عوامل برتری اقتصاد رقابتی کشورهای پیشرفته

مرکز رقابت جهانی IMD، رتبه‌بندی نهایی برای سال 2020 را اعلام کرد:

این ارزیابی میزان توسعه، جذب و حفظ استعداد و توانایی برای بنگاه‌های اقتصادی را ارزیابی می‌نماید. برای این منظور، سه عامل را ارزیابی می‌کند: سرمایه‌گذاری، توسعه و نحوه رشد استعداد داخلی را در اقتصاد ارزیابی می‌کند. فاکتور جذابیت   (Appeal factor)، میزان حفظ استعداد داخلی را در اقتصاد و همچنین استفاده از ذخایر استعداد ارزیابی می کند. عامل آمادگی (Readiness) که کیفیت مهارت‌ها و شایستگی‌های موجود در اقتصاد را اندازه‌گیری می کند.

 

در سال 2020، سوئیس و دانمارک برای ششمین سال متوالی به ترتیب مقام‌های اول و دوم را در اختیار دارند. لوکزامبورگ، ایسلند و سوئد با توجه به توانایی، پنج اقتصاد رقابتی را تشکیل می‌دهند. اتریش ، نروژ، سنگاپور و هلند با نوسانات اندک نسبت به سال گذشته در ده مقام اول باقی مانده‌اند در حالی که کانادا پنج رده را جابجا نمود تا به هشتمین اقتصاد رقابتی مستعد تبدیل گردد. نمودار 1 ده کشور با بالاترین رتبه را نشان می‌دهد و لیست کامل 63 اقتصاد را می‌توان در IMD World Talent Ranking 2020 پیدا کرد.

شکل 1 ) برترین‌ها در رتبه‌بندی جهانی استعدادهای درخشان IMD 2020

برترین‌ها در رتبه‌بندی جهانی استعدادهای درخشان IMD 2020

با بررسی عملکرد در معیارهای مختلف، ما سه حوزه را شناسایی کردیم که در اقتصادهایی رایج هستند، عملکرد بالایی در رتبه‌بندی امسال دارند.

 

  • اولا، كشورهای بسیار رقابتی تلاش‌های خود را برای رشد استعداد در هر مرحله از فرآیند آموزشی متمركز می‌كنند. در رتبه‌بندی، معیارهایی را در نظر می‌گیریم که کیفیت آموزش را در همه سطوح اولیه، ثانویه و سومی جذب می کنند. علاوه بر این، در رقابت‌پذیرترین اقتصادها، کارآموزی به اندازه کافی مورد توجه قرار می‌گیرد و آموزش کارکنان برای شرکت‌ها در اولویت است.

 

 

 

پنج اقدام مربوط به روند رشد استعداد را که شامل جنبه‌های آکادمیک و حرفه‌ای‌تر نشان می‌دهد. در تمامی این شاخص‌ها، کشورهایی مورد بررسی قرارگرفتند که در رتبه‌بندی کلی رقابت استعدادها قرار دارند. دولت‌ها بخشی از تولید ناخالص داخلی را برای ارتقا آموزش اختصاص می‌دهند. آن‌ها چارچوبی برای زیرساخت‌های قوی برای آموزش کارمندان ایجاد می‌کنند. مدیران اجرایی بر این باورند که برای دانشگاه‌ها و مدارس کسب و کار مهم است که برنامه‌های درسی خود را با نیازهای اقتصاد همسو سازند. در شرکت‌های این کشورها الویت را آموزش کارکنان قرار می‌دهند.

 

 

جدول 1)  مجریان برتر و معیارهای آکادمیک و شغلی مربوط به آموزش

. رابطه بین باز بودن و جذابیت، 2020

 

  • اقدام دوم، در سراسر جهان، آن دسته از نیروی کار که وظایف آن‌ها از راه دور قابل انجام است، در خانه کار می‌کنند. این واقعیت موافقان و مخالفان زیادی دارد. با این حال، همانطور که توسط محققان مختلف اشاره شده است، شرکت‌های منعطف، شرکت‌هایی هستند که موفق می‌شوند بین KPI عملکرد و انگیزه نیروی کار تعادل برقرار نمایند. مورد دوم یکی از مولفه‌های مهم، پایداری تلاش کارکنان در حالی است که از محل کار فیزیکی خود دور هستند.

 

 

در بحران COVID-19، اقتصادهایی که دارای رتبه برتر هستند، همان‌هایی هستند که مدیران توانسته‌اند انگیزه نیروی کار خود را حفظ کنند.

 

شکل 2 رابطه بین نگرش‌های جامعه نسبت به جهانی شدن و عامل جذابیت را بیان می‌کند. این نشان می‌دهد که با وجود شیوه‌های مهاجرت فعلی، ایالات متحده همچنان برای استعدادهای خارج از کشور باز و جذاب است و ‌می‌تواند معدن استعدادها را حفظ کند. سایر کشورهای مستعد مانند سوییس، لوکزامبورگ، آلمان، اتریش و نروژ نیز نگرش مثبتی نسبت به جهانی شدن نشان ‎‌می‌دهند.

 

شکل 2)  رابطه بین باز بودن و جذابیت، 2020

 

برترین‌ها در رتبه‌بندی جهانی استعدادهای درخشان IMD 2020
برترین‌ها در رتبه‌بندی جهانی استعدادهای درخشان IMD 2020

رتبه‌بندی استعدادهای جهانی IMD 2020 بینش مهمی را برای انتقال به اقتصاد پس از COVID-19 ارائه می‌دهد. در این اینجا، چند بینش مهم را به طور خلاصه بیان می‌کنیم:

  • کشورهای رقابتی، بر رشد استعدادهای خود تمرکز دارند.
  • آموزش‌های حرفه‌ای جهت ارتقای مهارت‌ها و شایستگی‌های موردنیاز، اقتصادی باز برای ایده‌های افراد هستند.
  • این شرکت‌ها برای ایجاد انگیزه در نیروی کار خود هزینه می‌کنند.
  • تمامی این نگرش‌ها برای حفظ بهره‌وری و در نتیجه برای انتقال نرم به یک موقعیت پس از کویید 19 است.

 

ترجمه شده مقاله:

 

https://www.imd.org/research-knowledge/articles/com-november-2020/

Christos Cabolis اقتصاددان ارشد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.