مهارت انگیزشی مدیریت و انواع این مهارت ها

فهرست مطالب

0
(0)

مدیران بر کارکنان نظارت می کنند تا به آنها در یادگیری مهارت های جدید، انجام وظایف شغلی و دستیابی به اهداف مشترک کمک کنند. مهارت های انگیزه بخش مانند همدلی و مربیگری می تواند به مدیران کمک کند تا کارکنان را برای بهبود عملکرد و موفقیت در نقش های خود الهام ببخشند. اگر یک مدیر هستید یا قصد دارید یک مدیر شوید، ممکن است بخواهید در مورد برخی از مهارت های انگیزشی مختلف در مدیریت یاد بگیرید تا به شما کمک کند دیگران را به طور موثر رهبری کنید.

در این مقاله، مهارت‌ های یک مدیر انگیزشی موثر را تعریف می‌ کنیم و توضیح می‌ دهیم که چگونه می‌ توانید مهارت‌ های انگیزشی خود را بهبود ببخشید. با ما همراه باشید.


مهارت های یک مدیر انگیزشی چیست؟

مهارت‌ های انگیزشی مدیریت، ویژگی‌ ها و توانایی‌ هایی هستند که به رهبران کمک می‌ کنند بر کارآمدی کارکنان خود نظارت نمایند و به آنان الهام ببخشند. مدیران می توانند از این مهارت ها برای ایجاد انگیزه در کارکنان برای تحقق بالاترین سطوح بهره وری استفاده کنند. این نوع مهارت‌ ها، مانند ارتباطات و رهبری، می‌ توانند به مدیران کمک کنند که بر کارمندان خود تأثیر بگذارند تا وظایف را با موفقیت انجام دهند. هنگامی که مهارت های انگیزشی به طور موثر مورد استفاده قرار گیرد، می تواند به مدیران کمک کند تا یک محیط کاری مثبت ایجاد کنند. همچنین بتوانند روحیه تیم را تقویت کنند و از دلسردی و خروج کارمندان از سازمان جلوگیری نمایند.


نمونه هایی از مهارت های انگیزشی مدیریت

انواع مهارت های انگیزشی که به عنوان مدیر استفاده می کنید، می تواند بر اساس شرکت، صنعت یا تیم شما متفاوت باشد. به عنوان مثال، مدیری که بر بسیاری از کارمندان نظارت دارد، ممکن است از مهارت های انگیزشی متفاوتی نسبت به مدیری که بر یک تیم سه نفره نظارت می کند، استفاده کند. صرف نظر از نقش مدیریتی که دارید، در اینجا چند نمونه از مهارت های انگیزشی مفید برای مدیران آورده شده است:

مربیگری (کوچینگ و منتورینگ)

مهارت های کوچینگ به مدیران کمک می کند تا مهارت ها یا مفاهیم جدیدی را به کارکنان آموزش دهند تا به آنها در رسیدن به اهداف حرفه ای خود کمک کنند. یک مدیر انگیزشی می تواند از مهارت های مربیگری برای کمک به کارکنان برای بهبود مهارت ها یا عملکردشان استفاده کند. آنها ممکن است از تکنیک های مربیگری رسمی برای آموزش کارمندان استفاده کنند، مانند سمینارهای آموزشی. یا ممکن است از استراتژی های غیر رسمی مانند گفتگو با یکی از اعضای تیم استفاده کنند. مهارت‌ های مربیگری مؤثر ممکن است شامل مشخص کردن وظایف برای یک کارمند و اعتماد به او برای تعیین بهترین روش برای انجام کار بدون نظارت مستقیم باشد.

رهبری

مدیران می توانند از مهارت های رهبری برای ایجاد انگیزه در کارکنان برای حفظ تمرکز بر اهداف خود استفاده کنند. مدیریت می تواند مهارت های انگیزشی رهبری را با برقراری ارتباط موثر در مورد اهداف تیم یا بخش نشان دهد تا هر کارمند نقش خود را در دستیابی به آن اهداف درک کند. رهبران انگیزشی بازخورد سازنده ای برای کمک به کارمندان در پیشرفت شغلی خود ارائه می دهند. این مدیران تلاش های دیگران را به رسمیت می شناسند و کارمندان را به خاطر مشارکتشان در یک تیم تحسین می کنند. با نشان دادن این مهارت‌ ها، مدیران می‌ توانند به عنوان الگو در ایجاد استانداردی از تعالی و احترام عمل کنند.

