گاو بنفش باشیم!

فهرست مطالب

0
(0)

گاو بنفش، اصطلاحی که امروزه احتمالا بسیار زیاد اسم آن را شنیده‌ایم. این اصطلاح در بازاریابی و مارکتینگ بسیار به گوش میخورد. این اصطلاح از کجا آمده است؟ زمانیکه فردی بنگودین وقتی با خانواده اش در حومه شهر فرانسه رانندگی می کرد، استعاره پشت گاو بنفش به ذهنش رسید.

آنها در ابتدا متوجه شدند که همه گاوهای قهوه ای در مزارع اطراف خود چرا می کنند. اما، همانطور که آنها کیلومترها راندند، صدها گاوی که از کنار آنها گذشتند، به سرعت جذابیت خود را از دست دادند. آنها به بخشی غیر قابل توجه از مناظر تبدیل شدند.

وقتی کسب‌وکارها نمی‌توانند خود را به طور مؤثر بازاریابی کنند، به این دلیل است که آنها یک گاو قهوه‌ای هستند. 

مصرف کنندگان از قبل می دانند که چه چیزی برای ارائه دارند زیرا بسیاری دیگر نیز خدمات مشابه را ارائه می‌دهند. اگر این اتفاق بیفتد، یک سازمان رو به پایین حرکت می‌کند. مشتریان هیچ دلیلی برای وفادار بودن ندارند و زمانی که خریدها بر اساس اینکه چه کسی کمترین قیمت را ارائه می دهد، به خرید از آنها ادامه می دهند. برای موفقیت، یک شرکت باید برجسته باشد و یک گاو بنفش باشد.

چگونه یک گاو بنفش باشیم؟

گاوهای بنفش از چه ویژگی‌هایی ساخته شده‌اند؟ ویژگی‌های خاصی وجود دارد که اکثر شرکت‌ها از آن‌ها برخوردار نیستند که گودین می‌گوید آن‌ها را از میانگین متمایز می‌کند.

اولین عامل جذابیت یک گاو بنفش این است که با تمام گاوهای قهوه ای متفاوت به نظر می رسد. این شرکت ها به دلیل منحصر به فرد بودن، اشتیاق و تمایل به ریسک پذیری و خارج شدن از محدوده‌ی امن معمول توجه را به خود جلب می کنند. دلیل اصلی برای چنین دنبال کننده وفاداری این است که آنها در مورد حمایت از دلایل حمایت مصرف کنندگان خود بسیار پر سر و صدا هستند.

گاوهای بنفش با نوآوری و اجرای ایده‌های جدید، در صنعت خود پیشرو باشند. گودین می‌گوید که اکثر شرکت‌ها به کپی کردن و تقلید کارهایی که رقبای برترشان انجام می‌دهند تکیه می‌کنند. شما نمی توانید با پیروی از شخص دیگری که قابل توجه است، قابل توجه باشید. شرکت هایی که این استراتژی را اجرا می‌کنند خود را به عنوان یک گاو قهوه ای دیگر معرفی می‌کنند.

 در عوض، او به سازمان‌ها پیشنهاد می‌کند از تقلید از دیگران دست بردارند و کاری متفاوت انجام دهند. او پیشنهاد می‌کند: «شما هرگز با یکسان بودن به عقب نخواهید رسید، فهرستی از راه‌هایی تهیه کنید که می‌توانید با متفاوت بودن به عقب برگردید».

4 راه برای برجسته شدن در کاری که انجام می‌دهید

یافتن راه حل برای مشکلات واقعی

یکی از دلایل ارزشمند بودن گاوهای بنفش این است که در شناخت و حل مشکلات مشتریان خود موثر هستند. در پایان روز، بازاریابی یک محصول یا خدمات در واقع بازاریابی یک راه حل است. “مصرف کنندگان با نیاز کسانی هستند که احتمالاً به راه حل های شما پاسخ می دهند. خواه مشتری احتمالی شما یک خریدار بلبرینگ صنعتی در فورد باشد یا یک شوهر خانه دار در توسان که بیش از حد کار می کند، باید بفهمید چه کسی خرید می کند و سپس مشکل آنها را حل کنید.

