تبلیغات برای شما تداعی کننده چیست؟ یک پخش تلویزیونی خوش آب و رنگ و پر سر و صدا؟ تراکت های چاپی و کاغذی که کف خیابان ریخته می شوند؟ پیامک های سریالی روی تلفن همراهتان؟ یا بنرهای جذب کننده ای که در شبکه های اجتماعی دست به دست می گردد؟ تمام مواردی که گفته شد، زیرمجموعه عنوانی به نام تبلیغات قرار می گیرند. کسب و کارها به بحث تبلیغات و انواع آن اهمیت زیادی می دهند.اهمیت تبلیغات در بازاریابی و فروش آن قدر اهمیت دارد که در حوزه مدیریت، شاخه ای به نام «مدیریت تبلیغات» یا مدیریت تبلیغات و برند برای آن تعریف شده‌است.

دستیابی به یک فرآیند موفق تبلیغاتی آسان نیست، به خصوص اگر در مدیریت تبلیغات تازه کار باشید. در این مقاله تعریف مدیریت تبلیغات، انواع مدیریت تبلیغات، اهداف و مزایای آن را برای کسب و کار به همراه چندین نمونه موفق تبلیغاتی برای شما آورده‌ایم. با ما همراه باشید.

مدیریت تبلیغات چیست؟

مدیریت تبلیغات فرآیندی برای برنامه‌ریزی، نظارت و کنترل فعالیت‌های تبلیغاتی مختلف است که به منظور تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید مخاطبان هدف انجام می شود. به بیان ساده، نقش مدیریت تبلیغات توسعه و قرار دادن تبلیغات در مناسب ترین مکان هاست که بهترین نتیجه را به همراه داشته‌باشد.

دامنه مدیریت تبلیغات شامل تجزیه و تحلیل استراتژی فعلی تبلیغات و مخاطبان هدف، ارزیابی اثربخشی آن و به روز رسانی آن در جهت اهداف موجود است. همچنین شامل تنظیم بودجه، ایجاد پیام های مرتبط، استخدام متخصصان مربوطه و مدیریت کار آنها می شود. هدف تمام این اقدامات، ایجاد یک تبلیغ قدرتمند است.

اهمیت مدیریت تبلیغات

انواع مدیریت تبلیغات

در واقع تبلیغات و مدیریت آن به دو دسته اصلی تقسیم می شود: سنتی و دیجیتال. تبلیغات سنتی همانطور که از نامش پیداست، شیوه های کلاسیک و قدیمی (اما هنوز بسیار کاربردی) تبلیغات را در بر می گیرد. این تبلیغات می تواند شامل تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات تلفنی، رادیو، رسانه های چاپی مانند کتاب و روزنامه و کاتالوگ، بنرهای تبلیغاتی و بیلبوردها و… باشد.

مدیریت تبلیغات دیجیتال شامل قراردادن تبلیغات در کانال های آنلاین برای تبلیغ برند، محصول یا خدمات شما است. انواع زیادی از قالب‌های دیجیتالی وجود دارد که می‌توانید برای کسب‌وکار خود از آن‌ها استفاده کنید، از جمله ایمیل‌ ها، رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، موتورهای جستجو، برنامه ها، رسانه های تعاملی و انجمن‌ها – و همه آنها می‌ توانند میزبان تبلیغات شما باشند.

فضای مجازی امروزه بستری مناسب برای فعالیت کسب و کارها شده است که تنها یکی از نمونه های آن، تبلیغات برنامه ای است. اما رمز و راز موفقیت در این فضا چیست؟ برای پاسخ به این سوال، شنیدن پادکست زیر را از دست ندهید:

اهداف اصلی مدیریت تبلیغات

هدف هر تبلیغی باید انجام مکالمات بین برند و مشتری برای افزایش فروش و سود باشد، اما تبلیغات اهمیت بیشتری در مدیریت کسب و کار ها دارد. قبل از شروع یک کمپین، شما باید اهداف مدیریت تبلیغات خود را بر اساس موارد زیر مشخص کنید:

اولین هدف مدیریت تبلیغات این است که مشتریان بالقوه کسب و کار خود را در مورد برند خود آگاه کنید. به آنها بگویید چه خدماتی ارائه می دهید، یک محصول جدید معرفی کنید یا یک پیشنهاد جالب ارائه دهید یا در مورد ورود به یک بازار جدید صحبت کنید.
هدف دیگر این است که خریداران بالقوه خود را متقاعد کنید که محصول یا خدمات شما بهترین است. این هدف برای نشان دادن ارزش شما نسبت به رقبا و متقاعد کردن آنها برای اعتماد به برند شماست. هر تبلیغی باید یک هدف روشن و یک فراخوان برای اقدام (CTA) داشته باشد، مانند کلیک کردن روی پیوند یا پر کردن یک فرم.
هدف نهایی مدیریت تبلیغات هم یادآوری برند شما به مشتری است. برخی از کمپین‌های تبلیغاتی ممکن است زمانی که شرکت (بازار یا خدمات) تازه تاسیس است، از نقطه صفر شروع شوند، اما هدف برخی از آنها تشویق دوباره مخاطبان شماست. باید به آنها یادآوری کنید که هستید، تبلیغ کنید که چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند و البته اینکه چرا از رقبا بهتر هستید.

تبلیغات همیشه با یک عنوان شروع می شود، اما برخلاف تصور عموم، این عنوان نیست که کل بار تبلیغات شما را بر دوش دارد! ویدیوی زیر را ببینید تا به اهمیت عنوان تبلیغات و نقش آن پی ببرید:

با پرسش این چند سوال از خودتان، نقش و اهمیت تبلیغات را در بازاریابی و برندینگ کسب و کارتان بیابید!
برای همه کسب و کارها لازم است تا بدانند تلاش های تبلیغاتی آنها چقدر منجر به بهبود فروش و اثربخشی فعالیت های بازاریابی شده است. در اینجا چند سوال کلی آورده ایم که پاسخ به آنها، به شما درک درستی از آنچه می خواهید به دست آورید و استراتژی های لازم برای آن می دهد:

  1. چگونه به اهداف تعیین شده دست خواهید یافت؟
  2. چه کسی مسئول هماهنگی تلاش های تبلیغاتی خواهد بود؟
  3. چه زمانی عناصر خاصی از کمپین تبلیغاتی را آغاز خواهید کرد؟

بنابراین تبلیغات ارتباط زیادی با بخش های مختلف سازمان دارد و بر فعالیت آن بخش ها تاثیر می گذارد. شکل زیر می تواند این مفهوم را بهتر نشان دهد:

فرآیند مدیریت تبلیغات و برند

مراحل اصلی ایجاد یک فرآیند استراتژیک در بخش تبلیغات مدیریت کسب و کار به این شکل است:

1. برنامه بازاریابی را مرور کنید.

در این مرحله، یک ممیزی از برنامه بازاریابی خود انجام دهید:

  1.  درباره رقبا و بازارها تحقیق کنید.
  2.  آنچه در گذشته مؤثر بوده را ارزیابی کنید.
  3.  محدودیت های بودجه را ارزیابی کنید.
  4.  بازار هدف و مخاطب را تحلیل کنید.

2. یک چهارچوب تبلیغاتی ایجاد کنید.

برای تعیین اهداف واقعی، باید نیازهای تبلیغاتی خود را در نظر بگیرید:

  1.  آگاهی از برند: شناخت برند و یادآوری برند
  2.  ترجیح برند: اینکه آیا شما نسبت به رقبای خود ارجحیت دارید
  3.  قصد خرید: احتمال اینکه مصرف کننده محصول شما را بخرد
  4. تسهیل خرید: آیا مشتری می داند کجا و چگونه خرید کند یا نه.

3. بودجه را تعیین کنید.

برای تعیین بودجه، تیم مدیریت تبلیغات و فروش شما باید:

  1.  اهمیت تبلیغات در فروش (درصد تعداد سرنخ های تبدیل شده از تبلیغات) را محاسبه کند
  2.  هزینه های کانال های رسانه ای استفاده شده را برآورد نماید
  3.  هزینه های استخدام، حقوق، فناوری و غیره را به آن اضافه کند.

4. کانال های رسانه ای را تعیین کنید.

