بازاریابی چریکی چیست و چگونه عمل می کند؟ آیا باید از این رویکرد برای سازمان خود استفاده کنید یا نه؟ در این مقاله به معرفی این روش بازاریابی و مزایا و معایب آن می پردازیم. لازم به گفتن است که حتی اگر از این روش بازاریابی استفاده کنید، باید در سایر زمینه های بازاریابی هم اطلاعات کاملی داشته باشید. از دیگر متدهای پر طرفدار بازاریابی برای کسب و کارها می توان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی عصبی اشاره کرد. مطالعه مقاله زیر می تواند برای آشنایی با دیجیتال مارکتینگ سودمند باشد.

بازاریابی چریکی

سبک جذاب بازاریابی به روش گوریل ها!

بازاریابی چریکی یا بازاریابی پارتیزانی که در اصطلاح انگلیسی بازاریابی گوریلا (Gorilla Marketing) نامیده می شود، به تاکتیک های بازاریابی بسیار تهاجمی و غیر متعارف اشاره دارد. بازاریابان در این روش از ایجاد شوک و جلب توجه در مخاطب برای تبلیغ یک محصول استفاده می کنند. این روش بازاریابی مزایا و معایب خود را دارد. با این حال، نمونه های موفق بسیاری در جهان از کاربرد این روش وجود دارند.

اصطلاح بازاریابی گوریلا یا بازاریابی چریکی در اوایل دهه 2000 محبوبیت پیدا کرد. این روش برای اولین بار در سال 1984، توسط جی کنراد لوینسون در کتاب وی “تبلیغات چریکی”  معرفی شد. این روش بر تاکتیک‌ های کم‌ هزینه و تاثیرگذار تمرکز دارد که اغلب غیر متعارف، غیرمنتظره و جذب کننده توجه هستند. این رویکرد معمولاً توسط کسب‌ و کارهای کوچک یا استارت‌آپ‌هایی استفاده می‌شود که بودجه‌ ای برای روش‌ های تبلیغات سنتی، مانند تبلیغات تلویزیونی یا تبلیغات چاپی ندارند.

هدف این روش همانطور که گفته شد، ایجاد تبلیغات و آگاهی برای یک محصول یا خدمات با استفاده از شوک و سپس بازاریابی دهان به دهان است. نمونه های بازاریابی چریکی اغلب خلاقانه و غیرمنتظره هستند، که باعث می شود بیشتر مورد توجه قرار گیرند و مردم در مورد آنها صحبت کنند. برخی از تاکتیک های رایج بازاریابی گوریلا عبارتند از:

  • بازاریابی کمین (Ambush marketing)
  • تبلیغات چریکی (Guerrilla advertising)
  • بازاریابی شیرین کاری یا بدل کاری (Stunt marketing)
  • بازاریابی ویروسی (Viral marketing)

روش بازاریابی چریکی در کسب و کار

مزایا بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی می تواند یک راه بسیار موثر برای ایجاد سر و صدا و تبلیغات برای یک محصول یا خدمات باشد. مزایای استفاده از این روش عبارتند از:

هزینه کم: تاکتیک های بازاریابی چریکی اغلب بسیار کم هزینه هستند، که آنها را به گزینه ای عالی برای کسب و کارهای کوچک یا استارت آپ هایی با بودجه محدود تبدیل می کند.
تاثیر زیاد: تاکتیک‌های بازاریابی چریکی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تاثیر بالا و جلب توجه داشته باشند. این می تواند به شما کمک کند تا به سرعت به مخاطبان زیادی دست پیدا کنید و بازاریابی دهان به دهان را هم توسعه دهید.
انعطاف پذیری: بازاریابی گوریل بسیار انعطاف پذیر است و تقریباً با هر محصول یا خدماتی تطبیق پیدا می کند.
خلاقیت: بازاریابی گوریلا به شما امکان می دهد خلاق باشید و خارج از چهارچوب های سنتی فکر کنید. این می تواند به ایده های منحصر به فردی بدهد که توجه افراد را به خود جلب کنید.
اما این روش معایبی نیز دارد!
در حالی که استفاده از بازاریابی چریکی مزایای زیادی دارد، معایبی نیز وجود دارد که قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا این روش برای شما مناسب است، باید از آنها آگاه باشید.

