طرح بازاریابی را بیشتر بشناسید!

فهرست مطالب

طرح بازاریابی چیست؟ طرح بازاریابی یک سند عملیاتی است که استراتژی تبلیغاتی را ترسیم می کند. یک سازمان برای تولید سرنخ و رسیدن به بازار هدف خود نیاز به استراتژی های تبلیغاتی دارد. یک طرح بازاریابی، جزئیات کمپین‌های ارتباطی و روابط عمومی را که در یک فرآیند بازاریابی انجام می‌شود دربر می گیرد. از جمله اینکه چگونه یک شرکت تاثیر این اقدامات را اندازه گیری می کند. کارکردها و اجزای یک طرح بازاریابی که در دوره MBA تدریس می شود شامل موارد زیر است:

  • تحقیقات بازار برای حمایت از تصمیمات قیمت گذاری و ورودی های جدید بازار
  • پیام‌های سفارشی که مناطق جمعیتی و جغرافیایی خاصی را هدف قرار می‌دهد
  • انتخاب پلتفرم برای ارتقای محصول و خدمات: دیجیتال، رادیو، اینترنت، مجلات تجاری و ترکیبی از این پلتفرم ها برای هر کمپین
  • جداول زمانی گزارش ها و معیارهایی که نتایج تلاش های بازاریابی را اندازه گیری می کند

یک طرح بازاریابی بر اساس استراتژی بازاریابی کلی یک شرکت طراحی می شود. مدیران بازاریابی مهارت های لازم برای نگارش یک طرح بازاریابی خوب را در دوره MBA یا سایر دوره های مدیریتی مرتبط می آموزند. اگر می خواهید در مورد انواع و نحوه نگارش طرح بازاریابی بیشتر بدانید، با ما همراه باشید.

 


بیشتر بخوانید: مفهوم هم نوع خواری در استراتژی بازاریابی | کانیبالیزم محصولات


 

آشنایی بیشتر با طرح های بازاریابی

اصطلاحات طرح یا برنامه بازاریابی و استراتژی بازاریابی اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. زیرا یک برنامه بازاریابی بر اساس یک چهارچوب استراتژیک فراگیر توسعه می یابد. اما دانستن تفاوت آنها برای مدیران و سرپرستان بازاریابی اهمیت دارد و این چیزی است که آنها در دوره های مدیریت کسب و کار MBA می آموزند. در برخی موارد، استراتژی و برنامه ممکن است در یک سند گنجانده شود. به ویژه برای شرکت های کوچک تر که ممکن است تنها یک یا دو کمپین بزرگ را در یک سال اجرا کنند. این طرح فعالیت های بازاریابی را به صورت ماهانه، سه ماهه یا سالانه مشخص می کند. در حالی که استراتژی بازاریابی ارزش پیشنهادی کلی را مشخص می نماید.

 

انواع طرح های بازاریابی

انواع مختلفی از طرح های بازاریابی مختلف وجود دارد که متناسب با مشاغل مختلف و نیازهای تجاری مختلف است. درس بازاریابی دوره MBA به معرفی و بررسی دسته بندی های اصلی طرح های بازاریابی و کاربرد هر کدام می پردازد. سه دسته اصلی عبارتند از:

راه اندازی محصول جدید:

این طرح نشان می دهد محصول جدید چگونه وارد بازار می شود، چه کسانی را هدف قرار می دهد و به چه روشی تبلیغات انجام می گیرد.

رسانه های اجتماعی:

یک طرح بازاریابی رسانه های اجتماعی بر استراتژی های تبلیغاتی در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی و نحوه تعامل با کاربران در این پلتفرم ها تمرکز دارد.

مبتنی بر زمان:

برنامه های بازاریابی مبتنی بر زمان، مانند برنامه هایی که به صورت فصلی یا سالانه اجرا می شوند، بر زمان سال، شرایط فعلی کسب و کار و بهترین استراتژی ها در آن دوره تمرکز دارند.

 

چگونه یک طرح بازاریابی بنویسیم؟

  1. ماموریت و ارزش پیشنهادی را مشخص کنید

یک طرح بازاریابی ارزش پیشنهادی یک کسب و کار را در نظر می گیرد. ارزش پیشنهادی، همان ارزش کلی است که باید به مشتری تحویل داده شود. همچنین بیانیه‌ای است که وب‌سایت شرکت یا هر جزء از فرآیند برندسازی کسب و کار ظاهر می‌شود. ارزش پیشنهادی باید بیان کند که چگونه یک محصول یا برند مشکل مشتری را حل می کند، مزایای آن چیست و چرا مشتری باید از این شرکت خرید کند نه شرکت دیگری.

 

  1. KPI ها را تعریف کنید

ایجاد شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) به شما این امکان را می دهد که موفقیت طرح بازاریابی خود را در رابطه با ارزش پیشنهادی شرکت اندازه گیری کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما تعامل با جمعیتی خاص در یک منطقه خاص است، می توانید بازدیدهای رسانه های اجتماعی و وب سایت را دنبال کنید. مبحث KPI به طور کامل در دوره MBA آموزش داده می شود.

 

  1. بازار هدف خود را به دقت بشناسید

طرح بازاریابی، بازار هدف یک محصول یا برند را مشخص می کند. تحقیقات بازار اغلب مبنای تصمیمات بازار هدف و کانال بازاریابی انجام می گیرد. به عنوان مثال، اینکه آیا شرکت در رادیو، در رسانه های اجتماعی، از طریق تبلیغات آنلاین یا در تلویزیون منطقه ای تبلیغ کند چیزی است که بر اساس شناخت بازار هدف معین می شود.

دانستن اینکه می خواهید محصول خود را به چه کسی بفروشید و به چه دلیل، یکی از اجزای بسیار مهم در هر طرح بازاریابی کسب و کار است. این به شما اجازه می دهد تا کسب و کار خود را متمرکز نموده و موفقیت آن را اندازه گیری کنید. تحقیقات جمعیت‌شناسی‌ می تواند سلیقه ها و نیازهای مختلف را به شما نشان دهد. بنابراین دانستن اینکه بازار هدف شما کجاست و چه خصوصیاتی دارد، به شما کمک می‌کند محصولات خودتان را برای آنها بازاریابی کنید.

 

  1. استراتژی های مناسب را تعیین و اجرا کنید

مدیریت استراتژیک که یکی از سرفصل های مهم دوره MBA است، ارتباط تنگاتنگی با بازاریابی دارد. طرح بازاریابی شامل منطق تصمیمات بازاریابی شماست. این طرح باید بر ایجاد، زمان‌بندی، و قرار دادن کمپین‌های خاص متمرکز باشد و معیارهایی را دربر بگیرد که نتایج تلاش‌های بازاریابی را اندازه‌گیری کند. مثلاً در رادیو تبلیغ می کنید یا در شبکه های اجتماعی؟ اگر تبلیغات در رادیو یا تلویزیون باشد چه ساعتی پخش می شود؟

 

تفاوت طرح بازاریابی و استراتژی بازاریابی در دوره MBA

 

  1. بودجه خود را مشخص کنید

اجرای یک طرح بازاریابی هزینه دارد. دانستن بودجه برای اجرای این طرح، به شما این امکان را می دهد که یک برنامه مناسب برای آن بچینید، به آن پایبند باشید و از هزینه های جانبی و زائد جلوگیری کنید. همچنین به شما کمک می کند تا بودجه هر بخش از طرح بازاریابی خود را جداگانه به همان بخش اختصاص دهید.

 

  1. برنامه خود را تنظیم کنید

یک طرح بازاریابی را می توان در هر نقطه از فعالیت کسب و کار و بر اساس نتایج حاصل از معیارها تنظیم کرد. به عنوان مثال، اگر تبلیغات دیجیتال بهتر از حد انتظار عمل کنند، می توان بودجه یک کمپین بازاریابی دیجیتال را طوری تنظیم کرد تا از پلتفرمی با عملکرد بالاتر استفاده شود. چالش پیش روی رهبران بازاریابی این است که اطمینان حاصل کنند که هر پلتفرم فرصت کافی برای نشان دادن نتایج مثبت را دارد.

بدون معیارهای صحیح برای ارزیابی تأثیر تلاش‌های تبلیغاتی و بازاریابی، یک سازمان نمی‌داند کدام کمپین‌ها را تکرار کند و کدام کمپین‌ها را کنار بگذارد. تکرار طرح های ناکارآمد، هزینه های بازاریابی را به طور غیر ضروری افزایش می دهد.

اگر استراتژی کلی شما بازاریابی دیجیتال باشد، نتایج تقریبا در همان زمان مشخص می شود. در حالی که برای مثال تبلیغات تلویزیونی برای تاثیرگذاری در هر سطحی، نیاز به تکرار و گذشت زمان دارد. در مدل آمیخته بازاریابی سنتی یا چهار P، طرح بازاریابی زیرمجموعه دسته تبلیغ یا ترفیع (Promotion) قرار می گیرد. سه P دیگر عبارتند از محصول (Product)، قیمت (Price)، مکان (Place).

 

طرح بازاریابی در مقابل طرح کسب و کار

یک طرح کسب و کار به جزئیات نحوه عملکرد یک کسب و کار در کل بخش ها و واحدها می پردازد. طرح کسب و کار یک نقشه راه برای کسب و کار است و شامل اهداف، ماموریت ها، ارزش ها، مالی و استراتژی های آن می شود. همچنین دربرگیرنده خلاصه اجرایی، محصولات و خدمات فروخته شده، تجزیه و تحلیل بازاریابی، استراتژی بازاریابی، برنامه ریزی مالی و بودجه خواهد بود. طرح بازاریابی زیرمجموعه طرح کسب و کار است که بر ایجاد استراتژی بازاریابی در مورد چگونگی آگاهی مردم از محصول یا خدمات شرکت، نحوه دستیابی به بازار هدف و ایجاد فروش تمرکز دارد.

 

چه زمانی باید طرح بازاریابی را مشخص کرد؟

برای راه اندازی یک کسب و کار، اولین قدم نوشتن طرح کسب و کار است که تمام اهداف، اهداف، ارزش ها، مشکلات و امور مالی شرکت را مشخص کند. پس از تامین سرمایه کافی، کارمندان مورد نیاز و ایجاد محصول، لازم است تا با کمک افراد خبره در این زمینه، طرح یا برنامه بازاریابی مشخص گردد. طرح بازاریابی شامل تحقیقات بازار است که به جزئیات بازار هدف محصول می پردازد.

بعد از طرح ریزی این برنامه، بهترین روش ها برای دستیابی به بازار هدف مشخص می شود. تحقیقات بازار کانال های ارتباطی موثر را مشخص می کند و می تواند در طراحی آگهی های بازرگانی و بازاریابی مفید واقع شود. در نهایت، مسئول یا تیم بازاریابی به ارزیابی اجرای طرح بازاریابی می پردازد و چگونگی تبدیل تلاش ها به فروش را تجزیه و تحلیل می کند.

 


بیشتر بخوانید: مدل های بازاریابی که در طول زمان امتحان خود را پس داده‌اند!


 

خلاصه اجرایی در طرح بازاریابی چیست؟

خلاصه اجرایی یک برنامه بازاریابی، یک نمای کلی از تمام طرح بازاریابی را ارائه می دهد. این خلاصه شامل یافته های کلیدی تحقیقات بازار، اهداف شرکت، اهداف بازاریابی، مروری بر روندهای بازاریابی، شرح محصول یا خدمات در حال بازاریابی، اطلاعات در مورد بازار هدف، و نحوه برنامه ریزی مالی برای برنامه بازاریابی می شود. مدیران بازاریابی که در دوره MBA شرکت می کنند، می آموزند که چطور برای طرح بازاریابی خود یک خلاصه اجرایی مختصر و مفید بنویسند.

 

استراتژی بازاریابی از بالا به پایین

استراتژی بازاریابی از بالا به پایین یک استراتژی بازاریابی سنتی است. اینجاست که یک کسب‌وکار تعیین می‌کند باید به چه کسی و چگونه بفروشد. پایگاه مشتری تا حد زیادی منفعل است و به محض شنیدن آگهی تشویق می‌شود تا اقدامی انجام دهد. به عنوان مثال، یک استراتژی بازاریابی از بالا به پایین شامل تبلیغات در رادیو یا تلویزیون می شود. استراتژی های بازاریابی از بالا به پایین معمولا توسط مدیران یک شرکت تعیین می گردند. این استراتژی معمولاً شامل آنچه یک شرکت می خواهد انجام دهد، و سپس تعیین راهی برای انجام آن است.

 

استراتژی بازاریابی پایین به بالا

یک استراتژی بازاریابی از پایین به بالا بر کشف یک استراتژی قابل اجرا و سپس ایجاد آن استراتژی برای ایجاد یک کمپین تبلیغاتی تاثیرگذار تمرکز دارد. مصرف کننده امروزی می خواهد با یک محصول یا خدمات به شیوه ای معنادار ارتباط برقرار کند و یک استراتژی بازاریابی از پایین به بالا برای این امر مناسب تر است. یک استراتژی بازاریابی از پایین به بالا باید بر بازار هدف و چگونگی بهتر ایجاد ارزش برای آنها تمرکز کند.

 

سخن پایانی

طرح بازاریابی یک استراتژی تبلیغاتی است که کسب و کارها برای فروش محصول یا خدمات خود اجرا می کند. طرح بازاریابی کمک می کند تا مدیران تعیین کنند بازار هدف کجاست، بهترین راه برای دستیابی به آن چیست، محصول یا خدمات در چه نقطه قیمتی باید فروخته شود و شرکت چگونه باید تلاش های بازاریابی خود را بسنجد.

ایجاد و نظارت مداوم بر یک طرح بازاریابی موفق، بخش مهمی از راه اندازی یک کسب و کار است. زیرا بهترین و بدترین راه برای تحقق فروش را نشان می دهد. به همین دلیل است که در درس بازاریابی دوره MBA و یا دوره های ویژه بازاریابی و فروش روی این مبحث تمرکز زیادی می شود. بدون یک برنامه بازاریابی موفق، یک کسب و کار ممکن است نتواند برای مدت طولانی به فعالیت خود ادامه دهد و محکوم به ورشکستگی است. اگر می خواهید در مورد دوره MBA یا دوره های مرتبط با بازاریابی و تنظیم طرح بازاریابی اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید با شماره 90008000 (بدون کد و رایگان) تماس حاصل نمایید.

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

فلسفه رهبری چیست؟

فلسفه رهبری چیست؟

رهبران خوب می توانند رهبری موثر را از طریق راهنمایی، مشاوره، برقراری ارتباط یا استراتژی های دیگر نشان دهند. بهترین رهبران از فلسفه های رهبری

ادامه مطلب »

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.