صفر تا صد مصاحبه‌های شغلی

مصاحبه شغلی، فرآیندی دو طرفه است. یک سمت، مدیر یا مصاحبه‌کننده قرار دارد و در طرف دیگر مصاحبه‌شونده یا داوطلب شغلی وجود دارد.

مدیران جهت تکمیل نیروی انسانی خود، افراد مختلفی که متقاضی هستند را ارزیابی می‌نمایند و در سوی دیگر افرادی براساس مهارت‌هایی که دارند خواستار پیوستن به سازمان می‌باشند. برای این امر، جلسه‌ای تحت عنوان “مصاحبه‌ی شغلی” برگزار می‌گردد.

در این مقاله، شرح کاملی از بایدها و نبایدهای دو طرف، گردآوری شده است. پس چه مدیر هستید چه کارمند، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مقاله را مطالعه کنید.

چگونه مصاحبه‌کننده‌ی خوبی باشیم؟

 

مصاحبه
 

مصاحبه برای داوطلبان شغل، مطالب زیادی در مورد چگونگی رفتار در طول مصاحبه نوشته شده است، اما در مورد مصاحبه‌کننده و نحوه‌ی عملکرد او در طول مصاحبه، مطالب زیادی منتشر نشده است. در این مقاله به برخی از بایدها و نبایدهای مدیران اشاره نمودیم.

5 موردی که مدیران در جلسه‌ی مصاحبه بدنبال آن هستند:

آیا می‌توانید کار مورد نظر را انجام دهید؟

آیا مهارت‌، تجربه، توانایی‌های لازم برای انجام آن را دارید؟

آیا نگرش درستی نسبت به شغل دارید؟

آیا انگیزه‌ی لازم را دارید؟

آیا شخصیت شما با تیم تناسب دارد؟

مصاحبه، کار سختی است اما استخدام افراد مناسب و تقویت برند ارزش این کار را دارد. اگر بخشی از کار شما مصاحبه با داوطلبان شغل است، در اینجا چند نکته برای نحوه رفتار خود در طول مصاحبه آورده شده است.

 

  • قبل از مصاحبه، این موارد را چک کنید

رزومه داوطلب را مطالعه و یک نسخه از آن را چاپ نمایید.

هر نمونه‌کاری را که ارسال شده را بررسی کنید (به ویژه در صورت استخدام طراح بسیار مهم است).

لیستی ازسوالات را برای پرسیدن تهیه کنید.

 

  • ارتباط چشمی برقرار کنید

اولین نکته این است که مدیر باید صاف بنشیند، تماس چشمی برقرار نماید و صمیمی برخورد کند.

رعایت نکات بالا، ضروری است ولی کافی نیست.

 

  • وقت صرف کنید

رزومه فرد را در مقابل خود داشته باشید، با این کار به شخص نشان می‌دهید که رزومه‌ای را که برای نوشتن آن زمان گذاشته را مطالعه می‌کنید.

 

  • مکالمه‌ را هدفمند کنید

سوالاتی مرتبط با تجربه فرد مطرح کنید.

فراموش نکنید که استخدام مانند یک خیابان دو طرفه است. مدیر در آنجاست تا فردی را پیدا کند که نیازهای کسب و کار را تامین کند و افرادی که با آن‌ها مصاحبه می‌شوند، برای یافتن شغل و شرکتی متناسب با مهارت‌ها و نیازهایشان در آنجا حضور دارند.

درگفتگو، متکلم وحده نباشید، جلسه را تعاملی برگزار کنید.

شایسته نیست که در مصاحبه درمورد همکاران و بخش‌های سازمان بد گویی کنید.

  • سوالات را با دقت انتخاب کنید.

سوالات عمومی مصاحبه (مانند “بزرگترین ضعف شما چیست؟”) بیش از حد استفاده می‌شود لیستی کوتاه از پرسش‌های متناسب با شغلی که در نظر دارید، تهیه نمایید.

سوالات رفتاری به شما کمک می‌کند، مهارت‌های متقاضی را قضاوت کنید. هدف این است که از همه افراد سوال‌های مشابه بپرسید.

  • یادداشت‌برداری کنید

در حین مصاحبه، پاسخ‌ها را یادداشت نمایید. پاسخ‌های متقاضیان مختلف را با هم مقایسه کنید.

مقیاس “ضعیف” به “عالی” را در نظر بگیرید. پس از انجام تمام مصاحبه‌ها، به جای اینکه به صورت جداگانه داوطلبان را رتبه‌بندی نمایید، از یادداشت‌های خود برای سنجیدن تمامی جواب‌های آن‌ها استفاده کنید.

 

  • معرفی کنید

در ابتدای ورود، خود و سازمان را کامل معرفی کنید. درمورد شغل توضیح کوتاهی دهید و انتظاراتی که از وی دارید را به اختصار شرح دهید.

 

  • قضاوت خود را بهبود ببخشید

تعصبات ناخودآگاه می‌تواند قضاوت ما را تحت تاثیر قرار دهد و ما را به سمت تصمیمات غلط سوق دهد.

 

  • از اشتباهات خود بیاموزید

یک مصاحبه کننده خوب اشتباهات و شکست ها را به عنوان فرصتی برای بهبود می‌بیند. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا از تجربه مصاحبه خود یاد بگیرید:

تجربیات خود را ثبت کنید. یادداشت‌های شما به عنوان یک مصاحبه‌کننده به شما کمک می‌کند، هر زمان خواستید به آن‌ها مراجعه کنید.

 

چگونه شغل موردعلاقه خود را بدست آوریم؟

ترفندهای کارمندان باهوش در مصاحبه شغلی
 

هر آنچه داوطلبان شغل در مورد آداب مصاحبه شغلی باید بدانند در ادامه‌ی مقاله برای شما بیان نمودیم.

چه شما یک کارمند حرفه‌ای باشید و چه تازه‌وارد و کم تجربه باشید، همیشه باید اصول آداب مصاحبه را بدانید و رعایت نمایید. شش مورد ضروری برای کمک به درخشش شما در روز مصاحبه ذکر شده است:

 

  1. برای این جلسه‌ی مهم آماده باشید

وقت گذاشتن برای آماده‌سازی، مهم‌ترین کاری است که می‌توانید قبل از مصاحبه انجام دهید. فرصت شغلی در یک شرکت، نیاز سازمان را به پرسنل جدید و بیشتر نشان می‌دهد، به بیان دیگر افرادی که با آن‌ها مصاحبه می‌کنید وقت خود را صرف صحبت با شما می‌کنند تا شما را ارزیابی نمایند. بهترین راه برای احترام گذاشتن به این زمان، آمادگی کامل برای پاسخگویی به سوالات آن‌ها و پرسیدن سوالات خودتان است.

 

  1. با هرکسی که ملاقات می‌کنید، با احترام رفتار کنید

این موضوع در تمام ابعاد زندگی باید صورت گیرد. مراقب رفتار خود در اطراف شرکت یا آسانسور باشید. زیرا شما مصاحبه‌کنندگان و مدیران سازمانی را نمی‌شناسید. ممکن است قبل از آغاز جلسه با آن‌ها روبر شوید و با رفتار نادرست خود قبل از انجام مصاحبه، رد شوید!

زودتر از زمان تعیین شده در محل حاضر شوید، وقت‌شناسی یکی از مهمترین موارد برای کارفرمایان است.

 

  1. زبان بدن را تمرین کنید

وقتی وارد ساختمان می‌شوید، سر خود را بالا نگه دارید و شانه‌ها را به سمت عقب بکشید. گام‌های خود را شمرده بردارید این نوع قدم برداشتن شما را فردی حرفه‌ای و با اعتماد به نفس معرفی می‌کند.

 

در حالی که منتظر آغاز جلسه هستید، صاف بنشینید و مدام از موبایل خود استفاده نکنید تا بتوانید زبان بدن خود را کامل نشان دهید و بر نحوه‌ی برخورد خود تمرکز کنید.

مدارک و وسایلی را که لازم است هنگام مصاحبه ارائه دهید؛ داخل پوشه‌ بگذارید تا در هنگام تحویل دادن آن‌ها به مدیرانف نامرتب به نظر نرسید.

در اتاق انتظار یا مصاحبه، دیگران را معذب یا ناراحت کنید. برای مثال وسایل خود روی صندلی که شخص دیگری می‌تواند روی آن بنشیند، قرار ندهید.

 

  1. آداب معرفی را رعایت کنید

وقتی شخصی به شما نزدیک می‌شود، با او دست دهید، به چشمان او نگاه کنید و لبخند بزنید. جمله‌ای مانند “از ملاقات با شما خوشحال هستم …” به او بگویید و نام خود را بیان کنید. اگر در اولین ملاقات با صدای بلند نام خود را بگویید، احتمالا نام شما در ذهنش باقی خواهد ماند.

هنگام دست دادن، خیلی محکم دست اشخاص را فشار ندهید.

هنگام صحبت کردن، ارتباط چشمی با افراد برقرار کنید. این تماس چشمی نباید خیلی شدید و غیرمتعارف باشد. شما با این کار مصاحبه‌کننده نشان می‌دهید که روی صحبت‌های او بسیار متمرکز هستید.

 

  1. ارسال یک ایمیل تشکرآمیز

شما از طریق ایمیل می‌توانید به دو هدف خود برسید:

  • بوسیله ارسال ایمیل تشکر، ادب خود را به آن‌ها نشان دهید.
  • از این طریق، درخواست استخدام خود را پیگیری می‌کنید.

 

 

 

 

اقتباس از :

https://www.techrepublic.com/blog/career-management/tips-for-how-hiring-managers-should-act-in-interviews/#:~:text=The%20person%20doing%20the%20interview%20should%20behave%20and%20be%20just,speak%20directly%20to%20the%20job.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.