در هر کسب و کاری که فعالیت داشته باشید، به طور قطع بارها نام «دیجیتال مارکتینگ» یا «بازاریابی دیجیتال» بسیار به گوشتان خورده است. سازمان های زیادی از دیجیتال مارکتینگ به عنوان یک شیوه نوین بازاریابی بهره می برند. اما آیا همه آنها موفق هستند؟ کدام تکنیک ها و روش های دیجیتال مارکتینگ پرکاربردتر است؟ مهارت های مورد نیاز متخصصان بازاریابی کسب و کار ها برای کسب درآمد در حوزه دیجیتال مارکتینگ چیست؟ دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ جیست؟ ما اینجاییم تا به این سوالات پاسخ دهیم. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.
مواردی که در این مطلب میخوانید
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
«دیجیتال مارکتینگ» دربرگیرنده طیف وسیعی از اقدامات بازاریابی است که محصولات یک کسب و کار را از طریق کانال های دیجیتال همچون شبکه های اجتماعی، موتورهای جست و جو، ایمیل، اپلیکیشن ها و نوتیفیکیشن های تلفن همراه و… تبلیغ و معرفی می کند. اما دلیل اینکه بازاریابی دیجیتال هر روز، بیش از پیش جایگزین روشهای تبلیغات سنتی می شود چیست؟ اجازه دهید کمی واضح تر در موضوع بحث کند و کاو کنیم!
حتما همه شما بیلبوردهای تبلیغاتی عظیم را در کنار بزرگراه ها و جاده های خارج شهری دیده اید. این بیلبوردها هنوز هم بسیار رایج هستند، اما در بسیاری از مناطق دنیا شکل آنها تغییر کرده و به شکل های پویاتر درآمده است. در هر صورت، امروزه کسب و کارها بیشتر از اینکه به فکر خرج مبالغ بالا برای سفارش این بیلبوردها و انواع تبلیغات بصری و پرهزینه دیگر باشند، به سمت دیجیتال مارکتینگ رفته اند تا درآمد خود را از آن راه افزایش دهند.
شرکت ها امروزه می دانند که نگاه افراد بیشتر به سمت صفحه تلفن همراهشان است تا به سمت تبلیغات نصبشده روی دیوارها یا چاپشده روی کاغذ. آینده شامل خودروهایی با سیستم هدایتگر اتوماتیک و بدون نیاز به حضور راننده (یا توجه راننده به جاده) است. بنابراین حتی بیلبوردهای عظیم تبلیغاتی نیز شانسی برای دیدهشدن نخواهند داشت! بنابراین نگاه آنها به کجا خواهد بود؟ به صفحه گوشی هایشان!
سلیقه افراد به مطالعه رسانه های دیجیتال و استفاده از دستگاه های الکترونیکی روز به روز در حال افزایش است. در حالی که محبوبیت تبلیغات چاپی به طور مداوم کاهش پیدا می کند.
نزدیک به 5 میلیارد نفر در سراسر جهان برای خرید، یادگیری، سرگرمی و حتی اشتغال، از بسترهای دیجیتال و آنلاین استفاده می کنند! اگر می خواهید به بازاری که شامل این افراد است دسترسی پیدا کنید، آموزش و کاربرد دیجیتال مارکتینگ ضروری است. حتی اگر یک فروشگاه محلی کوچک نیز داشته باشید، بهره مندی از بازاریابی دیجیتال برای شما ضروری است. طبق آمارهای گوگل، 88 درصد از افرادی که در گوشی هوشمند خودشان یک فروشگاه محلی را جست و جو می کنند، نهایتا هفته بعد به آن مراجعه خواهند کرد! بنابراین اینطور به نظر می رسد که تکنیک های دیجیتال مارکتینگ اگر به درستی انجام شوند، می توانند درآمد کسب و کار شما را متحول کنند!
تاریخچه بازاریابی دیجیتال
داستان از کجا شروع شد؟
بازاریابی دیجیتال به شکل کنونی از اوایل دهه 2000 رایج شد. اما سابقه دیجیتال مارکتینگ به خیلی قبل تر از این ها برمی گردد؛ یعنی چیزی حدود 100 سال پیش. یعنی آن زمانی که هنوز کسی نمی دانست دیجیتال مارکتینگ چیست!
شاید بتوان نخستین بازاریاب دیجیتال در تاریخ را گوگلیلمو مارکونی (Guglielmo Marconi) دانست. او در سال 1874 متولد شد و کسی بود که «انتقال عمومی از طریق سیگنال های بی سیم» را برای نخستین بار در سال 1896 اجرا کرد. مارکونی مخترع رادیو بود. اندکی پس از تظاهرات او در انگلستان، سیگنال های مورس در آب های آزاد مخابره شد.
هرچند 10 سال طول کشید تا رادیو بتواند مخاطبان عام خود را پیدا کند، و تازه آن زمان بود که سازندگان آن متوجه شدند می توانند از رادیو برای فروش چیزها استفاده کنند. اولین تبلیغ رادیویی یک پخش زنده اپرا بود و نتیجه آن، خرید بلیت های اجرای بعدی توسط شنوندگان بود. به این شکل، دیجیتال مارکتینگ متولد شد!
گولیلمو مارکونی (1874 – 1937)
سیر تحول دیجیتال مارکتینگ بسیار شگفت انگیز است و ظهور کمپانی ها یا نرم افزارهای مشهوری همچون گوگل و یاهو آن را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
رابطه دیجیتال مارکتینگ و اینترنت
بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال امروزه در بستر اینترنت انجام می شود. به قدری که به «بازاریابی اینترنتی» نیز معروف شده است.
اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید دیجیتال مارکتینگ برخلاف تصور عموم، تنها منحصر به حوزه اینترنت و فعالیت های آنلاین نیست! همانطور که بالاتر در مورد شیوه تولد بازاریابی دیجیتال گفتیم، تبلیغات از طریق سایر رسانه های دیجیتال و الکترونیکی نیز علی رغم قدمت بالای خود و دسته بندی به عنوان روش های بازاریابی سنتی، همچنان می تواند در حوزه دیجیتال مارکتینگ جای بگیرد. هرچند که امروزه، بازاریابی دیجیتال را بیشتر برابر با بازاریابی آنلاین می دانند.
به عنوان مثال، اگر یک رستوران از آی پد (iPad) برای ثبت سفارش، علاقمندی و نظرسنجی مشتریان خود در مورد غذاها استفاده کند، در حقیقت از استراتژی های آفلاین دیجیتال مارکتینگ استفاده کرده است. بازاریابی از طریق تبلیغات رادیویی، تلویزیونی و تلفنی نیز از همین دسته هستند. بازاریابی در تلویزیون برای درآمد زایی از دیجیتال مارکتینگ بیش از نیم قرن سابقه دارد. در کنار این، بازاریابی از طریق تلفن بزرگ ترین و سریع ترین حوزه بازاریابی آفلاین است.
پردرآمدترین روش های دیجیتال مارکتینگ
به مثال بیلبوردهای تبلیغاتی برگردیم. فکر می کنید تفاوت بین یک بیلبورد جاده ای در صحرای آریزونا با بیلبوردی در میدان تایمز شهر نیویورک چیست؟
تمام بیلبوردهای میدان تایمز الکترونیکی هستند. به این صورت که از جریان برق و لامپ های نوری LED استفاده می کنند. در حالی که یک بیلبورد در صحرا ممکن است به شیوه چاپی و ساده قدیمی طراحی شود. چرا؟ علت این است که در صحرای آریزونا، احتمالا هیچکس برای جلب توجه مشتریان با شما رقابت نمی کند! به احتمال بیشتر، شما تنها کسی هستید که تصمیم گرفته اید در آن نقطه بیلبورد تبلیغاتی نصب کنید.