  1. با پاسخ دادن به سوالات زیر شروع کنید:
  2.  آگهی در کجا قرار می گیرد؟
  3.  یک مخاطب هدف چند بار تبلیغ را در یک دوره معین می بیند؟
  4. دامنه تبلیغات چقدر است؟
  5. مشتریان چقدر باید در معرض تبلیغات قرار بگیرند تا شما به اهداف خود برسید؟

اهمیت مدیریت تبلیغات

روش های برتر تبلیغاتی در ایران

روش های تبلیغات بسیار گسترده و متنوع است. اما آیا تمام آنها در موقعیت های گوناگون کاربرد یکسان دارند؟ به نظر شما از میان اشکال گفته شده در شکل زیر کدام موارد برای کسب و کارهای ایرانی بهتر است؟

در ایران به علت ساختارهای خاص و مشکلاتی که اغلب برای بسترهای دیجیتال پیش می آید، رویه های تبلیغی دیجیتال ممکن است در بازه هایی منجر به شکست شوند. گرچه اهمیت تبلیغات در فضای دیجیتال هرگز کم نمی شود و به هیچ وجه نمی توان آن را نادیده گرفت. از طرفی، ایرانیان به میزان زیادی اعتماد خود را به روش های سنتی تبلیغات مانند تبلیغات تلفنی یا تلویزیونی از دست داده‌اند. بنابراین بهترین روش های تبلیغاتی در ایران کدام است؟ با توجه به مسائل گفته‌شده، به نظر می رسد پنج مورد از روش های خوب جهت تبلیغات در ایران این ها باشد:

  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی: تبلیغات در شبکه هایی همچون اینستاگرام، تلگرام، لینکدین و…
  • تبلیغات تعاملی: تبلیغات با مشارکت مشتری به صورت حضوری (مانند غرفه های تست محصول) یا غیر حضوری (در بسترهای اینترنتی)
  • تبلیغات چاپی: توزیع کاتالوگ و بروشور در محل های مرتبط و مناسب یا نمایشگاه ها
  • تبلیغات پیامکی: ارسال پیامک اطلاع رسانی، کدهای تخفیف و محصولات جدید
  • کمپین تبلیغاتی و تبلیغات یکپارچه: استفاده همزمان از انواع روش های مختلف تبلیغات

کمپین تبلیغاتی همزمان با کمپین بازاریابی اجرا می شود و ارتباط بسیار پیوسته و دقیقی با آن دارد. به طوری که تلاش های بازاریابی مستقیما به بخش تبلیغات مرتبط می شوند و نتایج آنها در اختیار بخش فروش قرار می گیرد. راه اندازی کمپین بازاریابی و تبلیغات خود الزامات و بایدها و نبایدهایی دارد که در چک لیست زیر به آنها اشاره شده است:

اهمیت مدیریت تبلیغات صحیح

از ایجاد آگاهی گرفته تا تجربه پس از خرید، تبلیغات می‌تواند منجر به رشد و ترغیب بیشتر مشتریان شود، برند شما را به مخاطبان هدف معرفی کند، بازارهای جدیدی را برای شما ایجاد کند، در برندسازی نقش داشته باشد و در نهایت فروش را افزایش دهد. با این حال، برای استفاده حداکثری از فعالیت های تبلیغاتی خود، باید به اندازه کافی روی مدیریت تبلیغات سرمایه گذاری کنید.

بنابراین مدیریت تبلیغات، همان تفکر استراتژیک پشت تبلیغات است که مسئول تعیین اهداف برای تعیین مسیر بازاریابی صحیح، انتخاب کانال های ارتباطی و انجام تمام اقدامات لازم برای رسیدن به اهداف مورد نظر شما را بر عهده دارد. تمام این ها را می توانید در دوره تخصصی «مدیریت برند و تبلیغات» به طور کامل آموزش ببینید:

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما سودمند بوده باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره های تخصصی مدیریت کسب و کار (MBA و DBA و Post DBA) یا دوره های تک درس همچون مدیریت برند و تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ، استراتژی کسب و کار، دوره جامع مدرس کسب و کار و سایر دوره های مرتبط می توانید از طریق شماره تلفن 90008000 (بدون کد و رایگان) با ما تماس بگیرید.

ثبت امتیاز

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *