وقتی از میان مناظر روستایی در حال سفر هستید، دیدن گله های گاو که مشغول چرا هستند یک چشم انداز طبیعی است. در واقع، به قدری طبیعی است که ممکن است پس از مدتی دیگر اصلا به آنها توجه نکنید. دسته‌های بزرگ گاوهای سفید و قهوه ای و سیاه که همه شبیه یکدیگر به نظر می رسند… اما اگر در این میان ناگهان چشمتان به یک «گاو بنفش» بخورد چه؟ گاو بنفش، یک اصطلاح تخصصی است که البته هیچ ربطی به گاوها ندارد! (درست همانطور که بازاریابی گوریلی یا چریکی هیچ ربطی به گوریل ها یا جنگ چریکی ندارد!) در این مقاله همراه ما باشید تا بدانید استراتژی گاو بنفش چیست و چه کاربردی در بازاریابی دارد. همچنین لینک دانلود کتاب گاو بنفش را در پایان این مقاله برای شما قرار داده ایم.

استراتژی گاو بنفش

کتاب پرفروش گاو بنفش برای نخستین بار در سال 2002 به قلم ست گودین (Seth Godin) منتشر شد. این عبارت در حقیقت، به یک شعار بازاریابی اشاره دارد:

«کسب و کار خودتان را با جلب توجه، متحول کنید!»

استراتژی بازاریابی گاو بنفش به شما می گوید که روش قدیمی در راه اندازی و فعالیت کسب و کارها دیگر موثر نیست. اینکه یک یا چند محصول ایمن و سطح متوسط را در حد توان مالی کسب و کار در تلویزیون یا جاهای دیگر معرفی کنید، دیگر برای موفقیت تلاش های بازاریابی کافی نیست. چنین محصولاتی همان گاوهای قهوه ای هستند؛ که به وفور در اطراف دیده می شوند، نمونه های مشابه زیاد دارند و توجه کسی را چندان جلب نمی کنند.

وقتی کسب‌ و کارها نمی‌ توانند خود را به طور مؤثر بازاریابی کنند، به این دلیل است که آنها یک گاو قهوه‌ ای هستند. مصرف کنندگان این محصولات از قبل می دانند محصولی که قرار است دریافت کنند دقیقا چیست؛ زیرا بسیاری از کسب و کارهای دیگر همین خدمات مشابه را به آنها ارائه می دهند. در این صورت، دلیلی برای وفادار بودن به یک برند خاص ندارند و تنها عاملی همچون قیمت کمتر، آنها را به خرید یک محصول ترغیب می کند.

گاو بنفش یکی از استراتژی هایی است که می تواند آمیخته بازاریابی کسب و کار شما را به کلی عوض کند و تحت الشعاع قرار دهد. اگر می خواهید در مورد آمیخته بازاریابی بیشتر بدانید، مطالعه مقاله زیر را نیز به شما توصیه می کنیم.

استراتژی گاو بنفش چیست؟

بهره گیری از استراتژی گاو بنفش

همه ما بارها در معرض انبوه پیشنهادات تبلیغاتی قرار گرفته ایم و تصمیم گیری در مورد خرید محصولی برایمان دشوار بوده است. خیلی مواقع هم پیش آمده که ابتدا در مورد خرید یک محصول دقت و وسواس بالا به خرج داده ایم، اما بعد آن حساسیت اولیه از بین رفته است و دیگر خرید آن محصول از هر برندی برایمان عادی شده است. در قرن گذشته، «بازاریابی عالی» به معنای نصب بیلبوردها و تبلیغات تلویزیونی بود. زیرا عده زیادی آنها را می دیدند و منجر به خرید محصولات شرکت می شد. در آن زمان بهتر این بود که محصولات متوسط را برای افراد متوسط تولید کنید و بخش میانی و انبوه بازار را هدف قرار دهید. اما اکنون ارزش یک استراتژی بازاریابی به اندازه بازار بستگی ندارد، بلکه وابسته به تاثیرگذاری آن است.

یک کسب و کار در صورتی که چیزی «قابل توجه» و «متفاوت» ارائه دهد، در حقیقت سوژه ای برای مردم ایجاد کرده تا درباره آن صحبت کنند. این همان کلیدی است که در کتاب گاو بنفش نیز به آن اشاره شده است.

گاو بنفش از شما می خواهد که بازار انبوه را نادیده بگیرید، روی بازارهای کوچک تر تمرکز کنید تا عاشق شما و محصولتان شوند، و سپس از آنها بخواهید آن را به دیگران (و به گروه های بزرگ تر) معرفی کنند.

استراتژی گاو بنفش در بازاریابی با بخش فروش هم ارتباط تنگاتنگی دارد. زیرا فروشندگان باید به خوبی بتوانند محصولات متمایز شرکت را به گونه ای به مشتریان ارائه کنند که ویژگی های برجسته آنها نمایان باشد و خود را نشان دهد. بنابراین موفقیت این استراتژی در گروی حرفه ای بودن فروشندگان محصول یا محصولات مورد نظر نیز هست. چه کسانی می توانند در بخش فروش حرفه ای تر عمل کنند؟

تکنیک های استراتژی گاو بنفش

برای تبدیل کردن محصولات یک شرکت به گاوهای بنفش، ویژگی های خاصی وجود دارد که باید آنها را در کسب و کار خودتان پیاده سازی کنید. البته دانلود و مطالعه کتاب گاو بنفش در این زمینه می تواند اطلاعات بسیار کامل تری به شما بدهد. اما در اینجا، چند نکته کلیدی را برای شما به صورت گزینشی گفته می شود تا به ارزش و اهمیت یادگیری این استراتژی بیشتر پی ببرید. در کنار توجه به استراتژی گاو بنفش، شما را به مطالعه مقاله بازاریابی عصبی نیز دعوت می کنیم:

عامل جذابیت یک گاو بنفش این است که با تمام گاوهای قهوه ای متفاوت به نظر می رسد
کسب و کارهایی که از استراتژی گاو بنفش استفاده می کنند، به دلیل منحصر به فرد بودن، اشتیاق و تمایل به ریسک پذیری و خارج شدن از محدوده‌ی امن معمول توجه را به خود جلب می کنند. دلیل اصلی برای چنین دنبال کننده وفاداری این است که آنها در مورد حمایت از دلایل حمایت مصرف کنندگان خود بسیار پر سر و صدا هستند.

گاوهای بنفش با نوآوری و اجرای ایده‌های جدید، در صنعت خود پیشرو هستند
گودین در کتاب گاو بنفش می‌ گوید که اکثر شرکت‌ها به کپی کردن و تقلید کارهایی که رقبای برترشان انجام می‌ دهند تکیه می‌ کنند. شما نمی توانید با پیروی از شخص دیگری که قابل توجه است، خودتان هم قابل توجه باشید. شرکت هایی که این استراتژی را اجرا می‌ کنند تنها خود را به عنوان یک گاو قهوه ای دیگر معرفی کرده اند. در عوض، گودین به سازمان‌ها پیشنهاد می‌کند از تقلید از دیگران دست بردارند و کاری متفاوت انجام دهند.

برای استفاده از استراتژی گاو بنفش، ذهنیت خود را در مورد معنای بازاریابی گسترش دهید
نکته اصلی کتاب گودین – ایده اصلی او – این است که بازاریابی «عمل اختراع محصول است. تلاش برای طراحی آن. هنر تولید آن. هنر قیمت گذاری آن تکنیک فروش آن.» اغلب اوقات، شرکت ها هنگام عرضه یک محصول جدید، بازاریابی را در انتهای فرآیند وارد می کنند. آنها با بازاریاب ها طوری رفتار می کنند که انگار فقط برای جلب توجه مشتریان در شرکت حضور دارند. گودین می گوید این ذهنیت چیزی است که باعث ایجاد گاوهای قهوه ای می شود.

یکی از دلایل ارزشمند بودن گاوهای بنفش این است که در شناخت و حل مشکلات مشتریان خود موثر هستند
بازاریابی برای یک محصول یا خدمت، در واقع بازاریابی برای ارائه یک راه حل به مشتری است. مصرف کنندگان محصولات شما کسانی خواهند بود که به راه حل های شما نیاز دارند. باید بدانید خریداران شما چه کسانی هستند و به دنبال رفع مشکلات آنان باشید.

استراتژی گاو بنفش چیست؟

بهتر است در یک موضوع تخصص پیدا کنید و برند خود را متمایز نمایید
گودین می گوید اکثر شرکت ها به یک دلیل شکست می خورند: خوب هستند، اما عالی نیستند. گاوهای بنفش در واقع بسیار کمیاب هستند. شرکت های گاو بنفش تمرکز خودشان را روی یک موضوع تخصصی نگه می دارند و در همان موضوع به سودآوری بالا می رسند.

اگر می خواهید یک گاو بنفش باشید، ایده های تطبیقی و نوآورانه را اجرا کنید
با دانلود و مطالعه کتاب گاو بنفش متوجه خواهید شد که گاوهای بنفش به هیچ وجه خسته کننده نیستند. آنها مایل اند ریسک های حساب شده ای را بپذیرند، ایده های خارج از چهارچوب را اجرا کنند و بیازمایند تا ببینند مخاطبان خاصشان چه چیزهایی را دوست دارند. نکته مهم تر این است: آنها هرگز راکد نمی مانند. هرگز بیش از حد به موفقیت های خود متکی نیستند و همیشه به دنبال راه های بهبود و ارائه تجربیات بهتر به مشتریان خود می گردند.

آموزش استراتژی گاو بنفش

استراتژی گاو بنفش تنها یکی از استراتژی های جذاب و پرکاربرد در مبحث بازاریابی است. برای خبره شدن در حوزه بازاریابی، تنها شناخت یک یا دو استراتژی کافی نیست. بلکه تحولات پر سرعت دنیای امروز تجارت اقتضا می کند که دانش خود را در تمام حوزه ها گسترش دهید و به تمام تکنیک ها و ابزارهای جدید بازاریابی که رقبای شما از آنها استفاده می کنند، مسلط باشید. در این زمینه، شرکت در دوره های جامعی همچون دوره MBA یا مدیریت حرفه ای کسب و کار را به شما توصیه می کنیم. اما چنانچه زمان یا امکان شرکت در دوره های بلندمدت را ندارید، دوره های بازاریابی تخصصی همچون بازاریابی عمومی، بازاریابی عصبی و دوره مشاوره مدیریت را از دست ندهید! با بالا بردن سطح آموزش خود در این زمینه می توانید در بازار منحصر به فرد و یکتا باشید و در تمام موقعیت های تجاری موفق عمل کنید.

ثبت امتیاز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *