فریلنسری، شغلی جذاب و پردرآمد

فناوری اطلاعات بر تمامی جنبه‌های زندگی ما اثر گذار است  و یکی از مشهودترین تاثیرات آن، تحول کسب و کارها و ایجاد مشاغل نوین می‌باشد. یکی از این شغل‌های مبتنی بر اینترنت، فریلنسری است.

فریلنسر کیست؟

فریلنسر فردی مستقل است که خدمات ارائه می‌دهد، و اغلب در پروژه‌های مختلف برای چندین مشتری همزمان کار می‌کند.

درحالی که آن‌ها به طور رسمی در شرکت دیگری استخدام نمی‌شوند، آن‌ها با سایر مشاغل قرارداد کوتاه‌مدت منعقد می‌نمایند. معمول است که همزمان بر چندین پروژه مختلف کار می‌کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها به سازمان یا شخصی وابسته نیستند. این شغل نه کاملا تمام‌وقت است نه کاملا پاره‌وقت!

معروف‌ترین Freelancing شامل گرافیک، برنامه‌نویسی، ویراستاری و عکاسی می‌باشد. با این وجود، فریلنسرها می‌توانند در هر صنعت مبتنی بر خدماتی چون ترجمه، مشاوره یا نویسندگی فعالیت نمایند.آن‌ها به واسطه‌ی شرکت‌ها به سایرین معرفی می‌شوند، البته می‌توانند بدون واسطه فعالیت نمایند.

شرایط کار آزادکاران متفاوت است. بعضی از آن‌ها به صورت روزانه و ساعتی دستمزد خود را دریافت می‌کنند و بعضی دیگر به صورت پروژه‌ای در چند قسط دریافت می‌نمایند.

فریلنسری، جز محبوب‌ترین مشاغل است

فریلنسری، جز محبوب‌ترین مشاغل است
 

بیش از 54 میلیون آمریکایی، ترجیح می‌دهند از کسب و کار سنتی خود چشم ‌پوشی کنند و یک تجارت مستقل را شروع کنند که به آن‌ها انعطاف و استقلال بیشتری برای ایجاد سبک زندگی مورد علاقه‌شان می‌دهد. در دروه‌ای زندگی می‌کنیم که شاهد تغییر بی‌سابقه‌ای در عملکرد شرکت‌ها در سراسر جهان هستیم.

استخدام فریلنسرها برای بسیاری از مشاغل نه تنها قابل قبول، بلکه جذاب‌تر است. این امر، فرصتی باورنکردنی را برای افراد دارای مهارت ایجاد می‌کند تا فریلنسینگ  را برای خود شروع کنند.

علل محبوبیت این شغل بین افراد:

زمان آزاد بیشتر

عدم رضایت از زندگی کارمندی

آزادی و انعطاف‌پذیری بیشتر در برنامه‌ها

رئیس خود بودن

به دنبال علایق

کسب درآمد بیشتر

نگرانی از بیکاری

روند Freelancing به شرح زیر است:

  • فریلنسر برای پروژه‌ با مشتری تماس می‌گیرد یا بالعکس.
  • فریلنسر هزینه‌ی انجام پروژه را براساس قیمت (پروژه‌، ساعتی و غیره) مطرح می‌کند.
  • مشتری هزینه را پرداخت می‌نماید.

 

7 مرحله برای تبدیل شدن به فریلنسر

 7 مرحله برای تبدیل شدن به فریلنسر

در سراسر جهان، شرکت‌های کوچک و بزرگ به طور قابل توجهی، همکاری خود را فریلنسرها افزایش داده‌اند. اگر تصمیم دارید که در این عرصه وارد شوید، اعداد و ارقام نشان می‌دهد که شما فردی موفق و ثروتمند خواهید شد. فراموش نکنید در این مسیر باید دانش و مهارت خود را افزایش دهید و بسیار مصمم و صبور باشید.

مرحله 1: آیا این شغل و شرایط آن برای شما مناسب است؟

چنین کسب و کاری، موافقان و مخالفان خود را دارد؛ اما شما باید ایده و  فکری خاص داشته باشید تا یک فریلنسر باشید. فریلنسری شما را قادر می‌سازد تا برنامه خود را تعیین کنید و محدودیت زمانی نداشته باشید.

