پارامترهای موفقیت در کارآفرینی

رشد کارآفرینی تبدیل به یکی از اهداف اصلی دولتمردان در سراسر جهان شده است، زیرا کارآفرینی از طریق افزایش تولید و اشتغال نقش مهمی در توسعه کشورها ایفا می‌کند. اما همه می‌دانند که نرخ شکست در راه‌اندازی کسب‌وکارهای تازه بالاست و این کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. از طرفی بسیاری از دانش پذیران دوره‌های MBA و DBA ترجیح می‌دهند که کسب‌وکار خود را راه بیندازند و کارمند یا مدیر شدن در سازمان‌های خصوصی یا دولتی برایشان جذابیت چندانی ندارد.
در اینجا قصد داریم به طور خلاصه چند راهنمایی کوچک را بیان کنیم که چه‌بسا توجه به آن‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت کارآفرینی شما داشته باشد:

 

شور و شوق

اگر به کسب‌وکاری که می‌خواهید راه بیندازید علاقه چندانی ندارید، بهتر است همین الآن بی‌خیال آن شوید. کارآفرینی امری پر چالش، دشوار، پر استرس و وقت‌گیر است و به همین دلیل انرژی زیادی می‌طلبد. در اوایل کار چه‌بسا نیاز باشد بیشتر ساعات روز را، حتی در روزهای تعطیل، به پیشبرد ایده‌های خود بپردازید.

 

شبکه‌سازی

مطمئن باشید که تمام آنچه برای موفقیت یک کسب‌وکار لازم است در شما جمع نیست. بنابراین اگر می‌خواهید کارآفرین موفقی شوید، در جستجوی سرمایه، دانش، تلاش و همکاری دیگران باشید.

 

تولید ارزش

کسانی که هدفشان صرفاً به دست آوردن ثروت باشد و به نیازهای اصلی جامعه اعتنایی نداشته باشند، معمولاً درگیر موج‌ها و روندهای زودگذر می‌شوند. چنین کسب‌وکارهایی عمر چندانی نخواهند داشت. موج شرکت‌های هرمی که چندین سال پیش به وجود آمده بود مثال خوبی در این زمینه است.

 

آینده‌نگری

با توجه به تغییرپذیری بالای محیط، لازم است علاوه بر آنچه هم‌اکنون می‌تواند درآمدزا باشد، به آینده هم نظری داشته باشید تا عمر کسب‌وکار شما کوتاه نباشد. برای مثال: ممکن است رو به تولید محصولی بیاورید که قرار است نمونه‌های چینی آن به‌زودی به بازار سرازیر شود.

 

دانش مدیریت و سازمان

علت شکست بسیاری از کارآفرینان، عدم آشنایی آنان با حوزه‌های دانشی مدیریت همچون مدیریت استراتژیک، مدیریت مالی و بازاریابی است و همین امر منجر به عملکرد غیرحرفه‌ای در آنان می‌شود که نتیجه‌اش عدم توانایی در ساختن سازمانی اثربخش و پویا می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.