استراتژی‌های تک برند و چند برند (مولتی استراتژی)

فهرست مطالب

0
(0)

استراتژی پورتفولیو برند شامل طراحی، استقرار و مدیریت تعدادی یا طیف وسیعی از برندها به عنوان یک سبد هماهنگ از دارایی‌های مبتنی بر معنی مولتی استراتژی است. که نیازهای طیف گسترده‌ای از مشتریان را در یک بازار معین برای به حداکثر رساندن‌بازده‌و به حداقل رساندن‌ریسک برطرف می‌کند. این نمونه کارها به طور استراتژیک برای ترویج مکمل بودن‌و به حداقل رساندن‌کانیبالیزم طراحی شده‌است. به این ترتیب، هر برند می تواند به عنوان یک بخش جداگانه مطابق و هماهنگ با سایر برندهای شرکت کار کند تا ارزش کل مجموعه را به حداکثر برساند.

مطالعه ای که 72 شرکت را تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد که شکستن‌استراتژی سبد برند مناسب می تواند مزایای قابل توجهی برای سازمان داشته باشد، زیرا بر عملکرد بازاریابی و عملکرد مالی آن تأثیر می گذارد.

استراتژی های تک برند

استراتژی تک برند ساده‌ترین نوع استراتژی برند است که از مجموعه‌ای از تنها یک برند تشکیل شده‌است. که در تمام محصولات و خدمات ارائه‌شده‌توسط شرکت استفاده‌می‌شود. بسیاری از شرکت‌هایی که از این استراتژی پیروی می‌کنند، از نام شرکت خود به عنوان برندی متحد کننده و روبه‌روی مصرف‌کننده استفاده می‌کنند. و تمام تلاش‌های خود را برای برندسازی و مولتی استراتژی روی آن متمرکز می‌کنند. استراتژی‌های تک برند خالص از اقتصاد طرف عرضه سود می‌برند، مانند زنجیره تأمین ساده‌شده، که منجر به کارایی عملیات می‌شود. محصولات و خدمات جدید را می توان به سرعت با استراتژی برند ادغام کرد. مزایای طرف تقاضا شامل آگاهی بیشتر از برند، وضوح و ثبات بیشتر، هم افزایی بین برند، گسترش آسان تر نام تجاری و غیره است. اما برخی از خطرات سطح بالا نیز در ارتباط با این استراتژی وجود دارد که به شرح زیر است:

خطر شهرت شرکت/برند:

خطر شهرت شرکت/برند: در مواقعی که محصولات دارای نام تجاری یکسانی هستند. مشکلاتی که در یک حوزه اتفاق می‌افتد، به سرعت در سایر محصولات گسترش می‌یابد. اگر شهرت یک برند به دلیل تبلیغات منفی، یک رسوایی شرکتی، فراخوان محصول آسیب ببیند. همه پیشنهادات شرکت در معرض خطر از دست دادن‌اعتبار خود نزد مشتریان هستند. خطر ممکن است مانند آتش سوزی در کل محدوده محصول گسترش یابد.

مولتی استراتژی

خطر تضعیف نام تجاری:

وقتی یک نام تجاری در چندین دسته محصول گسترده می شود، پتانسیل انتشار دارد. معنای آن کمتر دقیق، متمایز و واضح می شود. نام تجاری تضعیف شده‌خطر از دست دادن‌تمایز رقابتی خود را در بین دسته‌های محصول دارد. مدیران برند باید به جای گسترش بیش از حد محدوده موجود، ایجاد یک نام تجاری جدید را در نظر بگیرند.


استراتژی های مولتی استراتژی

سبدهای خالص که اغلب به عنوان “خانه برندها” نامگذاری می شوند. معمولاً از نام شرکت خود به عنوان یک نام تجاری مورد استفاده مصرف کننده استفاده نمی کنند. در عوض، نام‌های مختلفی برای علامت‌گذاری محصولات، خطوط یا محدوده‌های مختلف داده‌می‌شود و ممکن است به نام شرکت اهمیت کمتری داده‌شود.

ما می‌توانیم 2 نوع استراتژی پرتفوی مولتی استراتژی را تشخیص دهیم:

  • استراتژی برندسازی فرعی
  • استراتژی برندسازی تایید شده

در اینجا تلاش‌های برندسازی در دسته‌های مختلف در مجموعه متنوع است و همه برندها را از یکدیگر جدا نگه می‌دارد. مزیت های طرف تقاضا این است که داشتن برندهای متعدد به شرکت اجازه می دهد. تا به طور مستقیم و متفاوت به چندین گروه هدف رسیدگی کند، بنابراین فرصتی برای تمایز ایجاد می کند. ارائه چندین در یک دسته همچنین به شرکت این امکان را می‌دهد. که خریدهای بیشتری را از سوییچ‌کنندگان یا جویندگان تنوع که ممکن است همان محصول را از یک رقیب خریداری کنند، به دست آورد. در سمت عرضه، این مجموعه‌های می‌توانند حضور بیشتری در خرده‌فروشی داشته باشند. و به دلیل تنوع گسترده محصولات موجود، قفسه، طبقه، فروشگاه یا فضای دیجیتال بیشتری را اشغال کنند. اما خطراتی نیز به دلیل سطح بالای تعامل بین برندهای مختلف وجود دارد که می تواند دو نوع باشد:

چند برند

خطر کانیبالیزم برند

شرکت‌هایی که دارای استراتژی سبد هستند باید مراقب باشند تا آدم‌خواری بین برندها را به حداقل برسانند.

خطر گسترش برند

از آنجایی که هر برند داستانی متفاوت و خاص را بیان می کند. شرکت انعطاف پذیری خود را برای گسترش برندهای خود به دسته بندی محصولات متنوع از دست می دهد. که در نهایت فرصت های رشد کارآمد خود را محدود می کند.

نظرت درباره این مقاله چیه؟

روی قلب کلیک کن تا رای بدی

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد رای ها 0

تا حالا کسی رای نداده، اولین نفری باش که رای میده

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

دوره مدیریت نیروی بازاریابی و فروش
روزها
ساعت‌
دقیقه