مهارت های ارتباطی

مدیران می‌ توانند با استفاده از مهارت‌ های ارتباطی مؤثر در کارکنان خود انگیزه ایجاد کنند. مدیران انگیزشی با اطمینان در مورد اهدافی که برای کارمندان و تیم دارند صحبت می کنند. آنها ممکن است داستان های انگیزشی یا نقل قول های الهام بخش را به اشتراک بگذارند تا اعضای تیم را تشویق کنند برای رسیدن به آن اهداف تلاش کنند. هنگام برقراری ارتباط انفرادی با یک کارمند، یک مدیر انگیزشی کارمند را تشویق می‌ کند تا در مورد ایده‌ ها یا نگرانی‌ های خود برای ایجاد اعتماد صحبت کند. مدیران همچنین از مهارت های ارتباطی غیر کلامی مانند تماس چشمی و حرکات صورت برای ایجاد انگیزه در کارکنان استفاده می کنند.

نگرش مثبت و مثبت اندیشی

مدیران می توانند از مهارت های مثبت اندیشی خود برای ایجاد محیط کاری استفاده کنند که در آن کارکنان برای موفقیت انگیزه داشته باشند. آنها با حفظ نگرش خوش بینانه و تشویق اعضای تیم، مهارت های مثبت اندیشی خود را نشان می دهند. هنگامی که مشکلی رخ می دهد، یکی از مهارت های انگیزشی مدیریت این است که از چالش ها به عنوان فرصتی برای آموزش کارمندان برای حل موثر مشکلات استفاده می کند. این مدیران اعضای تیم را تشویق می کنند تا راه حل های بالقوه را در جلسات طوفان فکری مطرح کنند و از تفکر انتقادی برای تعیین بهترین نتیجه ممکن استفاده نمایند. مدیران می توانند از مهارت های مثبت اندیشی استفاده کنند تا یک موفقیت را جشن بگیرند. این به کارکنان کمک می کند برای ادامه تلاش برای تحقق اهداف انگیزه داشته باشند.

مهارت های انگیزشی مدیریت

یکدلی

مهارت های همدلی به ویژگی هایی اشاره دارد که به مدیران کمک می کند تا احساسات و انگیزه های کارکنان خود را درک کنند. مدیران می توانند مهارت های همدلی خود را با گوش دادن فعالانه به اعضای تیم و پرسیدن سوالات برای درک مشکلات یا نگرانی های آنها تقویت کنند. آنها توصیه هایی را برای کمک به کارکنان در حل چالش ها یا مشکلات ارائه می دهند. مدیران انگیزشی با مهارت‌ های همدلی مدیریتی معمولاً از گفتگوهای غیر رسمی با کارمندان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علایق یا سرگرمی‌ های آنها بهره می برند. مدیران همچنین می‌ توانند با تشویق کارکنان به داشتن تعادل بین کار و زندگی، مهارت‌ های همدلی را نشان دهند.

تیم سازی

مدیران انگیزشی می‌ دانند که برخی از کارمندان زمانی که احساس می‌ کنند بخشی از یک تیم منسجم هستند، ممکن است سخت‌ تر کار کنند. مدیران می توانند از مهارت های تیم سازی خود برای کمک به کارمندان در ارتباط با یکدیگر استفاده کنند. آن‌ها ممکن است از فعالیت‌ ها یا رویدادهای تیم‌ سازی، مانند نشست‌ ها یا کارگاه‌ ها، برای تشویق کارکنان به همکاری مؤثر استفاده کنند. مدیریت اگر مهارت های انگیزشی داشته باشد، اهمیت کار تیمی را با ارزش گذاری و شناخت مشارکت اعضای تیم در پروژه یا کار نشان می دهد. آنها ممکن است مهمانی ها یا رویدادهایی را به عنوان جشن موفقیت ها برگزار کنند و اعضای تیم را به آن دعوت نمایند.



