رفتار سازمانی را بیشتر بشناسید

فهرست مطالب

5
(1)

چقدر با مدیریت رفتار سازمانی آشنایی دارید؟ آیا می دانید که این درس، یکی از دروس مهم در دوره مدیریت کسب و کار (MBA) است؟ در این مقاله، ما به مبحث رفتار سازمانی، عناصر و سطوح آن و مشکلاتی که در حل آنها نقش دارد، می پردازیم. پیش از هر چیز، تعریف مختصری از مدیریت رفتار سازمانی ارائه می دهیم. در یک تعریف مختصر می توان گفت:

مدیریت رفتار سازمانی (Organizational Behavior Management) نوعی تحلیل رفتار کاربردی و یکی از زیرشاخه های آن به شمار می رود. این یک تکنیک علمی است که از اصول تحلیلی و تاکتیک های مدیریتی استفاده می کند تا رفتار در یک سازمان را تغییر دهد یا هدایت کند. 

تا کنون دوره های آموزشی متعددی برای تدریس این بخش از مدیریت طراحی و اجرا شده است. در دانشگاه ها برنامه های گوناگونی با تمرکز بر این موضوع برگزار می شوند. در مدارس کسب و کار، رفتار سازمانی در دوره های گوناگونی همچون دوره MBA، دوره DBA و… مورد توجه قرار می گیرد و همچنین در مدارس مددکاری اجتماعی و روان شناسی تدریس می گردد. در این دوره، علوم دیگری مانند مردم شناسی، مردم نگاری و مطالعات رهبری نیز مد نظر قرار می گیرند. در کنار آن، از مدل‌های کمی، کیفی و رایانه‌ای به عنوان روش‌ هایی برای کشف و آزمایش ایده‌ ها استفاده می گردد.

بر اساس برنامه، موضوعات متنوعی در رفتار سازمانی یا حوزه های مرتبط با آن برای مطالعه وجود دارد. این موضوعات شامل شناخت، تصمیم گیری، یادگیری، انگیزه، مذاکره، برداشت ها، فرآیند گروهی سازی، کلیشه سازی و کلیشه زدایی، و قدرت و نفوذ است. مطالعات گسترده تر به مباحثی همچون سیستم‌ های اجتماعی، پویایی تغییرات، بازارها، روابط بین سازمان‌ ها و محیط‌ هایشان، نحوه تأثیر جنبش‌ های اجتماعی بر بازارها و قدرت شبکه‌ های اجتماعی می پردازند.

 


بیشتر بخوانید: رفتار سازمانی | تاریخچه، ارکان، سطوح، اهمیت و عوامل موثر


 

رفتار سازمانی (OB) را بیشتر بشناسید

رفتار سازمانی مطالعه آکادمیک نحوه تعامل افراد در گروه ها است. این مبحث از جمله کاربردی ترین و اساسی ترین مباحث آموزشی در دوره های MBA و سایر دوره های مرتبط با کسب و کار است. اصول مطالعه رفتار سازمانی عمدتاً در تلاش برای کارآمدتر کردن مشاغل به کار می رود. این شامل حوزه های تحقیقاتی است که به بهبود عملکرد شغلی، افزایش رضایت شغلی، ارتقای نوآوری و تشویق رهبری اختصاص دارد. در هر کدام از این حوزه ها، اقدامات ویژه ای توصیه می گردد؛ مانند سازماندهی مجدد گروه ها، اصلاح ساختارهای جبران خسارت یا تغییر روش های ارزیابی عملکرد.

امروزه، مطالعات رفتار سازمانی به قدری اهمیت پیدا کرده که شالوده نظریات مدرن ساختار کسب و کار و تصمیم گیری را شکل می دهد. مرزهای جدید رفتار سازمانی مؤلفه های فرهنگی سازمان ها هستند، مانند اینکه چگونه نژاد، طبقه و نقش های جنسیتی بر ساخت و بهره وری گروه تأثیر می گذارد. این مطالعات چگونگی تعیین هویت و پیشینه را در تصمیم گیری در نظر می گیرند.

 

خاستگاه این علم از کجاست؟

مطالعه رفتار سازمانی ریشه در اواخر دهه 1920 دارد. زمانی که شرکت وسترن الکتریک یک سری مطالعات معروف در مورد رفتار کارگران در کارخانه هاثورن ورکز خود در سیسرو را راه اندازی کرد. محققان در آنجا می خواستند تعیین کنند که اگر محیط آنها با نورپردازی بهتر و سایر پیشرفت‌ ها در طراحی ارتقا یابد، آیا می‌ توان کارایی بیشتری را در کارگران ایجاد کرد یا نه؟ در کمال تعجب، محققان دریافتند که محیط کمتر از عوامل اجتماعی اهمیت دارد. برای مثال، برای کارگران این مهم تر بود که با همکاران خود کنار بیایند و احساس کنند مدیرانشان از آنها قدردانی می‌ کنند.

این یافته‌ های اولیه، الهام‌ بخش مجموعه‌ ای از مطالعات گسترده بین سال‌ های 1924 و 1933 بود. آنها تاثیر وقفه های کاری، انزوا، و روشنایی، و بسیاری از عوامل دیگر را روی بهره وری مورد پژوهش قرار دادند. اثر هاثورن – که نحوه تغییر رفتار آزمودنی‌ ها را هنگامی که می‌ دانند مورد مشاهده هستند، توصیف می‌ کند – شناخته‌شده‌ ترین مطالعه درباره رفتار سازمانی است. محققان در این زمینه بررسی می کنند که آیا اثر هاثورن ممکن است دریافت های آنها را در مورد رفتار انسان تغییر دهد یا خیر، و این تغییر به چه میزان است.

رفتار سازمانی تا دهه 1970 توسط انجمن روانشناسی آمریکا به عنوان یک رشته آکادمیک به رسمیت شناخته نشد.

با این حال، تحقیقات هاثورن برای اعتبار بخشیدن به رفتار سازمانی به عنوان یک رشته تحصیلی مشروع، اعتبار دارد و اساس حوزه منابع انسانی (HR) است که ما اکنون آن را می شناسیم. هردوی این حوزه ها ارتباط تنگاتنگی دارند که در دوره مدیریت کسب و کار به دانشجویان MBA آموزش داده می شود.

رهبران مطالعه هاثورن چند تصور رادیکال داشتند. آنها فکر می کردند که می توانند از تکنیک های مشاهده علمی برای افزایش میزان و کیفیت کار یک کارمند استفاده کنند و به کارگران به عنوان منابع قابل تعویض نگاه نمی کردند. آنها فکر می کردند که کارگران از نظر روانشناسی و تناسب بالقوه در یک شرکت منحصر به فرد هستند. در طول سال های بعد، مفهوم رفتار سازمانی گسترش یافت. با شروع جنگ جهانی دوم، محققان شروع به تمرکز بر علم لجستیک و مدیریت کردند. مطالعات مدرسه کارنگی در دهه‌ های 1950 و 1960 این رویکردهای عقل‌ گرایانه را در تصمیم‌ گیری مستحکم کرد.

 

نمونه هایی از رفتار سازمانی

یافته‌ های حاصل از تحقیقات رفتار سازمانی توسط مدیران اجرایی و متخصصان روابط انسانی برای درک بهتر فرهنگ یک کسب‌ و کار، چگونگی کمک یا ممانعت از آن فرهنگ به بهره‌ وری و حفظ کارکنان، و نحوه ارزیابی مهارت‌ ها و شخصیت نامزدها در طول فرآیند استخدام استفاده می‌ شود.

تئوری‌ های رفتار سازمانی به ارزیابی و مدیریت واقعی گروه‌ های مردم کمک می‌کند. چندین مؤلفه در این زمینه وجود دارد که در دوره MBA به دانشجویان تدریس می گردد:

  • شخصیت نقش زیادی در نحوه تعامل فرد با گروه ها و تولید کار دارد. درک شخصیت یک نامزد، چه از طریق آزمون یا از طریق گفتگو، به تعیین اینکه آیا آنها برای یک سازمان مناسب هستند یا خیر، کمک می کند.
  • رهبری – اینکه چگونه به نظر می رسد و از کجا آمده است – موضوعی غنی در حوزه رفتار سازمانی است. رهبری می‌ تواند گسترده، متمرکز یا غیر متمرکز، تصمیم‌ محور، ذاتی در شخصیت فرد یا صرفاً ناشی از یک موقعیت سازمانی باشد.
  • قدرت، اقتدار و سیاست همگی در یک محل کار به هم وابسته هستند. درک روش‌ های مناسب نمایش و استفاده از این عناصر، همانطور که در قوانین محل کار و دستورالعمل‌ های اخلاقی توافق شده است، مؤلفه‌ های کلیدی برای اداره یک تجارت منسجم است.

 

چرا رفتار سازمانی مهم است؟

رفتار سازمانی چگونگی تعامل افراد با یکدیگر در داخل یک سازمان، مانند یک کسب و کار را توصیف می کند. این تعاملات متعاقباً بر نحوه رفتار خود سازمان و نحوه عملکرد آن تأثیر می گذارد. برای کسب‌ و کارها، رفتار سازمانی برای ساده‌ سازی کارایی، بهبود بهره‌ وری و جرقه نوآوری برای ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت‌ ها استفاده می‌ شود.

 

چهار عنصر رفتار سازمانی چیست؟

این چهار عنصر افراد، ساختار، فناوری و محیط بیرونی هستند. با درک نحوه تعامل این عناصر با یکدیگر، می توان بهبودهایی ایجاد کرد. در حالی که برخی از عوامل به راحتی توسط سازمان کنترل می شوند – مانند ساختار آن یا افراد استخدام شده – سازمان هنوز باید بتواند به عوامل خارجی و تغییرات محیط اقتصادی که کنترل چندانی روی آنها ندارد، به خوبی پاسخ دهد.

 

سه سطح رفتار سازمانی

اولین سطح فردی است که شامل روانشناسی سازمانی و درک رفتار و مشوق های انسانی است.

سطح دوم گروه ها هستند که شامل روان شناسی اجتماعی و بینش جامعه شناختی در مورد تعامل انسانی و پویایی گروه می شود.

سطح بالا، سطح سازمانی است، جایی که نظریه سازمان و جامعه شناسی برای انجام تجزیه و تحلیل در سطح سیستم و مطالعه نحوه تعامل شرکت ها با یکدیگر در بازار وارد عمل می شوند.

 

برخی از مشکلات رایجی که OB سعی در حل آنها دارد چیست؟

رفتار سازمانی می تواند توسط مدیران و مشاوران برای بهبود عملکرد یک سازمان و رسیدگی به برخی مسائل کلیدی که معمولاً ایجاد می شود مورد استفاده قرار گیرد. اینها ممکن است شامل فقدان جهت یا چشم انداز استراتژیک برای یک شرکت، مشکل در جذب کارکنان با آن دیدگاه، آرامش بخشیدن به تعارضات محل کار یا ایجاد یک محیط کاری سازگارتر، مشکلات مربوط به آموزش کارکنان، ارتباطات یا بازخورد ضعیف و… باشد. به همین دلیل است که در دوره های آموزشی ویژه مدیران همچون MBA و DBA به این زمینه تخصصی بهای زیادی داده می شود.

نظرت درباره این مقاله چیه؟

روی قلب کلیک کن تا رای بدی

امتیاز میانگین 5 / 5. تعداد رای ها 1

تا حالا کسی رای نداده، اولین نفری باش که رای میده

مقالات دیگر

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

دریافت مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص دوره ها و پکیج های آموزشی فرم زیر را پر کنید

ارتباط مستقیم

از طریق راه های زیر با ما در تماس باشید

مشاوره رایگان

برای دریافت مشاوره رایگان، فرم زیر را پرکنید. مشاورین و کارشناسان ما در سریع ترین زمان پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود.

دوره مدیریت نیروی بازاریابی و فروش
روزها
ساعت‌
دقیقه