اگر به کار در زمینه روابط عمومی علاقه مند هستید، ممکن است به فکر تبدیل شدن به یک متخصص روابط عمومی (PR) باشید. این نقش خلاقانه و هیجان انگیز شامل حفظ وجهه عمومی مشتری سازمانی شماست. درک مراحل تبدیل شدن به یک متخصص روابط عمومی می تواند به شما کمک کند تا در مسیر درست برای رسیدن به این هدف قدم بردارید. در این مقاله به بررسی کارهایی که یک متخصص روابط عمومی انجام می دهد، میانگین حقوق برای این نقش و مهارت های مورد نیاز برای یک متخصص روابط عمومی می پردازیم.
یک متخصص روابط عمومی چه می کند؟
متخصصان روابط عمومی که متخصصان رسانه یا ارتباطات نیز نامیدهمی شوند، برای شرکتی که مشغول به کار در آن هستند شهرت مثبت ایجاد و آن را مدیریت می کنند. متخصصان روابط عمومی به جای پرداخت هزینه برای تبلیغات، وجهه عمومی شرکت را با نوشتن مطالبی برای رسانه ها، جذب مخاطبان در رسانه های اجتماعی و ایجاد رابطه با مطبوعات، افزایش می دهند.
یک متخصص روابط عمومی ممکن است در صنایع مختلفی از جمله آموزشی، تبلیغاتی، سیاسی و دولتی کار کند. در سیاست و حکومت ممکن است از آنها به عنوان دبیر مطبوعاتی یاد شود.
وظایف روزمره متخصصان روابط عمومی عبارتند از:
- نوشتن بیانیه های مطبوعاتی
- آماده سازی بسته های رسانه ای
- ارتباط با مطبوعات
- نظارت و ارتقاء شهرت عمومی سازمان
- طرح و نوشتن سخنرانی ها
- سازماندهی مصاحبه رسانه ای برای رهبران سازمان
- بررسی کمپین های تبلیغاتی برای اطمینان از بهبود درک عمومی از برند سازمان توسط مخاطبان
- بررسی و ارتقاء شهرت سازمان از طریق رسانه های اجتماعی
یک متخصص روابط عمومی ممکن است در سازمانی که نماینده آن است، یا به عنوان بخشی از یک شرکت روابط عمومی که نماینده بسیاری از سازمان هاست کار کند.
حقوق کارشناس روابط عمومی
بر اساس دادههای اداره آمار کار ایالات متحده، متوسط حقوق یک متخصص روابط عمومی 61150 دلار در سال است، اگرچه ممکن است این میزان در صنایع مختلف کمی متفاوت باشد. در اینجا لیستی از حقوق متوسط برای متخصصان روابط عمومی بر اساس حوزه کاری آنها آمدهاست:
خدمات آموزشی: برای روابط عمومی آموزش خصوصی، دولتی و محلی، میانگین حقوق در آمریکا 57940 دلار است.
تبلیغات و روابط عمومی: برای مشاغل سنتی روابط عمومی در بازاریابی، تبلیغات و فروش، متوسط حقوق سالانه 64230 دلار است.
خدمات دولتی: برای مشاغلی که با روابط عمومی دولت سروکار دارند، میانگین حقوق سالانه 65310 دلار است.
روابط تجاری و سیاسی: برای مشاغلی که اهداف تجاری و روابط عمومی سیاسی را هدف قرار می دهند، حقوق میانگین معمول سالانه 66340 دلار است.
چگونه یک متخصص روابط عمومی شویم؟
برای تبدیل شدن به یک متخصص روابط عمومی با مهارت بالا می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:
1. تکمیل دوره کارشناسی
متخصصان رسانه معمولا دارای مدرک لیسانس در روابط عمومی، ارتباطات، ادبیات، روزنامه نگاری یا تجارت هستند. با این حال، اگر هدف شما کار در بخش سیاست یا دولت است، ممکن است رشته علوم سیاسی را هم در نظر بگیرید. افراد مشتاق همچنین می توانند از گذراندن دوره های سخنرانی عمومی، تبلیغات، بازاریابی، مدیریت بازرگانی و نویسندگی خلاق بهره ببرند.