چگونه مهارت های انگیزشی مدیریتی خود را بهبود ببخشیم؟

در اینجا چند قدم وجود دارد که می توانید برای بهبود مهارت های انگیزشی خود به عنوان یک مدیر انجام دهید:

تعیین انگیزه کارکنان

مهم است که تعیین کنید چه چیزی باعث انگیزه کارکنان شما می شود. در این صورت می توانید از این انگیزه ها برای کمک به بهبود مهارت های انگیزشی مدیریتی خود استفاده کنید. هر یک از کارمندان تیم شما ممکن است انگیزه های متفاوتی برای دستیابی به اهداف خود داشته باشند. یکی از اعضای تیم ممکن است بخواهد برای کار خود به رسمیت شناخته شود. در حالی که کارمند دیگری ممکن است بخواهد مهارت های جدیدی را برای پیشرفت در حرفه خود بیاموزد. با هر یک از کارمندان تیم خود گفتگو کنید تا به شما کمک کند درباره انگیزه های منحصر به فرد آنها بیشتر بدانید. از کارمندان سؤال بپرسید و فعالانه به پاسخ های آنها گوش دهید. این به شما کمک می کند در مورد اهداف حرفه ای آنها بیشتر بدانید.

به اشتراک گذاشتن بازخوردها

می توانید مهارت های انگیزشی خود را با به اشتراک گذاری بازخورد بهبود بخشید. این کار به کارمندان کمک می کند تا بفهمند چگونه می توانند عملکرد خود را در محل کار افزایش دهند. با اعضای تیم به طور منظم کارها را هماهنگ و در مورد پیشرفت آنها صحبت کنید. در طول این جلسات، ایده ها یا استراتژی هایی را برای ارائه به کارمندان تدوین کنید. دریافت بازخورد سازنده مهم است. و در کنار آن، تشخیص زمانی که یک کارمند انتظارات را برآورده می کند یا از انتظارات فراتر می رود نیز اهمیت دارد. می‌توانید به کارمند یک ایمیل تشکر بفرستید. در کنار میز کارشان بنشینید تا به او تبریک بگویید یا در یک جلسه تیمی در حضور دیگران از او تمجید کنید.

یافتن یک مربی

مدیران انگیزه بخش دیگری هستند که می توانند در مورد روش هایی که می توانید مهارت های انگیزشی مدیریت خود را بهبود ببخشید، شما را راهنمایی کنند. شما می توانید با شناخت این افراد، از آنها برای نحوه ایجاد انگیزه در کارکنان ایده بگیرید. راه های زیادی وجود دارد که می توانید مربیان بالقوه انگیزشی مدیریت را پیدا کنید. به عنوان مثال، می توانید در یک رویداد حرفه ای در صنعت خود شرکت و با مدیران دیگر در آنجا ملاقات کنید. وقتی یک مربی خوب پیدا کردید، بپرسید که آیا می توانید با او یک ناهار یا عصرانه صرف کنید؟ مهارت هایی را که می خواهید بهبود ببخشید توضیح دهید و به توصیه های آنها گوش دهید تا به شما در پیشرفت حرفه ای مدیریت انگیزشی کمک کند.


سخن پایانی

شما به عنوان یک مدیر انگیزشی موفق، نیاز دارید هموارد رشد و پیشرفت کنید و مهارت های خودتان را بهبود ببخشید. برای این کار، توجه به کارمندان یک اصل کلیدی است. باید از آنها بخواهید در مورد اهداف تیم صحبت کنند، برداشت خودشان را از کارشان بگویند و احساس کنند نقشی در تعیین و تحقق اهداف سازمان دارند.

وقتی اعضای تیم را در اجرای تصمیمات توانمند و مستقل می کنید، نشان می دهید به آنها اعتماد دارید. این مهارت به آنها برای ادامه کار انگیزه می دهد و خود شما می توانید در نقش مربی در کنارشان حاضر باشید. تشکر و تمجید از کارمندان شایسته نیز به آنها احساس مثبتی می دهد. کارمندان وقتی در محل کار احساس ارزشمند بودن داشته باشند، به احتمال زیاد به سختی کار می کنند تا انتظاراتی را که شما از آنها دارید برآورده نمایند.

نظرت درباره این مقاله چیه؟

روی قلب کلیک کن تا رای بدی

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد رای ها 0

تا حالا کسی رای نداده، اولین نفری باش که رای میده

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

دوره مدیریت نیروی بازاریابی و فروش
روزها
ساعت‌
دقیقه