این در حالی است که به طور میانگین، روزانه بیش از 360 هزار نفر از میدان تایمز عبور می کنند. بنابراین تبلیغات برای یک محصول خاص در این نقطه بسیار ارزشمند و البته دشوار است. اینجاست که تکنولوژی به کمک روش های بازاریابی سنتی می آید و با ادغام در بازاریابی آفلاین، نوعی پیشرفته از بازاریابی دیجیتال را ایجاد می کند. وجود بیلبوردهای الکترونیکی با تصاویر متحرک و رنگارنگ، نورپردازی و حتی جنبه های تعاملی مانند واکنش مردم به معرفی و مصرف محصول به طور زنده، می تواند توجه افراد بیشتری را جلب کند. در این صورت درآمد شما از دیجیتال مارکتینگ افزایش می یابد.
اما دیگر کاربرد دیجیتال مارکتینگ آفلاین در کسب و کارها چیست؟ سی دی های آزمایشی شرکت AOL را در اوایل دهه 1990 به یاد می آورید؟ هرچند این روش ها اکنون تا حدودی منسوخ شده، اما این روش بازاریابی نقش مهمی در معرفی و شهرت AOL در آن زمان ایفا کرد.
حوزه های دیجیتال مارکتینگ آنلاین
عمده درآمد دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار ها از طریق بازاریابی آنلاین دیجیتال است. شیوه های مختلفی برای این منظور وجود دارد. اما مهم ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ آنلاین چیست؟
پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)
حتما بنرهای تبلیغاتی در حاشیه صفحات وب سایت ها یا لینک های تبلیغاتی در صفحه نتایج موتور جست و جوها را دیده اید. باید بدانید به ازای هر بار کلیک کردن روی این بنرها یا لینک های تبلیغاتی، از طرف شرکت تبلیغ کننده هزینه ای دریافت می شود. شما می توانید تبلیغات کلیکی خود را طوری تنظیم کنید که وقتی مشتریان عبارات خاصی را در موتورهای جست و جو وارد می کنند، کنار صفحه تبلیغ وب سایت یا صفحه شما به آنها نمایش داده شود. مزیت این روش این است که تبلیغات شما هدفمند خواهد بود. زیرا بر دادههای جمع آوری شده از رفتار آنلاین افراد متکی است. با این حال، هزینه های این روش بازاریابی دیجیتال اغلب بالاست.
بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
سئو فرآیند بهینه سازی محتوا، تنظیمات فنی و دسترسی به وب سایت شماست. به این شکل که با سرچ کلیدواژه های خاص توسط کاربران، صفحات وب سایت شما جزو بالاترین نتایج موتورهای جست و جو مانند گوگل ظاهر شوند. شما با استفاده از کلمات و عبارات کلیدی در صفحات وب سایت خود می توانید از سئو برای افزایش بازدید و ایجاد رابطه پایدار با مشتریان خود استفاده کنید. بنابراین سئو به عنوان یک ابزار دیجیتال مارکتینگ، به عنوان راهی برای افزایش رتبه وب سایت در نتایج جست و جوی آنلاین و در نتیجه افزایش ترافیک سایت با استفاده از کلمات کلیدی و عبارات رایج تعریف می شود.
استراتژی های تقویت سئو در کمپین های بازاریابی دیجیتال بسیار تاثیر گذار هستند. زیرا دیده شدن، اولین قدم برای ایجاد رابطه قوی با مشتری است.
با این حال، شما باید صبور باشید تا موتورهای جست و جو نتایج خود را به روز رسانی کنند (که یه فرآیند مداوم و احتمالا چند روزه است). به روز رسانی الگوریتم های موتورهای جست و جو می تواند بر رتبه بندی شما اثر بگذارد و شما را نیازمند تغییر استراتژی کند. برای بهبود سئوی سایت تکنیک های فراوانی وجود دارد که ارتباط تنگاتنگی با بخش بعدی، یعنی بازاریابی محتوا دارد. برای مثال، یکی از این ابزارهای دیجیتال مارکتینگ «رپورتاژ» است. ویدیوی زیر را از استاد موسسه علوم و فنون تهران در این خصوص مشاهده کنید:
بازاریابی محتوا
تولید محتوا شاید ظاهری تبلیغاتی نداشته باشد، اما در خدمت آموزش و الهام بخشی به مصرف کنندگانی است که به دنبال اطلاعات در مورد محصولات هستند. وقتی محتوایی را ارائه می دهید که به مخاطبان کسب و کار شما مرتبط است، در حقیقت در تلاش هستید تا خودتان را به عنوان یک رهبر فکری و منبع قابل اعتماد در زمینه ارائه اطلاعات تخصصی معرفی کنید. بررسی ها نشان می دهد ایجاد یک محتوای موثر و جذاب اطلاع رسانی، می تواند سرنخ های فروش شما را تا سه برابر بیشتر از محتواها و بنرهای تبلیغاتی بالا ببرد.
