چهار ویژگی رهبران سازمانی کاریزماتیک

رهبران کاریزماتیک کسانی هستند که کارکنان سازمان از روی میل و رغبت و علاقه شخصی به وی، از او اطاعت می‌کنند. درواقع علت پیروی کارکنان از آن‌ها، سلسله‌مراتب سازمانی یا ترس و اجبار نیست و کارکنان از اینکه دارای چنین رهبری هستند به خود می‌بالند و حاضرند با جان‌ودل، به آن‌ها گوش سپرده و خواسته‌های آنان را برآورده کنند.
رهبران کاریزماتیک بسیار کمیاب هستند و بسیاری از کارکنان در طول دوره اشتغال خود، فرصت کار کردن با آن‌ها را پیدا نمی‌کنند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، در رهبران کاریزماتیک، چهار ویژگی زیر به‌طور برجسته به چشم می‌خورد:

 

آن‌ها دارای چشم‌انداز هستند.

رهبران کاریزماتیک اهداف و آرمان‌هایی متعالی و انگیزه‌بخش برای دیگران ترسیم می‌کنند و از طریق این چشم‌انداز، دیگران را با خود همراه می‌کنند. «کامپیوتر ارزان خانگی برای همه» یک نمونه عالی از این چشم‌اندازهاست که توسط بیل گیتس برای شرکت مایکروسافت ترسیم شده بود.

 

آن‌ها برای رسیدن به چشم‌انداز، حاضرند هزینه شخصی بدهند.

رهبران کاریزماتیک دیگران را جلو نمی‌اندازند بلکه خودشان حاضرند شخصاً ریسک‌های دست‌یابی به چشم‌انداز را تقبل کنند. آن‌ها مانند فرماندهانی هستند که خود در خط مقدم و شانه‌به‌شانه سربازان می‌جنگند.

 

به نیازهای کارکنان حساس هستند.

رهبران کاریزماتیک پای صحبت کارکنان می‌نشینند و آسایش کارکنان برایشان بسیار مهم است. آن‌ها به کارکنان خود به چشم مرئوس نگاه نمی‌کنند بلکه در کنار اهداف سازمانی، اهداف تک‌تک کارکنان نیز برایشان دارای اهمیت است.

 

آن‌ها متفاوت رفتار می‌کنند.

رهبران کاریزماتیک گاهی رفتارهایی از خود نشان می‌دهند که نامعمول و تا حدی خارج از عرف است. آن‌ها ممکن است از ادبیات خاصی برای صحبت کردن برخوردار باشند و یا تیپ ظاهری متفاوتی داشته باشند. شاید در نگاه اول، این ویژگی چندان مهم به نظر نرسد ولی همین چیزهایی کوچک موجب می‌شوند که آن‌ها در نزد دیگران، به‌عنوان انسان‌هایی متفاوت و خاص شناخته شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.