دوره مدیریت دانش

دسته بندی ها: مدیریتی
لیست علاقه‌مندی‌ها اشتراک گذاری
اشتراک گذاری محصول
لینک صفحه
در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

درباره دوره

مدیریت دانش چیست و چرا وجود آن برای سازمان مهم است؟

با تحقیق در ادبیات مدیریت، به این نکته می‌رسیم که هیچ تعریف ثابت و روشنی از مدیریت دانش وجود ندارد. تعاریف موجود عمدتا بر قابلیت‌های سازمان‌ها در تولید ثروت از دارایی‌های دانش‌محورشان متمرکز است. نقش مدیریت دانش، کشف، جمع‌آوری و استفاده از دانش فنی سازمانی به‌منظور بهبود فرایندها و آموزش اثربخش کارکنان است. تاثیر مدیریت دانش بر تمام نرم افزارهای سازمان است. از نرم افزار بهای تمام‌شده تولید، تا نرم‌ افزار برنامه ریزی تولید و حتی خودِ نرم افزار تولید.

پیتر دراکر، متفکر و نظریه‌پرداز مدیریت معتقد است: «مدیریت دانش اصطلاح غیردقیقی است، انسان توانایی مدیریت دانش را ندارد، بلکه باید شرایطی را به‌وجود آورد تا دانش را تولید و حفظ کند تا از آن برای آموزش در زمان و جایی دیگر استفاده کند». دوره مدیریت دانش هم بر همین موضوع استوار است. فرایند تعریف، حفظ و به‌اشتراک‌گذاری دانش تولیدشده در سازمان با هدف رشد بهره‌وری و کارایی را مدیریت دانش می‌نامیم.

 

دوره مدیریت دانش چه فایده‌ای دارد؟

دانش یکی از دارایی‌های سازمان‌هاست، این جمله شاید کمی جدید و ساختارشکنانه به‌نظر برسد. در دنیایی که با دانش و اطلاعات وسیع احاطه شده‌ایم اهمیت تولید و حفظ دانش کارآمد و اشتراک آن در سازمان فایده‌های بسیاری دارد. سازمان‌ها بدون دانش نمی‌توانند از منابع خود به درستی استفاده کنند. مدیریت دانش باعث می‌شود تا سازمان‌ها به نیاز مشتریان پاسخ مناسب، به تغییرات بازار پاسخ چابک‌تر و برای طراحی و معرفی محصولات و خدمات جدید منابع بیش‌تری در اختیار داشته باشند.

امروزه سرمایه‌های یک مجموعه تنها سرمایه مالی و فیزیکی نیست. بلکه سرمایه دانش افراد مهم تر از آن دو است و این مورد توجه مدیران قرار گرفته است. به بیانی دیگر، مدیریت نیروی انسانی، وجه پیچیده مدیریت دانش است.

مدیریت دانش مستلزم دوره‌های آموزشی مدیریت دانش مستمر با هدف افزایش آگاهی و همچنین انتقال دانش بکارگیری ابزارها و راهکارهای مدیریت دانش به مدیران، دانش‌کاران و راهبران نظام مدیریت دانش سازمان است و کلیه نقش‌های مدیریت دانش بنا به وظایف و مسئولیت‌های خود، باید دوره های آموزشی عمومی و تخصصی را بگذرانند.

رسیدن به اهدافی که شرکت با استفاده بهینه از توانایی ها و دانش فردی و جمعی یک مجموعه به آنها دست می یابد، در سایه مدیریت دانش امکان پذیر است. تکنیک هایی همچون طوفان فکری در مدیریت، تولید و تسهیم دانش و استفاده از آن به همراه فناوری موثر است.

 

چرا باید در دوره مدیریت دانش شرکت کنیم؟

راز موفقیت مجموعه ها در قرن 21 مدیریت دانش است. دانش، بسیار بالاتر از داده‌ها و اطلاعات است. در واقع دانش، به مجموعه اطلاعات، راه کار عملی مرتبط با آن، نتیجه به کارگیری آن در تصمیمات مختلف، آموزش مرتبط با آن، طرز نگرش افراد در کسب و کار و مسئولیت‌های مختلف در ارتباط با آن گفته می‌شود. نکته این است که دانش هر نفر، حتی در موارد به خصوص، ممکن است با دیگران متفاوت باشد. دانش، زیربنای مهارت، تجربه و تخصص هر شخص است.

هر مجموعه برای دستیابی به اهداف خود، از مجموعه دانشی استفاده می‌کند که نزد همه افراد و در ذهن آنها انباشته شده‌است. در صورت عدم استفاده از این دانش ها، می‌توان شکست مجموعه یا بالا بودن هزینه‌های ناشی از تکرار برخی فرایندهای تصمیم‌گیری و عدم استفاده مطلوب از سوابق تجربی و تصمیم‌گیری‌ها را انتظار داشت. به همین دلیل، مجموعه‌های پیشرو اقدام به جمع‌آوری دانش پرسنل و گروه‌های کاری می‌کنند. به این «سرمایه دانش» گفته می‌شود و در دوره مدیریت دانش مورد توجه قرار می گیرد.

دوره مدیریت دانش، طبعاً باعث پیشرفت و تکامل دیگر سیستم‌های مجموعه از قبیل TQM و BPR و آموزش‌های مجموعه می شود و موقعیت مجموعه را در فرصت‌های جدید، تقویت و پشتیبانی می‌کند.

در این مجموعه ها، مدیریت دانش برای بهینه سازی ارتباطات میان پرسنل و بین رده‌های بالای مدیریت به کار گرفته‌می‌شود. مدیریت دانش در این مجموعه‌ها، به ایجاد فرهنگ به اشتراک گذاری دانش میان کارمندان کمک می‌کند. گرچه دانش می‌تواند توسط افراد کسب شود، ولی برای اینکه سودمند واقع شود، لازم است همه اعضای گروه در آن مشارکت نمایند.

نمایش بیشتر

چه چیزی یاد خواهید گرفت؟

  • باعث ارتقا خلاقیت و نوآوری در سازمان می‌شود.
  • به فرایندهای تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، تجزیه و تحلیل کمک فراوانی می‌کند.
  • باعث به جریان درآمدن نیرویی پویا در سازمان می‌شود که آن را به سمت جلو حرکت می‌دهد.
  • با حذف دوباره‌کاری‌ها و چرخه‌های زائد باعث کاهش هزینه‌های سازمان می‌شود.
  • ارتباطات درون سازمانی را تقویت می‌کند.
  • بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

محتوای دوره

مدیریت دانش

  • قسمت 1
    14:23
  • قسمت 2
    21:20
  • قسمت 3
    19:36
  • قسمت 4
    27:47
  • قسمت 5
    26:12
  • قسمت 6
    23:24
  • قسمت 7
    20:28
  • قسمت 8
    25:36
  • قسمت 9
    25:14
  • قسمت 10
    16:33
  • قسمت 11
    27:44
  • قسمت 12
    27:29
  • قسمت 13
    25:06
  • قسمت 14
    17:07

Student Ratings & Reviews

هنوز بررسی نشده است
هنوز بررسی نشده است

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

دوره مدیریت نیروی بازاریابی و فروش
روزها
ساعت‌
دقیقه