تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی ابزارهای جداگانه ای هستند که کسب و کارها می توانند برای توسعه و ترویج بهتر محصولات یا خدمات از آنها استفاده کنند. حرفه ای ها اغلب از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می کنند، اما دانستن تفاوت بین آنها مهم است. درک تفاوت ها می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید چه نوع تحقیقی سودمندتر است. در این مقاله به بررسی تفاوت های تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی، مثال هایی از هر یک و اهمیت آنها و دوره بازاریابی می پردازیم.
مواردی که در این مطلب میخوانید
تحقیقات بازار چیست؟
تحقیقات بازار فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در مورد یک بازار هدف است که معمولاً بر یک محصول یا خدمات و مشتریان مورد نظر برای آن محصول یا خدمات تمرکز می کند. محققان بازار به حوزههایی مانند عادات و ویژگیهای خرج کردن نگاه میکنند تا نشان دهند مشتریان در یک بازار هدف ممکن است چه چیزی بخواهند یا به آن نیاز داشته باشند. همچنین به کسب و کارها در جمع آوری داده های جغرافیایی و جمعیتی کمک می کند. تحقیقات بازار می تواند به شرکت ها کمک کند تا عوامل حیاتی را شناسایی کنند، مانند:
- قابلیت دوام یک محصول یا خدمات جدید در یک بازار خاص
- بازارهای هدف جدید بالقوه
- انواع تبلیغات که ممکن است موثرترین باشند
- روندهای فعلی بازار
انواع تحقیقات بازار
راه های زیادی وجود دارد که می توانید به تحقیقات بازار نزدیک شوید. در اینجا چند نمونه از معیارهایی که ممکن است استفاده کنید آوردهشدهاست:
- نظرسنجی ها: نمایندگان یا پیمانکاران شرکت می توانند با انجام نظرسنجی ها، ورودی مستقیم از بازار هدف دریافت کنند. آنها ممکن است به صورت سرد تماس بگیرند، پرسشنامه ایمیل کنند یا با مردم در مناطق پرتردد صحبت کنند.
- گروههای کانونی: برای دریافت بازخورد خاصتر، میتوانید گروهی از افراد را جمع آوری کنید که نماینده بازاری هستند که میخواهید هدف قرار دهید. ارائه تجربه مستقیم به مشتریان بالقوه با محصول یا توضیح طولانی تر ویژگی های آن می تواند به آنها اجازه دهد نظرات دقیق و آگاهانه تری ارائه دهند.
- رسانههای اجتماعی: اگر میخواهید درباره محصول یا خدماتی که مشتریان قبلاً از آن استفاده میکنند تحقیق کنید، رسانههای اجتماعی میتوانند یک دارایی عالی باشند. با بررسی هشتگ یا پاسخها یا جستجوی عبارت نام محصول یا شرکت، میتوانید نظرات اغلب فیلتر نشده مصرفکنندگان واقعی را بیابید.
- تحقیقات بازار از قبل موجود: ممکن است بخواهید بررسی کنید که آیا شرکت یا دولت دیگری قبلاً تحقیقاتی را که می خواهید انجام دهید انجام دادهاست یا خیر. شما می توانید دادهها را از یک شرکت تحقیقات بازار خریداری کنید، و می توانید دادههای عمومی را در پایگاه های اطلاعاتی دولتی، کتابخانه ها و آنلاین بیابید.
تحقیقات بازاریابی چیست؟
تحقیقات بازاریابی شامل تحقیقات بازار می شود، اما تحقیق و توسعه محصول، تبلیغات، توزیع و فروش را نیز بررسی می کند و . این فرآیند گستردهتر از تحقیقات بازار است، که در درجه اول بر درک مشتری و مکانها تمرکز دارد. یک شرکت این دادهها را در سیستم اطلاعات بازاریابی خود ذخیره می کند و برای تصمیم گیری بسیار سودمند است.
انواع تحقیقات بازاریابی
از آنجایی که عوامل زیادی در تحقیقات بازاریابی دخیل هستند، راههای متفاوتی نیز برای رویکرد به آن وجود دارد. در اینجا چند نمونه آوردهشده است:
- تجزیه و تحلیل سوابق داخلی: ممکن است از قبل اطلاعاتی در دسترس داشته باشید که متخصصان فروش می توانند از آنها برای تحقیقات بازاریابی استفاده کنند. تجزیه و تحلیل سوابق فروش، هزینه های بازاریابی و هزینه های محصول می تواند چیزهای زیادی را در مورد نحوه عملکرد یک محصول و آنچه می توانید بهبود بخشید روشن کند.
- خرید دسترسی به پایگاه دادهها: در حالی که داشتن سیستم اطلاعات بازاریابی خود مفید است، می توانید منابع خارجی را نیز برای گسترش دادهها در نظر بگیرید. می توانید دسترسی به پایگاه های داده ایجاد شده توسط دولت یا سایر شرکت ها را خریداری کنید.
- انجام نظرسنجی و مصاحبه: یکی از شباهت های تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی این است که همیشه صحبت با مشتریان بالقوه ارزشمند است. مانند تحقیقات بازار، این امر می تواند شامل انجام نظرسنجی، ارسال پرسشنامه، تشکیل گروه های متمرکز یا حتی انجام مصاحبه های انفرادی باشد.
- تحقیق در مورد رقبا: می توانید استراتژی های بازاریابی رقبا را تجزیه و تحلیل کنید تا نقاط قوت و ضعف آنها را درک کنید. این اطلاعات می تواند به شما امکان دهد شکاف های موجود در بازار را که ممکن است رقبای شما نادیده گرفتهاند را پر کنید یا راه هایی را برای بهبود آنچه که رقبای شما در حال حاضر به خوبی انجام می دهد، بیابید.
- شناسایی منابع صنعت: همیشه ایده خوبی است که از آنچه در صنعت شما اتفاق می افتد به روز باشید و همچنین می تواند منبعی برای تحقیقات بازاریابی باشد. می توانید دادهها را از مقالات، مجلات تجاری و گزارش های صنعتی جمع آوری کنید.
تفاوت بین تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی
یکی از سادهترین راهها برای درک تفاوت بین تحقیقات بازار و بازاریابی، دانستن چهار P بازاریابی یا آمیخته بازاریابی است که عبارتند از:
- محصول: چیزی که می فروشید
- قیمت: قیمت محصول چقدر است
- مکان: جایی که محصول را بازاریابی می کنید
- تبلیغ: چگونه محصول را بازاریابی می کنید
تحقیقات بازار در درجه اول بر مکان متمرکز است. این می تواند به شما در مورد منطقه جغرافیایی، اطلاعات جمعیت شناختی مشتریان در آن منطقه و سطح احتمالی علاقه آنها به محصول را بگوید.
با این حال، تحقیقات بازاریابی هر چهار P را در نظر می گیرد. این دادههای مشتری را با سایر زمینه های مورد علاقه، مانند توسعه محصول، تبلیغات، توزیع و فروش ترکیب می کند. حرفه ای ها از تحقیقات بازار برای کمک به تحقیقات بازاریابی خود استفاده می کنند.
اهمیت تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی
هنگامی که می خواهید محصول یا خدماتی را تبلیغ کنید، مهم است که به دقت مخاطبان هدف ایده آل خود را شناسایی کرده و تبلیغ خود را در آن جهت هدف قرار دهید. به عنوان مثال، با ارتقاء صندوق های بازنشستگی به گروه سنی مناسب، می توانید اطمینان حاصل کنید که از زمان و منابع خود به طور موثر استفاده می کنید.
در اینجا چند راه اضافی وجود دارد که می توانید از تحقیقات بازار بهره مند شوید:
- درک اینکه چه بازارهایی بیشتر از محصول یا خدمات شما سود می برند
- شناسایی آنچه مشتریان می خواهند و نیاز دارند
- شناسایی بازارهای هدف مختلف یا اضافی
- کسب بازخورد ارزشمند برای تنظیم و بهبود محصول یا خدمات شما
با تحقیقات بازاریابی، میتوانید تمام دادههای مشتری و جغرافیایی را که از طریق تحقیقات بازار جمعآوری کردهاید، بگیرید و آنها را با سایر حوزههای تحقیقاتی ترکیب کنید. عوامل تحقیقات بازاریابی در توسعه یک محصول یا خدمات، در تصمیم گیری در مورد اینکه آیا آن محصول یا خدمات آماده عرضه به بازار است و بهترین روش برای تبلیغ آن. این می تواند هر چیزی را از کمپین های تبلیغاتی تا تکنیک های فروش و تا نقاط قیمت و بستهبندی ارائه دهد.
بدون دیدگاه