استراتژی بازاریابی به برنامه کلی یک کسب و کار برای دستیابی به مشتریان بالقوه و تبدیل آنها به مشتریان بالفعل محصولات یا خدماتشان اشاره دارد. یک استراتژی بازاریابی شامل ارزش پیشنهادی شرکت، پیام‌ های کلیدی برند، داده‌ های جمعیت‌ شناسی مشتری هدف و سایر عناصر در سطح بالا است. یک استراتژی بازاریابی کامل چهار P بازاریابی را پوشش می دهد: محصول، قیمت، مکان و تبلیغات. در این مقاله موسسه علوم و فنون تهران، ما به بررسی جنبه های مختلف استراتژی بازاریابی می پردازیم و تفاوت آن را با طرح بازاریابی ذکر می کنیم. با ما همراه باشید.

مفهوم استراتژی بازاریابی

یک استراتژی بازاریابی واضح باید حول محور ارزش پیشنهادی شرکت بچرخد. یعنی به مشتریان نشان دهد که کسب و کار مشغول چه چیزی است، چگونه عمل می کند و چرا شایستگی لازم برای فعالیت در این بازار را دارد.

این موضوع، الگویی را به تیم های بازاریابی ارائه می دهد که باید موجب پرورش ابتکار آنها در محصولات و خدمات شرکت شود. برای مثال، شرکت والمارت (Walmart) در سراسر جهان به عنوان یک خرده فروشی همراه با تخفیف با “قیمت های پایین روزانه” شناخته می شود. تمام عملیات تجاری و تلاش های بازاریابی والمارت ریشه در همین جمله دارد.

استراتژی بازاریابی به چه معناست؟

استراتژی بازاریابی در مقابل برنامه بازاریابی

استراتژی بازاریابی در طرح بازاریابی مشخص می شود. طرح بازاریابی، سندی است که انواع فعالیت های بازاریابی را که یک شرکت انجام می دهد شرح می دهد. همچنین جدول زمانی برای اجرای اقدامات بازاریابی را دربر می گیرد.

استراتژی‌ های بازاریابی در حالت ایده‌آل باید طول عمر بیشتری نسبت به برنامه‌ های بازاریابی تنها داشته باشند. زیرا آنها حاوی ارزش‌ های پیشنهادی و سایر عناصر کلیدی برند یک شرکت هستند که معمولاً در طولانی مدت ثابت می‌ مانند. به عبارت دیگر، استراتژی‌ های بازاریابی پیام های بزرگ تری را در درون خود دارند. در حالی که برنامه‌ های بازاریابی جزئیات لجستیکی کمپین‌ های خاص را مشخص می‌ کنند.

به عنوان مثال، یک استراتژی بازاریابی ممکن است بیان کند شرکت قصد دارد صفحات تخصصی را که مشتریانش از آنها بازدید می کنند، تقویت کرده و قدرت ببخشد. طرح بازاریابی با برنامه ریزی اقدامات متناسب، این استراتژی را عملی می کند.

مزایای استراتژی بازاریابی

هدف نهایی استراتژی بازاریابی دستیابی و انتقال مزیت رقابتی پایدار نسبت به شرکت های رقیب، با درک نیازها و خواسته های مصرف کنندگان آن است. چه یک طراحی تبلیغات چاپی باشد، چه سفارشی‌ سازی انبوه و چه کمپینی در رسانه‌ های اجتماعی. یک استراتژی بازاریابی را می‌توان بر اساس میزان تاثیر آن بر ارزش اصلی یک شرکت قضاوت کرد.

تحقیقات بازار می تواند به ترسیم اثربخشی یک استراتژی معین کمک کند و راهی ایجاد کند تا بتوان مخاطبان بالقوه را برای افزایش فروش شناسایی کرد.

نحوه ایجاد استراتژی بازاریابی

ایجاد یک استراتژی بازاریابی نیازمند چند مرحله است:

اهداف خود را شناسایی کنید
در حالی که فروش هدف نهایی هر شرکتی است، شما باید اهداف کوتاه مدت بیشتری مانند ایجاد قدرت، افزایش تعامل با مشتری، یا ایجاد سرنخ (لید فروش) داشته باشید. این اهداف کوچ کتر معیارهای قابل اندازه گیری لازم را برای پیشرفت برنامه بازاریابی شما ارائه می دهند. استراتژی را به عنوان ایدئولوژی سطح بالا و برنامه ریزی را به عنوان چگونگی دستیابی به اهداف خود در نظر بگیرید.

