فن بیان چیست؟ راهنمای ارتباط متقاعد کننده در محل کار

فهرست مطالب

0
(0)

فن بیان یا بلاغت، هنر سخن گفتن یا نوشتن به نحو متقاعد کننده است، به ویژه روش های مختلف استفاده از کلمات برای ارائه یک ایده. به عنوان مثال، روشی که شما یک محصول را برای یک نوجوان بازاریابی می کنید، با استراتژی ای که برای جذب یک فرد میانسال استفاده می کنید، متفاوت است. در هر یک از این سناریوها، آنچه که شما با آن ارتباط برقرار می کنید به همان اندازه مهم است که چگونه با آن ارتباط برقرار می کنید. در هر شرایط خاص، باید از فن بیان متناسب با همان شرایط بهره ببریم.

فن بیان ابزار مهمی برای تعامل در زمینه های حرفه ای است. به همین جهت، اغلب مورد توجه ویژه مدیران کسب و کارها قرار می گیرد. این مهارت می تواند نقش تعیین کننده ای در نتایج مکالمات یا مذاکرات ما با دیگران داشته باشد. یادگیری نحوه به کار بردن واژگان، لحن ها و سایر ابزارهای کلامی در مکالمه با دیگران می تواند به شما کمک کند ارتباطات قوی تری با همکارانتان ایجاد کنید. همچنین بتوانید جذابیت سخنرانی خود را در طول مدت صحبت بالا نگه دارید و خودتان را فردی کاریزماتیک نشان دهید. در این مقاله به تعریف فن بیان می پردازیم، پس اگر شما هم دغدغه برقراری یک ارتباط موثر را دارید، با ما همراه باشید.



چند شیوه برای بیان مطلب وجود دارد؟

فن بیان در تمام جنبه های زندگی و کار اهمیت فراوانی دارد، اما نحوه به کار بستن آن از موقعیتی به موقعیت دیگر متفاوت است. در وهله اول، نحوه بیان را می توان به سه شیوه طبقه بندی کرد که هر کدام از این سه شیوه، در شرایط مختلفی کاربرد دارند. زیرا نحوه اثرگذاری هر کدام از آنها با دیگری متفاوت است. این سه دسته عمده عبارتند از:

  • فن بیان مشورتی یا تعاملی: وقتی می خواهیم دیگران را به انجام کاری ترغیب کنیم، از این راه بهره می گیریم. این شیوه در کسب و کار، معمولا در تبلیغات و معرفی محصولات استفاده می شود. معمولا مدیران بازاریابی و فروش از این فن برای بیان موضوعات استفاده می کنند.
  • فن بیان تشریفاتی یا اپیدیکتیک (Epideictic): این شیوه وقتی استفاده می شود که می خواهیم به ستایش یا انتقاد از دیگری بپردازیم. توصیه نامه ها و معرفی نامه ها نیز شامل همین مورد می شوند. این روش در نامه نگاری ها و مکالمات اداری دیده می شود.
  • فن بیان قضایی: این نحوه از بیان و بلاغت بر بیان عدالت یا بی عدالتی، و ایجاد یا رفع یک اتهام متمرکز است. افرادی همچون پزشکان قانونی، وکلا و… از این روش استفاده می کنند.

مولفه های مرتبط با فن بیان

در هر رابطه کلامی یا نوشتاری، چندین جزء وجود دارد که از طریق بیان با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. این اجزا شامل موارد زیر می شود:

  • گوینده / نویسنده / خطیب: این جزء، در واقع صاحب پیام است. شما به عنوان نویسنده، سخنران یا خالق مقداری از اطلاعات، تصمیم می گیرید که پیامتان چیست، چگونه آن را بسازید و چه زمانی آن را تحویل دهید.
  • شنونده / خواننده / مخاطب: این ها همان گیرندگان پیام شما هستند. فن بیان به رسایی پیام شما برای این افراد کمک می کند.
  • موضوع: این همان چیزی است که شما به عنوان خطیب، در اختیار مخاطب خود قرار می دهید.
  • هدف: هدف توضیح می دهد که چرا دارید این اطلاعات را منتقل می کنید، یا چرا فکر می کنید دیگران به اطلاعات گفته شده توسط شما نیاز دارند.
  • زمینه: به محیط و ظرایف خاص پیرامون ارتباط دو یا چند نفر اطلاق می شود.

تاثیرگذاری در فن بیان تحت تاثیر چه عواملی قرار می گیرد؟

تاثیرگذاری در سخنوری یا نویسندگی و به عبارتی همان فن بیان، به زمینه هایی اشاره دارد که شما برای متقاعد کردن مخاطب خودتان به آنها اتکا می کنید. شما در سه حوزه می توانید این تاثیرگذاری را ایجاد یا تقویت نمایید:

1. اخلاق و شخصیت

در هر تعاملی، گوینده یا نویسنده از اعتبار خود در مورد موضوع استفاده می کند تا به ارزش ها و نگرش شنوندگان یا خوانندگان متصل شود. اعتبار شما به عنوان یک سخنران، تحت تأثیر شایستگی و تجربه شما در مورد موضوع است. به عنوان مثال، اگر در تلاش برای دریافت حمایت جهت حفاظت از محیط زیست هستید، سوابق پیشین شما به عنوان یک فعال محیط زیست باعث می شود جمعیت آگاهی بیشتری از پیام شما دریافت کرده و بیشتر به شما اعتماد کنند.

در کنار اعتبار، ویژگی های شخصیتی نیز اهمیت دارند. وقتی نشان دهید که شخصیت خوبی دارید، اعتماد مخاطبان خود را جلب می کنید. هنگام شکل‌گیری تعامل و مکالمه، ارزش‌هایی را که برای مخاطبانتان مهم هستند برجسته کنید و دلیل اهمیت آن‌ها برای خودتان را نیز ذکر کنید. به این ترتیب می توانید ارتباط قوی با مخاطبان خود ایجاد کنید.

2. استدلال ها

مواردی همچون علامت ها، نقشه ها، نمودارها، تصاویر و مشابه این ها را استدلال می نامیم. استدلال ها تاثیرگذاری فن بیان را بالاتر می برند. هنگامی که از استدلال های منطقی برای صحبت خود استفاده می کنید، دارید پیام خود را با شواهد عینی پشتیبانی می کنید – آمار، حقایق و سایر داده های تأیید شده. این یک استدلال منطقی واضح و سازگار است. برای جلب توجه به استدلال ها، باید مخاطب و زمینه گفتگو را در نظر بگیرید. روش های استدلال قیاسی یا استقرایی، تفصیل یک نقطه خاص و مقایسه کردن، در کاربرد منطق در فن بیان تاثیرگذار هستند.

3. عوامل احساسی

اتصال به احساسات مخاطب نسبت به یک موضوع می تواند در اثرگذاری بیان شما نقش بالایی داشته باشد. شما می توانید احساسات متنوعی همچون شادی، غم، خشم و امید را در مخاطب خود برانگیزید. احساسات می توانند بر تصمیم گیری تأثیر بگذارند. مردم ممکن است بیشتر پذیرای احساسات باشند تا منطق. روش های زیر در این زمینه می تواند کمکتان کند:

  • ایجاد تصاویر واضح احساسی از افراد یا رویدادهایی که مرتبط با کار شماست
  • داستان های شخصی که شنوندگانتان می توانند با آنها همدلی کنند
  • تکنیک های داستان سرایی توصیفی

هنگام ایجاد یک استراتژی و استفاده از فن بیان موثر برای آن، باید به مکان، زمان و هدف پیام خود توجه داشته باشید. ممکن است حتی لازم باشد ترکیبی از هر سه مورد بالا را برای ایجاد یک روایت متعادل، مناسب و متقاعدکننده به کار ببرید.

فن بیان چیست

نحوه استفاده از مهارت فن بیان

برای استفاده موثر از تکنیک های فن بیان در کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. یک طرح کلی ایجاد کنید

اولین گام در برقراری ارتباط موثر، تصمیم گیری در مورد این است که چه بگویید و چگونه آن را بگویید. هدف از برقراری ارتباط را مشخص کنید، خواه درخواست افزایش حقوق باشد، ارائه پیشنهاد به مشتری، مذاکره در مورد حقوق یا پاسخ دادن به سوال یک مصاحبه کننده.

تمام اطلاعات لازم را جمع آوری و آن را در یک جریان منطقی مرتب کنید. اگر در حال ارائه سخنرانی یا ارائه یک سند هستید، مقدمه ای برای توضیح هدف خود داشته باشید. در مرحله بعد، حقایق را ارائه دهید و آن را با عناصر گوناگون پشتیبانی کنید. ابزارهای فن بیان در اینجا به کارتان می آیند.

2. مخاطبان خود را بشناسید

اطلاعاتی که شما منتقل می کنید برای مخاطبان مهم است، بنابراین باید انگیزه های آنها را درک کنید. فقط آنچه را که آنها باید بدانند، به روشی که بتوانند بفهمند توضیح دهید. اگر باید در مورد چیزی متقاعد شوند، مشخص کنید که چه روش هایی برای قانع کردن آنها مناسب تر است. اینجاست که فن بیان شما بر اساس موضوع شکل می گیرد. اطمینان حاصل کنید از زبانی استفاده می کنید که مخاطب شما بتواند با آن ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، اگر شما مهندس هستید که در حال ارائه گزارشی به بخش مالی است، بهتر است اصطلاحات و جملات فنی را از سند گزارش خود حذف کنید.

3. به زمینه توجه کنید

علاوه بر مخاطب، دانستن زمینه به شما کمک می کند تا زبان مناسب را برای بیان انتخاب کنید. همچنین تعیین می کند که به چه روش هایی می توانید خودتان را با مخاطبان همسو و هم صدا کنید. به عنوان مثال، ارتباطات رسمی نسبت به ارتباطات غیررسمی به سبک سازی کمتری نیاز دارد. همچنین در برقراری ارتباط با مخاطبان ناآشنا به متقاعدسازی بیشتری نیاز خواهید داشت.



کلام آخر

فن بیان موثر می تواند نقش مهمی در مذاکرات تجاری، گفتگوهای روزمره و شغلی و سایر جنبه های زندگی و کسب و کار داشته باشد. بهترین مدیران، آنهایی هستند که در کنار مهارت های گوناگون مدیریتی، بهترین شیوه برای بیان و صحبت در مورد کار خودشان را نیز می دانند. صحبت، گفتگو و نوشتن مطالب به شیوه ای هدفمند و موثر، چیزی است که در دوره تخصصی فن بیان موسسه علوم و فنون تهران به آن پرداخته می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره، می توانید از طریق شماره تلفن 90008000 (بدون کد و رایگان) با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان متناسب با موقعیت شغلی و فردی خودتان نیز بهره مند شوید.

نظرت درباره این مقاله چیه؟

روی قلب کلیک کن تا رای بدی

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد رای ها 0

تا حالا کسی رای نداده، اولین نفری باش که رای میده

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

دوره مدیریت نیروی بازاریابی و فروش
روزها
ساعت‌
دقیقه