با شناخت مواردی که باعث ایجاد انگیزه در کارمندان می شود، دستیابی به هدف های سازمانی آسان تر حاصل می شود. درک عوامل موثر در رفتار و ارتباطات پویای سازمانی می تواند به صاحبان و رهبران کسب و کارها کمک کند. با اطلاع رسانی و پیاده سازی استراتژی هایی در آموزش مداوم، بهبود مستمر، پیگیری همکاری و رویه های مربوط به نیروی کار در اهداف کوتاه مدت و بلند مدت صورت می گیرد که باعث بهبود بهره وری و موفقیت نهایی در کار می شود. این چیزی است که در مدیریت رفتار سازمانی با آن روبرو هستیم.

در این مقاله به این می پردازیم که تعریف رفتار سازمانی چیست، سطوح و ارکان مدیریت سازمانی را بررسی می کنیم و چرایی تقویت آن به همراه کتاب های آموزشی و دوره مرتبط با این سرفصل را معرفی می نماییم. همراه ما باشید.

آشنایی با مدیریت رفتار سازمانی

 مدیریت رفتار سازمانی چیست؟

رفتار سازمانی یا Organizational Behavior به تحلیل و ارزیابی یا تاثیر عملکرد و رفتار افراد بر محیط کار یا همان سازمانها گفته می شود و معمولا رویکردی سیستمی دارد. این تحلیل به معنای ارزیابی رفتار اعضای گروه با یکدیگر نیست. بلکه به رفتار خود سازمان و نوع ارتباطات و تاثیرگذاری آنها بر یکدیگر می پردازد.

به کمک مدیریت رفتار سازمانی یا OB هم افزایی بین کارکنان به وجود می آید. درنتیجه باعث بالا رفتن راندمان کاری می شود و در مرحله بعد برای مقابله با مشکلات آماده می شوند. در بلند مدت بدون همکاری و هماهنگی نمی توان به موفقیت دست یافت.

ارکان رفتار سازمانی

مدیریت رفتار سازمانی در ام بی ای بدون شناخت ارکان آن ممکن نیست. تنها زمانی که بدانید این ارکان چطور و چقدر به هم وابسته هستند می توانید کسب و کار خود را رونق بیشتری بدهید. این ارکان عبارتند از: افراد، ساختار، فناوری، محیط خارجی.

افراد
نیروی کار یعنی همان افرادی که مشغول به انجام کار هستند، این افراد فعالیت های روزانه ای را برای دستیابی به اهداف کسب و کار انجام می دهند. مهارت ها، نقش ها، اهداف، انگیزه ها و علایق این افراد متفاوت خواهد بود. این موضوع به ویژه در تیم سازی مهم است که در ویدیوی زیر توضیح داده می شود:

ساختار
ساختار سازمانی به مجموعه روابط رسمی کارمندان و کارکنان در سازمان گفته می شود که همه کارکنان یک مجموعه را شامل می شود. باید همه کارکنان جایگاه سلسله مراتبی مشخصی داشته باشند که بتوانند کارایی خوبی داشته باشند.

فناوری
یکی از مهم ترین جنبه های ساختارهای سازمانی در قرن بیست و یکم فناوری است. فرایند کار، جمع آوری منابع، فرایند مستند سازی و تاثیر کارکنان بر هم به فناوری ارتباط و وابستگی زیادی دارند. فناوری به کارمندان کمک می کند تا وظایف محوله خود را به شکل موثری انجام دهند. بدون وجود فناوری، بهره وری کارمندان پایین خواهد آمد چون فناوری، کار کردن را تسهیل می کند.

محیط خارجی
شرکت ها ترجیح می دهند همه جنبه های عملکردی خود را کنترل کنند و بر آنها نظارت داشته باشند. فاکتورهای خارجی عامل اثرگذار مهمی در رفتار کارکنان در محل کار دارد. این فاکتورهای خارجی می توانند سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا وابسته به تکنولوژی باشند.

سطوح رفتار سازمانی

رفتار سازمانی در سه سطح مطرح می شود که نگرش، فرهنگ، سازمانی و دیدگاه های کارمندان را شکل می دهد:

فردی: کارمندان نقش آجرهای ساختمان شما را در یک سازمان دارند.
گروهی: گروه از دو نفر یا بیشتر تشکیل می شود که برای به تحقق رساندن یک هدف با هم کار می کنند.
سازمانی: شامل مواردی چون تفاوت های فرهنگی، همکاری و اختلافات درون سازمانی، تغییر و تقویت مدیریت، عوامل اثرگذار خارجی و فرهنگ و ساختار سازمانی می شود.

چرا باید رفتار سازمانی را تقویت کرد؟ + معرفی کتاب ها و دوره آموزشی سودمند
همچنان که سازمان ها در حال رشد و گسترش هستند در مدیریت کسب و کار حرفه ای یا ام بی ای افراد هم از فرهنگ ها و پیش زمینه های مختلف در گروه ها با هم همکاری می کنند. تضاد اندیشه ها، شخصیت ها و حتی مخالفت ها افزایش می یابند. یک مدیر باید رفتارسازمانی کارکنانش را بهبود بخشد تا عملکرد، ارائه خدمات، همکاری بین تیمی و رضایت کارمندان را بهبود بخشند.

برای بهبود رفتارسازمانی راهکارهایی وجود دارد که به کمک آنها می توان شرایط کاری را بهبود بخشید. از نتایج بهبود رفتار سازمانی عبارتند از:

  • محل کار شاد و لذت بخش
  • اثرگذاری بر سبک مدیریتی
  •  ایجاد یک استراتژی برنده
  • تاثیر بر سیستم منابع انسانی
  • سیستم پاداش عادلانه
  • حل تعارضات درون سازمانی
    و…

آشنایی با مدیریت رفتار سازمانی

مدیران کسب و کارها اگر دانش و مهارت کافی در رفتارسازمانی نداشته باشند ممکن است مشکلات را به موقع تشخیص ندهند و شیوه درست مدیریتی برای حل مشکل را به کار نگیرند. به همین منظور می توان دانش رفتار سازمانی را با مطالعه کتاب های مرتبط یا شرکت در دوره آموزشی سودمند «رفتار سازمانی» ارتقا داد. از جمله این کتاب ها عبارتند از:

  • رفتار سازمانی تحلیلی، بابک علوی، انتشارات لوح فکر
  • مردم در سازمانها (زمینه رفتار سازمانی)، دکتر حسین شکرکن، نشر جوانه رشد
  • مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، دکتر حسن زارعی متین، نشر آگه
  • رفتار سازمانی، مورهد و گریفین، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، نشر مروارید

رفتار سازمانی یکی از گرایش های مدیریت حرفه ای کسب و کار یا ام بی ای است که هدف آن درک، شرح، پیش بینی و کنترل اتفاقاتی است که در یک سازمان و توسط مجموعه کامل سازمان روی می دهد. این دانش نیاز به تیز بینی و دقت خاصی دارد. موسسه آموزش عالی علوم و فنون تهران به عنوان نخستین موسسه آموزش عالی آزاد کشور برگزار کننده انواع دوره MBA، دوره DBA و دوره Post DBA است که تمامی گرایش ها و دروس مختلف در آن تدریس می شود و دانش پذیران می توانند مدرکی را اخذ کنند که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قابل ترجمه رسمی و مورد تایید وزارت امور خارجه است.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *