یک برنامه موثر برای تشویق و دادن پاداش به کارمندان می تواند روحیه آنان را تقویت کند. به کارکنان نشان دهد که از آنها قدردانی می کنند و ارزش های شرکت را ارتقا دهد. تشویق کارمند بر اساس اندازه، بودجه و اهداف شرکت می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. در نظر گیری پاداش برای کارمندان برای نشاندادن اهمیت آنها برای سازمان مهم است.
در این مقاله توضیح میدهیم که چرا تشویق کارمند مهم است، 30 نوع پاداش کارمند را فهرست میکنیم که میتوانید از آنها برای تقویت روحیه استفاده کنید و گامهایی را پیشنهاد میکنیم که میتوانید برای ایجاد برنامه پاداش کارکنان خود بردارید.
چرا تشویق کارمند اهمیت دارد؟
برنامه های تشویق کارمند برای ایجاد انگیزه در کارگران و جذب و حفظ عملکرد برتر مهم هستند. هر دو سازمان کوچک و بزرگ برنامه های پاداش را به عنوان بخشی از فرهنگ شرکت تنظیم می کنند تا افراد یا گروه هایی از کارمندان را برای دستاوردهای شخصی یا تیمی خود شناسایی کنند. این پاداش ها می تواند پولی یا غیر پولی باشد. آنها با ایجاد احساس قدردانی برای کارمندان به نفع آنها هستند و با تشویق کارمندان به بهترین عملکرد خود به شرکت منتفع می شوند.
30 روش برای تشویق و پاداشدادن به کارمندان
برنامه های پاداش و تشویق کارمندان می تواند به سادگی گفتکوی شفاهی با یک کارمند، یا به پیچیدگی اعطای مرخصی اضافه با حقوق باشد. در اینجا 30 روشی که سازمان ها می توانند به کارکنان خود پاداش دهند آوردهشده است:
- لوح یا گواهی موفقیت
- شناسایی شفاهی در طول یک جلسه شرکت یا در ارتباطات سراسر سازمان
- شناسایی بصری در تابلوی اعلانات شرکت یا دیوار شهرت
- کارت هدیه یا کوپن برای فروشگاه ها، رستوران ها، اشتراک، ماساژ و آب گرم یا خدمات
- یک قرعه کشی هفتگی یا چرخ جایزه برای مجریان برتر
- یک ناهار رایگان در رستورانی که کارمند انتخاب می کند
- یک صبحانه یا ناهار فردی یا گروهی در رستوران یا در محل کار
- مرخصی با حقوق (PTO)
- بلیط برای ورزش، هنرهای نمایشی یا رویدادهای خیریه
- کالا یا پوشاک شرکت رایگان
- کوپن های روزانه یا شلوار جین
- یک جای پارک برتر برای یک هفته یا یک ماه
- روزهای دورکاری
- روزهای کاری با امکان همراهآوردن سگ یا حیوان خانگی
- کوپن های مرخصی
- اعطای پیش از موعد مزایا یا فرصت های دیگر
- امتیازاتی که کارمندان می توانند برای مبادله با هدیه به دست آورند
- کمک خیریه به نام کارمند
- پرداخت برای خرید شخصی یا قبض بزرگ یک کارمند، مانند پرداخت یک ماه خانه یا ماشین یا تلویزیون یا لوازم آشپزخانه جدید
- یک مهمانی موضوعی
- مدال یا علامت افتخار
- گردش تیمی برای یک رویداد یا فعالیت، مانند بولینگ، بازی بیسبال، گلف مینیاتوری یا ساعت شاد
- ناهار یا ملاقات با رهبر یا مدیر شرکت
- جلسه مشاوره با یک رهبر صنعت
- توسعه حرفهای پولی، مانند کنفرانس یا کلاسها
- یک استراحت گروهی، مانند یک سفر اسکی یا یک استراحتگاه سلامتی
- جوایز
- بستههای پرداختی که کارمندان می توانند برای دستاوردهای مهم به دست آورند
- تقسیم سود
- گزینه های سهام
نحوه طراحی برنامه تشویق کارمند
صرف زمان و انرژی برای برنامه های تشویق کارمند ها بسیار مهم است تا سازماندهیشده، منصفانه و در حد بودجه شرکت باشند. به طور واضح با کارمندان در مورد نحوه عملکرد برنامه ارتباط برقرار کنید و معیارهایی را که شرکت برای ارزیابی عملکرد و اعطای پاداش استفاده می کند، اعلام کنید. هنگام طراحی برنامه پاداش کارکنان خود این مراحل را دنبال کنید:
1. اهداف برنامه تشویق کارمند را مشخص کنید
دلیلی را که میخواهید یک سیستم پاداش راهاندازی کنید، مشخص کنید و روی اهدافی تمرکز کنید که هم برای شرکت و هم برای کارمند مفید باشد. نمونه هایی از اهداف برنامه پاداش ممکن است شامل بهبود کار گروهی، تولید کار با کیفیت بالاتر یا افزایش کمیت کار باشد. هنگامی که اهداف برنامه یا مشکلی را که در تلاش برای حل آن است مشخص کردید، بهتر می توانید رفتارهایی را که باید پاداش دهید شناسایی کنید.
