«مدل کسب و کار» ازجمله مفاهیمی است که در محافل مدیریتی، دروس دوره‌های MBA و DBA و در بحث‌های استراتژیک بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد ولی در مورد معنای این اصطلاح اتفاق آرای کمی وجود دارد. برای امتحان این موضوع کافی است از همکلاسی‌ها و اساتید دوره MBA و یا DBA خود بخواهید این اصطلاح را تعریف کنند تا متوجه شوید هریک از آن‌ها به شیوه‌ای خاص و نامنسجم آن را تعریف می‌کنند.
همان‌طور که می‌دانید بدون رسیدن به فهمی مشترک از مفاهیم مورداستفاده در مدیریت کسب و کار، امکان برقراری ارتباط و بحث و تبادل‌نظر اثربخش فراهم نمی‌شود و این امر به‌نوبه خود تصمیم‌گیری را با مشکل مواجه می‌کنند. تصور کنید در جلسه‌ای نشسته‌اید و می‌خواهید در مورد مدل کسب و کار خود و نحوه طراحی و پیاده‌سازی آن تصمیم‌گیری کنید ولی هر یک از شرکت‌کنندگان تصور متفاوتی از این مفهوم دارند و نمی‌توانند منظور هم را به‌درستی بفهمند، طبیعی است که در چنین حالتی تصمیم‌گیری اثربخش امکان‌پذیر نیست.
در اینجا تلاش می‌کنیم با توجه به نظریات اوستروالدر (۲۰۰۵) به تعریفی از مدل کسب و کار برسیم. برای ارائه تعریفی جامع و گویا از مدل کسب و کار نخست باید مفاهیم سازنده آن را بررسی کنیم: «مدل» و «کسب و کار». مدل عبارت است از توصیف یا نمای ساده‌شده‌ای از یک پدیده یا فرایند پیچیده با استفاده از مفاهیم و روابط میان آن‌ها. برای مثال E=MC2 نمونه‌ کاملی از یک مدل است که از سه مفهوم و روابط میان آن‌ها تشکیل شده و دنیای ماده و انرژی را به‌سادگی نمایش می‌دهد. کسب و کار نیز عبارت است از مجموعه‌ای از فعالیت‌ها به‌منظور تولید کالا یا خدمت که شامل جنبه‌های مالی، تجاری و صنعتی است. برای مثال تولید کفش یک کسب و کار است زیرا از مجموعه‌ای از فعالیت‌ها برای تولید کالایی خاص تشکیل‌شده است.
در اینجا می‌توانیم به یک تعریف مناسب از مدل کسب و کار برسیم: مدل کسب و کار یک ابزار مفهومی شامل مجموعه‌ای از مفاهیم و روابط میان آنان است که با هدف بازنمایی و بیان منطق کسب و کار یک شرکت طراحی می‌شود. مدل کسب و کار معمولاً شامل اجزایی چون: محصول و خدمت تولیدی، مشتریان هدف، کانال‌های توزیع، شایستگی‌های کلیدی، شبکه‌های شراکت و ساختار درآمد و هزینه کسب و کار می‌باشد. برای مطالعه بیشتر در مورد مدل‌های کسب و کار و مزایای استفاده از آن‌ها می‌توانید به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
http://aisel.aisnet.org/cais/vol16/iss1/1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.