دیجیتال مارکتینگ درمدیریت کسب و کار چیست؟

تصویر شاخص دیجیتال مارکتینگ و نقش آن در مدیریت کسب و کار

یکی از شاخه های مدیریت کسب و کار که نیازمند تخصص فراوان و مهارت آموزی چندگانه است دیجیتال مارکتینگ نام دارد.

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال از ابزارها و کانال های مختلف مثل شبکه های اجتماعی، وب سایت و ایمیل در افزایش رونق کسب و کار استفاده می کند. به عبارت ساده تمام فعالیت های انجام شده در حوزه بازاریابی فضای دیجیتال یا اینترنت را بازاریابی دیجیتال می گویند. جذب مشتری هدف اصلی تمام این فعالیت هاست.

بستر اینترنت با پیشرفت های روز افزون تکنولوژی حاضر، گویی دنیای دیگریست پر از سرگرمی و اطلاعات و چنان همه جنبه های زندگی را تحت پوشش قرار داده که برای هر کار کوچک و بزرگی بهترین راه چاره ها را در خود دارد. امروزه افراد زیادی به راحتی و تنها با داشتن یک تلفن همراه هوشمند می توانند از اینترنت استفاده کنند. کسب وکارها با شناسایی پتانسیل های این بستر می توانند بهترین و بیشترین استفاده را داشته باشند. مخاطب قرار دادن میلیون ها نفر و انتقال درست پیام ها و ایده ها به مخاطبان همان دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده است که در آن از ابزار الکترونیکی برای جلب توجه عموم یا جامعه هدف استفاده می شود.

تعریف دیگری از دیجیتال مارکتینگ در ام بی ای، مجموعه فعالیت های آنلاین و آفلاین شرکتی یا فردی در بدست آوردن فرصت های جدید ایجاد رابطه یا برندسازیست و بسیار متنوع و پر کاربرد.

انتقال محتوای مناسب به مخاطبان خاص، لازمه دانستن استراتژی های خاصی هم هست که اگر به درستی از آنها استفاده نشود بازار بزرگی از دست می رود. اینترنت به همه کسب و کارها امکان برقراری ارتباط با مشتریان خود را می دهد به ترتیبی که لازم نیست این افراد یا موسسات در یک منطقه جغرافیایی یکسان باشند.

مراحل سفر مشتری

هدف هر کسب و کاری افزایش تعداد مشتریان خود است. مشتری احتمالی از زمانی که پرسش یا نیازی دارد تا وقتی که به یک مشتری وفادار تبدیل می شود مراحلی را طی می کند که به آن سفر مشتری گفته می شود به اختصار این مراحل عبارتند از: آگاهی، توجه و بررسی، تصمیم گیری و وفاداری.

دیجیتال مارکتر یا بازاریاب با تصویرسازی و چینش صحیح روال جذب مشتری، به کمک داده ها و آنالیزهای قبلی، استراتژی خوبی را تنظیم و فرایند مناسبی را ایجاد کند و با ساخت یک کمپین مناسب و کانال های درست بازاریابی، رونق کسب و کار را بهبود و حتی سرعت می بخشد. تجربه و نوآوری نقش کلیدی در این امر دارد و در مجموع امری پیچیده و نیازمند دانش و مهارت تخصصی است.

ثبت نام دوره MBA موسسه علوم و فنون تهران با مدرک قابل ترجمه

مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی دیجیتال در MBA قابل سنجش ترین شکل بازاریابی است، تمام فعالیت های این حوزه به راحتی قابل پیگیری هستند و از آنجا که دنیای اینترنت با اعداد و الگوریتم سروکار دارد، می توان میزان موفقیت را به خوبی و وضوح مشاهده کرد و سنجید. با آنالیز داده ها در وب سایت می توان تعداد بازدیدکنندگان پست ها و تبلیغات را دانست و میزان مشارکت مخاطبان و به اشتراک گذاری پست های مورد نظر را ردیابی کرد. برخی مزایای استفاده از دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

