5 شرکتی که قرار است واقعیت مجازیِ آینده را بسازند

اگر باور داشته باشیم که شرکت فیس بوک قرار است به وعده های خودش در مورد متاورس عمل کند، آینده قرار است یک واقعیت مجازی عظیم باشد. این شرکت نام آشنا و عظیم که ماه گذشته نام خود را به «متا» تغییر داد، قصد دارد امسال 10 میلیارد دلار برای توسعه محصولاتی که از واقعیت افزوده و واقعیت مجازی پشتیبانی می کنند سرمایه گذاری کند. تحلیلگران انتظار دارند که این مبلغ دست کم به 50 میلیارد دلار نیز افزایش یابد.

اما «متا» تنها بازیکن این حوزه نیست. ده ها شرکت دیگر نیز در حال ساخت سخت افزارها و نرم افزارهایی هستند که در حوزه دنیای تعاملی مجازی آینده نقش خواهند داشت. از میان این شرکت ها می توان به گوگل (Google)، مایکروسافت (Microsoft)، اپل (Apple)، ولو (Valve) و مجیک لیپ (Magic Leap) را نام برد. شرکت های کوچک تر احتمالا به این شرکت ها ملحق خواهند شد تا آنها نیز سهمی در این بازار رو به ترقی داشته باشند. در این میان شرکت فیس بوک یا همان متا باید برای عرضه محصولات و تکنولوژی خود با این کمپانی ها رقابت نماید.

گوگل

پروژه Google Cardboard می تواند مشهورترین پروژه واقعیت مجازی در طول تاریخ محسوب شود. در سال 2014 این شرکت از میلیون ها نفر خواست تا گوشی هوشمند خود را با یک ساختار مقوایی در مقابل صورت خود قرار دهند. این موجب شد تا برنامه های ویژه Google Cardboard بیش از 160 میلیون بار دانلود شود و یک تجربه ابتدایی از واقعیت افزوده بود. گرچه این پروژه جنبه تفریح داشت و دستاورد بعدی آن یعنی عینک هوشمند نیز با شکست رو به رو شد، اما گام مهمی در شناساندن مفهوم واقعیت مجازی به مردم جهان داشت.

مایکروسافت

مایکروسافت عینک های ترکیبی هولو لنز را در سال 2015 معرفی کرد و به جای تبلیغات در بازار مصرف کنندگان، یک سال بعد این محصول را بی سر و صدا به عنوان یک ابزار تولید صنعتی برای سازمان های خاص به همراه نسخه های حرفه ای ویندوز با قابلیت های مخصوص توسعه داد. نسخه دوم این محصول با قیمت بالاتر در سال 2019 عرضه شد که دوربین ها و پایه لنزهای بهتری داشت که امکان عملکرد دقیق تر آن را فراهم می کرد و طیف وسیعی از قابلیت های نرم افزاری را ارائه می داد. به گفته مایکروسافت، کاربران کنونی هولو لنز شامل صنایع خودروهای سنگین وزن مانند کن ورث (Kenworth) و تویوتا (Toyota) هستند که از این ابزار برای سرعت بخشیدن به آموزش و تعمیر خودروها استفاده می کنند.

اپل

اگر شایعات حقیقت داشته باشند، اپل سال هاست که در صدد عرضه عینک های واقعیت افزوده است. این شرکت چهارچوب توسعه دهنده برای ساخت برنامه های واقعیت افزوده برای دستگاه های اپل (ARKit) را در سال 2017 و در کنار عرضه iOS 11 منتشر کرد. خبرها گویای این بوده اند که اپل در سال 2019 یک نشست بزرگ برگزار کرده تا در مورد AR روی گوشی های آیفون و دو محصول بالقوه در آینده صحبت کنند. این دو محصول عینک هوشمند N421 و هدست واقعیت مجازی N301 هستند. تحلیلگران حدس می زنند عرضه این محصولات در سال 2022 و بعد از آن انجام خواهد شد.

ولو

هدست ایندکس Valve بدون شک قوی ترین محصول واقعیت مجازی موجود در بازار است. صفحه نمایش با وضوح بالا و کنترل بی نظیر در محیط های واقعیت مجازی و گیم از خصوصیات این محصول به شمار می رود. البته قیمت این محصول بسیار بالاست. کیت کامل ایندکس تقریبا 1000 دلار قیمت دارد و این جدا از قیمت کابل ها و سنسورهای جداگانه آن است. ولو همچنان به نوآوری و آزمایش با هدست های واقعیت مجازی ادامه می دهد.

جهش جادویی

اگرچه ایده واقعیت مجازی تا حدی از رمان های علمی تخیلی الهام گرفته شده بود، چشم انداز مدرن Big Tech از آینده AR و VR مستقیماً از Magic Leap الهام گرفته شده است. این شرکت که در سال 2010 تأسیس شد، بیش از 500 میلیون دلار در سال 2014 از شرکت هایی مانند گوگل و سازنده تراشه کوالکام جمع آوری کرد. در سال 2015 این شرکت ویدیویی خیره کننده منتشر کرد که ادعا می کرد فناوری محصول را نشان می داد. اما شکاکان این فناوری را زیر سوال بردند و محصول نهایی مورد بررسی قرار گرفت.

هدست های Magic Leap اولیه در صنایع مشارکتی خلاقانه مانند طراحی و تبلیغات به بازار عرضه شدند.

مجیک لیپ در سال 2018 یک دستگاه AR تصفیه شده عرضه کرد، پول بیشتری جمع کرد و قصد دارد Magic Leap 2 را در اوایل سال 2022 منتشر کند. این شرکت همچنین قصد دارد بخش های دفاعی، مراقبت های بهداشتی و تولید صنعتی را هدف قرار دهد.

مجیک لیپ

اگرچه ایده واقعیت مجازی در ابتدا تا حدی از رمان های علمی تخیلی الهام گرفته شده بود، چشم انداز مدرن تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به طور مستقیم از مجیک لیپ الهام گرفته است. این شرکت در سال 2010 تاسیس شد و در سال 2015 ویدیویی خیره کننده منتشر کرد که فناوری محصولاتش را به نمایش می گذاشت. گرچه سوالاتی نیز در مورد آن مطرح شد. این شرکت در سال 2018 نیز یک دستگاه بهبود یافته واقعیت افزوده عرضه کرد و قصد دارد مجیک لیپ 2 را در اوایل سال 2022 منتشر کند. هدف دیگر این شرکت بخش های نظامی، مراقبت های بهداشتی و تولید صنعتی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.