امروز در دنیای پر رقابت صنعت و کار، یکی از مهمترین راههای حیات شرکتها و هلدینگها، برندینگ (Branding) است. برندینگ به کسب و کار شما هویت بصری میدهد و باعث میشود تا مخاطب، شما را بشناسد، اعتماد کند و در نهایت انتخاب کند. مجموعهای که در میان سایر رقبا برند شده باشد، در ادامه مسیر هموارتری را دارد و از مزیتهای برتری نسبت به سایر رقبا برخوردار است. اما برندینگ فقط به برندینگ صنعتی و کسب و کار محدود نمیشود. مسالهی برندسازی، امروز یک گام پیشتر رفته و شاخهی جدیدی بنام “پرسنال برندینگ (Personal Branding) ” را معرفی میکند. پرسونال برندینگ همان برند سازی شخصی است که در ادامه به آن میپردازیم.
مفهوم پرسونال برندینگ، سرآغاز مدیریت حرفهایتر
پرسنال برندینگ یا همان برندسازی شخصی مهمترین و اولین مزیت حرفهای شما نسبت به رقبا است. زمانیکه شما بواسطهی مجموعهای از اقدامات شناخته شده باشید، میتوانید ویژگیها و خدمات خود را بهتر نمایش دهید. این تلاش برای دیده شدن باعث شده تا افراد برای برندسازی شخصی خود هزینه (زمان، کیفیت، پول و…) کنند.
حتما تاکنون در محل کار خود با افرادی مواجه شدهاید که به یک مهارت خاص معروفند. مثلا کسی که او را بسیار آگاه نسبت به تکنولوژی میدانید و هر سوالی که در مورد فناوری و تکنولوژی دارید به او رجوع میکنید. یا مثلا شخصی که ادبیات و دایره لغاتش بسیار خوب است و هر سوال ادبی و متنی داشته باشید از او میپرسید. این اشخاص نیز پرسنال برندینگ هستند. پرسنال برندینگ یعنی بتوانید خودتان را مانند یک شرکت مدیریت کنید و به اشخاص نشان دهید که بنا به دلیلی با دیگران فرق دارید. این روند آغاز و پایان ندارد؛ بلکه یک روند است. مثلا شما نمیتوانید بگویید من بعد از یکسال تلاش در فلان زمینه برند شدهام، پس حالا بنشینم و دیگر از برندینگ شدنم استفاده کنم.نه؛ بلکه باید همیشه بخشی از سرمایه و انرژی خود را برای این مساله در نظر بگیرید.
مسالهی برندینگ بقدری با اهمیت است که میتوانیم افزایش درآمد، شهرت، ارتقای شغلی، افزایش اعتبارشخصی، امنیت شغلی و … را در گرو آن بدانیم.
چرا باید برندسازی شخصی انجام دهیم؟
برندسازی شخصی مزیتهای مهمی در پی دارد. اگر قصد رشد و پیشرفت به سمت اهدافتان را دارید باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- پرسنال برندینگ انجام آگاهانهی روند و استراتژیهایی است که منجر به تصویرسازی درست و بهتر از ما، در ذهن مخاطبان و اطرافیان میشود.
- این تصویر ویژگیهای برتر ما را نسبت به رقیب نمایش میدهد و باعث میشود تا مخاطب تصویر حرفهایتری از ما را در ذهن داشته باشد.
- برندسازی شخصی در ذهم مخاطبان جا میاندازد که با فردی ارزشمند در ارتباطاند که همکاری با او برایشان خلق ارزش میکند.
- یک پرسنال برندینگ صحیح باعث میشود تا ما پس از شکلگیری اولیه مقدمات، مسیر پیشرفت را سریعتر طی کنیم.
چگونه پرسنال برندینگ شویم؟
برای برندسازی باید مواردی را در نظر بگیرید:
تمرکز داشته باشید.
بر روی هدف خودتان متمرکز باشید، برای دستیابی به موفقیت کیفیت خود را بالا نگه دارید. خودتان را بشناسید، توانمندیهایتان را بشناسید نقاط ضعف را برطرف کنید و نقاط قوت را افزایش دهید. اگر شما در حوزه مهارتی خود متخصص شوید همین کیفیت شما، کم کم از شما برند میسازد.
اصالت داشته باشید.
اینکه از دیگران تقلید کنید و یا از ایدههایشان استفاده کنید اصلا راه درستی برای ارتقای خودتان و شهرتتان نیست. درست است که گاهی ما از دیگران الهام میگیریم اما این ایده و الهام باید در همین حد باقی بماند و منجر به روشن شدن چراغهای خلاقیت در ذهن ما شود نه اینکه بخواهیم عینا همان فرایند دیگران را پیاده کنیم!
اگر شما بخواهید پا جای پای دیگری بگذارید همیشه از او قدم عقبتر هستید. و این برای کسی که بدنبال پرسونال برندینگ است گزینهی مناسبی نیست. سعی کنید در همه حال اصالت خودتان، محصولاتتان و خدماتتان را حفظ کنید.
خودتان را آمادهی شکست کنید.
شکست سخت است، و همه ما به نحوی از آن اجتناب میکنیم. این طبیعت انسان است. با این حال، برای داشتن یک برند شخصی موفق، احتمالا در مسیرتان شکستهای مختلفی را تجربه میکنید. والت دیزنی وقتی از اولین تلاش های ناموفق خود برای ایجاد یک برند انیمیشن یاد میکرد معتقد بود که:
من فکر می کنم مهم است که در جوانی یک شکست سخت خوب داشته باشید. من از شکست چیزهای زیادی یاد گرفتم. زیرا باعث می شود تا به نوعی آگاه شوید که چه اتفاقی برای شما میافتد. و آنچه میتواند اتفاق بیفتد هرگز به اندازه تلاش نکردن ترسناک نیست.
وقتی تیموتی هوانگ، مدیرعامل Stories By Tim, Inc نیز در مورد تلاش کردن و شکست خوردن اینگونه میگوید:
“شما هرگز به بهترین برندسازی دست پیدا نمیکنید، تا زمانی که چند بار شکست نخورید و از منطقه راحتی خود عبور کنید.”
همانطور که میبینید بهترین برندها همیشه از آزمون و خطاهای مکرر، اشتباهات و شکست ها سرچشمه می گیرند و نه از کمال آنی.
اثرات مثبتی بجا بگذارید.
خوب بودن در رقابت امروزی کافی نیست بلکه باید عالی باشید. زمانیکه قصد دارید تا کار یا پروژهای را برای دیگران انجام دهید بر روی اثرات کارتان تمرکز کنید. اینگونه متوجه میشوید که زمانیکه شما کاری موثر، باکیفیت، حرفهای انجام دهید کم کم بر اعتبارتان افزوده میشود. این شما هستید که به خودتان اعتبار میبخشید. هرچقدر اعتبار شما بیشتر شود، شهرت شما افزایش مییابد و در نتیجه فرایند برندسازی شخصی بدرستی پیش میرود.
برند خود را زندگی کنید.
برند شما فقط معطوف به زندگی شغلی شما نمیشود. پرسنال برندینگ در سرتاسر زندگی جاری است و شما باید جوری رفتار کنید که شما و برندتان معرف یکدیگر باشید. از نحوه استایل لباس پوشیدنتان گرفته تا سبک خوراک و نشست و برخواست با افراد و همه و همه تاثیرات شگرفی در پرسونال برندینگ شما دارد. شما بعنوان فردی که قدم در مسیر برندینگ برداشته است باید اتیکت شغلی مخصوص خودتان را داشته باشید.
دیگران بازاریاب برند شما میشوند!
زمانیکه شما کیفیتی مطلوب، خدماتی مشتری پسند داشته باشید و در یک کلام احساس خوبی در مشتریتان ایجاد کنید، مطمئنا او از شما و رفتار حرفهایتان پیش دوستان وآشنایانش تعریف خواهد کرد. این یک شبکهسازی است. شما باید به برندینگ عمومی خودتان بسیار اهمیت بدهید تا هر مشتری خودش راوی شما باشد.
یک خروجی ماندگار داشته باشید.
کدام ویژگی شما قرار است در ذهن عوام ماندگار باشد؟ تا حالا به این فکر کردهاید؟ در طی مسیر برندینگ که میتوان گفت مادامالعمر است باید از خودتان میراثی به جا بگذارید! ویژگی، خدمات، آپشن یا هرچیز دیگری که بعنوان یک کلمه یا یک جمله، پس از شنیدن نام شما در ذهنش نقش میبندد.
جمعبندی مقاله برندسازی شخصی
پرسنال برندینگ فقط منحصر به بیزینس و کسب و کار نمیشود و شما در همهی جنبههای شخصی و شخصیتی خود میتوانید برندسازی کنید. خانمی که به دستپختش معروف است، آقایی که بسیار خوش بیان است، فردی که بسیار اهل شعر است، شخصی که هنرمند است و میتواند از هروسیلهی ناکارآمدی، چیز جدیدی را خلق کند و … همه نوعی از پرسنال برندینگ هستند.
در هر جایگاهی که باشید، چه رئیس یک شرکت بزرگ و چه کارمندی که بدنبال ارتقا است و یا فردی که قصد توسعهی کسب و کار خود را دارد میتوانید با ایجاد یک برندینگ درست از خودتان اعتبارتان را چندبرابر کنید.
آموختن مهارتهای مدیریتی کار دشواری نیست و فقط همت میخواهد. زمانیکه سرمایهگذاری بر روی خودتان را شروع کنید به سرعت نتایج آن را ملموسانه خواهید دید.
موسسهی علوم و فنون تهران با بیش از 27 سال سابقه در زمینه علوم مدیریتی (MBA، DBA و …) میتواند به شما در این مسیر کمک کند. فقط کافی است با شماره 90008000 تماس حاصل نمائید تا مشاوران ما به سوالات شما پاسخ دهند.