روابط عمومی | هرچه باید در مورد بخش روابط عمومی بدانید

روابط عمومی و مدیریت رسانه ای

فهرست مطالب

برای اینکه یک سازمان بتواند توجه مثبت دیگران را به خود جلب کند و تعامل خود را با آنها افزایش دهد، باید به طور موثری با آنها ارتباط برقرار کند. بسیاری از سازمان ها یک تیم ویژه و متخصص را برای مدیریت روابط عمومی استخدام می کنند که در رسانه های اجتماعی به فعالیت بپردازند.

اگر به شغلی علاقه مند هستید که طیف گسترده ای از ارتباطات را برای برندها و سازمان ها برای دستیابی به اهداف خاص شکل دهد، بخش روابط عمومی ممکن است برای شما مناسب باشد. در این مقاله، ما در مورد این صحبت می کنیم که روابط عمومی چیست، انواع مشاغل در این حوزه کدامند و برای حرفه ای شدن در این شغل ها به چه مهارت هایی نیاز دارید. با ما همراه باشید.



روابط عمومی چیست؟

روابط عمومی یک روش ارتباطی استراتژیک است که روابط سودمند متقابل را بین مشاغل و مخاطبان آنها ایجاد می کند. متخصصان روابط عمومی به سازمان ها کمک می کنند شهرت برند خود را نزد عموم مدیریت کنند و شبکه های ارتباطی خود را گسترش دهند. برخی از وظایف و مسئولیت های مشترک متخصصان این حوزه عبارتند از:

  • هماهنگی حضور در رسانه ها و رویدادها
  • انتقال اطلاعات جدید و رویدادها به رسانه ها
  • مربیگری افراد در سخنرانی های عمومی
  • نگارش، ویرایش و تمرین سخنرانی با شخصیت ها

چرا روابط عمومی مهم است؟

روابط عمومی به مدیریت تصویر یک برند، سازمان یا شخص در نزد افراد دیگر می پردازد. این شامل موارد زیر می شود:

پرورش وجهه عمومی مثبت

روابط عمومی شامل ایجاد، تقویت و حفاظت از شهرت یک فرد یا سازمان است. متخصصان این بخش به ایجاد روابط سودمند بین مشتری و مخاطبانشان کمک می کنند تا روی مردم برای خرید محصول یا خدمات تأثیر بگذارند. برای مثال حمایت از یک موقعیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی یا ترویج یک ایده.

مدیریت بحران های تبلیغاتی

متخصصان روابط عمومی اثرات احتمالی بروز وقایع بزرگ را بر شهرت یک سازمان کاهش می دهند. استراتژی‌ های موثر آنان که شامل صدور بیانیه‌ های عمومی، پاسخ به پرسش‌ های مطبوعاتی و مشاوره مدیریت است، به کاهش تاثیر بحران ها بر سازمان و فعالیت آن کمک می کند.

تبلیغ داستان یک شرکت

متخصصان روابط عمومی، پیام‌ های مثبت درباره شرکت را به روایت‌ هایی تبدیل می‌کنند که مخاطبان می‌ توانند با آن ارتباط برقرار کنند. این داستان‌ ها سپس برای پیشبرد برنامه‌ ها از طریق رسانه‌ های سنتی، رسانه‌ های اجتماعی و تعاملات چهره به چهره استفاده می‌ شوند. برندها با تبلیغ موثر این داستان ها، واکنش های احساسی را در خریداران برمی انگیزند. آن‌ها این داستان‌ ها را از طریق رسانه‌ های مختلف به صورت رایگان و بدون هدف کسب درآمد منتشر می کنند، که رابطه‌ای معتبرتر و واقعی‌ تر بین برند آنها و عموم مردم ایجاد می‌ کند.

بیشتر بخوانید  مهارت های روابط عمومی | موارد ضروری و نحوه بهبود آنها


انواع مشاغل روابط عمومی

حوزه روابط عمومی طیف گسترده ای از مشاغل را برای شما فراهم می کند. در اینجا چند شغل متداول وجود دارد که در این حوزه پرطرفدار هستند:

مدیر رسانه های اجتماعی

میانگین حقوق: 44692 دلار در سال

وظایف اصلی: مدیر رسانه اجتماعی که با تیم روابط عمومی کار می کند و مسئول مدیریت تصویر برند سازمان در رسانه های اجتماعی است. آنها از ابزارهایی برای سنجش اعتبار یک برند در بین مردم و تعیین چگونگی تقویت و بهبود آن استفاده می کنند. همچنین ممکن است با دنبال کنندگان رسانه های اجتماعی سازمان تعامل داشته باشند، اعلامیه هایی را منتشر کنند و تأثیرگذاران رسانه های اجتماعی (اینفلوئنسرها) را برای کمپین های بازاریابی به استخدام دربیاورند.