دیجیتال مارکتینگ از طریق شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی در دسترس همه هستند. با این حال، رمز پیروزی در بازاریابی دیجیتال در شبکه های اجتماعی تنها به داشتن حساب در چندین شبکه اجتماعی محدود نمی شود.شما باید بتوانید از شبکه های اجتماعی به درستی و به طور موثر استفاده کنید. هرچه مخاطبان بیشتر با محتواهای شما درگیر شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که آنها را به اشتراک بگذارند. در نتیجه، امکان تبدیل شدن آنها به مشتری بالفعل بیشتر است.
به علاوه، شما باید بدانید تفاوت انواع محتوای دیجیتال مارکتینگ در شبکه های اجتماعی گوناگون چیست. آنچه در توییتر نتیجه خوبی دارد، ممکن است در اینستاگرام که بیشتر بصری است اثربخش نباشد.
بازاریابی پست الکترونیک
پس از گذشت بیش از دو دهه، ایمیل هنوز سریعترین و مستقیم ترین راه برای دستیابی به مشتریان است. یک کمپین بازاریابی دیجیتال ایمیلی موفق باید فوق العاده جذاب، مرتبط، آموزنده و سرگرم کننده باشد تا مستقیما از صندوق ورودی ایمیل به سطل زباله آن منتقل نشود! ایمیل های ارسالی شما باید پنج ویژگی اصلی را برآورده کنند. آنها باید قابل اعتماد، مرتبط، محاوره ای، هماهنگ با سایر کانال های بازاریابی و راهبردی باشند. به علاوه، زمان بندی و تکرار ارسال ایمیل مهم هست. نباید مخاطبان را با پیام های تکراری یا نامربوط بمباران کنید؛ وگرنه ممکن است دکمه لغو اشتراک را بزنند تا به کلی از دست شما خلاص شوند!
برای انواع بازاریابی دیجیتال مشابه بازاریابی از طریق پست الکترونیک، لازم است تا از قبل شخصیت و ویژگی های شخصیتی مخاطبان خود را بشناسید. یکی از روش های این کار، این است که گروهی از مشتریان هدف خود را به سمت انجام آزمون های شخصیت شناسی معتبری همچون MBTI هدایت نمایید. ما یک نمونه از این آزمون را اینجا برای شما آورده ایم:
بازاریابی با تلفن همراه
دستگاه های تلفن همراه در جیب ما قرار می گیرند، در کنار تخت های ما هستند و به طور مداوم در طول روز آن ها را چک می کنیم. این امر بدین معناست که کسب و کارها می توانند از طریق دیجیتال مارکتینگ موبایلی درآمد بالایی را به دست آورند. دو سوم افراد می توانند برند خاصی را که هفته گذشته در تبلیغی در صفحه تلفن همراهشان دیده اند، به خاطر بیاورند. بنابراین بازاریابی دیجیتال از طریق تلفن همراه اهمیت زیادی دارد. ارسال پیام های اطلاع رسانی و هشدار (نوتیفیکیشن) روی تلفن همراه افراد از جمله تکنیک های دیجیتال مارکتینگ با تلفن همراه است.
اینفلوئنسر مارکتینگ
اینفلوئنسر مارکتینگ پدیده ای است که اخیراً از سایر رسانه ها پیشی گرفته است. اصطلاح اینفلوئنسر به کسی اطلاق می شود که از جایگاه و شهرت خوبی در بین عموم یا کاربران وب برخوردار است و در رسانه های اجتماعی، به یک جامعه با تعامل بالا دسترسی دارد. این افراد ممکن است افراد مشهور، چهره های محبوب، وبلاگ نویسان یا کاربران یوتیوب باشند. اگر اینفلوئنسرها محصول شما را تبلیغ کنند، مخاطبانشان به احتمال زیاد به توصیه های آنها عمل خواهند کرد.
