بازاریابی رویداد یک عنصر جدایی ناپذیر از استراتژی های تبلیغاتی بسیاری از برندها است. این شکل از بازاریابی به نمایندگان برند اجازه می‌دهد تا در طول رویدادهایی مانند نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها یا نمایشگاه‌های تجاری، رو در رو با مشتریان تعامل داشته باشند. یادگیری در مورد اهمیت رویدادهای بازاریابی و روش های برنامه ریزی آنها می تواند به شما کمک کند مهارت های بازاریابی خود را تقویت کرده و استراتژی تبلیغاتی بهتری برای یک کمپین، محصول یا خدمات آماده کنید. در این مقاله، بازاریابی رویداد را تعریف می کنیم. اهمیت آن را توضیح می دهیم. نمونه هایی از رویدادها را برای سازماندهی فهرست می کنیم و نکاتی را به اشتراک می گذاریم که می توانید از آنها برای توسعه یک استراتژی بازاریابی موفق برای یک رویداد استفاده کنید.

بازاریابی رویداد چیست؟

بازاریابی رویداد که به عنوان بازاریابی تجربی نیز شناخته می شود، یک مفهوم تبلیغاتی است که از تجربیات مجازی یا حضوری برای اطلاع رسانی به مردم در مورد محصولات، خدمات یا برندها استفاده می کند. بسته به اهداف سازمان، بازاریابی تجربی می تواند بر دستیابی به مخاطبان جدید یا ارائه ارزش بازاریابی به مشتریان فعلی از طریق رویدادها متمرکز شود. نمونه هایی از رویدادهایی که بازاریابان به عنوان بخشی از استراتژی رویداد خود برنامه ریزی می کنند شامل سمینارها و کنفرانس ها می شود.

آشنایی با بازاریابی رویداد

اهمیت بازاریابی رویداد

برای بسیاری از مشاغل، بازاریابی تجربی عنصر اصلی استراتژی تبلیغاتی آنها است. در اینجا برخی از مزایای استفاده از رویدادها برای ارتباط با مصرف کنندگان و مشتریان آورده شده است:

تقویت رابطه برند و مشتری

رویدادهای بازاریابی به برندها کمک می کند تا روابط خود را با مشتریان فعلی خود تقویت کنند. یک سمینار یا نمایش موفق در نمایشگاه تجاری که هیجان و تجربیات جدید را در اختیار شرکت کنندگان قرار می دهد می تواند به کسب و کارها در افزایش وفاداری مشتری کمک کند. اگر شما مسئول برنامه ریزی یک رویداد هستید تا به کارفرمای خود کمک کنید تا رابطه خود را با مشتریانی که برند را می شناسند تقویت کند، می توانید به سادگی از داده های فروش و بازاریابی برند استفاده کنید. تجزیه و تحلیل این اطلاعات به شما می گوید که مشتریان برند چه چیزی را دوست دارند. و از چه تکنیک هایی می توانید برای جذابیت بیشتر رویداد برای آنها استفاده کنید.

معرفی محصولات جدید

بازاریابی تجربی می تواند برای کسب و کارهای جدید یا شرکت هایی که قصد عرضه محصولات جدید و انقلابی را دارند، موثر باشد. همانطور که کسب و کارها رویدادها را سازماندهی می کنند و مشتریان بالقوه را برای حضور دعوت می کنند، می توانند عناصر رویداد خود را به گونه ای طراحی کنند که مردم را در مورد ویژگی های محصول آگاه کند. به عنوان مثال، هنگام راه اندازی یک سری اسباب بازی های جدید برای کودکان، یک کسب و کار می تواند یک رویداد کوچک خانوادگی ترتیب دهد که شرکت کنندگان را ملزم می کند تا یک بروشور را برای یافتن پاسخ سؤالات بی اهمیت مطالعه کنند. برای تأثیرگذاری بر تصمیمات خرید شرکت کنندگان، لازم است که برندها خرید محصولات خود را در طول رویدادها آسان کنند.