سرپرست تبلیغات

میانگین حقوق: 51014 دلار در سال

وظایف اصلی: یک تبلیغ نویس یا مستقیما در یک شرکت مشغول به کار می شود و یا برای یک شرکت واسطه کار می کند و به صورت پروژه ای، با شرکت های مختلف برای توسعه و اجرای استراتژی برندشان همکاری می کند. متخصصان تبلیغات کمپین های تبلیغاتی برای تبلیغ برندها یا شخصیت های عمومی ایجاد می کنند. آنها همچنین بهترین راه را برای مشتریان خود برای ارتباط با مطبوعات و مصرف کنندگان تعیین می کنند تا روابط سودمندی ایجاد نمایند که تعداد مشتریان و فروش را افزایش دهد.

کپی رایتر

میانگین حقوق: 55809 دلار در سال

وظایف اصلی: کپی‌ رایترهایی که در تیم روابط عمومی استخدام می‌ شوند، مسئول تولید محتوایی هستند که داستان‌ های مثبتی درباره برند یک شرکت می‌ سازد. تیم این داستان ها را به روزنامه‌ نگاران می‌ فرستد تا پوشش مطبوعاتی به دست آورد. کپی رایتر معمولاً بیانیه های مطبوعاتی و مقالات خبری می نویسد، بسته های مطبوعاتی را ایجاد می کند و به تولید ویدیوها برای افزایش آگاهی از برند کمک می کند.

وظایف اصلی: یک مدیر روابط اجتماعی راه هایی را کشف می کند که یک شرکت یا مشتری فردی می تواند دیدگاه عموم را نسبت به مسئولیت اجتماعی خود بهبود بخشد. آنها به مشتریان توصیه می کنند که در کدام رویدادهای اجتماعی شرکت کنند، از کدام رویدادها حمایت مالی کنند، به کدام سازمان ها کمک مالی کنند و سایر فرصت های بشردوستانه، که می تواند شهرت مثبت آنها را تقویت کند.

مدیر روابط رسانه ای

میانگین حقوق: 65027 دلار در سال

وظایف اصلی: مدیران روابط رسانه ای مسئول حفظ روابط با مطبوعات برای ارائه آزادانه اطلاعات به خبرنگاران و مصاحبه های سودمند هستند. آنها همچنین اخبار خروجی از سازمان، اطلاعات منتشر شده در رسانه های اجتماعی و وبلاگ ها را هدایت می کنند تا گزارش دهند که یک کمپین روابط عمومی چقدر موثر است. مدیران روابط رسانه ای معمولاً اولین نقطه تماس مابین رسانه ها و سازمان هستند.



مهارت های لازم برای روابط عمومی

کار در این بخش مستلزم طیف گسترده ای از مهارت ها است که رایج ترین آنها عبارتند از:

ارتباط کلامی

برای برقراری ارتباط مؤثر با رسانه ها، ذینفعان و مشتریان، مهارت های گفتاری و مکالمه مورد نیاز است. متخصصان روابط عمومی از مهارت های ارتباط کلامی استثنایی برای توضیح ایده ها و مفاهیم به مشتریان، هماهنگی با رسانه ها و گزارش اطلاعات مهم در میان اعضای تیم استفاده می کنند.

ایجاد شبکه ارتباطی

کسانی که در این حوزه فعال هستند باید توانایی ایجاد یک شبکه حرفه ای را از طریق ایجاد روابط سودمند با مشاغل، مطبوعات و مردم داشته باشند. ایجاد این روابط نیازمند مهارت های بین فردی استثنایی، از جمله گوش دادن فعال، صبر، هوش هیجانی و رهبری عالی است.