  • کم هزینه ترین تکنیک بازاریابی: پیگیری لایک، کامنت و به اشتراک گذاشته شده ها با کمترین هزینه قابل انجام است.
  • امکان انتخاب مخاطب: از طریق سوشال مدیاها می توان مخاطب هدف را انتخاب کرد.
  • دسترسی همگانی به منابع: اکثر مردم به راحتی به اینترنت و دیگر مدیاها دسترسی دارند.
  • اینترنت، نقطه شروع فرایند خرید: اولین منبع جستجو یکی از موتورهای جستجوی اینترنتی است و فرایند از همین نقطه شروع می شود.
  • امکان تغییر محتوای پیام نسبت به مخاطب: می توان برای هر گروه مخاطب لحن و ترکیب خاصی از پیام را انتخاب و برای آنها ارسال یا در دسترسشان قرار داد.

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ

قبل از شروع عملیات دیجیتال مارکتینگ در مدیریت تخصصی کسب و کار هر سازمان یا فردی باید استرتژی خاصی را برگزیند.

استراتژی های دیجیتال مارکتینگ در مدیریت حرفه ای کسب و کار به خوبی هدفمندسازی شده اند به شکلی که هر هدف کانال انتقالی خود را دارد به این ترتیب تمامی مراحل، از برنامه ریزی گرفته تا امورمالی و نرم افزاری که مشتری یا مخاطب احتمالی از آن استفاده می کند بخوبی و مهارت طراحی شده اند.

تولید محتوای جذاب در آموزش دوره دیجیتال مارکتینگ اولین و ارزشمندترین نکته است. هدف در تولید محتوا، راهنمایی مشتریان بسوی خرید محصولات یا خدمات است که به کمک ابزارهای بازاریابی مختلف مثل سوشال مارکتینگ، بهینه سازی موتورهای جستجو، بازاریابی درونگرا و… انجام می شود.

یک استراتژی مناسب به خوبی برند شما را معرفی می کند و حتی ممکن است استعداد جهانی شدن داشته باشد. اپلیکیشنی مثل اینستاگرام به دلیل گستردگی و اقبال عمومی از بهترین ابزار پیاده سازی استراتژی های بازاریابی دیجیتال است به نحوی که بهره مند نشدن از این مزیت یک خطای بزرگ محسوب می شود.

به عنوان مثال فیسبوک و اینستاگرام و لینکدین از بهترین بسترهای دیجیتال مارکتینگ در ام بی ای هستند، اینستاگرام بیشتر بر پایه تبلیغات بصری است و مخاطبان کم سن و سال که ابزار دیگر برای آنها کاربرد ندارد را به خوبی جذب کرده است. فیسبوک فضایی نیمه علمی و نیمه بصری دارد و لینکدین یک سوشال مدیای کاملا تخصصی و حرفه ایست.

مهندسی رساندن پیام درست به مخاطب مناسب، راز موفقیت در بازاریابی است. به کمک تکنولوژی های امروزی و ارتباط مستقیم و راحت، امر بازاریابی بسیار تسهیل شده و به هوشمندی و ابتکارعمل نیاز دارد.

دیجیتال مارکتینگ درمدیریت کسب و کار چیست؟

برخی از استراتژی های مهم دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ را در ادامه خواهیم آورد:

بازاریابی با بهینه سازی موتورهای جستجو

یکی از مهم ترین ابزار بهبود و رشد در مدیریت کسب و کار و سازمان، استفاده از ترفندهای بازاریابی توسط موتور جستجوست. در این شیوه بازاریابی، نیاز مخاطب براحتی شناسایی و در مرحله بعد جهت برآوردن نیاز او، سرمایه گذاری می شود. این کار به دو صورت انجام می شود: تبلیغات در صفحات مجازی یا سئو که مخفف Search Engine Optimization است.

