مدیریت برند (Brand Management) چیست؟

فهرست مطالب

0
(0)

مدیریت برند (Brand Managment) شاخه‌ای از بازاریابی است. که از تکنیک هایی برای افزایش ارزش درک شده خط محصول یا برند در طول زمان استفاده می‌کند. مدیریت اثربخش برند، قیمت محصولات را افزایش می‌دهد و از طریق تداعی‌ها و تصاویر مثبت برند یا آگاهی قوی از برند، مشتریان وفادار ایجاد می‌کند. تدوین یک برنامه استراتژیک برای حفظ ارزش ویژه برند یا به دست آوردن ارزش برند مستلزم درک جامعی از برند، بازار هدف آن و چشم انداز کلی شرکت است.

مدیریت برند چگونه کار می کند؟

برندها تأثیر قدرتمندی بر تعامل با مشتری، رقابت در بازارها و مدیریت یک شرکت دارند. حضور قوی برند در بازار، محصولات یک شرکت را از رقبای خود متمایز می کند و باعث ایجاد تمایل به برند برای محصولات یا خدمات یک شرکت می شود.

برندی که تاسیس شده است باید به طور مداوم تصویر برند خود را از طریق مدیریت برند و Brand Managment حفظ کند. مدیریت اثربخش برند، آگاهی از برند را افزایش می‌دهد، ارزش ویژه برند را اندازه‌گیری و مدیریت می‌کند، ابتکاراتی را هدایت می‌کند که از پیام برند ثابت پشتیبانی می‌کند، محصولات برند جدید را شناسایی کرده و با آن سازگار می‌کند، و به طور موثر برند را در بازار قرار می‌دهد.

سال ها طول می کشد تا یک برند ایجاد شود، اما زمانی که در نهایت این اتفاق رخ داد، باید اعتبار و ارزش برند از طریق نوآوری و خلاقیت حفظ شود. برندهای قابل توجهی که طی سال‌ها خود را به عنوان پیشرو در صنایع مربوطه تثبیت کرده‌اند عبارتند از: کوکاکولا، مک دونالد، مایکروسافت، آی‌بی‌ام، دیزنی، نایک و …

والت دیزنی
کوکاکولا
Brand Managment
مک دونالد

نمونه هایی از مدیریت برند

دیدن تصویر مارمولک ممکن است ما را به یاد شرکت بیمه GEICO بیاندازد که در اکثر کمپین های تبلیغاتی خود از خزنده استفاده می کند. و همچنین نمونه‌های مشابهی که در ذهن مخاطبان خود تصویری را بعنوان برندینگ خود جا می‌اندازند. ممکن است مشتریان با دیدن تصویری، یا شنیدن موسیقی یا بوییدن ناخوداگاه برندی را در ذهن متصور شوند که این نشان‌ٔهنده‌ی مسیر درست مدیریت برند و Brand Managment آن شرکت است.

Brand Managment

لازم نیست یک برند به یک محصول گره بخورد. یک برند می تواند محصولات یا خدمات مختلفی را پوشش دهد. به عنوان مثال، فورد چندین مدل خودرو تحت نام تجاری فورد دارد. به همین ترتیب، یک نام تجاری می تواند چندین برند را زیر چتر خود بگیرد.

مدیریت برند

به عنوان مثال، Procter & Gamble چندین برند تحت نام تجاری خود دارد، مانند مواد شوینده لباسشویی  Ariel، دستمال کاغذی  Charmin، دستمال کاغذی  Bounty، مایع ظرفشویی Dawn و خمیر دندان  Crest .

Brand Managment

الزامات یک مدیر برند

یک مدیر برند وظیفه دارد ویژگی های ملموس و ناملموس یک برند را مدیریت کند. جنبه های ملموس برند یک شرکت شامل قیمت محصول، بسته بندی، لوگو، رنگ های مرتبط و قالب حروف است.

نقش یک مدیر برند این است که با در. نظر گرفتن. عناصر ناملموس یک برند، تجزیه و تحلیل کند که چگونه یک برند در بازار درک می شود. عوامل نامشهود شامل تجربه ای است که مصرف کنندگان با نام تجاری داشته اند و ارتباط عاطفی آنها با محصول یا خدمات. ویژگی های ناملموس یک برند ارزش ویژه برند را ایجاد می کند.

ارزش ویژه برند قیمتی بالاتر از ارزش محصول است که مصرف کنندگان مایل به پرداخت آن برای به. دست آوردن. برند هستند. ارزش ویژه برند یک دارایی نامشهود داخلی است که ارزش آن در نهایت با درک مصرف کنندگان از برند تعیین می شود. اگر مصرف کنندگان بخواهند برای یک نام تجاری بیشتر از یک برند عمومی که عملکردهای مشابهی را انجام می‌دهد، هزینه کنند، ارزش ویژه برند افزایش می یابد. از سوی دیگر، ارزش ویژه برند زمانی کاهش می‌یابد که مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند محصول مشابهی را خریداری کنند که قیمت آن کمتر از برند باشد.