مشتریان خود را بشناسید
هر محصول یا خدماتی یک مشتری ایده‌آل دارد، و شما باید بدانید که آنها چه کسانی و کجا هستند. اگر ابزارهای برقی می فروشید، کانال های بازاریابی را انتخاب کنید که در آن پیمانکاران عمومی پیام های شما را ببینند. در مرحله دوم تدوین استراتژی بازاریابی خود، مشخص کنید مشتری شما کیست و محصول شما چگونه زندگی آنها را بهبود می بخشد.

پیام خود را بسازید
اکنون که اهداف خود را می شناسید و می دانید باید به چه کسانی محصول خود را عرضه کنید، زمان آن رسیده است که پیام خود را ایجاد کنید. این فرصت شماست تا به مشتریان بالقوه خود نشان دهید که محصول یا خدمات شما چه سودی برای آنها خواهد داشت و چرا شما تنها شرکتی هستید که می توانید آن را ارائه دهید.

بودجه خود را مشخص کنید
نحوه پخش پیام ها ممکن است به میزان توانایی شما بستگی داشته باشد. آیا قصد خرید تبلیغات را دارید؟ به دنبال توزیع ویروسی یا مویرگی تبلیغات در رسانه های اجتماعی هستید؟ می خواهید به رسانه ها بیانیه های مطبوعاتی ارسال کنید تا کسب و کار شما را پوشش دهند؟ بودجه شما تعیین می کند که چه کاری می توانید انجام دهید.

کانال های خود را مشخص کنید
حتی بهترین پیام نیز به مکان مناسب نیاز دارد. برخی از شرکت ها ممکن است ارزش بیشتری در ایجاد پست های وبلاگ برای وب سایت خود پیدا کنند. دیگران ممکن است با تبلیغات پولی در کانال های رسانه های اجتماعی به موفقیت دست یابند. در استراتژی بازاریابی باید مناسب ترین مکان را برای محتوای خود پیدا کنید.

موفقیت خود را بسنجید
برای اجرای یک اقدام بازاریابی هدفمند، باید بدانید که آیا به مخاطبان خود دسترسی دارید یا خیر. معیارهای سنجش و نحوه ارزیابی موفقیت تلاش های بازاریابی خود را تعیین کنید.

چرا شرکت من به یک استراتژی بازاریابی نیاز دارد؟
یک استراتژی بازاریابی به شرکت کمک می کند تا بودجه خود را به سمتی هدایت کند که بیشترین تأثیر را دارد. در سال 2022 در مقایسه با آمارهای سال 2018، میان همبستگی موفقیت یک سازمان و موفقیت بازاریابان آن سازمان، از چهار برابر به هفت برابر رسیده است.

استراتژی بازاریابی به چه معناست؟

اصطلاح چهار P به چه معناست؟

چهار P عبارتند از محصول، قیمت، تبلیغ و مکان. اینها عوامل کلیدی هستند که در بازاریابی یک کالا یا خدمات نقش دارند. چهار P را می توان هنگام برنامه ریزی یک سرمایه گذاری تجاری جدید، ارزیابی یک پیشنهاد موجود یا تلاش برای بهینه سازی فروش با یک مخاطب هدف استفاده کرد. همچنین می توان از آن برای آزمایش استراتژی بازاریابی فعلی بر روی مخاطبان جدید استفاده نمود.

استراتژی های بازاریابی معمولاً از اصل چهار P پیروی می کنند. کارکردها و اجزای یک طرح بازاریابی شامل این موارد هستند:

تحقیقات بازار برای حمایت از تصمیمات قیمت‌ گذاری و ورودی‌ های جدید بازار، پیام‌ رسانی متناسب با ویژگی های جمعیت‌ شناختی و مناطق جغرافیایی خاص، و انتخاب پلتفرم برای ارتقای محصولات و خدمات – بستر های دیجیتالی، رادیو، اینترنت، مجلات تجاری و ترکیبی از این پلتفرم‌ها برای هر کمپین، و در نهایت معیارهایی که نتایج تلاش‌ های بازاریابی و جدول زمانی گزارش‌ دهی آنها را اندازه‌ گیری می‌ کنند.

آیا استراتژی بازاریابی همان طرح بازاریابی است؟
اصطلاحات “برنامه بازاریابی” و “استراتژی بازاریابی” اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. زیرا یک برنامه بازاریابی بر اساس یک چهارچوب استراتژیک فراگیر توسعه یافته است. در برخی موارد، استراتژی و برنامه ممکن است در یک سند گنجانده شود، به ویژه برای شرکت های کوچک تر که ممکن است تنها یک یا دو کمپین بزرگ را در سال اجرا کنند. این طرح فعالیت های بازاریابی را به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه مشخص می کند، در حالی که استراتژی بازاریابی خط مشی کلی بازاریابی را نشان می دهد.

ثبت امتیاز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *