تحقیق اولیه بازاریابی به دادههایی اطلاق می شود که مستقیماً توسط افرادی که یک مطالعه را انجام می دهند جمع آوری می شود. همراه با انواع دیگر جمع آوری دادهها، می تواند بخش مهمی از ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر باشد. اگر در زمینه بازاریابی کار می کنید یا مشغول گذراندن دوره بازاریابی هستید، ممکن است در مورد تحقیقات اولیه و چرایی اهمیت آن اطلاعات بیشتری کسب کنید.
مواردی که در این مطلب میخوانید
در این مقاله، تحقیقات اولیه بازاریابی را تعریف میکنیم، توضیح میدهیم که چرا مهم است، چهار روش رایج تحقیق اولیه را فهرست میکنیم و نکاتی را ارائه می دهیم که به شما کمک میکند این استراتژیها را در عملیات بازاریابی خود بگنجانید.
تحقیق اولیه بازاریابی چیست؟
تحقیق اولیه دادههایی است که مستقیماً توسط محقق از طریق مشاهده، نظرسنجی، مصاحبه و سایر روش ها جمع آوری می شود. این با تحقیقات ثانویه که از دادههای منتشرشده و جمع آوریشده توسط سایر نهادها استفاده می کند، متفاوت است. تحقیقات اولیه به ویژه زمانی مفید است که یک شرکت نیاز به جمع آوری دادههای بسیار خاص مرتبط با زمینه و عملیات خود داشته باشد. دو نوع اصلی تحقیقات اولیه عبارتند از:
تحقیق اکتشافی: تحقیق اکتشافی پایان باز است و هدف آن جمع آوری بینش کلی در مورد مخاطب هدف است.
تحقیقات خاص: تحقیقات خاص اغلب پس از تحقیقات اکتشافی انجام می شود. تحقیقات خاص، که محدودتر از تحقیقات اکتشافی است، با هدف پاسخگویی به سؤالات خاص تحقیق و جمع آوری دادهها برای یک هدف خاص است.
اهمیت تحقیقات اولیه بازاریابی
تحقیقات بازار فرآیند جمع آوری دادهها در مورد بازار هدف شما، از جمله نیازها و ویژگی های مشتریان شما است. تحقیقات اولیه در بازاریابی مفید است زیرا به شما امکان می دهد روش های خود را سفارشی کنید و دادههای بسیار خاص مربوط به صنعت و مشتریان هدف را جمع آوری کنید. این می تواند به شما کمک کند تا استراتژی های بازاریابی را پرورش دهید که برای مشتریان شما جذاب باشد و به اهداف استراتژیک شرکت خدمت کند.
روش های تحقیقات اولیه بازاریابی
انواع مختلفی از روش های تحقیق اولیه وجود دارد، از جمله:
1. نظرسنجی
نظرسنجی یکی از انواع کلیدی تحقیقات اولیه است. از طریق نظرسنجی ها، می توانید اطلاعات را مستقیماً از موضوعات تحقیق خود جمع آوری کنید. نرم افزارهای زیادی وجود دارد که می توانید از آنها برای طراحی یک نظرسنجی آنلاین استفاده کنید و می توانید هر نظرسنجی را مطابق با نیازهای خاص و اهداف تحقیقاتی خود سفارشی کنید.
نظرسنجیها اغلب شامل سؤالات باز و بسته میشوند، زیرا هر دو میتوانند به شما در جمعآوری بینش از موضوعات تحقیقتان کمک کنند. کاربردهای نظرسنجی در بازاریابی بسیار زیاد است. به عنوان مثال، می توانید یک نظرسنجی برای سنجش میزان علاقه بازار هدف خود به یک محصول جدید ایجاد کنید.
2. مصاحبه ها
مصاحبه شکل دیگری از تحقیقات اولیه است. آنها می توانند به شما این امکان را بدهند که برای جمع آوری دادهها مستقیماً از افراد مورد تحقیق خود سؤال بپرسید. شما می توانید از مصاحبه های خود فیلم یا ضبط کنید تا بتوانید بعداً به آنها مراجعه کنید. شما می توانید به صورت مجازی یا حضوری مصاحبه انجام دهید و می توانید انواع مختلفی از سوالات را بپرسید.
اغلب، پرسیدن سؤالات باز راهی مفید برای یادگیری اطلاعات جدید در مورد موضوعات تحقیق شما است. به عنوان مثال، می توانید از موضوع تحقیق خود بپرسید که دوست دارند چه ویژگی هایی را در محصولات صنعت شما ببینند.
3. مشاهدات
شما همچنین می توانید تحقیقات اولیه را از طریق مشاهدات انجام دهید. روش مشاهده شامل مشاهده افراد تحقیق برای درک رفتارهای آنهاست. برای مثال، اگر شرکتی که در آن کار میکنید محصول جدیدی را عرضه میکند، میتوانید شرکتکنندگان تحقیق خود را در تعامل با محصول در یک محیط تحقیقاتی مشاهده کنید.
4. گروه های کانونی
گروه های کانونی یکی دیگر از روش های تحقیق اولیه است که می توانید از آن استفاده کنید. می توانید برای جمع آوری دادهها و درک دیدگاه های مختلف از گروه های متمرکز سؤال بپرسید. برای مثال، میتوانید یک گروه متمرکز برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیدگاههای مشتریانتان در مورد خدمات شرکتتان برگزار کنید.
مزایای انجام تحقیقات اولیه بازاریابی
برخی از مزایای انجام تحقیقات اولیه عبارتند از:
قابلیت سفارشی سازی
یکی از مهمترین مزایای انجام تحقیقات اولیه این است که می تواند به شما امکان می دهد تحقیقات خود را سفارشی کنید. از طریق پروژه های تحقیقاتی اولیه، می توانید دادههای دقیقی را که برای کمک به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی خود نیاز دارید، جمع آوری کنید.
قابلیت اطمینان
یکی دیگر از مزایای تحقیقات اولیه این است که دادههای جمع آوریشده از طریق تحقیقات اولیه نیز قابل اعتماد هستند. انجام تحقیقات اولیه به شما امکان می دهد دادهها را به صورت دست اول جمع آوری کنید، که می تواند به شما کمک کند از صحت دادههای خود اطمینان حاصل کنید.
کنترل
افزایش کنترل یکی دیگر از مزایای انجام تحقیقات اولیه است. هنگامی که تحقیقات اولیه را انجام می دهید، همچنین می توانید نحوه جمع آوری و استفاده از دادهها را کنترل کنید و می توانید مالکیت کامل دادههای خود را در اختیار بگیرید.
نکاتی برای برنامه ریزی پروژه های تحقیقاتی اولیه بازاریابی
در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید از آنها برای برنامه ریزی پروژه های تحقیقاتی اولیه استفاده کنید:
یک سوال تحقیقی ایجاد کنید
یک سوال تحقیقاتی که اغلب اولین مرحله یک پروژه تحقیقاتی است، سوال خاصی است که شما می خواهید از طریق تحقیق اولیه خود به آن پاسخ دهید. می توانید از سوال تحقیق خود برای هدایت کل پروژه خود استفاده کنید. سوالات خوب تحقیق عبارتند از:
- جالب بودن: مطمئن شوید که سوال تحقیق شما برای شما جالب است، زیرا می تواند انگیزه بیشتری برای تکمیل پروژه تحقیقاتی خود داشته باشید.
- محدود بودن: سؤال پژوهشی خود را محدود و متمرکز کنید تا بتوانید از طریق پروژه تحقیقاتی خود به آن پاسخ دهید.
- واقع بینانه بودن: اطمینان حاصل کنید که می توانید به طور واقع بینانه به سؤال تحقیق خود با منابع و چارچوب زمانی موجود پاسخ دهید.
اگر در حال انجام تحقیقات اکتشافی هستید که معمولاً بدون ساختار و باز است، سؤال تحقیق شما ممکن است گسترده تر و کمتر خاص باشد.
در مورد نتایج مورد نظر خود فکر کنید
برای برنامه ریزی پروژه تحقیقاتی اولیه خود، مهم است که در مورد نتایج تحقیق مورد نظر خود فکر کنید. فکر کردن در مورد آنچه می خواهید از پروژه تحقیقاتی خود به دست آورید می تواند به شما کمک کند تا برنامه ای برای هدایت تحقیق خود ایجاد کنید. همچنین می تواند به شما در تعیین اینکه آیا می خواهید تحقیق اکتشافی انجام دهید یا تحقیق خاصی کمک کند.
روش تحقیق خود را انتخاب کنید
نکته دیگر برای برنامه ریزی یک پروژه تحقیقاتی اولیه، انتخاب روش تحقیقی است که می خواهید استفاده کنید. میتوانید سؤال تحقیق و نتایج مورد نظر خود را در نظر بگیرید تا به شما در انتخاب روش تحقیقی که برای پروژه شما بهترین است کمک کند.
بدون دیدگاه