2. آموزش حین کار
برای کسانی که هنوز در حال تحصیل هستند، کارآموزی می تواند یک راه عالی برای کسب تجربه قبل از درخواست برای اولین شغل باشد. اگر قبلا یک دوره کارآموزی را گذراندهاید یا از کالج فارغ التحصیل شدهاید، کار در یک شغل رده پایین در حوزه روابط عمومی می تواند به شما کمک کند تا برای تقویت رزومه تخصصی خود تجربه کسب کنید.
3. انتخاب حوزه تخصصی روابط عمومی
بسیاری از کسب و کارها از متخصصان روابط عمومی استفاده می کنند، از جمله:
تبلیغات
در یک متخصص روابط عمومی ممکن است بر اطمینان از مطابقت کمپین های تبلیغاتی با برند شرکت و برآورده کردن انتظارات مخاطبان هدف تمرکز کند. روابط عمومی در بخش تبلیغات می تواند راهی عالی برای تلفیق سرگرمی های شما با زندگی کاری تان باشد. چطور؟ به عنوان مثال، اگر شما به کوه نوردی علاقه داشته باشید، می توانید به عنوان یک متخصص رسانه و تبلیغات برای یک شرکت تجهیزات در فضای باز مشغول به کار شوید.
آموزش
متخصصان روابط عمومی شاغل در آموزش و پرورش می توانند مسئول جمع آوری کمک های مالی برای ساخت امکانات جدید، خرید تجهیزات یا استخدام معلمان جدید باشند. متخصصان روابط عمومی بخش آموزش همچنین تیم های ورزشی دانشگاه را تبلیغ می کنند، با دانشجویان جدید ارتباط دارند و رویدادهای بزرگ مدرسه را برجسته می کنند.
دولت
در دولت، متخصصان روابط عمومی اغلب به اسم دبیر مطبوعاتی شناخته می شوند. آنها با مسائلی مانند اطلاع رسانی به مردم از برنامه های مفید دولتی، ایجاد اخبار در مورد نحوه پر کردن فرم های مالیاتی جدید و رهبری کمپین های آگاهی در مورد خدمات ایمنی و بهداشتی سر و کار دارند.
سیاست
در سیاست هم متخصص روابط عمومی را با نام دبیر مطبوعاتی می شناسند. دبیر مطبوعاتی در سیاست مسئول حفظ وجهه یک سیاستمدار، پاسخ به سؤالاتی که ممکن است رسانه ها در مورد تصمیمات سیاسی او داشته باشند و مدیریت برداشت های عمومی از یک کمپین سیاسی است.
کسب و کار
متخصصان روابط عمومی در تجارت بر تقویت اعتبار یک نام تجاری، مدیریت روابط با مشتریان بالقوه و انتشار اخبار شرکت برای اعلام محصولات جدید، ابتکارات یا رویدادهای شرکت تمرکز می کنند.
4. پیوستن به انجمن های حرفه ای
برای تقویت وجهه حرفه ای خود، بسیاری از متخصصان روابط عمومی به یک سازمان حرفه ای مانند انجمن روابط عمومی آمریکا (PRSA) یا انجمن بین المللی ارتباطات تجاری (IABC) می پیوندند. باید در خصوص شاخه کاری مورد نظر خود تحقیق کنید تا مشخص شود کدام انجمن می تواند بیشترین سود را برای شما داشته باشد.
در اینجا چند مزیت وجود دارد که انجمن های مرتبط با حوزه روابط عمومی معمولاً برای اعضای خود فراهم می کنند:
- آموزش و توسعه شغلی
- فرصت های شبکه سازی مانند کنفرانس ها
- اعتبار حرفه ای
- توصیه های شغلی
- جوایز و تقدیرنامه ها
5. دریافت گواهینامه های دیگر
در حالی که داشتن گواهینامه معمولاً برای اکثر مشاغل متخصص روابط عمومی اختیاری است، اما می تواند شایستگی حرفه ای، تخصص و مهارت های به روز شما را نشان دهد که به شما کمک می کند از سایرین متمایز شوید. بسیاری از انجمن های حرفه ای روابط عمومی گواهینامه هایی را ارائه می کنند که می توانید برای دریافت آنها اقدام کنید.
6. تهیه نمونه کار
بسیاری از کارفرمایان ترجیح می دهند داوطلبان کار در بخش روابط عمومی، نمونه کارهایی را همراه با درخواست های شغلی خود ارسال کنند. پورتفولیوی تخصص روابط عمومی شما می تواند شامل موارد زیر باشد:
- تکالیپروژه های باکیفیت دوران کارشناسی
- پروژه هایی که در طول آموزش حین کار یا شغل قبلی شما کامل شده اند
- پروژه هاییکه در هر دوره برای اخذ گواهینامه انجام داده اید
- پروژه های آموزشی که ممکن است از طریق انجمن حرفه ای خود تکمیل کرده باشید
- نمونه هایی که مهارت های شما را در رابطه با شغل خاصی که برای آن درخواست داده اید، برجسته می کند
مهارت برای یک متخصص روابط عمومی
متخصصان روابط عمومی از مجموعه ای از مهارت های نرم توسعه یافته برای ایجاد روابط بین مشتریان خود، رسانه ها و مردم استفاده می کنند. اگر علاقه مند به تقویت مهارت های نرم خود هستید، ثبت نام در یک کارگاه یا کلاس آنلاین یا یافتن مربی که متعهد به ارائه بازخورد صادقانه به شما باشد، مفید است.
متخصصان روابط عمومی اغلب دارای مهارت های خاص زیر هستند:
برقراری ارتباط موثر
متخصصان روابط عمومی از طرف سازمان مسئول حفظ رابطه مثبت با مطبوعات هستند که مستلزم مهارت های ارتباطی و بین فردی بسیار توسعه یافته است. این مهارت ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:
- برقراری و حفظ ارتباط مثبت با رسانه ها
- همکاری با سازمان برای ترجمه پیام برند و انتشار آن در رسانه ها
- دستیابی مطمئن به تصویر دلخواه سازمان و برند سازمان
- انعطاف پذیری و آمادگی برای ایجاد تغییر
سازماندهی
متخصصان روابط عمومی اغلب کمپین ها و رویدادهای روابط عمومی را رهبری می کنند. بنابراین برای آنها مفید است که سازمان دهندگان ماهری باشند. در اینجا چند مهارت مرتبط با سازمان که متخصصان روابط عمومی نیاز دارند، آورده شده است:
- برنامه ریزی استراتژیک برای کمپین های بلند مدت و رویدادهای بزرگ
- واگذاری وظایف به تیمی از متخصصان روابط عمومی
- مدیریت چندین رویداد یا کمپین در یک زمان
- رسیدگی به مهلت های چالش برانگیز برای کمپین ها، رویدادها و پروژه ها
حل مسئله
متخصصان روابط عمومی اغلب از این مهارت های حل مسئله در محل کار استفاده می کنند:
- قضاوت در مورد کمپین های تبلیغاتی برای اطمینان از اینکه متمرکز بر برند هستند
- نظارت و حفظ افکار عمومی مشتریان از طریق رسانه های اجتماعی
- تجزیه و تحلیل بازخورد عمومی و تبدیل آن به استراتژی های جدید روابط عمومی
- تحقیق در مورد تاکتیک های عملی برای بهبود تلاش های روابط عمومی
مهارت نوشتن
برای اکثر متخصصان روابط عمومی، نوشتن بخشی از مسئولیت های روزانه آنهاست. آنها معمولاً می دانند که چگونه انواع نوشتار زیر را انجام دهند:
- نوشتن بیانیه مطبوعاتی
- نوشتار گفتاری
- نوشتن به زبان برند
- نوشتن در رسانه های اجتماعی
- نویسندگی خلاق