8 نکته برای یک سخنرانی عالی

فهرست مطالب

0
(0)

یکی از مهمترین ویژگی های یک سخنرانی عالی و فنون سخنرانی این است که نسبتا کوتاه باشد. یک سخنرانی عالی همچنین باید مخاطب را مجذوب خود کند، واضح و با اطمینان ارائه شود و پیامی کاملاً مشخص داشته باشد. در اینجا چند تکنیک وجود دارد که می توانید برای ارائه یک سخنرانی عالی و به یاد ماندنی، چه برای محل کار یا در جای دیگر، استفاده کنید.

1. گفتار خود را یک عملکرد در نظر بگیرید

یک سخنرانی در درجه اول در مورد کلمات است، اما عمل کردن بسیار با اهمیت است. حتماً برای یک سخنرانی عالی، مطلب را در مقابل چند نفر، آینه یا دستگاه ضبط تکرار کنید. بعد از اینکه تمرین کردید، حتی اگر چند بار باشد، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

2. از قدرت تماس چشمی استفاده کنید

هنگامی که درحین سخنرانی استرس داشته باشید ممکن است به طور طبیعی بخواهید به زمین، دستان یا پشت اتاق نگاه کنید. اما به یاد داشته باشید که شما در اتاقی با انسان هایی هستید که می خواهند با شما و کلمات شما ارتباط برقرار کنند.

اگر در حین سخنرانی سعی کنید با مردم ارتباط چشمی برقرار کنید، احتمال بیشتری دارد که احساس کنند شخصاً درگیر هستند و اعتماد شما را جلب می کنند. تماس چشمی اعتماد و اقتدار را به شما منتقل می کند. 

3. ثابت یکجا نایستید

سخنرانی می تواند یک مانع فیزیکی بین شما و مخاطبانتان باشد. نه تنها حرکت شما به ایجاد یک کنفرانس کمک می‌کند، بلکه به مخاطب کمک می کند شما را بهتر درک کند. حرکت کردن حین سخنرانی می تواند به آرامش اعصاب شما کمک کند.

برای اینکه به شما کمک کند در هنگام ارائه سخنرانی خود متمرکز بمانید، برای هر نکته کلیدی که می خواهید به آن اشاره کنید، محل قرار گرفتن روی صحنه را مشخص کنید. می‌توانید از جلسات تمرین خود فیلم بگیرید تا ژست‌ها یا تیک‌های عصبی ناخودآگاه را متوجه شوید و برای اصلاح آنها تلاش کنید.

سخنرانی عالی

4. به وضعیت بدن خود توجه کنید

زبان بدن شما اعتماد به نفس را منتقل می کند. راست ایستادن را تمرین کنید، شانه های خود را عقب نگه دارید و سر خود را ثابت نگه دارید. به یاد داشته باشید که استراحت کنید.

علاوه بر این، تنفس برای آرام کردن اعصاب شما مهم است. حتی اگر سخنرانی شما کوتاه باشد، بسیار مهم است که عادات تنفسی خود را بهینه کنید تا از نظر روحی و جسمی احساس بهتری داشته باشید. تا آنجا که لازم است از قبل نفس عمیق و آرام بکشید. در حین سخنرانی نیز مکث و نفس کشیدن را فراموش نکنید. 

5. گفتار خود را با داستان ها تند کنید

سعی کنید سخنرانی خود را با داده‌های بیش از حد پر نکنید، مگر اینکه در درجه اول موضوعی مبتنی بر داده باشد. شنوندگان به احتمال زیاد حکایات مرتبطی را به خاطر خواهند آورد که الهام بخش شفقت است، خنده را برمی انگیزد، یا به سادگی آنها را مجذوب می کند.

داستان ها به خصوص مختصر و مرتبط ابزار قدرتمندی برای ارائه یک سخنرانی عالی هستند. قرار دادن آنها در ارائه شما می تواند شنوندگان شما را به شرکت کنندگان فعال تبدیل کند.

6. آهنگ صحبت کردن خود را تغییر دهید

هنگام ارائه سخنرانی و استفاده از فنون سخنرانی، مهم است که عمداً الگوهای گفتاری مانند صدا، سرعت و لحن را با هم مخلوط کنید. در صورت شک، سرعت سخنرانی خود را کاهش دهید تا به مخاطبان اجازه دهید به صحبت های شما برسند. به خصوص اگر تمایل دارید سریع صحبت کنید. به خاطر سپردن مکث می تواند در تثبیت گفتار بسیار مفید باشد.

اگر می‌دانید که به طور طبیعی تند صحبت می‌کنید، چند مکث در گفتار خود ایجاد کنید. نقاطی را تعیین کنید که در آن باید نفس بکشید، یا جملاتی مانند «حالا یک لحظه در مورد آن فکر کن» یا «بگذارید مخاطبان به سخنرانی شما فکر کنند» را به کار ببرید. پردازش نکات شما برای مخاطب بیشتر از زمانی است که برای بیان آنها طول می کشد. به یاد داشته باشید که شما متخصص هستید. به مردم زمان بدهید تا در مورد پیام درخشان شما فکر کنند.

7. درباره آنچه می دانید صحبت کنید

اگر از شما خواسته شود سخنرانی کنید، احتمالاً قبلاً در این موضوع متخصص هستید. یکی از فنون سخنرانی اشتیاق به انرژی و اصالت است که به جذب مخاطب کمک می کند. احساسات مخاطب را به سمت خود می کشاند و آنها را برای شنیدن بیشتر سرمایه گذاری می کند. از همان ابتدا با صحبت کردن با شور و شوق آنها را با خود در این سفر ببرید. اگر متوجه شدید که موضوع شما تحت تأثیر قرار نگرفته است، آن را تغییر دهید تا به شما و مخاطبانتان مرتبط تر باشد. هر چه این سخنرانی مرتبط تر باشد، سخنرانی شما جذاب تر خواهد بود و احساس اطمینان بیشتری در ارائه آن خواهید داشت.

8. پیام شفاف و آماده

به عنوان یک متخصص که شایسته ارائه یک سخنرانی عالی و داشتن مهارت فنون سخنرانی است، احتمالاً در ارائه نکات محتوای اصلی عالی خواهید بود. اما استفاده از این تکنیک ها می تواند به شما کمک کند پیام خود را به شیوه ای جذاب و به یاد ماندنی منتقل کنید. روی ایجاد یک پیام واضح و مختصر که مملو از حکایات مرتبط است تمرکز کنید. عملکرد را تمرین کنید، هر عادت کوچکی را در صورت نیاز تنظیم کنید، و به یاد داشته باشید که شما شایسته حضور در آن بالا هستید. 

نظرت درباره این مقاله چیه؟

روی قلب کلیک کن تا رای بدی

امتیاز میانگین 0 / 5. تعداد رای ها 0

تا حالا کسی رای نداده، اولین نفری باش که رای میده

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

دوره مدیریت نیروی بازاریابی و فروش
روزها
ساعت‌
دقیقه