وب سایت اصلی ترین رکن فعالیت های دیجیتال مارکتینگ است که خود می تواند به تنهایی یک کانال قدرتمند باشد. استراتژی های بازارایابی دیجیتال در بهینه سازی محتوا باعث رشد زیاد این رکن می شود. وب سایت نماینده اصلی هر کسب و کار، محصول یا خدمت است و می تواند تصویر منحصر بفرد خود را در ذهن مشتری حک کند. سرعت، راحتی کار و روان بودن حرکت در صفحات و کاربری آسان از ویژگی هاییست که باید برای هر وبسایت در نظر گرفت.

استفاده از تبلیغات به این صورت است که هزینه ای صرف نمایش آن تبلیغ و آگهی در صفحات مختلف یا موتورهای جستجو می شود. در نتیجه سرچ معمولی، یک عملکرد معمولی ندارد و به کمک امتیازات خاصی که برای آن هزینه صرف شده، آن نتیجه خاص زودتر ظاهر می شود.

با سئوی مناسب، سایت ترافیک بیشتری خواهد داشت. سئو از قدرتمندترین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ است به نحوی که رتبه سایت را در موتورهای جستجویی مثل Google وBing  ارتقا می دهد. سئو از بازاریابی سنتی که با بیلبوردهای تبلیغاتی که در مکان های عمومی نصب می شد و تبلیغات آنلاین، کم هزینه تر و بسیار هوشمندانه تر عمل می کند.

اگر محتوای تولید شده پاسخگوی نیاز مخاطب باشد، در کنار تجربه خوب مخاطب در بازدید از صفحه یا بلاگ یا هر مطلب دیگر، لینک سایت هم در لیست اولین پیشنهادهای موتور جستجویی مثل گوگل قرار می گیرد.

موبایل مارکتینگ

در کنار بهینه سازی سایت باید دقت زیادی به بهینه بودن آن برای کاربران تلفن همراه داشت. زمانی که کاربر با تلفن همراه خود وارد سایت می شود اگر تجربه خوبی نداشته باشد آن را ترک می کند اما اگر وب سایت هماهنگی کامل برای انواع تبلت و تلفن همراه را انجام داده باشد و سرعت بارگذاری محتوای آن مناسب باشد، کاربران به گشت زنی خود در سایت ادامه می دهند و احتمال آنکه به مشتری تبدیل شوند زیاد می شود. به هنگام تدوین استراتژی باید در نظر داشت که مشتری با استفاده از محتوای کسب و کار احساس کند که پیامی به شکل اختصاصی برای او ساخته شده است. این شیوه یکی از راه های مدیریت حرفه ای کسب و کار موفق است.

بازاریابی محتوا

این استراتژی در MBA چندان جدید هم نیست ولی همگام با پیشرفت تکنولوژی نوآوری های خاصی را داشته و به یک تخصص تبدیل شده است. وقتی مشتریان فعلی و احتمالی شناسایی شوند درگیر کردن آنها با کسب و کار برای دستیابی به اهدافشان به کمک آموزش های بازاریابی محتوایی انجام می شود. محتوا فقط نوشته نیست بلکه عبارات هوشمندانه، تصاویر چشمگیر و ویدیوهای هدفمند در مورد هر کسب و کار که می تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند و بر ذهن و خاطر آنها اثرگذار باشد را شامل می شود.

ثبت نام دوره DBA با مدرک وزارت علوم در موسسه علوم و فنون تهران

بازاریابی وابسته یا همکاری در فروش

به عنوان مثال صفحاتی هستند که به خریداران پیشنهاد می دهند از یک فروشگاه خاص خرید کنند، به این شکل که اگر مخاطب تبدیل به مشتری شد و از سایت مورد نظر خرید کرد، محلی که پیشنهاد خرید داده کمیسیون دریافت می کند. ردیابی این فرایند به سادگی امکان پذیر است. پیشنهاد دهنده برای خرید می تواند هر فرد یا سازمانی باشد. اینفلوئنسرهای کوچک با طرفداران کم هم می توانند در این فعالیت ها شرکت کنند.

این شیوه بازاریابی در مدیریت کسب و کار راه های مختلفی دارد که بسته به توافق طرفین انجام می شود و در نهایت با انتخاب همکاران ناشر مناسب باعث افزایش فروش خواهد شد.

وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی و تولید محتوای خوب هم می تواند جذب مخاطب زیادی داشته باشد هم به شهرت و برندسازی موثر کمک کند و حتی مخاطب وفادار بسازد. علاوه بر آن با انتخاب راهکارهای مناسب، می توان ارتقای رتبه چشمگیری هم در موتورهای جستجو داشت. رتبه بهتر، احتمال دیده شدن و ترافیک بالاتر را بیشتر می کند. محتوای برآورده کننده نیاز و پاسخگو به مخاطب بالا رفتن ترافیک را تضمین می کند.

ایمیل مارکتینگ

با وجود راهبردهای بازاریابی در MBA دیگر همچنان ایمیل مارکتینگ یکی از مهم ترین راه های بازاریابی دیجیتال است و نسبت به استراتژی های دیگر بازگشت سرمایه زیادی را تضمین می کند. در ایمیل مارکتینگ می توان با شناسایی مخاطبان احتمالی برای هر دسته شخصی سازی کرد و هم براحتی نتایج کمپین ها را سنجید.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون، ابزار سنجش بازاریابی دیجیتال است که با استفاده از نرم افزار، روال انجام و کارهای تکمیل شده بخوبی مشخص و ارزیابی می شود. به کمک اتوماسیون فروش، سرنخ ها یا لیدها افزایش یافته و هزینه جذب مشتری هم کاهش خواهد داشت. به کمک اتوماسیون می توان از مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی هم آمارگیری کرد و تمام مراحل جذب مشتری با سرعت بیشتری انجام می شود و صاحبان کسب و کار انرژی و زمان بیشتر برای ساخت استراتژی و بازاریابی دارند.

پرداخت کلیکی

تبلیغات کلیکی همانطور که از عنوانش پیداست با هر کلیک کاربر، تبلیغ کننده مبلغی از سوی سفارش دهنده تبلیغ دریافت می کند. این فرایند در ام بی ای یک عمل پیچیده است و هم برای کاربران و تبلیغ کنندگان هم سودمند است. سفارش دهنده تا زمانی که روی تبلیغ کسب و کارش کلیکی نشود هزینه ای پرداخت نمی کند.

بازاریابی سوشال مدیا، بازاریابی ویدئویی

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی در مدیریت تخصصی کسب و کار براحتی موجب افزایش فروش می شود. با شناسایی مخاطب و ایجاد صفحه و مهیاکردن یک تجربه مناسب برای مخاطب در هر پلتفرم هدف می توان مشتریان زیادی را جذب کسب و کار مورد نظر کرد. انتخااب کانال ارتباطی مناسب به بازگشت سرمایه و فروش کمک شایانی می کند و نعیین کننده شکست یا موفقیت کسب و کار در فضای وب است.

جذابیت محتوای ویدئویی برای مخاطب همیشه زیاد است و کاربران تمایل زیادی به مشاهده محتوای ویدئویی دارند. وقتی این محتوا به اندازه کافی جذاب باشد مشتری به این روند ادامه می دهد. از بهترین بسترهای مناسب این محتوا یوتیوب و آپارات هستند.

حضور فعال در شبکه های ویدئو محور می تواند به جذب مشتری کمک بسیار زیادی کند.

بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ

در کسب و کار ها وقتی بر پلتفرم و پایگاه مورد نظر خود تمرکز شود و نیاز مخاطب و مشتری در این محیط با پاسخگویی درست و ایجاد رابطه صمیمانه برآورده شود یعنی بازاریابی درونگرا شکل گرفته است. به این ترتیب یک غریبه با کسب و کار، تبدیل به یک مشتری وفادار آن کسب و کار می شود.

محتوای مناسب و کاربرپسند، کلید اصلی موفقیت این شیوه بازاریابی است. در بازاریابی درونگرا مخاطب مستقیما در معرض تبلیغات گسترده و متعدد قرار نمی گیرد بلکه با سنجش نیاز و تهیه و انتشار محتوای مورد نیاز، مخاطب تبدیل به مشتری وفادار می شود.

ایمیل مارکتینگ

یک ابزار مناسب و کارا در ارتقای مدیریت حرفه ای کسب و کار استفاده از ایمیل مارکتینگ است که در آن، براحتی می توان برای جامعه هدف به صورت کاملا شخصی و حساب شده برنامه ریزی جذب داشت و به کمک ایمیل های کاملا اختصاصی، فرایند آگاهی و اعتماد سازی و شناخت کسب و کار؛ به وفاداری مشتری منتهی شود. ارسال ایمیل به صورت انبوه کاری بسیار ساده است که غالبا محتوای ترویجی، پیشنهادی و اطلاع رسانی دارند.

تبلیغات پیامکی

در این شیوه بازاریابی ابتدا باید یک لیست کامل از مشتریان و شماره تلفن آنها داشت و در مرحله بعد با در نظر گرفتن اهداف مجموعه پیامک های متناسب با نیاز کاربران تهیه و نهایتا برای آنها ارسال شود.

نکات مربوط به بازاریابی پیامکی زمان ارسال، لحن محتوا و شیوه هدایت مخاطب به سمت تبدیل شدن به مشتری وفادار است.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی محتوا

این دو شیوه مکمل یکدیگر هستند به این ترتیب که بازاریابی محتوا یکی از استراتژی های اساسی بازاریابی دیجیتال است و از سوی دیگر دیجیتال مارکتینگ هم می تواند یک استراتژی بازاریابی محتوایی باشد. یکی از مهم ترین اشتراکات این دو بازاریابی، موتورهای جست و جو است.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با اینباند مارکتینگ

این دو هم تقریبا مکمل هم هستند. بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ به شکل خاص از منابع دیجیتال بهره وری می کند ولی دیجیتال مارکتینگ می تواند از منابعی چون چاپ بروشور و کتابچه هم برای اهداف خود استفاده کند.

تفاوت دیجیتال مارکتینگ با اینترنت مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ از اینترنت مارکتینگ گسترده تر است و بجز منابع آنلاین می تواند از هر فرصت دیگری برای تبلیغ کسب و کار استفاده کند. مثل ارسال پیامک یا تبلیغات درون برنامه ای آفلاین. در حالیکه اینترنت مارکتینگ به آنلاین بودن وابستگی زیادی دارد.

نیاز به مهارت ها و روش های جذب مشتری و در کل دیجیتال مارکتینگ یکی از ملزومات افزایش رونق هر کسب و کاریست.

موسسه علوم و فنون تهران اولین بیزینس اسکول ایران و بنیان گذار دوره های تخصصی مدیریت کسب و کار و برگزارکننده دوره های مختلف آموزشی حرفه ای ام بی ای است که پکیج های کامل دوره آموزشی دیجیتال مارکتینگ را ارائه می دهد.

دوره آموزش تخصصی ام بی ای یا دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار از محبوب ترین و کاربردی ترین دوره های آموزشی برای تمامی افرادی است که با علم مدیریت سروکار دارند. گواهی دوره MBA در سطح  بین المللی دارای ارزش و اعتبار است و دریافت آن برای کسانی که به دنبال ارتقای شغلی و افزایش درآمد، یادگیری فنون و مدیریت پیشرفت در سلسله مراتب سازمانی، کارآفرینی و تاسیس سازمان یا کسب و کار شخصی است.