افزایش آگاهی از برند یا محصول

ایجاد تجربیاتی که مشتریان بتوانند در آن شرکت کنند ممکن است به برندها کمک کند تا آگاهی از برند خود را افزایش دهند. کسب‌وکارها با سازمان‌دهی یک رویداد و اطمینان از انتقال فضایی خاص، به مردم نشان می‌دهند که از محصولات یا خدمات خود چه انتظاری دارند. ایجاد برندها از این طریق می تواند بسیار مؤثر باشد. کار بازاریابان را برای جذب مشتریان بالقوه آسان تر می کند و داستان برند را زنده می کند.

تولید سرنخ

کسب و کارها ممکن است در بازاریابی تجربی سرمایه گذاری کنند تا سرنخ های بیشتری تولید کنند. با سازماندهی رویدادهای مجازی یا حضوری، می توانند جمعیت زیادی را به یکباره هدف قرار دهند. رویدادها به برندها این امکان را می‌دهند که به جای تماس جداگانه با آنها، مثلاً از طریق تماس عادی، تعداد زیادی از سرنخ‌های بالقوه را در یک مکان جمع‌آوری کنند.

 انواع رویدادهای مناسب بازاریابی

بسته به هدف اولیه برند، برای دستیابی به مخاطبان جدید یا افزایش آگاهی محصول، انواع مختلفی از رویدادها وجود دارد که باید در نظر بگیرید. در اینجا چند نمونه از رویدادهایی وجود دارد که ممکن است به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی تجربی سازماندهی کنید:

پنجره های باز شو (pop-up)

پاپ آپ ها فضاهای خرده فروشی موقتی هستند که کسب و کارها برای جذب مشتریان جدید، معرفی محصولات جدید یا افزایش آگاهی از برند خود از آنها استفاده می کنند. همچنین معمولاً سازمان‌ها از نمایش‌ها و فروشگاه‌های پاپ‌آپ برای ایجاد آگاهی و جمع‌آوری پول برای یک هدف غیرانتفاعی استفاده می‌کنند. برای افزایش شانس موفقیت یک پاپ آپ، راه اندازی آن در یک منطقه شلوغ، مانند سالن بازار خرده فروشی یا سالن ایستگاه قطار مفید است.

همایش ها

کنفرانس‌های کاربران رویدادهایی هستند که شرکت‌ها می‌توانند برای تبلیغ یک محصول، هدف یا نام تجاری خود ترتیب دهند و در عین حال امکان یادگیری را برای مردم فراهم کنند. کنفرانس‌ها همچنین رویدادهای شبکه‌ای جذاب برای افرادی هستند که در صنعت خاصی کار می‌کنند یا می‌خواهند به آن بپیوندند. بسته به هدف و اندازه شرکتی که آن را برگزار می کند، یک کنفرانس می تواند یک رویداد کوچک یا انبوه باشد.

رویدادهای جامعه

رویدادهای انجمن جلساتی هستند که می توانند افرادی را که دارای اشتراکاتی هستند دور هم جمع کند. آنها در ترویج یک تغییر مثبت در کل جمعیت، مانند افرادی که در همان شهر زندگی می کنند، بسیار موثر هستند. نمونه های خوبی از رویدادهای اجتماعی، رژه یا رویدادهای جمع آوری کمک های مالی هستند.

رویدادهای مهمان ویژه

دعوت از سخنرانان مهمان به رویدادهای شما می تواند راهی موثر برای جذب مخاطب خاص باشد. همچنین به شما کمک می کند تا رویداد را برای شرکت کنندگان بالقوه حرفه ای تر و ارزشمندتر جلوه دهید. به عنوان مثال، اگر برای یک آژانس فیلم کار می کنید، می توانید مجموعه ای از جلسات را با بازیگران، بازیگران زن و دیگر متخصصان سینما ترتیب دهید. در پایان هر جلسه، ممکن است به شرکت کنندگان این فرصت را بدهید که از مهمانان در مورد مشاغل یا پروژه هایی که روی آنها کار می کنند سؤال بپرسند. این باعث می شود کل رویداد تعاملی تر شود.

