مدیریت کسب و کار چیست؟

مدیریت کسب و کار شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد؛ باید ایده راه اندازی یک کسب و کار را پرورش دهید، چند سرمایه گذار جذب کنید یا از سرمایه خودتان و دوستانتان استفاده کنید، فرآیندهای بازاریابی و فروش را در سطح وسیع انجام دهید و به طور مرتب سود کسب کنید! اما در عمل اینطور نیست. موارد بسیاری در هر کسب و کار وجود دارد که باید به دقت برنامه ریزی، رصد و اصلاح شوند. از اهداف اصلی کسب و کار که ممکن است در برهه های زمانی گوناگون به کلی تغییر کنند، تا جزئی ترین مشکلات همچون رفع شایعات پخش شده میان کارمندان!

تمام این موارد کلی و جزئی در بخش های مختلف دانش مدیریت کسب و کار مورد توجه قرار می گیرد. مدیریت کسب و کار بر سازمان دهی، برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل فعالیت های بخش به بخش یک کسب و کار تمرکز دارد که منجر به بهبود کارآمدی و بهره وری افراد و رویه ها در سراسر آن می شود.

چه بخواهید یک کسب و کار جدید یا استارتاپ تاسیس کنید، چه بخواهید کسب و کار فعلی خود را بهبود و ارتقا ببخشید و چه بخواهید یک کسب و کار کوچک خانگی را رونق دهید، لازم است تا به طور تخصصی با مباحث این دانش آشنا شوید. بنابراین علم مدیریت کسب و کار تنها مختص به مدیران نیست؛ بلکه طیف وسیعی از کارمندان و افراد شاغل در حوزه های مختلف را دربر می گیرد.

در ادامه بیشتر به موضوع مدیریت کسب و کار خواهیم پرداخت و آن را از جنبه های گوناگون مورد بررسی قرار می دهیم. اگر می خواهید لزوم پرداختن با این زمینه را بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

 

آموزش مدیریت کسب و کار در دوره MBA

 

مدیریت کسب و کار (Business Administrationt) هماهنگی و سازماندهی فعالیت های تجاری است. مدیران کسب و کار بر عملیات نظارت کرده و به کارمندان کمک می کنند تا به سطوح بالای بهره وری خود برسند. یک مدیر کسب و کار همچنین ممکن است بر کارکنان جدید نظارت داشته باشد، به آنها آموزش دهد و در یک کلام، به کسب و کار کمک کند تا به اهداف عملیاتی و مالی خود برسد.

هدف از مدیریت ، هدایت افراد در جهتی است که با استفاده از منابع در دسترس، به نحو کارآمد و موثر به اهداف و آرمان‌های مطلوب و یکسانی دست یابند. عملکردهای مدیریتی در مدیریت کسب و کار شامل مواردی همچون سازمان‌دهی، رهبری، برنامه‌ریزی، ارتباط با کارمندان و ارزیابی و کنترل است.

برخی از افراد فکر می‌کنند بهترین راه برای ارزیابی آینده شرکت و ارزش فعلی آن به تجربه و کیفیت مدیرانش بستگی دارد و البته که این تصور درستی است. مدیریت برای یکپارچگی و جمع‌بندی تلاش‌ها به منظور دست‌یابی به اهداف شرکت ضروری است. مدیران وظیفه دارند تا سرمایه‌گذاری را مورد بررسی قرار دهند و تصمیم‌گیری نمایند. آنها همچنین به تغییر و توسعه منابع مالی، طبیعی، انسانی و تکنولوژیکی می‌پردازند.

مقیاس مدیریت می‌تواند از یک فرد در سازمان، تا هزاران مدیر در شرکت‌های بزرگ چند ملیتی که شعبه‌هایی در سراسر جهان دارند را شامل شود. در سازمان‌های بزرگ‌تر، سیاست‌ها بر اساس مدیران تدوین می‌شود و سپس به تایید هیات مدیره یا سرپرست ارشد اجرایی می‌رسد.

 

اما مدیریت کسب و کار چیست؟

مدیریت کسب و کار یعنی مدیریت هماهنگی و سازمان‌دهی فعالیت‌های کسب و کار. این تعریف معمولا شامل تولید و تامین مواد اولیه، پول و ماشین‌آلات می‌شود و با مهارت‌های نوآوری و خلاقیت و بازاریابی ارتباط زیادی دارد. مدیریت سازمان مسئول برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، جهت‌دهی و ارزیابی منابع کسب و کار است تا اهداف سیاست‌های شرکت تحقق یابد.

در مدیریت کسب کار از ابزارهایی برای اقدامات تاکتیکی و برنامه‌ریزی استراتژیک اقدامات، فرآیندها، سیاست‌ها، خط مشی‌ها و رویه‌ها استفاده می‌گردد که به آن سیستم مدیریت کسب و کار ( Business Management System ) یا BMS گفته می‌شود. کاربرد این سیستم مانند تمام فعالیت‌های مدیریتی دیگر در استقرار، اجرا و توسعه برنامه‌ها و سیاست‌های کسب و کار است.

تاکتیک‌های مدیریت کسب و کار نیز به عنوان فعالیت‌هایی شناخته می‌شوند که استانداردهای کسب و کار طبق سیاست‌های تعیین شده در شرکت را دنبال می‌کنند. راه حل‌های تاکتیکی تنها باید در هنگام تصمیم‌گیری مورد نظر قرار بگیرند. این راه حل‌ها فقط در بازه‌های زمانی مشخص شده در استراتژی مدیریتی کاربرد دارند و برای آنها می‌توان برنامه‌های ویژه‌ای تدوین کرد.

ایده اصلی سیستم مدیریت کسب و کار این است که ابزارهایی برای بازبینی، برنامه‌ریزی و ارزیابی هدف‌ها در اختیار مدیریت قرار گیرد و کارایی کسب و کار اندازه‌گیری شود. این سیستم با هدف اثرگذاری و بهبود مستمر فرآیندهای شرکت طراحی می‌گردد و بنیانی را برای هر دو جنبه تصمیم‌گیری تاکتیکی و استراتژیک کسب و کار فراهم می‌کند تا روندها، فعالیت‌ها و ماموریت‌های سازمان در راستای تامین نیازها و رضایت مشتری به درستی انجام پذیرد.

بنابراین به طور خلاصه، مدیریت کسب و کار ، به‌کارگیری فرآیند مدیریت در یک سازمان مشخص است. یک مدیر کسب و کار ممکن است دارای سطح وسیعی از مسئولیت باشد که این بستگی به سازمان موردنظر دارد. با این وجود برخی عملکردهای کلی در همه کارهای مدیریتی موجود است که شامل: برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، تعیین کارکنان، جهت‌دهی امور، کنترل و بودجه‌بندی می‌شوند.

 


بیشتر بخوانید : تفاوت MBA و DBA چیست ؟


برنامه‌ریزی در مدیریت کسب و کار

یک مدیر کسب و کار ملزم به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی سازمان جهت رسیدن به اهداف مورد نظر است که ممکن است شامل کارهای مختلفی شود از جمله برآورد بودجه، تحقیق بازار و ارائه استراتژی. به طور اساسی این عملکرد نشان‌دهنده محل قرارگیری سازمان، جهت‌گیری آن و چگونگی تأمین منابع است.

سازمان‌دهی

زمانی که اهداف تعریف شدند، مدیر کسب و کار مسئولیت‌های مورد نظر را تشخیص داده، افراد را مورد آنالیز قرار می‌دهد و ابزار مورد نیاز را برآورد می‌کند و به تقسیم وظایف می‌پردازد. این مرحله ممکن است شامل بازبینی سازمان، توسعه گروه‌های جدید و یا تعریف مشاغل جدید باشد. هدف ایجاد محیطی بهینه برای عملکرد مؤثر و نتیجه‌بخش است.

تعیین کارکنان

پیدا کردن فرد مناسب جهت کارهای مختلف بخش بسیار مهمی از مدیریت کسب و کار است. تعیین مشاغل مورد نیاز، آماده‌سازی تعاریف کارها، انتخاب و آماده‌سازی از جمله بخش‌های مختلف کار یک مدیر است. یک مدیر خوب معیارهایی از قبیل تنوع، اخلاق، سیاست و سایر پارامترهای مورد نیاز برای هر کار را در محیط کسب و کارش تشخیص می‌دهد.

جهت‌دهی امور :

نکته جالب در مورد جهت‌دهی امور به دست آوردن نقطه بالانس بین کارکنان مورد نیاز و تولید اقتصادی است. این امر شامل تخصیص مناسب منابع و فراهم نمودن سیستم حمایتی است که به مسائل سریعاً پاسخ دهد. یک مدیر کسب و کار لازم است با داشتن شخصیت فردی بالا، به کارکنانش روحیه داده و آن‌ها را جهت دستیابی به اهداف مشترک هدایت کند.

کنترل :

کنترل عبارت است از ارزیابی کیفیت در تمام مراحل سازمان. یک مدیر کسب و کار با دنبال کردن کارها و مقایسه آن‌ها بر اساس یک نقشه استراتژیک، انحراف از هدف را به حداقل می‌رساند. کنترل امور شامل تحلیل هزینه‌ها، مدیریت اطلاعات، اندازه‌گیری عملکرد و عملکرد به‌موقع است.

بودجه‌بندی :

دنبال نمودن و بازبینی بودجه یکی از عوامل بسیار بحرانی موفقیت هر مدیر است که اغلب توسط دوره‌های آموزشی مختلف مدیریت (مانند دوره MBA )مورد تمرکز قرارگرفته و معمولاً شامل فاینانس، محاسبات و نرم‌افزارهای محاسبه بودجه می‌شود.

زمینه اساسی دیگری برای مدیریت کسب و کار شامل آمار، بازاریابی، منابع انسانی و اقتصاد نیز لازم‌اند. همچنین عواملی همچون تصمیم‌گیری، منطق، حل مسئله و مهارت‌های شخصیتی نیز نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند.

 

مدیریت کسب و کار را چطور می توان آموخت؟

آشنایی با کسب و کار در دوره‌های آموزشی مانند دوره MBA یا مقاطع تحصیلی دانشگاهی، به درک و مهارت‌آموزی در زمینه‌های یاد شده کمک کرده و راه‌های ایجاد انگیزه در کارمندان و تیم‌ها، روش‌های کسب درآمد و سرمایه‌گذاری در شرکت، شیوه تبلیغ محصولات و راه‌های توسعه شرکت و گسترش فعالیت در سطح ملی و بین‌المللی را مشخص می‌کند.

برای کارآفرینان مشتاق و رهبران کسب و کار، دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار همواره یک انتخاب محبوب بوده و هست. سپری نمودن این دوره، دانش و مهارت ‌های آکادمیک شما را برای دنبال کردن فرصت ‌های شغلی در شرکت های مطرح دنیا ارتقا می دهد و به شما کمک می‌ کند تا درک گسترده ‌ای از مشاغل و حوزه‌ های خاص مدیریتی، مانند امور مالی و منابع انسانی به دست بیاورید.

مطالعات کسب و کار و مدیریت شامل برنامه ریزی، نظارت و تجزیه و تحلیل فعالیت های یک شرکت می شود. تکمیل مدیریت حرفه ای کسب و کار و دریافت مدرک MBA به شما می آموزد که چه چیزی یک سازمان را در یک محیط جهانی چالش برانگیز و اشباع شده از رقبا موفق می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و توضیح جامع و کامل در این زمینه به مقاله رشته MBA چیست ؟ مراجعه فرمایید. همچنین می توانید برای دریافت پاسخ سوالات خودتان و مشاوره با ما، به طور رایگان با شماره 90008000 بدون پیش شماره تماس حاصل نمایید.

1 دیدگاه دربارهٔ «مدیریت کسب و کار چیست؟»

  1. حسین کاظمی

    فوق العاده بود . خیلی سپاسگزارم از اطلاعات مفیدتون، همیشه بهترین مطالب رو در سایت شما پیدا میکنم .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.