تحقیقات بازار بخش مهمی از برنامه کلی یک کسب و کار است و می تواند به طور قابل توجهی به شرکت کمک کند تا درک بهتری از نحوه دستیابی به مشتری ایده آل خود داشته باشد. دو نوع اصلی تحقیقات بازار وجود دارد که می توانید از هر کدام چندین روش استفاده کنید. در این مقاله می گوییم تحقیقات بازار چیست، انواع اولیه و ثانویه تحقیقات بازار را معرفی می کنیم و اینکه چرا تحقیقات بازار برای تلاشهای بازاریابی هر شرکتی مهم است، توضیح خواهیم داد.

تحقیقات بازار چیست؟
تحقیقات بازار فرآیند جمع آوری و تجزیه و تحلیل دادههای مربوط به بازار است. بسیاری از شرکت ها از تحقیقات بازار برای جمع آوری و ارزیابی دادهها در مورد یک بازار هدف یا مصرف کننده استفاده می کنند تا مخاطب ایدئال خود را بهتر درک کنند. به عنوان مثال، اگر شرکتی بخواهد عمدتاً زنان 20 ساله خود را هدف قرار دهد که بیش از 50000 دلار در سال درآمد دارند، باید تا حد امکان دادههای بیشتری را از این بازار خاص جمع آوری و از این دادهها برای تأثیرگذاری بر تصمیم بازاریابی خود استفاده کند.
تحقیقات بازار چندین هدف دارد که شامل شناسایی بازار جدید بالقوه برای ورود به آن یا تعیین اینکه آیا راه اندازی یک محصول جدید برای مخاطبان هدف شرکت موفق خواهد بود یا خیر. انجام انواع تحقیقات بازار به کسب و کارها اجازه می دهد تا تصمیمات آگاهانه بگیرند و از منابع خود به نحوی استفاده کنند که بیشترین سود را داشته باشد.
چرا تحقیقات بازار مهم است؟
دلایل متعددی وجود دارد که چرا تحقیقات بازار مهم است. چند دلیل اصلی عبارتند از:
- به یک شرکت امکان می دهد تعیین کند که آیا یک تجارت، محصول یا خدمات جدید امکان پذیر است یا خیر
- به شرکت ها کمک می کند تا بخش های جدید را در بازار شناسایی و توسعه دهند
- شرکتها را قادر میسازد تا تقاضای یک سرویس، محصول یا ویژگی جدید را قبل از راهاندازی واقعی آزمایش کنند
- موفقیت کلی کمپین های بازاریابی، تبلیغات و تبلیغاتی را افزایش می دهد
- روندهای فعلی بازار را ارزیابی می کند تا به شرکت ها اجازه دهد تا استراتژی هایی را برای انطباق با این روندها توسعه دهند
- به شرکت ها کمک می کند تا مکان بهینه محصول را برای یک محصول تعیین کنند.

دو نوع اصلی تحقیقات بازار
دو نوع مختلف از انواع تحقیقات بازار وجود دارد که یک شرکت یا متخصصان بازاریابی انجام می دهند: تحقیقات بازار اولیه و ثانویه. در زیر نمونه هایی از هر کدام آوردهشده است:
1. تحقیقات اولیه
تحقیقات بازار اولیه به هر تحقیقی اطلاق می شود که یک شخص، شرکت یا شخص/شرکتی انجام می دهد یا شرکت یا فرد دیگری را برای انجام آن استخدام می کند. این نوع تحقیق مستلزم مراجعه مستقیم به منبع برای به دستآوردن تحقیقات بازار است. برای مثال، ممکن است شخصی با پرسش چند سوال حضوری از مشتریان، نظرسنجی انجام دهد. نمونه های دیگر از تحقیقات بازار اولیه عبارتند از:
مصاحبه ها
مصاحبه ها یک نوع رایج از انواع تحقیقات اولیه بازار هستند که می توانند عمیق یا به سادگی پرسش یک سوال باشند. نمونه ای از مصاحبه در تحقیقات بازار زمانی است که یک کسب و کار با مشتری فعلی تماس می گیرد تا از محصولی که اخیراً خریداری کرده است، لذت ببرد. بازاریابان می توانند با یک فرد در خانه، خیابان، اداره یا در یک مرکز تحقیقات بازار مصاحبه کنند. این نوع تحقیقات بازار اولیه بیشترین زمان را می گیرد، اما معمولاً با ارزش ترین اطلاعات را نیز ارائه می دهد.
گروه های متمرکز
گروه تمرکز گروهی از افراد است که برای شرکت در بحثی در مورد یک حوزه خاص، محصول یا موضوع انتخاب شدهاند. یک بازاریاب یا سازمان معمولاً به این گروه ها کمک می کند تا بینش بیشتری در مورد نحوه دریافت یک تجارت، محصول یا خدمات خاص توسط مخاطبان هدف خود به دست آورند. به عنوان مثال، یک بازاریاب ممکن است یک سری سوالات از گروه تمرکز بپرسد که به بازاریاب ایده بهتری از احساس گروه در مورد یک موضوع خاص می دهد.

پرسشنامه ها
برخی از شرکت ها انواع تحقیقات بازار را با ارسال پرسشنامه به مشتریان فعلی خود یا کاربرانی که به محصول یا خدمات آنها علاقه نشان دادهاند، انتخاب می کنند. یک شرکت ممکن است از مشتری یا شخص بخواهد که نظرسنجی را در حالی که در فروشگاه است پر کند یا ممکن است نظرسنجی را از طریق پست یا ایمیل ارسال کند. نمونه سوالاتی که ممکن است پرسشنامه بپرسد عبارتند از:
- چه مزایایی از این محصول می گیرید؟
- این محصول در مقایسه با سایر محصولاتی مانند آن که شما استفاده کرده اید چگونه است؟
- چه چیزی را در مورد این محصول تغییر می دهید؟
- چه چیزی شما را به یک شرکت یا برند عالی تبدیل می کند؟
- روش اصلی ارتباط شما (برای پرسشنامه های آینده یا تلاش های بازاریابی) چیست؟
- چه شد که این محصول را از شرکت ما خریداری کردید؟
- چه ویژگی هایی برای شما با ارزش ترین هستند؟
- معمولا از کجا خرید می کنید؟
- در چه محدوده درآمدی هستید؟
- چند سالت است؟
- شما با چه جنسیتی همذات پنداری می کنید؟
نظرسنجی ها
نظرسنجیها به شرکتها اجازه میدهند تا بر اساس ترجیحات، جمعیتشناسی و سایر عوامل مهمی که بر هزینههایشان تأثیر میگذارند، سؤالات مختلفی از مخاطبان هدف بپرسند. هنگام ایجاد یک نظرسنجی، مهم است که ابتدا مشکلی را که می خواهید با نظرسنجی خود بررسی کنید، تعریف کنید. به عنوان مثال، شاید شرکت شما بخواهد ویژگی خاصی را در یک محصول بهبود بخشد. دانستن این مشکل به شما اطمینان میدهد که سؤالات درستی میپرسید تا بهتر بفهمید که چگونه میتوانید به بهترین نحو به این مسئله به روشی که متناسب با جمعیت هدف شما باشد، رسیدگی کنید.
در مرحله بعد، باید با مشخص کردن جمعیتی که میخواهید نظرسنجی کنید، مخاطبان مناسب را هدف قرار دهید. شما همچنین می توانید سوالات غربالگری را در نظرسنجی خود بگنجانید که شرکت کنندگان در نظرسنجی را بر اساس معیارهای مورد نظر شما واجد شرایط یا رد صلاحیت می کند. در نهایت، استفاده از منابع هنگام انجام نظرسنجی مهم است، به خصوص اگر می خواهید نظرسنجی های بزرگتری انجام دهید. چندین ابزار نظرسنجی آنلاین وجود دارد که به شما امکان می دهد تعداد زیادی از افراد را نظرسنجی کنید و آن دادهها را برای تجزیه و تحلیل آسان در یک مکان مختصر جمع آوری کنید.

2. تحقیقات ثانویه
تحقیقات بازار ثانویه شامل ارزیابی دادههایی است که قبلاً توسط دیگران جمع آوری و منتشر شدهاست. به عنوان مثال، ممکن است در مورد یک موضوع خاص تحقیق کنید و گرایش هایی را که بر اساس دادههایی که قبلاً در مورد آن موضوع منتشر شدهاست، یادداشت کنید. کسبوکارها معمولاً زمانی از این شکل از تحقیقات بازار استفاده میکنند که بودجه کمتری دارند یا زمانی که تحقیقات بازار کافی در مورد یک موضوع خاص انجام شدهاست.
یک نمونه از انواع تحقیقات بازار، انجام جستجوی آنلاین در مورد یک موضوع خاص و یادداشت برداری از جدیدترین دادههای منتشرشده در مورد آن موضوع است. نمونه های دیگر از تحقیقات بازار ثانویه عبارتند از:
- خواندن مجلات تجاری
- تماس با سازمان های تجاری و پرسیدن سوالات خاص در مورد یک موضوع
- مراجعه به کتابخانه مرجع برای انجام تحقیق.
بدون دیدگاه