مدیریت برند فقط یک نام تجاری نیست!

مساله ی مدیریت برند نه تنها شامل ایجاد یک نام تجاری، بلکه همچنین درک این است که چه محصولاتی می توانند تحت برند یک شرکت قرار گیرند. یک مدیر برند همیشه باید بازار هدف خود را در هنگام تصور محصولات جدید در نظر داشته باشد تا برند شرکت را تصاحب کند یا با تحلیلگران کار کند تا تصمیم بگیرد با چه شرکت‌هایی ادغام یا خریداری کند.

تفاوت بین موفقیت و شکست مدیریت برند به نوآوری مداوم باز می گردد. مدیر برندی که به طور مداوم به دنبال راه‌های نوآورانه برای حفظ کیفیت یک برند است، در مقایسه با مدیری که از نام خوب فعلی برند شرکت راضی است، مشتریان وفادار خود را حفظ می‌کند و تمایل بیشتری به برند به دست می‌آورد.

مزایای اصلی مدیریت برند
از طریق افزایش حمایت از مشتری، فروش را افزایش می دهد
اهرم های قیمت گذاری را افزایش می دهد
آگاهی کلی از برند را تقویت می کند
وفاداری مادام العمر مشتری را ایجاد می کند

وقتی به این مزایا نگاه می‌کنید، به یاد داشته باشید که این مزایا فقط برای کسب و کارهایی که مدیریت برند موثر را انجام می دهند، واقعیت دارند. راه های درست و غلطی برای مدیریت و حفظ برند وجود دارد.

ارزش ویژه برند

ارزش ویژه برند از طریق شهرت، برداشت و ادراک، ارزش ایجاد می کند. این مهم است زیرا پویایی محصول یا خدماتی را که شرکت‌ها ارائه می‌دهند تغییر می‌دهد، زیرا مشتریان نسبت به درک خود از محصول یا خدمات به برند اعتماد دارند. این موضوع به نوبه خود به کسب و کارها فرصت می دهد تا قیمت های خود را افزایش دهند.

شناخت برند

شناخت برند و Brand Managment، نشان می دهد که مخاطبان چقدر راحت می توانند برند شما را. بدون شنیدن یا دیدن نام برند شناسایی کنند. موضوع شناخت برند معمولاً یک عنصر بصری است، زیرا معمولاً چیزهایی مانند شعار، طرح رنگ، لوگو یا بسته‌بندی باعث می‌شود مشتریان برند را بشناسند. با این حال، آن را به چیزهایی مانند صدا، رنگ، بو و… نام تجاری گسترش می دهد.

وفاداری به برند

وفاداری به برند زمانی است که مشتری به یک برند خاص نسبت به رقبای خود اختصاص می یابد. توجه داشته باشید که وفاداری به برند، وفاداری مشتری نیست، که شامل خرید یک محصول یا خدمات توسط مشتری به دلیل کیفیت خاص آن است. آگاهی از برند اولین قدم استراتژی برندینینگ

جمع‌بندی مقاله

مدیریت برند و آگاهی از برند زمانی اتفاق می‌افتد که شما با طیفی از داستان، محصول خود را به مشتریان ارائه دهید. Brand Managment زمان شروع و پایان ندارد و همواره در طی حیات برندینگ باید انجام شود. زمانیکه شما بتوانید تصویری از خودتان در ذهن مشتری ثبت کنید. که او با دیدن رنگ، شنیدن صدا، خواند یک شعار و… نام برند شما برایش تداعی شود یعنی مدیریت برند را بدرستی انجام داده‌اید.

موسسه علوم و فنون تهران، مهد مدیریت ایران

آگاهی از برند

موسسه علوم و فنون تهران با بیش از 27 سال سابقه در زمینه علوم مدیریتی همچون MBA، DBA، POSTDBA و… به شما عزیزان در ارتقای دانش و مهارت مدیریتی و کارآفرینی کمک میکند. شما با دریافت مدرک MBA مورد تایید وزارت علوم و WES کانادا میتوانید به راحتی جایگاه مدیریتی را تصاحب کنید و جزو مدیران برجسته صنعت باشید. با شماره 90008000 تماس حاصل نمایید تا مشاوران ما پاسخگوی سوالات شما باشند.

نظرت درباره این مقاله چیه؟

روی قلب کلیک کن تا رای بدی

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد رای ها 0

تا حالا کسی رای نداده، اولین نفری باش که رای میده

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

دوره مدیریت نیروی بازاریابی و فروش
روزها
ساعت‌
دقیقه