افراد در صنایع مختلف برای بهبود محصولات و کمپین های تبلیغاتی خود تحقیقات بازاریابی را انجام می دهند. راه های مختلفی برای دستیابی به مشتریان و اطلاع از اولویت های آنها وجود دارد. اگر بخشی از یک تیم بازاریابی هستید یا می خواهید محصول یا خدماتی را به بازار بیاورید، می توانید از یادگیری این فرآیند بهره مند شوید. در این مقاله، ما به تعریف این استراتژی می پردازیم و چهار نوع اصلی تحقیقات بازاریابی را شرح می دهیم.

تحقیقات بازاریابی چیست؟

تحقیقات بازاریابی فرآیندی است که توسط شرکت هایی انجام می شود که محصولات و خدمات را به بازارهای انبوه ارائه می دهند. آنها از این تحقیق برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد آنچه که پایگاه مشتریان فعلی و بالقوه خود در مورد پیشنهادات، خدمات یا محصولات شرکت می‌خواهند ببینند، استفاده می‌کنند. یافته‌های آنها در نهایت برای اطلاع رسانی استراتژی های فروش و بازاریابی سازمان استفاده می شود.

تحقیقات بازاریابی یک جزء حیاتی برای ارائه محصول های جدید در بازار است. تحقیقات بازاریابی می‌تواند مستقیماً توسط بخش بازاریابی خود شرکت انجام شود یا توسط یک شرکت بازاریابی خارجی که در تحقیقات بازاریابی تخصص دارد، انجام شود.

تکنیک های تحقیقات بازاریابی

اهمیت انجام تحقیقات بازاریابی

هنگامی که تحقیقات بازاریابی به نتیجه رسید، شرکت ها می توانند از داده‌ها و تجزیه و تحلیل های به‌دست‌آمده برای هدایت تصمیم گیری استفاده کنند. اهمیت انجام تحقیقات بازاریابی حول این دو حوزه کلیدی می چرخد:

ارائه محصولات یا خدمات جدید به بازار
تحقیقات بازاریابی به شرکت ها بینش مهمی در مورد ذهن مصرف کننده می دهد. شرکت‌ها از تحقیقات برای پیش‌بینی نحوه دریافت محصولات یا خدمات جدید توسط بازار استفاده می‌کنند که تصمیم‌گیری در مورد تولید، توسعه و استراتژی ورود به بازار را هدایت می‌کند.

پالایش و هدف گذاری پیام
تحقیقات بازاریابی به سازمان ها کمک می کند تا تبلیغات را به طور دقیق برای خریداران احتمالی هدف قرار دهند. همچنین به سازمان‌ها کمک می‌کند تا پیام‌های تبلیغاتی خود را برای پاسخگویی مؤثرتر به نیازها و خواسته‌های مصرف‌کنندگان بالقوه تنظیم کنند.

تکنیک های تحقیق بازاریابی

در اینجا 11 تکنیک نمونه که معمولاً در چهار نوع اصلی تحقیقات بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند، آورده‌شده است:

تکنیک اولیه تحقیق بازاریابی

تحقیقات بازاریابی اولیه با عمل انجام تحقیقات مستقیم تعریف می شود. این معمولاً با تماس با مشتریان فعلی یا بالقوه و پرسش سؤالات رخ می دهد. محققان پاسخ ها را مستند کرده و آنها را در یافته های کلی تحقیقات بازاریابی خود گنجانده اند. در اینجا پنج نمونه از تحقیقات اولیه بازار آورده‌شده است:

گروه‌های کانونی:
گروه‌های کانونی گردهمایی عمدی گروه‌هایی از افراد در یک جمعیت هدف است. محققان به دنبال افرادی هستند که ممکن است از نوع خاصی از خدمات یا محصول بهره مند شوند یا تمایل داشته باشند. به عنوان مثال، یک گروه متمرکز برای یک لوازم خانگی جدید ممکن است خریداران خانه جدید یا افرادی را که علاقه نشان داده‌اند به ارتقای لوازم خانگی فعلی خود نشان دهند، هدف قرار دهد. گروه‌های کانونی به محققان بازار اجازه می‌دهند که مستقیماً افکار و بازخورد مخاطبان را بشنوند.

پرسشنامه ها:
پرسشنامه ها مجموعه ای از سوالاتی هستند که برای درخواست پاسخ در مورد یک محصول یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرند و سپس می توانند جمع آوری، تجزیه و تحلیل، امتیازدهی شوند و برای تعیین تصمیمات فروش و بازاریابی استفاده شوند.

نظرسنجی آنلاین:
نظرسنجی آنلاین مجموعه‌ای از سؤالات مبتنی بر وب است که توسط مشتریان یا مشتریان بالقوه برای اندازه‌گیری و درک افکار، احساسات و برداشت‌های آنها از یک محصول یا خدمات جدید پاسخ داده‌می‌شود. این یک روش اصلی برای تولید داده‌های تحقیقات بازاریابی قابل سنجش است.

مصاحبه ها:
در تحقیقات بازاریابی، مصاحبه به گفتگوی انفرادی بین یک محقق بازار که به عنوان تعدیل کننده عمل می کند و یک شرکت کننده مشتاق اشاره دارد. قالب مصاحبه می تواند انواع مختلفی داشته باشد، از جمله سوالات رسمی سفارش داده‌شده و ارائه‌شده یا یک رویکرد مکالمه آزادتر.

آزمایش کنندگان انفرادی:
آزمایش کنندگان انفرادی شرکت کنندگانی در تحقیقات بازاریابی واحد هستند که نمونه یا نمونه اولیه یک محصول یا خدمات ارائه می شود. هدف از تعامل این است که فرد بازخورد و بینشی در مورد قابلیت آن در بازار ارائه دهد و همچنین ممکن است پیشنهادهایی برای بهبود یا اصلاح ارائه دهد.

تکنیک های تحقیقات بازاریابی

تکنیک ثانویه تحقیق بازاریابی

تحقیقات ثانویه بر خلاف تحقیقات اولیه، قبلاً به جای مستقیماً توسط سایر محققان انجام، تنظیم و منتشر شده‌است. این اغلب ابزار مقرون به صرفه تری برای به‌دست‌آوردن داده‌های تحقیقات بازاریابی است زیرا از طریق جستجوهای اینترنتی، مقالات مجلات و کتاب ها به صورت عمومی در دسترس است. در اینجا شش نمونه از تحقیقات بازاریابی ثانویه آورده‌شده است:

اینفوگرافیک ها:
آنها خلاصه ای بصری از ایده ها و اطلاعات کلیدی هستند که متن و گرافیک را برای برقراری ارتباط به شیوه ای آسان و قابل درک ترکیب می کنند. اینفوگرافیک های تحقیقات بازاریابی را می توان در وب سایت های شرکت های تحقیقات بازاریابی که آنها را به عنوان بخشی از محتوای پیشنهادی خود منتشر کرده اند، یافت.

مقالات:
مقالات را می توان هم به صورت دیجیتالی در اینترنت و هم در مجلات تجاری منتشر شده، مجلات و کتاب های مرجع یافت.

گزارش‌های تحقیقات بازاریابی اولیه قبلی:
انتشارات تحقیقات بازاریابی اولیه قبلی که توسط شرکت‌های تحقیقات بازاریابی انجام شده‌است، عموماً از طریق وب‌سایت‌های شرکت یا مطالب منتشرشده در دسترس هستند.

کاغذهای سفید:
کاغذ سفید یک گزارش تحقیقاتی مفصل در مورد یک موضوع مشخص است که شامل رویکرد نویسنده، خواه یک فرد یا یک سازمان به موضوعی است که روی آن نوشته شده‌است. اوراق سفید توسط شرکت ها، اتاق های فکر، غیرانتفاعی و شرکت های مشاوره منتشر می شود.

داده‌های رقیب:
داده‌های رقابتی اطلاعاتی درباره محصولات، عملکرد و اهداف شرکت‌های رقیب هستند که می‌توانند در حوزه عمومی یافت شوند. به‌دست‌آوردن درک چگونگی عملکرد رقبای کلیدی یک شرکت می تواند بینش ارزشمندی را در مورد بهترین نحوه انجام ابتکارات استراتژیک در حال حرکت به جلو ارائه دهد.

گزارش‌های تحلیل‌گر صنعت:
گزارش‌های تحلیل‌گر صنعت، اسناد مختصر اطلاعاتی هستند که توسط جمعیت تحلیل‌گر یک صنعت خاص تولید می‌شوند. این گزارش ها منابع قدرتمندی از اطلاعات بازار هستند، زیرا وظیفه اصلی تحلیلگران ارائه تجزیه و تحلیل تخصصی از روندها و چالش های صنعت است.

 تحقیقات بازاریابی کیفی

ما می توانیم تحقیقات بازاریابی اولیه و ثانویه را بین رویکردهای کیفی و کمی تقسیم کنیم. تحقیقات کیفی با تلاش برای درک آنچه که رفتار مشتری را از طریق روش هایی مانند مشاهده مستقیم، گفتگوی یک به یک و بحث گروهی برانگیخته می کند، تعریف می شود. تحقیقات کیفی بازار بر این سوال متمرکز است که «چرا» مصرف‌کنندگان خرید را انتخاب می‌کنند یا نمی‌کنند. با این درک، شرکت ها می توانند رویکردهای بازاریابی را برای آن انگیزه ها یا تردیدهای خاص ایجاد کنند.

تحقیقات بازاریابی کمی

تحقیقات کمی از داده‌های تجربی عینی برای ارائه بینش بازاریابی استفاده می کند. تحقیقات کمی بر روی داده‌های سخت مانند اعداد و درصدها متمرکز است. با پرسیدن سوالاتی که می توان به آنها پاسخ قطعی داد، مانند “آیا این ویژگی جدید محصول ما چیزی است که احتمال خرید آن را افزایش یا کاهش می دهد”، سازمان ها می توانند سپس ترکیب، تجزیه و تحلیل و اقداماتی انجام دهند که تبلیغات و استراتژی بازار را هدایت کند.

ثبت امتیاز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *