مدیریت کسب و کار (Business Administration) هماهنگی و سازماندهی فعالیت های تجاری است. مدیران کسب و کار بر عملیات نظارت کرده و به کارمندان کمک می کنند تا به سطوح بالای بهره وری خود برسند. یک مدیر کسب و کار همچنین ممکن است بر کارکنان جدید نظارت داشته باشد، به آنها آموزش دهد و در یک کلام، به کسب و کار کمک کند تا به اهداف عملیاتی و مالی خود برسد.
مواردی که در این مطلب میخوانید
هدف از مدیریت ، هدایت افراد در جهتی است که با استفاده از منابع در دسترس، به نحو کارآمد و موثر به اهداف و آرمانهای مطلوب و یکسانی دست یابند. عملکردهای مدیریتی در مدیریت کسب و کار شامل مواردی همچون سازماندهی، رهبری، برنامهریزی، ارتباط با کارمندان و ارزیابی و کنترل است.
برخی از افراد فکر میکنند بهترین راه برای ارزیابی آینده شرکت و ارزش فعلی آن به تجربه و کیفیت مدیرانش بستگی دارد و البته که این تصور درستی است. مدیریت برای یکپارچگی و جمعبندی تلاشها به منظور دستیابی به اهداف شرکت ضروری است. مدیران وظیفه دارند تا سرمایهگذاری را مورد بررسی قرار دهند و تصمیمگیری نمایند. آنها همچنین به تغییر و توسعه منابع مالی، طبیعی، انسانی و تکنولوژیکی میپردازند.
مقیاس مدیریت میتواند از یک فرد در سازمان، تا هزاران مدیر در شرکتهای بزرگ چند ملیتی که شعبههایی در سراسر جهان دارند را شامل شود. در سازمانهای بزرگتر، سیاستها بر اساس مدیران تدوین میشود و سپس به تایید هیات مدیره یا سرپرست ارشد اجرایی میرسد.
تعریف مدیریت کسب و کار
مدیریت کسب و کار یعنی مدیریت هماهنگی و سازماندهی فعالیتهای کسب و کار. این تعریف معمولا شامل تولید و تامین مواد اولیه، پول و ماشینآلات میشود و با مهارتهای نوآوری و خلاقیت و بازاریابی ارتباط زیادی دارد. مدیریت سازمان مسئول برنامهریزی، سازماندهی، جهتدهی و ارزیابی منابع کسب و کار است تا اهداف سیاستهای شرکت تحقق یابد.
در مدیریت کسب کار از ابزارهایی برای اقدامات تاکتیکی و برنامهریزی استراتژیک اقدامات، فرآیندها، سیاستها، خط مشیها و رویهها استفاده میگردد که به آن سیستم Business Management System یا BMS گفته میشود. کاربرد این سیستم مانند تمام فعالیتهای مدیریتی دیگر در استقرار، اجرا و توسعه برنامهها و سیاستهای کسب و کار است.
تاکتیکهای مدیریت کسب و کار فعالیتهایی هستند که استانداردهای کسب و کار طبق سیاستهای شرکت را دنبال میکنند. راه حلهای تاکتیکی تنها باید در هنگام تصمیمگیری مورد نظر قرار بگیرند. این راه حلها فقط در بازههای زمانی مشخص شده در استراتژی مدیریتی کاربرد دارند و برای آنها میتوان برنامههای ویژهای تدوین کرد.
ایده اصلی سیستم مدیریت کسب و کار
ایده اصلی سیستم مدیریت کسب و کار این است که ابزارهایی برای بازبینی، برنامهریزی و ارزیابی هدفها در اختیار مدیریت قرار گیرد و کارایی کسب و کار اندازهگیری شود. این سیستم با هدف اثرگذاری و بهبود مستمر فرآیندهای شرکت طراحی میگردد و بنیانی را برای هر دو جنبه تصمیمگیری تاکتیکی و استراتژیک کسب و کار فراهم میکند تا روندها، فعالیتها و ماموریتهای سازمان در راستای تامین نیازها و رضایت مشتری به درستی انجام پذیرد.
بنابراین به طور خلاصه، مدیریت کسب و کار ، بهکارگیری فرآیند مدیریت در یک سازمان مشخص است. یک مدیر کسب و کار ممکن است دارای سطح وسیعی از مسئولیت باشد که این بستگی به سازمان موردنظر دارد. با این وجود برخی عملکردهای کلی در همه کارهای مدیریتی موجود است که شامل: برنامهریزی، سازماندهی، تعیین کارکنان، جهتدهی امور، کنترل و بودجهبندی میشوند.
برنامهریزی در مدیریت کسب و کار
یک مدیر کسب و کار ملزم به برنامهریزی و آمادهسازی سازمان جهت رسیدن به اهداف مورد نظر است که ممکن است شامل کارهای مختلفی شود از جمله برآورد بودجه، تحقیق بازار و ارائه استراتژی. به طور اساسی این عملکرد نشاندهنده محل قرارگیری سازمان، جهتگیری آن و چگونگی تأمین منابع است.
سازماندهی
زمانی که اهداف تعریف شدند، مدیر کسب و کار مسئولیتهای مورد نظر را تشخیص داده، افراد را مورد آنالیز قرار میدهد و ابزار مورد نیاز را برآورد میکند و به تقسیم وظایف میپردازد. این مرحله ممکن است شامل بازبینی سازمان، توسعه گروههای جدید و یا تعریف مشاغل جدید باشد. هدف ایجاد محیطی بهینه برای عملکرد مؤثر و نتیجهبخش است.
تعیین کارکنان
پیدا کردن فرد مناسب جهت کارهای مختلف بخش بسیار مهمی از مدیریت کسب و کار است. تعیین مشاغل مورد نیاز، آمادهسازی تعاریف کارها، انتخاب و آمادهسازی از جمله بخشهای مختلف کار یک مدیر است. یک مدیر خوب معیارهایی از قبیل تنوع، اخلاق، سیاست و سایر پارامترهای مورد نیاز برای هر کار را در محیط کسب و کارش تشخیص میدهد.
جهتدهی امور
نکته جالب در مورد جهتدهی امور به دست آوردن نقطه بالانس بین کارکنان مورد نیاز و تولید اقتصادی است. این امر شامل تخصیص مناسب منابع و فراهم نمودن سیستم حمایتی است که به مسائل سریعاً پاسخ دهد. یک مدیر کسب و کار لازم است با داشتن شخصیت فردی بالا، به کارکنانش روحیه بدهد و آنها را جهت دستیابی به اهداف مشترک هدایت کند.
کنترل
کنترل عبارت است از ارزیابی کیفیت در تمام مراحل سازمان. یک مدیر کسب و کار با دنبال کردن کارها و مقایسه آنها بر اساس یک نقشه استراتژیک، انحراف از هدف را به حداقل میرساند. کنترل امور شامل تحلیل هزینهها، مدیریت اطلاعات، اندازهگیری عملکرد و عملکرد بهموقع است.
بودجهبندی
دنبال نمودن و بازبینی بودجه یکی از عوامل بسیار بحرانی موفقیت هر مدیر است که اغلب توسط دورههای آموزشی مختلف مدیریت (مانند دوره MBA) مورد تمرکز قرارگرفته و معمولاً شامل فاینانس، محاسبات و نرمافزارهای محاسبه بودجه میشود.
آموزش مدیریت کسب و کار
آشنایی با کسب و کار در دورههای آموزشی مانند دوره MBA یا مقاطع تحصیلی دانشگاهی، به درک و مهارتآموزی در زمینههای یاد شده کمک کرده و راههای ایجاد انگیزه در کارمندان و تیمها، روشهای کسب درآمد و سرمایهگذاری در شرکت، شیوه تبلیغ محصولات و راههای توسعه شرکت و گسترش فعالیت در سطح ملی و بینالمللی را مشخص میکند.
برای کارآفرینان مشتاق و رهبران کسب و کار، دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار همواره یک انتخاب محبوب بوده و هست. سپری نمودن این دوره، دانش و مهارت های آکادمیک شما را برای دنبال کردن فرصت های شغلی در شرکت های مطرح دنیا ارتقا می دهد و به شما کمک می کند تا درک گسترده ای از مشاغل و حوزه های خاص مدیریتی، مانند امور مالی و منابع انسانی به دست بیاورید.
مطالعات کسب و کار و مدیریت شامل برنامه ریزی، نظارت و تجزیه و تحلیل فعالیت های یک شرکت می شود. تکمیل مدیریت حرفه ای کسب و کار و دریافت مدرک MBA به شما می آموزد که چه چیزی یک سازمان را در یک محیط جهانی چالش برانگیز و اشباع شده از رقبا موفق می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ سوالات خودتان و مشاوره با ما، به طور رایگان با شماره 90008000 بدون پیش شماره تماس حاصل نمایید.
بدون دیدگاه