کنفرانس‌ها، فرصتی برای شبکه‌سازی

ازجمله عوامل موفقیت هر کسب و کار، به‌ویژه برای کارآفرینانی که در مراحل اولیه ایجاد و توسعه کسب و کار خود هستند، شبکه‌سازی است. برای موفقیت در کارآفرینی منابع متعددی همچون دانش، سرمایه، اعتماد، دسترسی به بازارها، حمایت قانونی و … مورد نیاز است. این منابع معمولاً همگی در یک فرد وجود ندارند و از اینرو یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های کسب این منابع، شبکه‌سازی است.
کنفرانس‌ها ازجمله بهترین مکان‌ها برای شبکه‌سازی به شمار می‌روند. در کنفرانس‌ها، به‌ویژه کنفرانس‌های مدیریتی و اقتصادی، طیف گسترده‌ای از مدیران خصوصی و دولتی، کارآفرینان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و دانش‌آموختگان دوره MBA و DBA و دیگر رشته‌ها حضور پیدا می‌کنند. هر گروه از این افراد می‌توانند به پیشبرد کسب و کار یا سازمان شما کمک شایانی بکنند و فراهم‌کننده منابع لازم برای شما باشند. علیرغم پیشرفت‌های صورت پذیرفته در تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی، به‌راستی هیچ‌چیز نمی‌تواند جای ارتباطات چهره به چهره را بگیرد.
اما استفاده از استراتژی شبکه‌سازی در کنفرانس‌ها تکنیک‌های خاص خود را می‌طلبد. در اینجا قصد داریم چند تکنیک ساده و درعین‌حال مؤثر را در مورد شبکه‌سازی در کنفرانس‌ها به شما معرفی کنیم. نکته جالب در مورد این نکات این است که علیرغم سادگی و تأثیرگذاری، به‌ندرت مورد استفاده افراد عادی قرار می‌گیرند:
از قبل، حاضران را بشناسید: از اطلاعات کنفرانس می‌توان فهرست سخنرانان را استخراج کرد ولی علاوه بر این با توجه به موضوع کنفرانس، نوع افرادی که در کنفرانس حاضر خواهند شد را حدس بزنید تا از قبل آماده ارتباط با آن‌ها باشید.
کیفیت را در نظر بگیرید نه کمیت: برخی افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند در شبکه‌سازی تعداد افراد مرتبط مهم است. این تصوری غلط است زیرا کیفیت افرادی که با آن‌ها ارتباط دارید تعیین‌کننده میزان مفید بودن آن‌ها هستند. ارتباط با برخی افرادچه‌بسا برایتان بیشتر دردسر به ارمغان بیاورد!
به‌تنهایی به سراغ فرد نروید: وقتی با یکی دو تن از دوستان و همکاران خود به سمت فرد می‌روید و با او شروع به صحبت کردن می‌کنید، درواقع نشان داده‌اید جدیت و اهمیت بیشتری برای رابطه قائل هستید و از این طریق بهتر می‌توانید همکاری فرد را به دست آورید.
کارت ویزیت تبادل کنید: تبادل شماره در شلوغی کنفرانس شاید چندان برای فرد موردنظر شما خوشایند نباشد. علاوه بر این داشتن کارت ویزیت جلوه حرفه‌ای بودن را در مخاطب ایجاد می‌کند. پس حتی‌المقدور سعی کنید برای خود کارت ویزیتی تهیه کنید و به‌سادگی اطلاعات تماس خود را به دیگران بدهید.
رابطه را جذاب کنید: سعی کنید با توضیحات لازم در مورد مزایای همکاری با شما، فرد موردنظر را ترغیب کنید که خود داوطلبانه با شما ارتباط را برقرار و حفظ کند.
رابطه را حفظ کنید: حتی درصورتی‌که فعلاً در کار خود به فرد موردنظر نیاز ندارید ولی با کارهای کوچکی همچون فرستادن ایمیل یا پیامک ارتباط خود را با وی حفظ کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.