مثلث فن بیان | شخصیت، احساسات و استدلال

فهرست مطالب

0
(0)

مثلث فن بیان یا مثلث بلاغی، مفهومی توسعه‌یافته از ایده ارسطو، فیلسوف یونانی است که می گوید استدلال های متقاعدکننده مؤثر شامل سه عنصر اساسی هستند: انعکاس شخصیت گوینده (Ethos)، بروز احساسات (Pathos)، و استدلال بر اساس شواهد عینی (Logos). اگر روی یک محتوای نوشتاری یا گفتاری کار می کنید، می توانید از مثلث فن بیان برای توسعه ایده های خود استفاده کنید. با پرداختن به هر یک از این زمینه ها، می توانید اعتبار خود را بهتر تثبیت کنید، استدلال موفقی ارائه دهید و احساسات مخاطبان خود را جذب کنید.

در این مقاله توضیح می‌ دهیم که مثلث فن بیان چیست، اجزای کلیدی آن را تعریف می‌ کنیم و مراحل استفاده از این مثلث در فن بیان را شرح می دهیم. با ما همراه باشید.


مثلث فن بیان چیست؟

مثلث فن بیان یا مثلث بلاغت، وسیله ای برای ایجاد و ساختار استدلال شفاهی یا نوشتاری مؤثر است که بر سه عنصر کلیدی تمرکز دارد: منطق، اعتبار و احساس. بلاغت یعنی زبان متقاعد کننده. نظریه ها، ابزارها و ابزارهای زیادی در بلاغت وجود دارد که افراد از آنها برای تأثیرگذاری بیشتر کلمات خود استفاده می کنند. این مثلث که برگرفته از نظریه ارسطو است، یکی از این ابزارهاست.



اجزای مثلث فن بیان

نویسندگان و سخنرانان می توانند از یک مثلث متساوی الاضلاع برای تشریح اجزای فن بیان استفاده کنند تا به آنها کمک کند ایده هایشان را بر اساس عوامل گفته‌شده تنظیم نمایند. مثلث فن بیان شامل شش عنصر کلیدی است. سه عنصر که با نقاط مثلث نشان داده می‌شوند، جذابیت‌های متفاوتی را نشان می‌دهند که می‌توانید برای متقاعد کردن مخاطبان خود به ایده‌های خود استفاده کنید: اخلاق، احساسات و استدلال. سه عنصر دیگر، با خطوطی که هر جفت از این عناصر را به هم وصل می‌ کنند، نشان داده می شود. این سه عبارتند از: هدف، لحن و سبک. در نظر گرفتن هر شش عنصر می تواند به شما در ایجاد یک استدلال موثر کمک کند.

در اینجا نگاهی دقیق تر به هر یک از این مؤلفه ها داریم:

نقاط مثلث

سه نقطه مثلث بیانگر جذابیت‌ های فن بیان است که ارسطو آنها را برای متقاعد کردن و مناظره بسیار حیاتی می‌ دانست. این سه عبارتند از:

اخلاقیات: توسل به اخلاق به معنای نشان دادن اعتبار گوینده یا نویسنده است. انجام این کار نویسنده را به عنوان مرجعی در مورد یک موضوع خاص می شناساند و توضیح می دهد که چرا مخاطب یا خواننده باید به اطلاعات و نظرات نویسنده یا گوینده اعتماد کند.

احساسات: استفاده از جذب احساسات مخاطب مسلماً مؤثرترین و سریع ترین تکنیک در این مثلث است. زیرا زمینه ارتباط مشترک بین مخاطب و گوینده را ایجاد می کند.

استدلال ها: توسل به استدلال و منطق شامل حقایق و شواهدی است که حرف نویسنده را تأیید می کند.

اضلاع مثلث

مثلث فن بیان هنر متقاعدسازی را نشان می‌ دهد. زیرا متقاعد سازی هم به سه عنصر بالا وابسته است و هم به ارتباط آنها با یکدیگر. در اینجا سه ​​جنبه از بلاغت و فن بیان در اضلاع مثلث را توضیح می دهیم:

هدف: هدف، دلیل نویسنده برای بیان استدلال یا بیان خود است و نکات اخلاقی و احساسی صحبت را به هم مرتبط می کند. سه سبک هدف رایج عبارتند از: ادعا کردن، ایجاد تغییر یا مذاکره.

لحن: لحن، اخلاق را به منطق مرتبط می‌ کند. انتخاب کلمات مختلف می تواند به ایجاد لحن ها و انتقال حالات گوینده یا نویسنده (مانند تعارف، تندی یا کنایه) کمک کند.

سبک: منطق و استدلال را به احساسات مرتبط می‌ کند و روش‌ هایی را که نویسنده یا سخنران ممکن است برای انتقال پیام خود استفاده کند، نشان می دهد.


چه کسانی می توانند از مثلث فن بیان سود ببرند؟

هر کسی که به دنبال متقاعد کردن دیگران با استفاده از زبان شفاهی یا نوشتاری است، می تواند از استفاده از مثلث بلاغی بهره مند شود. دانش آموزانی که مقاله می نویسند یا برای مناظره آماده می شوند اغلب به این دستگاه مراجعه می کنند. بسیاری از متخصصان نیز می توانند از استفاده از این تکنیک بهره مند شوند، از جمله وکلا، نویسندگان پیشنهادات، روزنامه نگاران، لابی ها، متخصصان بازاریابی، جمع آوری کمک های مالی و مشاوران.



مقالات بیشتر: کاریزما چیست؟



نحوه استفاده از مثلث بلاغت

در اینجا 11 مرحله برای استفاده از مثلث بلاغی برای نوشتن یک مقاله یا سخنرانی متقاعدکننده آورده شده است:

1. در مورد موضوع خود تحقیق کنید

منابع معتبری برای مطالعه و تفسیر پیدا کنید. این می تواند بعداً در هنگام جمع آوری حقایق و شواهد به شما کمک کند.

2. نظر خود را توسعه دهید

نظر شما ادعایی است که قصد دارید در مورد یک موضوع مطرح کنید. این تا حدودی به عنوان هدف مقاله یا سخنرانی شما عمل می کند.

3. در مورد روش خود تصمیم بگیرید

روش وسیله ای است که شخص برای انتقال پیام و نظر خود از آن استفاده می کند. روش ارائه شما ممکن است بر توانایی شما در انتقال مؤثر ایده هایتان تأثیر بگذارد.

4. مخاطبان خود را شناسایی کنید

مخاطب، شخص یا گروهی از افراد است که پیام شما را دریافت می کنند. شناخت مخاطب مورد نظر به نویسندگان کمک می‌کند تا تصمیم بگیرند که کدام نکات بهتر است برجسته شوند.

5. عنصر عاطفی را پیدا کنید

آنچه را که از مخاطبان مورد نظر خود می دانید مطالعه کنید. سعی کنید تشخیص دهید که چرا این شخص یا گروهی از افراد باید به موضوعی که شما به آن می پردازید اهمیت دهند.

6. اخلاق خود را ارزیابی کنید

کارهایی را که آماده کرده اید مرور کنید تا مطمئن شوید که نکات شما دقیق، شایسته و متقاعد کننده هستند. بر این تمرکز کنید که چرا ایده های شما درست است.

7. تصمیم بگیرید که با کدام عنصر فن بیان از مثلث شروع کنید

جذابیت های بلاغی درون مثلث فن بیان عبارتند از اخلاق، احساسات و منطق. شما می توانید از هرسه این ها به هر ترتیبی استفاده کنید.

8. با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

با استفاده از مثلث فن بیان، نویسنده از لحن و سبک برای ارتباط و تعامل با مخاطبان خود استفاده می کند. لحنی برای استدلال خود انتخاب کنید.

9. اولین پیش نویس خود را بنویسید

اولین پیش نویس شما نسخه اولیه مقاله، سخنرانی یا ارائه شما است. نوشتن ایده‌ هایتان در یک پیش‌نویس به شفاف‌ سازی پیامتان و بهبود آن کمک می‌ کند.

10. هر گونه استدلال متقابل را شناسایی کنید

استدلال متقابل، ایده یا استدلالی است که با استدلال شما مخالف است. سعی کنید مقاله یا سخنرانی خود را طوری مرور کنید که گویی شخص دیگری هستید که با ایده های شما مخالف است. انجام این کار به شما کمک می کند تا جزئیات یا حقایق بیشتری را برای حمایت بیشتر از ادعای خود اضافه کنید.

11. بازنگری نهایی را انجام دهید

بازنگری مرحله ای از ویرایش است که در آن نویسنده تنظیمات و بهبودها را انجام می دهد. پیش نویس خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که منطق و احساسات مخاطبان شما را راضی می کند.


نظرت درباره این مقاله چیه؟

روی قلب کلیک کن تا رای بدی

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد رای ها 0

تا حالا کسی رای نداده، اولین نفری باش که رای میده

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

دوره مدیریت نیروی بازاریابی و فروش
روزها
ساعت‌
دقیقه