همچنین باید آماده باشید تا همزمان چندین پروژه را مدیریت کنید و به طور مداوم به دنبال پروژه‌های جدید باشید تا یک جریان ثابت کاری را حفظ کنید.

مرحله 2: کانال‌های تبلیغاتی پیدا کنید.

اکثر فریلنسرها برای یافتن کار از بسترهای مخصوص استفاده می‌کنند. در حالی که کانال‌های رسانه‌های اجتماعی مانند LinkedIn  نیز می‌توانند منبع خوبی برای معرفی کسب و کار و تبلیغات باشند، وب سایت‌ها نیز کاربردی  هستند زیرا به شما امکان می‌دهند بدون زحمت با مشتریانی که به دنبال فریلنسر هستند ارتباط برقرار کنید.

مرحله 3: پروفایل خود را بسازید.

لازم نیست یک CV کلاسیک تهیه کنید، زیرا اکثر وب سایت‌های فریلنسینگ الگویی از پیش طراحی شده دارند که باید با اطلاعات خود پر کنید.

برای ایجاد پروفایل و رزومه‌ی جذاب و درخور، زمان صرف کنید. چرا که در آگاهی‌سازی مشتریان نقش بسزایی دارد. آن‌ها در مورد دانش، مهارت‌ها، تخصص و تجربه شما از این طریق آگاه می‌شوند. لازم نیست رزومه‌ای طولانی بنویسید حدالامکان آن را کوتاه و مختصر تنظیم کنید. علاوه بر مهارت‌ها و تجربیات، دستاوردهای خاص خود را ذکر کنید و توضیح دهید که چرا بهترین فرد برای این کار هستید.

مرحله 4: نمونه کارهای خود را اضافه کنید.

در پروفایل شما ممکن است ذکر شود که شما یک فضانورد هستید، اما تا زمانی که سلفی خود را از ایستگاه فضایی بین‌المللی بارگذاری نکنید، بعید است مشتری‌ها، شما را باور کنند. بنابراین، هنگام ایجاد حساب کاربری، مطمئن شوید که نمونه کارهایی را ارائه دهید که مهارت‌ها و تجربیات شما را نشان می‌دهد.

مرحله 5: دستمزد خود را تعیین کنید.

نرخ ساعتی یا قیمت پروژه به مجموعه مهارت و تجربه شما بستگی دارد.

البته اگر تجربه‌ی کمی دارید، نمی‌توانید همان نرخ فریلنسرهای باتجربه را درخواست کنید.

مرحله ششم: پروژه‌ی کار پیدا کنید.

اگر به طور فعال به دنبال پروژه و مشتری هستید، باید به چند نکته دقت کنید:

  • ابتدا فقط برای مشاغلی که اطمینان دارید می‌توانید انجام دهید، اقدام کنید.
  • قبول پروژه‌ای که نمی‌توانید به موقع آن را به پایان برسانید، اشتباه است. چرا که به عنوان یک فریلنسر، اعتبار خود را می‌سازید. بازخورد مثبت و رضایت مشتری یکی از مهم‌ترین عوامل در اعتبارسازی به شمار می‌آید.
  • هنگامی که برای پروژه‌ای متقاضی می‌شوید، حتما توانمندی‌ها و تجربیات مرتبط خود را بیان کنید.
  • با گذشت زمان، پلتفرم‌های فریلنسینگ به فریلنسرهای دارای رتبه‌ی برتر، دسترسی به پیشنهادات کاری ویژه می‌دهند، بنابراین به نفع شماست که مشتری‌های خود را راضی نگه دارید.

مرحله هفتم: بر ارتباط با مشتری تمرکز کنید.

ارتباط با مشتریان مهمترین قسمت فریلنسری است. با برقراری ارتباط خوب با مشتریان فعلی خود و ارائه کار با کیفیت، آینده‌ی کاری خود را تضمین می‌نماید. به سوالات، درخواست‌ها و نگرانی‌های آنان در اسرع وقت پاسخ دهید. سعی کنید همیشه دردسترس آن‌ها باشید و با کمال احترام با آن‌ها برخورد نمایید.

علاوه بر این، شما می‌خواهید نمونه کارهای خود را برای جذب مشتریان جدید ارائه دهید. شهرت و اعتبار خوب برای  یک فریلنسر بسیار مهم است، بنابراین مطمئن شوید که بهترین کار خود را ارائه می‌دهید. می‌توانید خدمات خود را در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت خود تبلیغ کنید تا مرتبا به روز شود.

مزایا و معایب این شغل

اگر به فکر فریلنسر شدن هستید، بهتر است مزایا و معایب آن را بسنجید.

برخی از مزایای آن عبارتند از:

  1. رئیس خود هستید: شما برای خودتان کار می‌کنید.
  2. دل به خواهی: روی هر پروژه‌ای که علاقه دارید، کار می‌کنید.
  3. برنامه کاری منعطف: شما می‌توانید ساعت کاری خود را انتخاب کنید و برنامه‌ی خود را متناسب با سایر تعهدات تنظیم نمایید.
  4. انتخاب و تنوع: در حالی که اغلب به کارمندان گفته می‌شودکه برای چه مشتریانی کار کنند، به عنوان یک فریلنسر، شما قادرید پروژه‌های خود را انتخاب نمایید و در بخش‌های خاص محدود نیستید.
  5. کنترل بیشتر: شما می‌توانید اهداف خود را تعیین کنید و برای برای رسیدن آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. تمامی استراتژی‌ها و برنامه‌هایتان تحت نظارت شخص شما خواهد بود.

از طرف دیگر، معایب را نیز باید در نظر گرفت:

  1. ثبات کمتر: از آنجا که این کار مستلزم دسترسی کافی به مشتری است، بسیاری از فریلنسرها ثبات مالی کمتری دارند و ضمانت کار آینده آن‌ها کمتر از کارمندان است، مگر آنکه اعتبار و شهرت زیادی کسب نمایند.
  2. مزایای کمتر: بسیاری از شرکت‌ها مزایایی را برای کارمندان خود مانند بیمه و سنوات در نظر می‌گیرند. فریلنسرها، خودشان مسئول چنین مزایایی خواهند بود.

الزامات فریلنسینگ:

فریلنسری، جز محبوب‌ترین مشاغل است
 
  • مهارت: رقابت بین فریلنسرها جهت دریافت پروژه‎‌های بیشتر و انتخاب از سوی کارفرمایان، بسیار زیاد است. به همین دلیل، باید مهارت‌های خود را با متدهای مختلف بالا ببرند.
  • تعهد: تعهد در کار بسیار مهم است چرا که منجر به موفقیت می‌شود. به موقع تحویل دادن پروژه، یکی از عوامل وفاداری و رضایت مشتریان است.
  • ارتباط: ارتباطات به فریلنسرها کمک شایانی می‌نماید. حفظ رابطه با مشتریان موجب افزایش درخواست‌های همکاری می‌شود.

10 شغل محبوب در دنیای فریلنسرها:

  1. نویسنده
  2. نوسینده‌ی آگهی‌های تبلیغاتی
  3. طراح
  4. مترجم
  5. توسعه‌دهنده وب
  6. ویرایشگر
  7. متخصص بازاریابی
  8. مشاور کسب و کار
  9. توسعه‌دهنده نرم‌افزار
  10. دستیار مجازی

 

چرا شرکت‌ها به دنبال فریلنسری هستند؟

مالیات کمتر، هزینه‌های کمتر مربوط به کارمندان و فضای اداری کمتر؛ تنها تعداد کمی از دلایل بسیاری از شرکت‌ها است که به دنبال ویرایش‌گران، طراحان، بازاریابان و توسعه‌دهندگان فریلنسر برای کمک به رشد کسب و کار خود هستند.در یکی از مطالعه اخیر توسط دانشگاه Phoenix، با نظرسنجی از 1600 بزرگسال زیر 30 سال، نشان داد که 63 درصد از افراد 20 ساله یا در حال حاضر کسب و کار شخصی خود را دارند یا می‌خواهند در آینده‌ای نزدیک این کار را انجام دهند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.