موفقیت هر کسب و کاری می تواند به سطح سازماندهی و رهبری در فرهنگ شرکت بستگی داشته باشد. با رهبری صحیح، یک فرهنگ سازمانی مثبت می تواند کل محل کار را تحت تاثیر قرار دهد. درک فرهنگ سازمانی و چگونگی تأثیر رهبری بر آن می تواند به شما کمک کند تا با اتخاذ رفتارها و ارزش های جدید، به رهبر مؤثرتری در سازمان خود تبدیل شوید.
در این مقاله به بیان ارتباط فرهنگ و رهبری سازمانی، بررسی اثرات و تبیین اهمیت آن می پردازیم.
ارتباط فرهنگ سازمانی و رهبری چیست؟
فرهنگ سازمانی مجموعه ای از ارزش ها است که یک شرکت را تعریف میکند و رهبری شرکت، آن ارزشها را مثال می زند و تقویت می کند. فرهنگ سازمانی، رفتارها و اقداماتی را که رهبر یک شرکت انتظار دارد کارکنان برای ایجاد یک محیط مثبت و در عین حال کمک به موفقیت کسب و کار انجام دهند، تعریف می کند. همچنین فرهنگ سازمانی مأموریت و اهداف یک شرکت را هدایت می کند. بنابراین مهم است که رهبر آن را به وضوح تعریف کند تا هر کارمند به طور کامل مأموریتی را که برای آن مشغول به کار است، درک کند.
چرا رهبری برای فرهنگ سازمانی مهم است؟
رهبران به کارکنان نشان می دهند که چگونه ارزش هایی را که در فرهنگ سازمانی تعریف شده تجسم ببخشند. این وظیفه یک رهبر است که مأموریت، اهداف و ارزش های اصلی شرکت را به اشتراک بگذارد. رهبران مسئول تعریف، آموزش و سنجش فرهنگی هستند که می خواهند پرورش دهند. رهبری اخلاقی می تواند به موفقیت و رشد کسب و کارها کمک کند. نه تنها با الهام بخشیدن به کارمندان، بلکه با نشان دادن ارزش های قوی و مثبت فرهنگ یک سازمان به افراد آن. رهبران اخلاقی صداقت، اعتماد و انصاف را در فرهنگ سازمانی گسترش می دهند.
کارمندانی که زیر سایه یک رهبر بااخلاق کار می کنند، اغلب خوشحال تر هستند و دغدغه بیشتری در کار خودشان دارند. رهبران یک سازمان ممکن است ممکن است سیاست های خاصی را اعمال کنند تا اطمینان حاصل شود که رویه های اخلاقی و منصفانه استاندارد در یک کسب و کار پابرجا می ماند. (اینجا را هم ببینید: مشاغل رهبری که در سازمان ها تحول آفرین هستند!)
چگونه رهبری بر فرهنگ سازمانی تأثیر می گذارد؟
مدیران می توانند فرهنگ سازمانی را از طریق تعاملات اجتماعی آموزش دهند. رهبران از طریق اقدامات خود به کارکنان نشان می دهند که چه رفتاری قابل قبول و تشویق است. در اینجا راه هایی وجود دارد که رهبری بر فرهنگ سازمانی تأثیر می گذارد:
رهبر ارزش های اصلی را تعریف کرده و آموزش می دهد
شما می توانید یک فرهنگ سازمانی قوی را با ارزش های اصلی آن که توسط رهبر و کارکنان سازماندهی، به اشتراک گذاشته و منتقل می شود، تعریف کنید. رهبران الگوهایی هستند که رفتارهایشان، ارزش های اصلی شرکت را منعکس می کند. رهبران مؤثر به کارکنان خود نشان می دهند که چه اقداماتی باید انجام شود تا ارزش های محل کار تحقق یابد. این وظیفه یک رهبر است که مأموریت یک سازمان را به نتایج ملموس تبدیل کند.
رهبر سازمان میل به یادگیری را در کارکنان تقویت می کند
یک رهبر خوب علاقه واقعی به ارتقای رشد کارکنان خود را نشان می دهد. به همین دلیل، آزادانه آنچه را که می داند با دیگران به اشتراک می گذارد. این رهبران به اعضای تیم کمک می کنند تا یک مسیر شغلی روشن را در پیش بگیرند، سپس دانشی را که کارمند در این مسیر نیاز دارد در اختیار او می گذارند. رهبران این ایده را ترویج می کنند که کارکنان می توانند در هر فرصتی، چیزهای زیادی بیاموزند.
با تشویق کارکنان به ریسک پذیری، یک رهبر مؤثر می تواند فرهنگ یادگیری و رشد را در سازمان پرورش دهد. کارمندانی که برای کاوش و یادگیری احساس امنیت می کنند، کار خود را رضایت بخش تر و معنادارتر می دانند. آنها تمایل بیشتری به همکاری و یادگیری از دیگران دارند.
رهبر خوب، قدردان زحمات کارکنان است
وقتی رهبران به کارمندان می گویند که مشارکت هایشان ارزشمند است، فرهنگ سازمانی را تقویت می کنند. وظیفه یک رهبر موثر، پاداش و تشویق کار سخت و رفتار خوب کارمندان است. وقتی رهبران از کارمندان قدردانی می کنند، به آنها کمک کرده اند که احساس رضایت و اعتماد به نفس داشته باشند. بنابراین رهبری می تواند فرهنگ قدردانی را در سازمان پرورش دهد. رهبر باید همچنین کارمندان نمونه خود را تشویق کند و آنها را به جهت مشارکت مثبتشان به دیگران معرفی نماید. به عنوان مثال، در طول یک جلسه تیمی، مدیر می تواند افراد برجسته را معرفی کند و از آنها بخواهد در مورد روش های موفقیت خودشان به دیگران توضیح دهند. اگر فرهنگ سازمانی به گونه ای باشد که در آن همه موفقیت را جشن مبگیرند، تیم های قوی تری ایجاد می شود.
رهبری یک دیدگاه مشترک را در سازمان ترویج می دهد
رهبران مؤثر هدف مشترکی را تعریف می کنند که همه می توانند برای آن تلاش کنند. آنها چشم اندازی از آینده مثبت و مبتنی بر ارزش را ترویج می کنند. آنها با تشریح دقیق مراحل کارها، به اعضای تیم نشان می دهند که چگونه به موفقیت در یک هدف برسند. کارکنان درک روشنی از نقش خود در هر فرآیند جمعی دارند و برای دستیابی به یک چشم انداز مشترک از آینده با یکدیگر همکاری خواهند داشت. توانایی توصیف یک چشم انداز واقع گرایانه، به کارمندان انگیزه می دهد تا بهره وری بیشتری داشته باشند. وقتی کارمندان به اهداف خود دست می یابند، احساس رضایت و ارزش می کنند.
رهبر الهام بخش موجب بروز تغییر در فرهنگ سازمانی می شود
رهبران موثر درک می کنند که فرهنگ محیط کار به طور مداوم در حال رشد و تغییر است. درک ماهیت پویای محل کار به آنها کمک می کند تا اعضای تیم خود را همگام با این تغییرات هدایت کنند.
هنگامی که بروز تغییر در فرهنگ سازمان ضروری است، رهبران مسئولیت دارند که اطلاعات را به طور مؤثر به کارکنان منتقل کنند. تغییرات فرهنگی مستلزم ارتباط شفاف با هر فرد در یک سازمان است. رهبرانی که برای فرهنگ محیط کار ارزش قائل هستند، می دانند که وظیفه آنها ایجاد فرهنگ سازمانی سالم است. آنها به اعضای تیم خود نشان می دهند که چه رفتارهایی با تغییرات جدید فرهنگی همسو هستند و چه رفتارهایی را باید تغییر دهند.
رهبری رضایت شغلی کارکنان را بهبود می بخشد
رضایت شغلی به معنای این است که محیط کار چقدر نیازهای کارکنان را برآورده می کند. این موضوع به ارزیابی کارکنان از ارزش های شرکت و میزان سازگاری آنها با ارزش های فردی خودشان وابسته است. عوامل مختلفی بر رضایت شغلی تأثیر می گذارد، از جمله کیفیت رهبری. رهبران اثرگذار معمولاً به نحوه تأثیر سبک رهبری خود بر کارکنان توجه دارند.
کارمندانی که از کار خود رضایت بیشتری دارند، به احتمال زیاد عملکرد شغلی بهتری خواهند داشت. انتخاب یک سبک رهبری در بستر فرهنگ سازمانی که به نفع سازمان و کارکنان آن باشد، یکی از مؤثرترین راه ها برای بهبود رضایت شغلی است. سبک های رهبری گوناگونی وجود دارد که یک رهبر موثر می تواند در موقعیت های مختلف از آنها استفاده کند. برخی از رهبران نیز از ترکیبی از سبک های مختلف به تناسب با نیازهای خود استفاده می کنند.
رهبر سازمان مسئولیت پذیری را تضمین می کند
مسئولیت پذیری برای شکل دادن به فرهنگ سازمانی ضروری است. رهبران موثر، مسئولیت پذیری را در کارکنان تقویت می کنند و به آنها نشان می دهند که وجود فرهنگ سازمانی برای این است که آنها را به سمت موفقیت هدایت کند. تقویت پاسخگویی و ایجاد شرح وظایف جامع که معیارهای موفقیت را هم مشخص کند، از وظایف رهبر برای بهبود فرهنگ سازمانی است. یک رهبر خوب با اعضای تیم خود در مورد استانداردهایی که انتظار دارد کارمندان رعایت کنند، صادقانه و شفاف گفتگو می کند. رهبر می تواند به تدریج انتظارات و استانداردهای خود را بیشتر به کارمندان توضیح دهد. اگر گام های واضح و قابل اندازه گیری برای سنجش موفقیت به کارمندان ارائه شود، احتمالاً کارکنان قادر خواهند بود تمام انتظارات را برآورده کنند و حتی از آنها نیز فراتر بروند.
2 پاسخ