توسعه یک استراتژی بازاریابی موفق برای رویدادها

داشتن توانایی سازماندهی رویدادهای موفق احتمالاً شما را در طول استخدام رقابتی تر می کند. زیرا کارفرمایان اغلب به دنبال استخدام بازاریابان با این توانایی هستند. در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید از آنها برای به حداکثر رساندن پتانسیل بازاریابی تجربی استفاده کنید:

آشنایی با بازاریابی رویداد

هدف خود را مشخص کنید

شما می توانید از بازاریابی تجربی برای دستیابی به اهداف مختلف شرکت استفاده کنید. دانستن اینکه می خواهید رویداد به چه چیزی برسد، برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق ضروری است. صرف نظر از اینکه در حال تبلیغ یک سرویس، محصول یا کل برند هستید. برای تعیین اهداف اولیه و ثانویه خود، برنامه ریزی یک جلسه بازاریابی جداگانه را در نظر بگیرید. همچنین می توانید از سهامداران کلیدی شرکت دعوت کنید تا شرکت کنند. زیرا نظرات آنها می تواند به شما در درک کل چشم انداز برند کمک کند.

یک «شرح رویداد در آسانسور» انجام دهید

اگر در بازاریابی تجربی تازه کار هستید، ممکن است سرپرست شما بخواهد قبل از اینکه از شما بخواهند اولین رویداد خود را سازماندهی کنید، آنها را در مورد ایده های خود متقاعد کنید. برای انجام این کار، می توانید یک «شرح رویداد در آسانسور» ایجاد کنید. این کار به شما امکان می دهد ایده اصلی پروژه خود را در کمتر از 60 ثانیه توضیح دهید. همچنین می‌توانید هنگام ملاقات با سهامداران کلیدی شرکت که می‌خواهند درباره استراتژی تبلیغاتی که برای برند یا محصول خود اجرا می‌کنید، اطلاعات بیشتری کسب کنند، از آسانسور استفاده کنید.

یک چک لیست رویداد تهیه کنید

چک لیست رویداد ابزاری است که می توانید از آن برای سازماندهی و برنامه ریزی عناصری که می خواهید هنگام ایجاد یک تجربه بازاریابی در آنها مشارکت کنید، استفاده کنید. در چک لیست، می توانید تمام وظایف لازم برای آماده سازی رویداد را فهرست کنید و افراد مسئول آن وظایف را تعیین کنید. همچنین می توانید تقویمی را در چک لیست خود بگنجانید که می تواند تماس با تامین کنندگان یا پیمانکاران را به شما یادآوری کند.

رویدادهایی را سازماندهی کنید که ارزش های اصلی برند را بیان می کنند

هنگام برنامه ریزی یک رویداد برای کارفرما یا مشتری خود، مطمئن شوید که آن را به گونه ای انجام دهید که با ارزش های اصلی کسب و کار آنها هماهنگ باشد. برای مثال، اگر برای شرکتی کار می‌کنید که لباس‌های گیاهی تولید می‌کند، مطمئن شوید که غذاخوری که برای این رویداد استخدام کرده‌اید، فقط به شرکت‌کنندگان غذای گیاهی ارائه می‌کند. جزئیاتی مانند این به شما کمک می کند مطمئن شوید که عموم، برندی را که شما نمایندگی می کنید قابل اعتماد، منسجم و صادق بدانند.

پخش زنده رویداد را در نظر بگیرید
هنگامی که یک رویداد حضوری سازماندهی می کنید، پخش جریانی مستقیم به شما امکان می دهد آن را برای مخاطبان بزرگتر در سراسر جهان در دسترس قرار دهید. از دیدگاه ذینفعان، ممکن است راه بسیار خوبی برای دستیابی به بازگشت سرمایه (ROI) باشد. زیرا ممکن است تصمیم بگیرید که از رویداد با فروش بلیط بلیط کسب درآمد کنید. اگر شخصی بخواهد شخصاً شرکت کند یا فقط رویداد را پخش کند، ممکن است قیمت متفاوتی بپردازد که نشان دهنده تجربه شماست. برای شرکت کنندگان حضوری معمول است که هزینه بیشتری بپردازند، زیرا بسیاری از رویدادها شامل جاذبه های سفارشی و توزیع کیسه های هدیه هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *