مهارت مدیریت نرم چیست؟

فهرست مطالب

گاهی تفاوت هایی میان افراد و عملکرد آن ها وجود دارد که شاید بیان آن سخت است اما از دید افراد بسیار ملموس است. مهارت مدیریت نرم (Soft management skills) یکی از همین ویژگی هاست. “مدیریت سخت”  مهارت خاص مدیری است که برنامه ریزی می کند، ساختارها را تنظیم می کند و عملکرد را نظارت می کند. ” مدیریت نرم” مدیریت مردم پسند مبتنی بر احساسات است. اگر مدیریتی مهارت های نرم را کسب کند میتواند سازمانی زنده، شاد، پویا، خلاق، راضی، صمیمی،‌پرتلاش، صادق و در یک کلام کارآمد را داشته باشد. اما مهارت نرم چیست؟ مهارت سخت چیست؟ تاثیر مهارت نرم بر مدیریت چیست؟ آیا داستن این مهارت ذاتی است؟ ما در این مقاله پاسخ همه ی سوالات شما در خصوص مهارت های نرم مدیریتی را میدهیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

مهارت مدیریت نرم چیست؟

به مهارت‌های ذهنی مانند ایجاد ارتباط خوب با دیگران، همدلی، شفقت، اصالت و… مهارت مدیریت نرم، گفته می‌شود. ازین اصطلاح با نام های دیگری مثل مهارت های بین فردی و مهارت های انسانی و … نیز یاد می شود. اما آنچه در اینجا منظور ماست به همان مهارت این مهارت و مهارت مدیریت سخت (مدیریت تخصصی و علمی امور، مانند علم بر نحوه سئو سایت در یک شرکت کامپیوتری ار مهارت سخت میگویند.) نزدیک تر است.

برای درک بهتر مدیریت نرم به مثال ها توجه کنید.

رهبر و مدیری را تصور کنید که با وجود تخصص بسیار زیاد در کارش اما نمیتواند فضای مثبت و انگیزشی کاری بوجود بیاورد. پرسنل او بسیار مشتاقند تا ساعت کار پایان یابد یا سیستم قطع شود! مدیری که فکر میکند هرچه خودش بگوید درست است و از بهره‌مندی از خلاقیت های تیمش غافل شده است. او جلسه های اثر بخش و صمیمی برای گپ و گفت با افراد سازمان نمیگذارد و غالب اوقات در دسترس نیست! این مدیر قطعا از مهارت مدیریت نرم برخوردار نیست. مهارت هایی مانند تفکر انتقادی، حل مسئله، سخنرانی عمومی، نوشتن حرفه‌ای، کار تیمی، سواد دیجیتال، رهبری، نگرش حرفه‌ای، اخلاق کاری، مدیریت شغلی و روانی و ایجاد انگیزه و… همگی مهارت نرم و قابل اکتساب هستند.

بله! نقطه ای که برخی از مدیران به آن توجه ندارند، دقیقا در همین قسمت است. مهارت های نرم،‌ اکتسابی هستند. اما چون قابل دیدن نیستند معمولا در شمار مهارت هایی که فردی بخواهد در صدد کسب آن بر بیاید شمرده نمیشوند. در صورتیکه داشتن مدیریت نرم و سخت به یک اندازه مهم و حیاتی است.

مهارت نرم
مهارت نرم

کویید ۱۹ و اثرات آن بر مهارت های خاص مدیریت سازمان ها

با همه‌گیری جهانی کووید- ۱۹، عدم قطعیت سیاسی و اقتصادی گسترده، و ظهور مدل‌های دورکاری و ترکیبی، توسعه مهارت های خاص مانند مهارت‌های نرم حتی از همیشه حیاتی‌تر شده است؛ زیرا ایجاد روابط بین‌فردی و ارتباطات مجازی مؤثر بسیار نیاز است.

تشکیل تیمی با عملکرد بسیار عالی و متحد، که هم از نظر تخصصی رشد پیدا میکنند و هم از نظر اخلاقی بسیار با انگیزه و متعهد هستند، نیازمند کسب مهارت های مدیریت بین فردی توسط رهبر تیم است.

سازمان‌ها و رهبرانی که توسعه مهارت‌های نرم را در اولویت قرار می‌دهند، گروه‌هایی را پرورش می‌دهند و بر ایجاد فرهنگ‌هایی که سازگارتر، فراگیرتر و تأثیرگذارتر هستند، تمرکز می‌کنند. رهبران با توسعه مهارت های نرم خود و فراهم کردن فرصت‌هایی برای توسعه اعضای تیم خود، نه تنها می‌توانند تیم های موثرتری بسازند، بلکه می‌توانند کارکنان را حفظ کنند و موجب پیشرفت آن‌ها و مجموعه شوند.

مهارت‌های نرم مورد نیاز برای همه سطوح مدیریتی

داشتن مهارت‌های بین فردی مانند مهارت شنونده فعال بودن و کوچینگ برای مدیریت بسیار ضروری است. چرا؟

زیرا آنها پایه ای را می گذارند که سازمان شما می تواند زبان رهبری مشترک را بر اساس آن ایجاد کند. یک کوچ دانا، سازمانی را شکل می‌دهد که در آن کارکنان در سراسر سازمان احساس راحتی می‌کنند و بازخورد‌های سازنده‌ای را دریافت می‌کنند،  از یکدیگر حمایت می‌کنند و فرهنگ رشد دادن را گسترش می‌دهند.

 

بعنوان یک کوچ ، کارکنان را تجهیز به چه مهارت خاص کنیم؟

هنگامی که همه کارکنان شما بر ۴ مهارت خاص زیر مسلط شوند، سازمان شما برای مداخلات توسعه شخصی یا مهارت خاص تر موقعیت خوبی دارد:

  • گوش دادن برای فهمیدن
  • پرسیدن سوالات قدرتمند
  • چالش برانگیز و حمایت کننده
  • ایجاد مسئولیت پذیری
  • مهارت بین فردی

 

بعنوان یک مدیر چه مهارت هایی را بیاموزم؟

۴ مهارت زیر که ما آن ها را ۴ مهارت خاص و بنیادی رهبری می نامیم، صرف نظر از سطح رهبر، همیشه مورد نیاز هستند:

  • خودآگاهی
  • ارتباط
  • نفوذ
  • هوش یادگیری
  • ارتباط
  • هوش سیاسی
  • ایجاد انگیزه در دیگران
  • تأثیرگذاری بر نتایج

مهارت های بین فردی کاملا اکتسابی اند

دردنیایی که ما در آن زندگی میکنند مفاهیمی مثل شانس، ویژگی های ذاتی و … بسیار کمرنگ شده و جای آن ها با آموزش و تلاشگری عوض شده است. توانایی برقراری روابط بین فردی عالی و تبدیل شدن به یک مدیر بسیر ماهر، مساله ای نیست که بخواهیم به ذاتی بودن این غریز اشاره کنیم. ما باید برای اینکه به کوچ و مدیر بهتری تبدیل شویم آموزش ببینیم و یاد بگیریم و استراتژی هایی که اموختیم را پیاده سازی کنیم. این راه درست رسیدن به موفقیت فردی و جمعی است. آموختن مهارت مدیریت نرم و سایر مهارت های خاص مدیریتی با شرکت در جلسات ام بی ای و کوچینگ امکان پذیر است. شما برای آموختن علمی وقت میگذارید که ثمردهی آن مادامالعمر است. پس قطعا این هزینه و زمانی که برای توسعه فردی و سازماین خود قرار می‌دهید.

 

تهران بیزینس اِسکول، پیشتاز در علوم مدیریتی

موسسه علوم وفنون تهران با بیش از ۲۷ سال سابقه درخشان در علوم مدیریتی و برگزاری دوره های MBA ،DBA، POST DBA، Coaching و … است. جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با شماره ۹۰۰۰۸۰۰۰ تماس حاصل نمایید.

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

فلسفه رهبری چیست؟

فلسفه رهبری چیست؟

رهبران خوب می توانند رهبری موثر را از طریق راهنمایی، مشاوره، برقراری ارتباط یا استراتژی های دیگر نشان دهند. بهترین رهبران از فلسفه های رهبری

ادامه مطلب »

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.