معایب بازاریابی چریکی

می تواند مخرب باشد: تاکتیک های این روش می توانند مخرب و حتی مزاحم باشند. این امر می‌تواند افراد را از خرید منصرف کند و احتمال رونق کسب و کار شما را کاهش دهد.
می تواند توهین آمیز باشد: ممکن است برخی از تاکتیک های بازاریابی چریکی توهین آمیز یا خلاف سلیقه باشند. در این صورت به اعتبار شما آسیب می رسانند و باعث می شوند مردم کمتر از محصول یا خدمات شما استفاده کنند.
می تواند غیرقانونی باشد: برخی از تاکتیک های بازاریابی گوریل، مانند پرواز کردن فردی در آسمان، در برخی مناطق غیر قانونی است. ممکن است مجبور به پرداخت جریمه باشید یا مشکلات قانونی برای شما یا کسب و کارتان ایجاد شود.
نیاز به برنامه ریزی دقیق دارد: تاکتیک های بازاریابی چریکی نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق دارد. این روش ها اگر به درستی انجام نشوند، می‌توانند نتیجه معکوس داشته باشند و بیشتر از اینکه مفید باشند، ضرر برسانند.

روش بازاریابی چریکی در کسب و کار

نمونه هایی از بازاریابی گوریلی موفق!

چند نمونه از کمپین های بازاریابی چریکی موفق عبارتند از:

چالش سطل یخ: چالش سطل یخ در رسانه های اجتماعی به طور گسترده منتشر شد و آگاهی مردم را نسبت به بیماری ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک) افزایش داد.
تبلیغات سریال The Walking Dead: برای تبلیغ این سریال یک اتاق فرار با موضوع فرار از دست زامبی ها ایجاد شد!
پرش از فضاپیما و تبلیغ ردبول: در سال 2012، ردبول از اولین پرش موفق Stratos از فضا حمایت مالی نمود. این پرش تبلیغات زیادی برای این برند ایجاد کرد و میلیون ها نفر در سراسر جهان آن را تماشا کردند.
پیتزا دومینو با تم فوتبال: در سال 2018، دومینو یک نسخه ویژه پیتزا با نام Meatfielder را همزمان با جام جهانی 2010 عرضه کرد. این پیتزا در بیش از 1000 فروشگاه در بریتانیا موجود بود.
تبلیغات ترسناک برای فیلم راهبه در یوتیوب: در سال 2018، کمپانی برادران وارنر یک تیزر تبلیغاتی 90 ثانیه ای فیلم ترسناک در یوتیوب منتشر کرد. هدف، تبلیغ برای اکران فیلم ترسناک «راهبه» بود. اگرچه یوتیوب پس از اعتراض عمومی این تبلیغ را حذف کرد، اما این تبلیغ تا همان موقع به هدف خود یعنی ترغیب مردم رسیده بود. این فیلم 380 میلیون دلار در باکس آفیس ایالات متحده کسب کرد.
دوچرخه های بنفش Anytime Fitness: در سال 2017، ساکنان خلیج وارنر متوجه شدند دوچرخه های بنفشی به طور مرموز در خیابان ها ظاهر شده اند. دوچرخه های بنفش در خیابان‌های مهم منطقه پارک شده بودند. این تبلیغ توسط Anytime Fitness انجام شد که در بیش از 50 کشور جهان یک زنجیره تناسب اندام را سازماندهی می کند.
بازاریابی چریکی می تواند مستقیما واکنش ها و احساسات مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد. سنجش عملکردهای مغزی این افراد نشان می دهد که بازاریابی چریکی تا چه اندازه موفق عمل کرده است. این کار خود شاخه ای جداگانه را در بازاریابی تشکیل می دهد که بازاریابی عصبی نام دارد. برای آشنایی با بازاریابی عصبی، مطالعه مقاله زیر را نیز به شما توصیه می کنیم.

همانطور که در این مقاله گفتیم، بازاریابی چریکی می تواند روشی خلاقانه، منحصر به فرد و جدید برای تبلیغات هر کسب و کاری باشد. با این حال، بهتر است قبل از اینکه برای استفاده از این روش تصمیم بگیرید، مزایا و معایب آن را بدانید. برای این کار می توانید از جست و جو در مورد کسب و کارهای مشابهی که از بازاریابی چریکی استفاده کرده اند، شروع کنید و دستاوردها و نتایج مثبت و منفی این روش را برای آنان بررسی نمایید.

ثبت امتیاز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *