راهکارهایی برای برندسازی موفق در سال 2020

استارباکس چیزی بیش از قهوه و کوکاکولا، چیزی بیش از نوشابه است.چنین محصولاتی، تجاربی را برای مصرف‌کنندگان به ارمغان می‌آورند و مشتریان با در نظر گرفتن چنین تجربه‌هایی اقدام به خرید می‌نمایند. در حقیقت قصد شرکت‌ها ایجاد خاطره و تجربه در ذهن مشتریان است. از همین رو، کمپانی‌های مختلف برند تجاری خلق می‌کنند.

شرکت‌هایی که برندهای قدرتمندی را بوجود می‌آورند، آگاه‌اند که برند آن‌ها باید در همه‌جا مطرح شود. بنابراین از منظر معنای نام برند در زبان‌های مختلف، مواد بکار رفته در بسته‌بندی و حتی رنگ‌های استفاده شده در بیلبوردشان را مورد بررسی قرار می‌دهند.

در این مقاله شما را در ایجاد و مدیریت برند قدرتمند که موجب تحسین، یادآوری و ترجیح کسب و کار شما گردد، راهنمایی می‌نماییم. اما ابتدا به درک مفاهیم اولیه می‌پردازیم.

برندچیست؟

برند یا نام تجاری مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی است که یک سازمان را از سایر سازمان‎‌ها متمایز می‌کند. یک برند متشکل است از:

  • نام تجاری
  • نشان تجاری
  • طراحی بصری

همان‌طور که گفتیم brand تجربه کلی مشتری نسبت به محصولات، خدمات و کسب و کار شماست. اما منظور از مشتری صرفا مصرف‌کننده و خریدار نیست بلکه دامنه گسترده‌تری را در زمینه مدیریت برند دربرمی‌گیرد و حتی دنبال‌کنندگان صفحات اجتماعی کسب و کار شما را نیز شامل می‌شود.

برندینگ چیست؟

برندینگ یا برندسازی، فرآیند تحقیق، توسعه و استفاده از ویژگی یا مجموعه ویژگی‌های متمایزکننده کسب و کار شما می‌باشد.

باید در نظر داشت که نام تجاری، فرآیندی تکراری است و مستلزم برقراری ارتباط حسی با مشتری است. نفوذ به حافظه و قلب مشتریان یکی از مهم‌ترین اموری است که جهت بقا در بازار و کسب محبوبیت بین مشتریان خود بایستی انجام دهید. این نفوذ با استفاده از این پدیده بسیار آسان، لذت‌بخش و موثر است.

برندینگ به‌عنوان مهم‌ترین دارایی شما

 

می‌توان گفت که نام تجاری یکی از مهم‌ترین دارایی‌های سازمان شماست. علل زیادی نیز وجود دارد:

  • بخشیدن هویت به شرکت
  • موثر بر تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان در هنگام خرید
  • ماندگار نمودن بیزینس شما در یادها
  • تشویق مصرف‌کنندگان به خرید از شما
  • حمایت از بازاریابی و تبلیغات شما

حتما برای شما هم پیش‌آمده است در هنگام خرید بین دو محصول مشابه از دو کمپانی متفاوت، مجبور به انتخاب شده باشید. بیشتر افراد در این موقعیت محصولی را برمی‌گزینند که برند آن را می‌شناسند. بسیاری دیگر نیز محصولی را خریداری می‌نمایند که به برندش علاقمند هستند.

 

آگاهی از برند

اشاره به میزان آشنایی عموم مردم با نام تجاری شما دارد. آگاهی زیاد از برند کسب و کار منجر به محبوبیت و پرطرفدار شدن کمپانی شما می‌شود.

 

مدیریت برند

فرآیند ایجاد و حفظ brand، مدیریت آن است. شما باید به برند شرکت خود به‌عنوان دارایی زنده نگاه کنید و برای ادامه حیات این دارایی، برنامه‌ریزی‌هایی در جهت بسته‌بندی، رنگ‌بندی و … انجام دهید. به عبارت دیگر برند قوی نیاز به حفظ و نگهداری هوشمندانه دارد.

تشخیص برند

دغدغه بسیاری از کسب و کارها، شناسایی برندشان توسط مشتریان است. به این معنا که یک مشتری بتواند بدون دیدن نام شرکت، از طریق نشان تجاری، بسته‌بندی یا تبلیغات؛ آن را شناسایی نماید. به بیان دیگر نام تجاری قوی، ذهن مشتری را درگیر و سرگرم به خود می‌کند.

 

نام تجاری می‌تواند زندگی حرفه‌ای شما را تغییر دهد. عوامل زیادی در تولید یک brand تاثیرگذار هستند. هنگامی که در این مسیر حرکت می‌نمایید، تمام ایده‌های خود را یادداشت کنید، زیرا ممکن است دچار طوفان ذهنی شوید.

 

مراحل خلق برند قدرتمند در سال 2020 را برای شما شرح می‌دهیم:

 

  1. مخاطبان هدف خود را تعیین کنید.

اگر مشتریان با برند شما مانوس نشوند، آگاهی، شناخت اعتماد و درآمدی نیز بوجود نخواهد آمد. دقیقا در همین مرحله، تحقیقات بازار هدف انجام می‌گیرد. بنابراین مشخص کردن مشتری هدف بسیار ضروری است. زیرا اطلاعاتی که درمورد بازار هدف و خریداران دریافت می‌کنید، تصمیمات شما در زمینه برند تجاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  1. ماموریت شرکت خود را مشخص نمایید.

شاید در ابتدا مشخص نمودن ماموریت سازمان برای شما دشوار به نظر برسد. ما راه‌حلی به شما پیشنهاد می‌دهیم. شما با پاسخ به سوال “چرا این کسب و کار را ایجاد کرده‌‌ام؟” ماموریت شرکت خود را می‌توانید به آسانی تعیین نمایید. ماموریت نشان‌دهنده هدف و اشتیاق سازمان شماست.

  1. ارزش‌ها، ویژگی‌ها و مزایای شرکت خود را تعریف کنید.

با انجام این امر، شما می‌توانید مزیت رقابتی خود را نسبت به رقبای خود مشخص کنید. به همین علت، شما باید مطمئن باشید که برندتان از مولفه‌هایی که فقط متعلق به شماست، الهام گرفته شده باشد.

  1. طراحی بصری نام تجاری خود را آغاز کنید.

پس از گذراندن سه مرحله قبل، شما به شناخت خوبی از مشتریان، بازار هدف خود و ماموریت شرکت رسیده‌اید. این مرحله یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های برندسازی است. طراحی بصری شامل نشان تجاری، رنگ سازمانی و شمایل‌نگاری (iconography) می‌باشد.

  1. صدای برند خود را پیدا کنید.

نحوه برقراری ارتباط با بازار هدف، بخشی از برندینگ محسوب می‌شود. منظور از صدا تنها صدای شنیداری نیست بلکه لحن، نوع نوشتار و گفتار شماست. به مخاطبان خود فرصت دهید تا صدا و لحن brand شما را بشناسند و تشخیص دهند.

  1. brand خود را فعال کنید.

پس از اتمام طراحی و خلق برند خود، اطمینان حاصل کنید که در تمامی کسب و کار شما دیده می‌شود.

 

چند نکته برای استفاده از برند در شرکت شما:

  • وب سایت

وب سایت شما بخش عمده‌ای از هویت شرکت شماست. نشان تجاری و رنگ سازمانی خود را در وب سایت خود نمایان سازید.

  • شبکه‌های اجتماعی

تمامی پروفایل‌ها، تصاویر و مطالب باید نشان‌دهنده برند تجاری شما باشد.

  • بسته‌بندی

اگر کسب و کار شما مبتنی بر محصولات فیزیکی است، بسته‌بندی شما باید نشان‌دهنده brand شما باشد.

  • تبلیغات

تبلیغات برای ایجاد آگاهی از نام تجاری و معرفی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. تبلیغات باید نمایان‌گر برند شما نیز باشند.

برنامه‌های ترند شدن برند در سال 2020

برنامه‌های ترند شدن برند در سال 2020

 

  • افزایش اهمیت محیط زیست

تغییرات آب و هوایی و انتشار کربن به سرعت در حال رشد است. برای جلوگیری از نابودی محیط زیست، باید تمامی افراد به زمین برای ادامه زیستن خود کمک نمایند. کسب و کارها به نوبه‌ی خود دست به فعالیت بزرگ و موثری زده‌اند. یکی از بخش‌های اصلی برند آن‌ها توجه به محیط زیست تعریف شده است. برای مثال کارخانه‌های تولید آب معدنی، بطری‌های قابل بازیافت را روانه بازار نمایند.

  • افزایش نیاز به اصالت و اعتبار

در سال‌های اخیر اصالت در برندسازی روندی پویا داشته است. منظور از اصالت همان صحت و شفافیت در ارتباط با مواد تشکیل‌دهنده محصول است. به عنوان نمونه کارخانه‌ای مواد تشکیل‌دهنده محصول خود را منتشر می‌کند تا افرادی که سعی دارند محصولی مشابه را برای خود در خانه تهیه کنند به درستی راهنمایی شوند. همچنین مشتریان با مشاهده این مورد، اعتماد بیشتری به سالم بودن محصول خواهند داشت.

  • توجه به مهربانی و خوش‌قلبی در سال 2020

به سبب بیماری کرونا، اکنون تعریف جدیدی از جامعه و اجتماع افراد شکل گرفته است. اجتماعات و گروه‌ها یا از بین رفته‌ یا بسیار کوچک‌ و محدود شده‌اند. همان‌طور که اولین برنامه ذکر شد، سال 2020، سال مهربانی با محیط زیست است. جهان ما بسیار زیبا می‌شود اگر ما انسان‌ها با یکدیگر و همچنین با محیط زیست مهربان‌تر باشیم. شیوع ویروس کرونا موجب افزایش انزوا در خانه و آسیب‌پذیری سالمندان و افراد مسن شد. به عنوان مثال فروشگاه‌های ایسلندی زمان اختصاصی را جهت خرید سالمندان مشخص نموده‌اند. این نوع توجه و محبت، افراد را در این شرایط دلگرم می‌نماید.

  • نحوه استفاده سازمان‌ها از رسانه‌های اجتماعی

استفاده از رسانه‌های اجتماعی به صورت استراتژیک بسیار مرسوم شده است. کمپانی‌های سوشال مدیا، با شیوع ویروس کرونا امکانات خود را تغییر داده‌اند. به عنوان مثال اسنپ چت زمان ویدیوهای کوتاه خود را از 10 ثانیه به 3 دقیقه افزایش داده است. کسب و کارها از این امکانات می‌توانند نهایت استفاده را ببرند.

  • روند برندسازی موجب لبخند مردم

به عنوان یک شرکت، پستی با محتوا طنز و مرتبط با برند خود منتشر کنید. حتی می‌توانید برای مشتریان خود هدیه و پاداشی غیرمنتظره در نظر بگیرید. برای مثال اپراتورهای تلفن همراه می‎‌توانند تماس‌های رایگان را برای مشتریان خود در نظر بگیرند. افراد به علت شیوع این بیماری از یکدیگر دور هستند و چه هدیه‌ای بهتر از این!

آیا مایل هستید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید؟می توانید از وبینار فاکتورهای کلیدی در ایجاد برند به صورت رایگان بهره ببرید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.