در یک موضوع، متخصص و برندینگ شوید

گودین می گوید اکثر شرکت ها به یک دلیل شکست می خورند: خوب هستند، اما عالی نیستند. تحقیقات جیم کالینز از Good to Great، یک مطالعه پنج ساله بر روی شرکت هایی که این جهش را انجام دادند، این ادعا را تأیید می کند. از 1435 شرکت، تنها 11 شرکت بزرگ شدند (کمتر از 1%). گاوهای بنفش چقدر کمیاب هستند. کالینز در مقاله ای در سایت خود می گوید که راز بزرگ شدن ساده است: «هیچ لحظه معجزه ای وجود نداشت. در عوض، یک فرآیند ساده، عملی، متعهد به تعالی – یک چارچوب – هر شرکت، رهبران و افراد آن را برای مدت طولانی در مسیر نگه داشت. این بدان معناست که شرکت هایی که به طور فوق العاده موفق شدند، برنامه ای برای عظمت داشتند. آنها آن را دنبال کردند و حاضر بودند بازی طولانی را انجام دهند.

ایده های تطبیقی و نوآورانه را اجرا کنید

همانطور که گودین در کتاب خود می گوید، گاوهای بنفش خسته کننده نیستند – آنها بی باک هستند. آنها مایلند ریسک های حساب شده ای را بپذیرند، ایده های خارج از چارچوب خود را اجرا کنند و آزمایش کنند تا ببینند چه چیزی با مخاطب خاص آنها کار می کند. نکته این است: آنها هرگز راکد نمی مانند – آنها یک بازی پیشگیرانه انجام می دهند و هرگز روی موفقیت های خود استراحت نمی کنند. آنها همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود و ارائه تجربه بهتر برای مشتریان خود هستند.

استراتژی گاو بنفش

ذهنیت خود را در مورد معنای بازاریابی گسترش دهید

نکته اصلی کتاب گودین – ایده اصلی او – این است که بازاریابی «عمل اختراع محصول است. تلاش برای طراحی آن. هنر تولید آن. هنر قیمت گذاری آن تکنیک فروش آن.” اغلب اوقات، شرکت ها هنگام عرضه یک محصول جدید، بازاریابی را در انتهای فرآیند وارد می کنند. آنها با بازاریاب ها طوری رفتار می کنند که انگار فقط برای جلب توجه مشتریان پس از ایجاد پیشنهاد حضور دارند. گودین می گوید این ذهنیت چیزی است که باعث ایجاد گاوهای قهوه ای می شود.

موسسه علوم و فنون تهران/ مدیریت

یادگیری و استفاده از جدیدترین استراتژی‌های روز دنیا یکی از مهمترین مسائلی است که در بازاریابی و فروش و مارکتینگ بصورت کلی اهمیت دارد. مدیریت یکی از تخصصی‌ترین علوم دنیاست که صد در صد نیازمند آموزش است. موسسه‌ی علوم و فنون تهران با بیش از 27 سال سابقه در زمینه لیسانس مدیریت کسب و کار (MBA)، دکتری مدیریت کسب و کار (DBA)، پُست دکتری(PostDBA) آماده برگزاری علوم مختلف بصورت تکدرس نیز میباشد. برای یادگیری مدیریت استراتژی میتوانید با شماره 90008000 تماس حاصل نمایید.

نظرت درباره این مقاله چیه؟

روی قلب کلیک کن تا رای بدی

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد رای ها 0

تا حالا کسی رای نداده، اولین نفری باش که رای میده

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

دوره مدیریت نیروی بازاریابی و فروش
روزها
ساعت‌
دقیقه