشد دهد و محصولات و خدمات مفیدتری را برای مشتریان ایجاد کند.
خرید و ادغام
برخی از تیم ها پول و منابع خود را به طور خاص بر روی تحقیق و توسعه متمرکز می کنند. آنها ممکن است ایده های خود را به سایر کسب و کارها بفروشند. اگر یک تیم کوچک ایده های عالی داشته اشد اما بودجه یا منابع لازم برای اجرای آن را نداشته باشد، فروش این ایده راه خوبی است. یک کسب و کار بزرگ تر با خرید ایده، می تواند به این تیم کمک کند تا ایده های نوآورانه بعدی خود را طرح ریزی کنند. گاهی اوقات، این شرکت بزرگ تر حتی ممکن است آنقدر ایده را دوست داشته باشد که پیشنهاد خرید یا ادغام با تیم را بدهد. به این ترتیب، تیم کوچک تر می تواند به تولید ایده های سودآور جدید ادامه دهد که به نفع هر دوی آنهاست.
افزایش رضایت مشتری
وقتی تیم ها محصولات، خدمات و ویژگی های جدید را از طریق تحقیق توسعه می دهند، می توانند چیزهای بیشتری را که می خواهند یا نیاز دارند به مشتریان ارائه دهند. داشتن مجموعه ای بزرگ تر از محصولات و خدمات می تواند به افزایش رضایت و وفاداری مشتری کمک کند. هنگامی که یک تیم مشتریان راضی و وفادار بیشتری داشته باشد، می تواند به افزایش درآمد خود کمک کند. همینطور امکان تحقیق بیشتر برای بخش خود فراهم، و حتی محصولات مفیدتری برای مشتریان خود تولید کند. این یک چرخه سودمند ایجاد می کند که می تواند به رشد و توسعه تجارت کمک کند.
انواع تحقیق و توسعه در سازمان
در ادامه سه نوع اصلی تحقیق و توسعه را برایتان آورده ایم. تحقیقات به طور کلی در همین سه دسته طبقه بندی می شوند و تحقیقات بخش تحقیق و توسعه سازمان ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند:
تحقیقات پایه
این تحقیقات با نام تحقیقات بنیادی شناخته می شوند. این تحقیقات اغلب بر یادگیری هر چه بیشتر در مورد یک موضوع بدون استفاده عملی از آن تمرکز می کنند. این نوع تحقیق به تیم ها اجازه می دهد تا درک کامل تری از یک مشکل خاص و راه حل های احتمالی آن داشته باشند.
اگرچه این تحقیق هیچ منبعی را برای حل مشکل در نظر نمی گیرد، اما به آنها کمک می کند تا بعداً برای حل مشکل یا چالش آماده شوند. هنگام انجام این تحقیق، اختصاص تعداد زیادی از منابع می تواند مهم باشد، زیرا هر چه آنها موضوع یا مسئله را بهتر درک کنند، حل آن آسان تر خواهد بود.
تحقیقات کاربردی
تحقیق کاربردی عبارت است از جمع آوری اطلاعاتی که تیم ها از پژوهش های بنیادی یا پایه به دست آورده اند و از آن به نفع خود استفاده می کنند. هنگامی که یک تیم درک قوی از یک موضوع یا مشکل داشته باشد، از مرحله تحقیق کاربردی برای آزمایش راه حل ها و استراتژی های مختلف استفاده می کند. در طی این مرحله، تیم ها سعی می کنند راه حل ها را با خواسته های مشتری و صنعت ترکیب کنند. این بدان معناست که اگر راه حل واقعاً به رشد یا توسعه تیم کمک نمی کند، بهتر است آنها به دنبال پاسخ دیگری باشند.
تحقیقات توسعه ای
تحقیقات توسعه اغلب ترکیبی از تحقیقات کاربردی و پایه ای است. این تیم اطلاعاتی را که در مورد یک موضوع آموخته است، می گیرد و از آن برای توسعه محصولات یا خدمات جدید برای مشتریان استفاده می کند. اغلب، این محصولات و خدمات نیازی را برطرف می کنند یا مشکل مصرف کننده را حل می نمایند. تحقیقات توسعه ای همچنین ممکن است به راه های کارآمدتر یا مؤثرتر تولید محصول کمک کند، که می تواند به صرفه جویی در وقت و هزینه تیم کمک کند.
بدون دیدگاه