بازاریابی وابسته در بستر دیجیتال
یکی دیگر از راه های عالی برای تبلیغ برند شما، بازاریابی وابسته است. به زبان ساده، این بازاریابی مبتنی بر کمیسیون است. شما به شرکای وابسته ای که توافق می کنند محصول شما را از طریق پلتفرم هایشان بر اساس عملکردشان بفروشند، حق کمیسیون می پردازید.
بازاریابی جستجوی محلی
یکی دیگر از تکنیک های کمتر استفاده شده در دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال که برخی افراد حتی از آن اطلاعی ندارند، بازاریابی جستجوی محلی است. برای این کار می توانید از گوگل مپ یا نقشه گوگل استفاده کنید. زیرا امکان تعریف موقعیت کسب و کار جدید در آن وجود دارد. بنابراین هر شخصی در آن نزدیکی محصولات یا خدمات مرتبط با شما را جستجو کند، شما را پیدا خواهد کرد.
انواع دیجیتال مارکتینگ آفلاین
بازاریابی تلویزیونی
یکی از مهم ترین شاخه های بازاریابی دیجیتال آفلاین که امروزه نیز کاربرد زیادی دارد، تبلیغات تلویزیونی است که به نظر می رسد عمری بی پایان در دنیای بازاریابی خواهد داشت. البته دیجیتال مارکتینگ کسب و کار از طریق تلویزیون بیشتر از اینکه به شکل تبلیغات سنتی سودمند باشد، در سرویس های پخش مانند نتفلیکس و آمازون پرایم موثر است.
بازاریابی رادیویی
تبلیغات از طریق رادیو به عنوان خاستگاه دیجیتال مارکتینگ هنوز جزو شیوه های موثر بازاریابی دیجیتال آفلاین است! هرچند شنوندگان رادیو روز به روز در حال کاهش هستند و به سراغ رسانه های دیگر از قبیل تلویزیون و اینترنت می روند، اما رادیو هنوز می تواند راهی خوب برای تبلیغ محصولات برای رانندگانی باشد که صبح زود حین رفتن به سر کار به آن گوش می دهند یا زنان خانه داری که حین انجام کارهای خانگی رادیو را روشن می کنند!
بازاریابی تلفنی
هرچند نرخ شکست بازاریابی از طریق تلفن بسیار بالاست، اما این روش هنوز هم از جمله روش های خوب برای بازاریابی دیجیتال در برخی از کسب و کار ها و صنایع به شمار می رود. هرچند قابل مقایسه با انواع دیگر دیجیتال مارکتینگ نیست.
بازاریابی پیامکی
موبایل مارکتینگ آفلاین به شکل های مختلفی می تواند انجام شود. مثلا ارسال پیامک به طور انبوه. این کار نیاز به دریافت مجوزهای لازم و دسترسی به حداقل یک پایگاه دادههای مشتریان (شامل شماره تماس موبایل) دارد. فروش از طریق کدهای تخفیف یکی از موفق ترین نمونه های این روش است. همچنین ارسال یادآورهای متنی برای خرید یا تکمیل خرید، یا تاسیس یک باشگاه مشتریان و ارسال پیامک جهت تخفیف های مناسبتی و فصلی و…
کدهای QR
کدهای QR در حقیقت نوعی بارکد هستند که کاربران را به یک صفحه خاص وب سایت یا به یک برنامه هدایت می کنند. مثلا کد رو به رو متعلق به وب سایت موسسه علوم و فنون تهران است. اسکن این کدها از طریق دوربین تلفن همراه یا برنامه های جانبی پیش فرض یا نیازمند نصب امکان پذیر است. علت اینکه این مورد را در بازاریابی آفلاین آورده ایم، این است که می توان کدهای QR را حتی به صورت پوستر در جاهای مختلف نصب کرد!
