تفاوت روابط عمومی و تبلیغات چیست؟

فهرست مطالب

روابط عمومی و تبلیغات هر دو تلاش های تبلیغاتی کلیدی هستند که برندها معمولاً برای هدف قرار دادن و برقراری ارتباط با مشتریان احتمالی و فعلی استفاده می کنند. هر دوی آنها بر ایجاد یک رابطه پایدار با مشتریان تمرکز می کنند، در حالی که همچنان بر حفظ تصویر برند مثبت تاکید دارند. در این مقاله به بررسی روابط عمومی و تبلیغات، تفاوت های کلیدی بین این دو و نحوه انتخاب بین شغل در روابط عمومی یا تبلیغات می پردازیم.



روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی یا PR، یک استراتژی ارتباطی است که بر ایجاد یک رابطه قوی، کارآمد و مثبت بین یک شرکت و مردم تمرکز دارد. هنگامی که در روابط عمومی کار می کنید، یکی از اهداف کلیدی شما این است که اطمینان حاصل کنید که شرکت تصویر مثبتی دارد و از پیام هایی استفاده می کند که با صدای تثبیت شده برند مطابقت دارد. این به سازمان کمک می کند تا ارتباط قوی با مخاطبان هدف خود ایجاد کند و منبع اطلاعاتی قابل اعتماد باقی بماند.


تبلیغات چیست؟

تبلیغات شامل فعالیت در پیام رسان ها و رسانه ها با صرف مخارج برای تبلیغ و بازاریابی یک برند، محصول یا خدمات با استفاده از کانال‌ های مختلف، از جمله تبلیغات چاپی و دیجیتال، تلویزیون و رادیو است. با تبلیغات، می ‌توانید برای بازاریابی مطالب و پیام‌ های خود به بخش‌های خاص مخاطبان هزینه کنید. این به شما امکان می دهد مجموعه ای قوی از مشتریان بالقوه را ایجاد کنید که ارزش محصول شما را می دانند و احتمال خرید آن توسط آنها بیشتر است.


روابط عمومی در مقابل تبلیغات: تفاوت این دو چیست؟

روابط عمومی و تبلیغات معمولاً ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند، زیرا زمینه های مشابهی دارند. موارد خاصی وجود دارد که بهتر است از یکی به جای دیگری استفاده کنید. تفاوت های کلیدی روابط عمومی و تبلیغات عبارتند از:

1. هزینه اجرا

برای نمایش تبلیغات در برخی رسانه‌های چاپی یا دیجیتالی، باید هزینه آن فضای تبلیغاتی یا زمان پخش از یک تاریخ خاص به تاریخ دیگر را بپردازید. روابط عمومی شامل کسب تبلیغات رایگان از طریق قرار گرفتن در معرض رسانه ها با کنفرانس های مطبوعاتی، بیانیه های مطبوعاتی یا انتشارات خبری است.

2. کنترل بر روی پیام و محتوای گرافیکی

از آنجایی که برای تبلیغات خود پول می پردازید، معمولاً کنترل کاملی بر آنچه که تبلیغ می گوید، دارید که می توانید خودتان آن را طراحی کنید. تفاوت آن با روابط عمومی این است که در دومی، شما داستان خود را در اختیار رسانه ها قرار می دهید و آنها تصمیم می گیرند چگونه، کی و کجا داستان یا اطلاعات شما را منتشر کنند.

3. مدت پوشش

وقتی تبلیغی را پخش می کنید یا نمایش می ‌دهید، مبلغی که پرداخت می ‌کنید معمولاً تعیین می ‌کند که تا چه زمانی آن تبلیغ ادامه می یابد. داستانی که از طریق رسانه منتشر می ‌کنید معمولاً برای مدت کوتاه‌ تری دوام می ‌آورد، زیرا روزنامه‌ نگاران معمولاً یک داستان خبری را  قبل از رفتن به داستان بعدی یک بار اعلام و منتشر می‌کنند.

4. مخاطبان هدف

کارمندان معمولاً سمت گروه ‌های کوچک‌تری از مخاطبان را برای تبلیغات هدف قرار می‌ دهند تا مستقیم ‌تر با مصرف‌کنندگان ارتباط برقرار کنند، در حالی که روابط عمومی متفاوت است. کارمندان بخش روابط عمومی معمولا داستان هایی را برای انتشار در چندین رسانه مختلف به اشتراک می گذارند تا به مخاطبان گسترده ای دست یابند و نسبت به شرکت و برند آگاهی ایجاد کنند.

5. اهداف کمپین

هدف اصلی تبلیغات، تبلیغ برند یا یک محصول و نشان دادن ارزشی است که به مشتریان ارائه می دهد، اما در روابط عمومی، اهداف متفاوتی شامل ایجاد اعتماد و رابطه از طریق تصویر مثبت دنبال می شود.


تفاوت روابط عمومی و تبلیغات

تفاوت بین مشاغل روابط عمومی و تبلیغات چیست و چطور یکی را انتخاب کنیم؟

اگرچه تبلیغات و روابط عمومی زمینه های مشابهی دارند، اما هر دو وظایف و مسئولیت های متفاوتی دارند. هنگام تعیین اینکه کدام یک را دنبال کنید، در نظر بگیرید که چگونه وظایف شغلی با علایق و توانایی های شما همخوانی دارد. این مراحل را برای انتخاب موثر بین شغل در روابط عمومی یا تبلیغات دنبال کنید:

1. مجموعه مهارت های خود را ارزیابی کنید

قبل از تعیین نوع شغلی که باید وارد آن شوید، مجموعه مهارتی را که در حال حاضر دارید ارزیابی کنید تا تعیین کنید که چقدر با مهارت های مورد نیاز برای هر یک از این کارها هماهنگی دارد. از آنجایی که تبلیغات معمولاً بر طوفان فکری و طراحی یا نوشتن کمپین های منحصر به فرد متمرکز است، به کارکنانی با مهارت های زیر نیاز دارد:

  • توانایی های کار تیمی
  • ارتباط کلامی و نوشتاری
  • خلاقیت
  • جاه طلبی و انگیزه
  • استراتژی سازی

بیشتر وظایف در حوزه روابط عمومی بیشتر بر ایجاد روابط و حفظ تصویر مثبت بین مردم و سازمان متمرکز است. کارمندان معمولاً باید بسیار مراقب باشند تا اطمینان حاصل کنند که همه پیام ‌ها و مطالب منتشر شده برای مخاطبان حرفه ‌ای هستند. مهارت های مشترکی که متخصصان روابط عمومی معمولاً به آن نیاز دارند عبارتند از:

  • توجه به جزئیات
  • توانایی های ارائه و سخنرانی عمومی
  • مهارت های بین فردی
  • مدیریت زمان و سازماندهی
  • روابط عمومی و توانایی های نوشتاری مبتنی بر اخبار

2. عناوین شغلی و وظایف مربوط به هر زمینه را مرور کنید

وقتی از نقاط قوت و توانایی های خود آگاه هستید، می توانید آنها را با مسئولیت های عناوین شغلی مختلف در هر زمینه مقایسه کنید. در مورد عناوین شغلی و وظایف هر نقش در روابط عمومی و تبلیغات تحقیق کنید. بیشتر وظایف روابط عمومی شامل ایجاد روابط مثبت بین سازمان ها و مطبوعات، برنامه ریزی برای حضور عمومی در جلسات مطبوعاتی، نوشتن بیانیه های مطبوعاتی و برنامه ریزی رویدادها برای افزایش آگاهی یا بودجه برای یک سازمان است.

کسانی که در زمینه تبلیغات کار می کنند ممکن است وظایف مشابهی را انجام دهند، در حالی که بیشتر بر روی ایجاد استراتژی برای کمپین های جذاب و خلاق تمرکز می کنند. برخی از وظایف کلیدی متخصصان تبلیغات می تواند شامل نوشتن نسخه تبلیغاتی جذاب، رزرو مکان برای تبلیغات، ایجاد گرافیک جذاب و تعیین بودجه برای کمپین های مختلف باشد.

3. تصمیم بگیرید که چقدر می خواهید در حرفه خود خلاق باشید

هنگام تعیین اینکه آیا شغل در روابط عمومی یا تبلیغات برای شما مناسب است، علایق و توانایی های خود را در نظر بگیرید. اگر ترجیح می دهید از مهارت های خلاقانه خود برای تکمیل اکثر وظایف خود استفاده کنید، نقشی در تبلیغات می تواند برای شما مناسب باشد. تبلیغات معمولاً شامل طوفان فکری ایده‌ ها و کمپین‌های نوآورانه است که برند را از دیگران متمایز می‌ کند. به همین دلیل است که بسیاری از کارفرمایان تبلیغاتی به دنبال افراد خلاق هستند. اگر می‌ خواهید مهارت‌ های نوشتاری خلاقانه خود را استفاده کنید، حرفه تبلیغاتی برای شما مناسب است.

اگر ترجیح می‌ دهید بیشتر از سمت راست مغزتان برای برنامه‌ ریزی، تحلیل و اجرای استراتژی‌ ها استفاده کنید، به جای آن به شغل روابط عمومی فکر کنید. روابط عمومی به شما امکان می دهد رویدادهایی مانند کنفرانس های مطبوعاتی یا کمپین های جمع آوری کمک های مالی را برنامه ریزی کنید تا از مهارت های سازمانی خود به بهترین نحو استفاده کنید. همچنین می‌ توانید از توانایی‌ های جزئیات محور خود برای بررسی مطالب قبل از انتشار عمومی استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که اطلاعات صحیح است و تصویر مثبتی از شرکت را به تصویر می‌کشد.

4. مهارت های بین فردی خود را ارزیابی کنید

یکی دیگر از مهارت هایی که باید هنگام انتخاب شغل بین تبلیغات و روابط عمومی در نظر بگیرید، مهارت های بین فردی شما است. اگر ترجیح می دهید برای همکاری در پروژه های گروهی و ایده های طوفان فکری صرفاً روی یک تیم کار کنید، یک موقعیت تبلیغاتی می تواند برای شما مناسب باشد. برای کسانی که ترجیح می دهند وقت خود را با مشتریان یا مطبوعات سپری کنند، ممکن است کار در نقش روابط عمومی مناسب تر باشد.

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

فلسفه رهبری چیست؟

فلسفه رهبری چیست؟

رهبران خوب می توانند رهبری موثر را از طریق راهنمایی، مشاوره، برقراری ارتباط یا استراتژی های دیگر نشان دهند. بهترین رهبران از فلسفه های رهبری

ادامه مطلب »

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.