سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) همه‌ساله مطالعات گسترده‌ای را در خصوص ساعات کاری و بهره‌وری در کشورهای عضو اتحادیه اروپا انجام می‌دهد. در تحقیقی که اخیراً از سوی این موسسه به انتشار رسیده است، یافته‌های جالبی به چشم می‌خورد. برای مثال در این تحقیق مشخص شده است که یونانی‌ها به‌طور میانگین سالانه ۲۰۰۰ ساعت و آلمانی‌ها ۱۴۰۰ ساعت کار می‌کنند اما آلمانی‌ها به‌طور میانگین ۷۰ درصد بیشتر از یونانی‌ها کالا و خدمات تولید می‌کنند!

آمارهای دیگری که از این تحقیق استخراج شده نشان می‌دهد که اگر به دنبال افزایش بازده و بهره‌وری هستیم، افزایش ساعات کاری گزینه خوبی نیست. درواقع حتی یکی از گزینه‌های افزایش بهره‌وری، کاستن از ساعات کاری است، زیرا بالا بودن ساعات کاری عوارضی همچون برهم خوردن تعادل کار-زندگی، خستگی و فرسودگی شغلی، کاهش رضایت شغلی و انگیزش می‌شود. نکات زیر در نگاه اول ممکن است ساده به نظر بیایند ولی با اندکی توجه به آن‌ها و رعایت کردن آن‌ها، می‌توانید در سازمان خود با کار کم، نتیجه زیادی کسب کنید:

 

“آن را برنامه‌ریزی کن” به‌جای “فقط انجامش بده”

یکی از شعارهای معروف شرکت نایکی، “فقط انجامش بده” است. برخی به‌اشتباه از این شعار این‌گونه برداشت کرده‌اند که روش صحیح برای افزایش بهره‌وری این است که بدون مقدمه و برنامه‌ریزی کار را شروع کنیم. عمل‌گرایی خوب است ولی انسان‌هایی که قبل از شروع به کار برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، ممکن است کار را دیرتر شروع کنند ولی درنهایت نتایج بهتری به ارمغان می‌آورند. عمل‌گرایی را نباید با کورکورانه و بی‌مهابا کار کردن اشتباه گرفت.

 

فکر کردن به شیوه تنبل‌ها

بیل گیتس می‌گوید: «من برای انجام دادن کارهای سخت، تنبل‌ها را به کار می‌گیرم زیرا آن‌ها همیشه یک راه آسان برای انجام کار پیدا می‌کنند!» هرچند این جمله لحن طنز دارد و تنبلی مضرات زیادی به بار می‌آورد ولی بیل گیتس نکته جالبی را یادآور می‌شود؛ برای حل مسائل و انجام بسیاری از کارها، معمولاً راه‌های ساده‌تری نیز وجود دارند ولی ما گاهی اوقات کار خود را سخت کرده و به راه‌حل‌های پیچیده و وقت‌گیر فکر می‌کنیم.

 

استفاده از ابزارهای بهره‌وری

ابزارهای بهره‌وری فراوانی در اینترنت وجود دارند که استفاده از آن‌ها فقط کمی انگیزه می‌خواهد. این ابزارها مبتنی بر وب بوده و بستر مناسبی را برای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات و پروژه‌های مختلف فراهم می‌کنند. با استفاده از این ابزارها می‌توانید از دوباره‌کاری، بی‌نظمی در اطلاعات، ناهماهنگی میان اعضای پروژه و دیگر آسیب‌های ضد بهره‌وری جلوگیری کنید. نمونه‌ای از این ابزارها عبارت‌اند از: Yast، Trello، Wrike و Asana.

 

کاهش دادن عوامل حواس‌پرتی

در عصر اطلاعات و ارتباطات، دنیای اطراف ما پر از عواملی است که برای جلب کردن نظر ما با یکدیگر رقابت می‌کنند! شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های خبری، گروه‌های مجازی مختلف ازجمله این عوامل‌اند. تسلیم شدن در برابر این عوامل و مدیریت نکردن آن‌ها، نتیجه‌ای جز هدر رفتن زمان کاری در سازمان شما ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.