2. تعیین کنید کدام اقدامات کارکنان از اهداف شما حمایت می کند و چگونه آنها را اندازه گیری کنید
برای اطمینان از اینکه یک برنامه تشویق کارمند به درستی کار می کند، سعی کنید اقداماتی را که به شرکت کمک می کند تا به هدف خود برسد، تقویت کنید. همچنین مهم است که اقدامات کارکنان را به طور مداوم و منصفانه اندازه گیری کنید تا بتوانید به رفتارها و کارمندان درست پاداش دهید. سعی کنید اطمینان حاصل کنید که این معیارها برای همه کارمندان قابل دستیابی است، بنابراین برنامه شما منصفانه است. معیارهایی را برای اندازه گیری عملکرد تنظیم کنید، مانند:
- فروش انجام شدهاست
- هزینه ها کاهش یافتهاست
- بازخورد رضایت مشتری دریافت شدهاست
- زمان تکمیل پروژه کاهش یافتهاست
- حضور در محل کار بهبود یافتهاست
حداقل درآمد فروش یا میزان بازخورد مثبت مشتری را که یک کارمند برای دریافت پاداش باید کسب کند، تعیین کنید.
3. یک فرآیند برای انتخاب دریافت کنندگان پاداش ایجاد کنید
تصمیم بگیرید که آیا هر کارمندی که به یک معیار عملکرد هدف می رسد – به عنوان مثال، افزایش 5٪ در فروش ماهانه – پاداش دریافت می کند یا اینکه آیا کارمندان از طریق یک فرآیند نامزدی یا تأیید به رسمیت شناخته می شوند.
گزینه اول به راحتی قابل اندازه گیری و پاداش است، اما می تواند از منظر بودجه یا برنامه ریزی غیرقابل پیش بینی باشد. گزینه دوم شامل نامزد کردن منظم کارکنان برای عملکردشان است، مثلاً به صورت ماهانه. این همچنین می تواند شامل بحث در مورد مشارکت کارکنان با کمیته ای از مدیران و توافق بر سر یک کارمند برای پاداش باشد. این روش قابل پیش بینی و سازماندهیشده است اما می تواند زمان بر باشد.
4. در مورد پاداش تصمیم بگیرید
تصمیم بگیرید که شرکت شما می خواهد از چه نوع سیستم پاداش و تشویق کارمند استفاده کند و آیا به عملکرد فردی، دستاوردهای گروهی یا هر دو پاداش می دهید. نوع برنامه ای که انتخاب می کنید به اندازه، بودجه و اهداف شرکت شما بستگی دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشد:
یک سیستم مبتنی بر امتیاز
کارکنان در طول زمان برای تحقق اهداف عملکردی امتیاز کسب می کنند. آنها می توانند آن امتیازها را برای هدایا، کوپن ها و کالاهایی که شرکت ها اغلب در کاتالوگ پاداش فهرست می کنند، بازخرید کنند. هر چه هدیه ارزشمندتر باشد، ابتدا باید امتیاز بیشتری برای دریافت آن جمع کنند. این سیستم سودمند است زیرا کارمندان را از انتخاب پاداش های خود راضی می کند و وظیفه مدیران را برای ارائه امتیاز، آسان.
یک سیستم مبتنی بر پول
پاداش های مالی معمولاً برای شرکت های بزرگ مفیدتر است و شامل تقسیم سود، گزینه های سهام و پاداش می شود. این نوع پاداش ها انگیزه بالایی دارند و می توانند باعث بهبود عملکرد قابل توجهی شوند. بیشتر کارمندان پاداش های پولی را به انواع دیگر قدردانی ترجیح می دهند.
یک سیستم غیر پولی
مناسب برای مشاغل کوچک یا متوسط با بودجه پاداش کمتر، جوایز غیر پولی شامل مواردی مانند کوپن های استراحت، فضای پارک VIP و تشخیص بصری یا شفاهی است. آنها به سرمایهگذاری مالی کمی از شرکت نیاز دارند، اما هنوز هم میتوانند به کارکنان انگیزه دهند و به کارشان افتخار کنند.
5. برنامه تشویق را با کارمند های خود در میان بگذارید
برای موفقیت و ایجاد انگیزه در کارکنان، مطمئن شوید که تیم متوجه شدهاست که چه الزاماتی برای دریافت آن پاداش ها وجود دارد. بخشی از کتابچه راهنمای کارکنان شرکت یا بستهی خوشامدگویی کارمند را به برنامه و جزئیات آن اختصاص دهید. یک ایمیل به سراسر شرکت ارسال کنید که یک برنامه پاداش جدید را اعلام کند و نحوه کار آن را توضیح دهد. اگر سیستم یا الزامات آن را بهروزرسانی میکنید، ارتباطی را برای توصیف این تغییرات ارسال کنید.
یک پاسخ