می بینید که تکنیک های دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار بسیار گسترده است. از این روست که بسیاری از مدیران کسب و کارها از کمک یک «دستیار دیجیتال مارکتینگ» برای پیشبرد فعالیت های بازاریابی خود استفاده می کنند. اگر می خواهید بدانید دستیار دیجیتال مارکتینگ چیست، چک لیست زیر برای شماست:
سایر نکاتی که باید در خصوص تکنیک های دیجیتال مارکتینگ بدانید
در مجموع، اصلی ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ برای رشد درآمد کسب و کار شما موارد زیر هستند:
- با مخاطبان خود آشنا خواهید شد، با آنها هماهنگ می شوید و این، شما را از رقبایتان متمایز می کند
- بازاریابی دیجیتال در مقایسه با روش های بازاریابی سنتی ارزان تر است و هزینه های سرباز کمتری به شما تحمیل می کند
- می توانید برای هر کسی در هر کجا که باشد بازاریابی دیجیتال را انجام دهید
- دیجیتال مارکتینگ سازگاری بالایی دارد و شما می توانید استراتژی های مختلف را آزمایش، نتایج را ارزیابی و در ماه یا هفته آینده چیز متفاوتی را امتحان کنید
- می توانید بر اساس هر کانال، بازاریابی را شخصی سازی و اختصاصی کنید
- می توانید کمپین ها را اندازهگیری و KPIهای مناسبی برای آنها تنظیم کنید
تکنیک های بهینه سازی وب سایت، بازاریابی مجدد مشتریان قدیمی و راه اندازی اتوماسیون بازاریابی می تواند درآمد کسب و کارها را از دیجیتال مارکتینگ بیش از پیش افزایش دهد.
آموزش دیجیتال مارکتینگ
تحقیقات نشان می دهد شرکت هایی که می دانند دیجیتال مارکتینگ موفق چیست و استراتژی های چندجانبه تعامل با مشتری را با تکنیک های دیجیتال مارکتینگ پیاده سازی می کنند، به طور میانگین 89 درصد از مشتریان خود را حفظ می کنند. در حالی که شرکت هایی با تعداد کانال های ارتباطی ضعیف تر یا کمتر، تنها 33 درصد نرخ نگهداشت مشتری دارند.
بازاریابی دیجیتال به مهارت های نوشتاری قوی در کنار تجزیه و تحلیل دادهها و مهارت استفاده از رسانه های اجتماعی نیاز دارد. مهارت های ارتباطی از جمله دیگر مهارت های مورد نیاز برای دیجیتال مارکتینگ است. یک بازاریاب دیجیتال زمانی موفق می شود که بتواند ارتباطات پایدار و موثری با مخاطبان و مشتریان برقرار کند. در کنار این، مهارت تجزیه و دلیل دادهها، ارزیابی روندها و عوامل موثر بر افزایش درآمد از جمله دیگر مهارت های اساسی دیجیتال مارکتینگ است.
دیگر اینترنت تنها بستر دیجیتال مارکتینگ نیست. فضاهای عظیم ایجاد شده در واقعیت افزوده همچون دنیاهای ساختهشده در متاورس تحول بزرگی در این زمینه از بازاریابی ایجاد کرده اند که روز به روز پیچیده تر و در عین حال، جذاب تر می شود.
امیدواریم مطالعه این مقاله برایتان سودمند بوده باشد. اگر تمایل به آموزش در حوزه دیجیتال مارکتینگ بر اساس موضوعات روز دنیای بازاریابی دیجیتال دارید، می توانید روی ما حساب کنید! با شماره تلفن 90008000 (بدون پیش شماره و رایگان) تماس بگیرید تا در مورد این دوره جامع و حرفه ای راهنمایی تان کنیم. موسسه علوم و فنون تهران برگزارکننده دوره های مدیریت کسب و کار همچون دوره MBA و دوره DBA و Post DBA و دوره های تک درس مهارتی مانند دیجیتال مارکتینگ است. در صورتی که می خواهید در مورد دوره بیشتر بخوانید، می توانید به صفحه زیر مراجعه کنید.
بدون دیدگاه