مدیریت رسانه های اجتماعی

مهارت فنی

روابط عمومی از فناوری برای ایجاد و اجرای کمپین های موفق استفاده می کند. دانستن نحوه استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی و برنامه های نرم افزاری و همچنین اندازه گیری دقیق اثربخشی یک کمپین برای شاغلین این بخش ضروری است.

مدیریت زمان

روابط عمومی معمولاً شغلی موقعیت‌ های غیر منتظره است. بنابراین توانایی مدیریت زمان، برنامه‌ ریزی مؤثر و سازگاری سریع با تغییرات یک الزام است. متخصصان این حوزه معمولاً چندین مشتری را در یک زمان با پروژه های مختلف مدیریت می کنند و باید ضرب الاجل تعیین کنند. آنها همچنین به توانایی اولویت بندی، منظم ماندن، توجه به جزئیات و کار خوب تحت فشار نیاز دارند.

خلاقیت

کار روابط عمومی اغلب به راه‌حل‌ های خلاقانه برای ارائه کمپین‌ های منحصر به‌ فرد و غلبه بر موانع نیاز دارد. بنابراین متخصصان باید بدانند چه زمانی ریسک کنند و با طرز فکری نوآورانه عمل نمایند. این همچنین شامل مهارت های عیب یابی، طوفان فکری، حل مسئله و همکاری می شود.

دیدگاه بین المللی

از آنجایی که متخصصان روابط عمومی به دنبال دسترسی به همه هستند، باید با دیدگاهی چندفرهنگی به کار خود بپردازند. آنها از مهارت های تحقیقات بازار برای شناسایی مخاطبان مختلف و درک ارتباط پیام ها با افراد مختلف استفاده می کنند. دانستن تفاوت‌ های فرهنگی در نمادها، نمادها، رفتار مؤدبانه و سلایق به آنها کمک می‌ کند تا ارتباط موفق‌ تری با مشتریان بین المللی خود داشته باشند. توانایی صحبت کردن به چندین زبان نیز یک امتیاز است.

بیشتر بخوانید  اندازه گیری روابط عمومی | شیوه ها، تعریف و اهمیت


چگونه یک متخصص روابط عمومی شویم؟

برای این کار بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

1. در رشته های مرتبط با روابط عمومی مدرک لیسانس بگیرید

اولین قدم، کسب مدرک لیسانس در روزنامه نگاری، ارتباطات یا سایر زمینه های مشابه است. برخی از نقش های رهبری در روابط عمومی ممکن است نیاز به مدرک کارشناسی ارشد در این زمینه ها داشته باشند. تکمیل دوره های نویسندگی خلاق، سخنرانی، تبلیغات و مدیریت کسب و کار می تواند به شما کمک کند تا مهارت های کلیدی لازم را به دست آورید و دانش بازاریابی و درک بهتر از عملیات تجاری را در خود توسعه دهید.

2. گواهینامه های تخصصی در زمینه روابط عمومی را دریافت کنید

در حالی که داشتن مدرک تحصیلی اغلب برای شروع به کار کافی است، دریافت گواهینامه های بیشتر می تواند شانس شما را برای استخدام افزایش دهد و به شما کمک کند تا به موقعیت های سطح بالاتر برسید.

3. تجربه کسب کنید

هنگامی که وارد صنعت روابط عمومی شدید، می‌ توانید با گسترش مهارت‌ ها و تجربه خود در نقش‌ های ابتدایی و رشد در مشاغل مدیریتی در طول زمان، به سمت‌ های سطح ارشد برسید.

نقش‌ های ابتدایی عموماً شامل کارآموزی و کارمندی هستند. سپس ارتقاء به نقش‌ های تخصصی تر مانند نویسنده فنی، مدیر یا مربی روابط عمومی امکان پذیر است. پیشرفت شغلی تا سطح نقش‌ های مدیریتی میان رده، مانند مدیر توسعه روابط عمومی یا متخصص ارتباطات شرکتی، با کسب تجربه میدانی، شبکه‌ سازی و ابتکار عمل برای پیگیری فعالانه امکان دارد. نقش‌های سطح ارشد، مانند مدیر روابط عمومی یا مدیر اجرایی روابط عمومی، به ابتکار عمل همراه با یک یا دو دهه تجربه نیز نیاز دارند.

بیشتر بخوانید  رزومه روابط عمومی و مصاحبه برای کار در بخش PR

نظر شما برای ما مهم است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید